Grote beurt inflatie!??!?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jij ook een fijne avond 👍
Geef enkel een vergelijk aan dat bulk inkoop lang niet altijd goedkoper hoeft te zijn, voor een dealer niet, en voor een ander ook niet
Maar dat schijn jij niet te snappen, heeft niets te maken met een topic verpesten, enkel een ander leren/inzicht geven in inkoop kosten

Maar......
Als ik een topic verpest, geef/laat me dan maar een ban geven :W
 
Die bandenprijzen zijn inderdaad hoog maar ze maken er niet zo veel winst op als iedereen denkt.
Op een set 80 euro is al veel.
Hun aankoopprijzen liggen veel hoger door de importeur.
En waarom liggen hun inkoopprijzen dan zoveel hoger? Waarom kunnen zij niet ook bij oponeo bestellen?
 
IMG_20230327_063119_MP.jpg

Olie is goedkoper in BE.
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Is een suzuki dealer. Yamaha dealer gebruikt ook geen yamalube hoor. Net als de KTM dealer hier geen motorex gebruikt.
Veel te duur.

Kloeg overigens dat een vat olie (200 l veronderstel ik) nu meer dan €1000 kostte, tegen €700 vroeger.
Dus inkoop = ongeveer €5/l

Dit was vorig jaar bij de officiële dealer:
IMG_20230327_082922_MP.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kan je je nog wel eens in vergissen
Baal suiker 25kg bij de groothandel is stukken duurder dan kg pakken bij de supermarkt, en nog handzamer ook
20 liter blik olie is duurder dan 0.9 liter flessen bij de turk, ook handzamer
Maw, bulk is lang niet altijd goedkoper
Bij motorolie heb ik toch nog nooit anders geweten.
De literprijs is bij een bus van 4 liter lager dan bij één van 1 liter,en bij een vat van 60 en 200 liter wordt het verschil nog groter.
En dan heb ik het over hetzelfde merk en type,jij vergelijkt waarschijnlijk andere merken.
 
Kan je je nog wel eens in vergissen
Baal suiker 25kg bij de groothandel is stukken duurder dan kg pakken bij de supermarkt, en nog handzamer ook
20 liter blik olie is duurder dan 0.9 liter flessen bij de turk, ook handzamer
Maw, bulk is lang niet altijd goedkoper

op het werk bij ons is de olie die ze in de grote tank komen pompen ook een pak goedkoper dan die in tonnen van 20L, die op zijn beurt ook weer goedkoper is dan die in bussen van 5L. identiek dezelfde olie.
 
Procentueel wel.
In praktijk gaat het dan om €20/beurt.
En komt de olie niet per se veel duurder dan als je zelf een 4L bus koopt.
 
Er zijn zoooo veel garages die dit soort klusjes kunnen doen. En dan bedoel ik voor onder de 90euro per uur.

Als iets echt door een specialist gedaan moet worden en het kan niet anders, na ja prima toch:)

volgende keer maar gewoon met je motor langs een hobby groep. Vorige week nog gehad in Eck en wiel. Iedereen nam zijn materialen mee. En iedereen hielp elkaar. Olie wissel, filters, voor vorken, kettingen. Sterker nog je kon daar zelfs je banden wisselen:)

die middag ging het er gewoon om of je het durfde te proberen, want als het niet lukte was er gewoon goede hulp.

Er was zelfs een bbq;)
 
We willen allemaal meer verdienen. Een werkplaatsmonteur gun ik ook een huis, leefgeld en een motorfiets...
Behalve vrij dure banden (waarop korting wordt gegeven) zie ik geen gekke dingen op de rekening. Wat resteert is de vraag of de banden ongevraagd zijn vervangen, maar dat is een kwestie van vooraf bespreken en een prijs laten noemen (en beter niet achteraf).
 
Haha ik bracht mn nieuwe auto van 2 jaar oud naar de dealer en tikte 570 af voor een beurt terwijl ie geen eens olie had (want ev). Helaas heb je geen keuze want anders vervalt de fabrieksgarantie.
Das onzin. En verboten.
 
Er zijn zoooo veel garages die dit soort klusjes kunnen doen. En dan bedoel ik voor onder de 90euro per uur.

Als iets echt door een specialist gedaan moet worden en het kan niet anders, na ja prima toch:)

volgende keer maar gewoon met je motor langs een hobby groep. Vorige week nog gehad in Eck en wiel. Iedereen nam zijn materialen mee. En iedereen hielp elkaar. Olie wissel, filters, voor vorken, kettingen. Sterker nog je kon daar zelfs je banden wisselen:)

die middag ging het er gewoon om of je het durfde te proberen, want als het niet lukte was er gewoon goede hulp.

Er was zelfs een bbq;)
Toen ik nog motorzaak had, rekende ik 60 euro incl per uur. Gewoon vanwegen rekengemak.

Ik heb t een keer doorgerekend, en hield iets van 13 euro pu netto over. En let er dan op dat ik geen full time uren kon rekenen he. Alleen feitenlijk voor klant gewerkte uren.

En ja, op alles dat een zaak verkoopt moet je winst rekenen. Anders is het vrijwilligerswerk.

Banden is een aparte categorie. Als particulier kocht ik ze goedkoper, dan zakelijk ex btw.... :X
 
Als particulier kocht ik ze goedkoper, dan zakelijk ex btw.... :X

Dit is met autobanden net zo. :Y

Ik kon ze met personeelskorting in de fabriekswinkel kopen, maar via een Duitse bandenboer gewoon goedkoper bestellen. _O-
 
zelfde met de meeste A merk e-bikes , die zijn hetzelfde of zelfs lager dan inkoop prijs . met name gazelle's en batavus .
Maar gereedschap bestel ik ook aus germany , veel goedkoper (omdat het daar ook gemaakt wordt , proxxon/gedore/hazet etc)
 
En waarom liggen hun inkoopprijzen dan zoveel hoger? Waarom kunnen zij niet ook bij oponeo bestellen?

Voor het gemak de snelheid de service van je leverancier maak je vaak afspraken en contracten. Dat zorgt voor duidelijkheid. Daar zitten idd hogere kosten aan verbonden.
Je kan ze idd bij oponeo bestellen. Voordeel..goedkoper. 1000% feit.
Nadeel.. niet zelfde dag in huis (of gegarandeerd volgende dag)
Geen garantie op recente band. (Afspraak bij 1e opmerking).
Bij problemen met band geen aanspraak op mogelijk een nieuwe. (Denk aan hobbel in band oid).
*bij mijn leverancier is het...band gaat eraf, montage kosten worden vergoed en geen gezeur grantie/lees nieuwe).
Tuurlijk kan het...maar als zaak wil je doorgang hebben. Mensen willen geholpen worden..en niet wachten.

Daar staat tegenover dat die leverancier wat duurder is.

Geen idee wat jij voor werk doet. Maar als jij ergens werkt waar computers bv zijn. Dan heeft jou bedrijf geheid afspraken lopen met een it bedrijf. Is er 1 stuk..bel je hun. En zij komen je helpen. Service heet dat. Of ga jij als werknemer zeggen tegen hen.....ow..haal maar een server bij de bol.com. want goedkoper.
Je it bedrijf zal je voortaan anders gaan behandelen met wat pech.
 
Toen ik nog motorzaak had, rekende ik 60 euro incl per uur. Gewoon vanwegen rekengemak.

Ik heb t een keer doorgerekend, en hield iets van 13 euro pu netto over. En let er dan op dat ik geen full time uren kon rekenen he. Alleen feitenlijk voor klant gewerkte uren.

En ja, op alles dat een zaak verkoopt moet je winst rekenen. Anders is het vrijwilligerswerk.

Banden is een aparte categorie. Als particulier kocht ik ze goedkoper, dan zakelijk ex btw.... :X

En zo kwam je erachter dat er weinig te verdienen is. Wil je echt wat eraan over houden, je verzekeringen, pensioen en als andere kosten dekken....dan zal je meer moeten rekenen.
En als je klantje dan zegt..ik koop bij openeo...dan mag dat. Ga dan niet klagen..dat de zaak waar je graag kwam in ene gesloten is...
 
En zo kwam je erachter dat er weinig te verdienen is. Wil je echt wat eraan over houden, je verzekeringen, pensioen en als andere kosten dekken....dan zal je meer moeten rekenen.
En als je klantje dan zegt..ik koop bij openeo...dan mag dat. Ga dan niet klagen..dat de zaak waar je graag kwam in ene gesloten is...
Daarom betaalde ik slechts 225 bij de plaaatselijk motorzaak…voorband was vorig jaar 165euro… :X

Kan ik iig een aantal jaren vooruit….:]
 
Voor het gemak de snelheid de service van je leverancier maak je vaak afspraken en contracten. Dat zorgt voor duidelijkheid. Daar zitten idd hogere kosten aan verbonden.
Je kan ze idd bij oponeo bestellen. Voordeel..goedkoper. 1000% feit.
Nadeel.. niet zelfde dag in huis (of gegarandeerd volgende dag)
Geen garantie op recente band. (Afspraak bij 1e opmerking).
Bij problemen met band geen aanspraak op mogelijk een nieuwe. (Denk aan hobbel in band oid).
*bij mijn leverancier is het...band gaat eraf, montage kosten worden vergoed en geen gezeur grantie/lees nieuwe).
Tuurlijk kan het...maar als zaak wil je doorgang hebben. Mensen willen geholpen worden..en niet wachten.

Daar staat tegenover dat die leverancier wat duurder is.

Geen idee wat jij voor werk doet. Maar als jij ergens werkt waar computers bv zijn. Dan heeft jou bedrijf geheid afspraken lopen met een it bedrijf. Is er 1 stuk..bel je hun. En zij komen je helpen. Service heet dat. Of ga jij als werknemer zeggen tegen hen.....ow..haal maar een server bij de bol.com. want goedkoper.
Je it bedrijf zal je voortaan anders gaan behandelen met wat pech.
Je punt over levertijden begrijp ik heel goed. Je kan niet een week een motor in de zaak hebben staan in afwachting op een bandje uit Polen of Duitsland.
Anderzijds kan ik me voorstellen dat heel veel mensen het niet zo erg zouden vinden om een afspraak twee weken later in te plannen in ruil voor 50% goedkopere banden. Ook lijkt het me dat je als motorzaak best een flinke voorraad kan inslaan van courante maten/merken.

Maar niet mijn vakgebied inderdaad, ik begrijp jouw punten ook. En zolang mensen bereid zijn die hogere prijzen te betalen is er ook weinig incentive om het anders te doen als ondernemer
 
Ik heb wel es een band die een klant meenam gemonteerd. Band erop, gebalanceerd etc etc. Paar weken later..klacht.
Hij trilt. Dus klant weer terug.. wiel eraf en op het balanceerapparaat. Band bleek een hobbel erin te hebben. Niet meer goed te krijgen.

Klant stelt mij aansprakelijk.

Hoe dan? Ik lever de Band niet..hoe kan ik jou garantie geven op de Band?
Ik kan je wel garantie geven op de balanceren en montage. Meer niet. Want..zelf aangeleverd.
Ow ja... ja ik ga bandenleader contacten zegt hij.
Helemaal goed zei ik. Doe dat.
Maar..wat doen we nu met de kosten die nu gemaakt zijn? Want..wederom eraf en gecontroleerd. Probleem zit in de Band?
Vertel het mij maar?
Daarnaast..als jij je nieuwe Band krijgt. Ga je wederom montage kosten betalen. Dus 3x inmiddels dan.

Waarop ik ook zei..als je hem nou bij mij had gekocht. Had je vanmiddag weer kunnen rijden. Met een nieuwe band. En het garantieproces voer ik voor je uit. Jij geen kosten en geen gezeur. Die neem ik.

Maar goed...ik wil dit soort klanten niet eens. Moet het onderste uit de kan? Zoek verder. Ik heb een vaste klantenkring die groeit. Bedrijf bestaat 80 jaar :)
En ik heb mn misperen in de zaak. Die ken ik wel hoor ;)
Die gaan zo voor 5 euro minder 10 km verder rijden? Helemaal goed. Doe dat. Verwacht alleen wel dat ik niet meteen stel op sprong je ga helpen.
 
Waarop ik ook zei..als je hem nou bij mij had gekocht. Had je vanmiddag weer kunnen rijden. Met een nieuwe band. En het garantieproces voer ik voor je uit. Jij geen kosten en geen gezeur. Die neem ik.

Dat is inderdaad de keerzijde van de medaille. Service kost geld, maar dan sta je niet met je pik in je hand als er eens wat mis is.
 
Het vervelende voor m’n banden speciaalzaak is dat elke keer als ik bij hem kom ,ik weer een andere motor heb. Moet hij het weer in de computer aanpassen. (Al 5 jaar op een rij hahaha ).
 
Er valt voor alles wat te zeggen. Echt ;)
Ik ben bv niet duurder dan kwikfit of profile. Veel mensen denken vaak van wel. Ben wel goedkoper dan de dealer. Behoorlijk goedkoper. Maar ga niet de boel weggeven. In een restaurant ga ik ook niet zeggen...die biefstuk is bij de hanos goedkoper dan bij de sligro. Waarom koop je hem daar niet.. ?
 
Legitieme argumenten.
Maar, ook ik ben prijsbewust, en koop al jaaaaren, zowel voor de auto als voor de motor, banden online. En eerlijk, nog nooit oude meuk gehad ( eerder super vers), en nog nooit afkeur banden gehad ( zeg maar, met een zwak karkas).
Misschien moet de eerste keer nog komen?
Ik snap sws dat je zegt dat je dat niet wil ivm garantie, dat kom je vaak tegen, en is imo terecht. Ik laat monteren bij een bedrijf dat simpelweg zegt; banden van ons is garantie, banden van jezelf? Alleen garantie op montage en balanceren, voor de rest niet komen zeuren. En elke handeling kost. Helder en duidelijk. En hij verdient er prima mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan