Grote beurt T-Max 500 (2011)

Catch-up

Rookie
27 jul 2019
4
0
Beste soortgenoten,

Alweer enige tijd ben ik in het bezit van een heerlijke zwarte T-Max 500 Packard & Bell met een fantastisch klinkende Akrapovic.
Iedere keer op pad met dat 'ding' bezorgt je een grote grijns.

Onderhoud = behoud.....en ik wil nog lang plezier van mijn T-Max blijven houden.
Ik ben a-technisch en ben dus gewezen op een bedrijf.
De T-Max is toe aan een grote beurt (tikt over een kleine 500km de 10.000km aan), maar wil niet dat het bedrijf mij een poot uitdraait en zaken gaat vervangen/uitvoeren die helemaal niet gedaan hoeven te worden. Bij een rondje langs de velden, kreeg ik allerlei verschillende zaken te horen, zoals het vervangen van een belt (volgens mij heeft de T-Max 2011 helemaal geen belt of zou hij mogelijk een V-snaar hebben bedoeld.......zoals gezegd, ik ben a-technisch).
M.a.w. kunt u mij vertellen dat wat er bij een grote beurt gedaan moet worden? En wat zijn zo gemiddeld de kosten (bij geen bijzonderheden)?
Het allerbelangrijkste: wat is een geschikt adres (bekend met het onderhoud aan een T-Max) in het oosten van het land (omgeving Borculo/Lochem)?

Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor uw reactie(s).
Veel veilige en fijne km's toegewenst!

M.vr.gr.
 
Scooters icm akrapoviesj klinkt echt gewoon niet zeg maar 😖, daarvoor sorry.

Onderhoud is behoud en dat klopt Als een bus 👍, daarvoor hulde.

Mbt je vraag heb ik geen antwoord, daarvoor sorry.
 
Met een beetje googelen heb je zo een service manual voor jouw motorfiets voor je neus. Daar staat aan het begin van het hoofdstuk onderhoud altijd een hele duidelijke tabel in met wat er wanneer gecontroleerd, vervangen of gesmeerd moet worden.
 
Een 10000 km beurt valt nog best mee in prijs ...olie en olie filter + olie verversen in het transmissie gedeelte achterkant. Wat ze niet voorschrijven om op 10000km te doen is de vario filters te vervangen de handleiding geeft 20000 km op als interval ..ik adviseer je om deze 2 filtertjes 10000km te laten vervangen ipv de voorgeschreven 20000 km . .Kost van deze filters is op de aftermarket 22€(Hiflo) voor beiden ga je voor de originele filters dan kom je in de buurt van +- 40€. De vario riem(V snaar) moet om de 20000 km vervangen worden alsook nieuwe bougies. De kost van dit kleine onderhoud mocht je het zelf kunnen doen :
2.9 ltr motorolie +-50€
Olie filter +-11€
Vario filters origineel +- 40€/ Hiflo +- 22€ voor beide
Transmissie olie 0.7 ltr SAE 80 ( API GL4 ) +- 10€/Ltr
Reken ongeveer ruim genomen op 45 minuutjes werk voor dit lijstje.

Ik heb geleerd dat een Tmax wil je hem in topconditie houden toch wel onderhoud vraagt zeker als je veel kilometers maakt ..daarom ben ik mezelf gaan verdiepen in het onderhoud en doe ook alles zelf dit kan je echt een flinke stuiver besparen. . Een Tmax zit echt wel heel goed in mekaar en is niet moeilijk om te onderhouden Goede dealers zijn er nog heel zeker maar goede dealers en goedkoop ...je mag ze mij aanwijzen ...

PS Wat jezelf doet doe je meestal beter..:)
 
Een ieder bedankt voor uw reactie.

-Kwestie van smaak m.b.t. de uitlaat.......ik krijg in ieder geval genoeg complimentjes/duimpjes 👍.
-Mijn ervaringen met Motoport zijn nogal wisselend zogezegd, maar de prijsopgave is de deur uit. Ben benieuwd.
-Heb een service-manual weten te vinden :t.
-Maak niet veel km's, sinds 2014 een 'ruime' 6000km gemaakt. Dank voor de tip m.b.t. de vario-filters. Gezien mijn a-technische handen/inzicht ga ik het onderhoud toch echt uitbesteden (heb niet de juiste spullen/ruimte en het geduld niet 😖).

-Een goede dealer.....ik heb om een offerte gevraagd bij Mamola (Laren), MotorCentrumEibergen en het reeds genoemde Motorport Zelhem.
Iemand ervaring met één van deze drie?
THANKS!
 
Gouden tip !
Kijk op youtube en toets in bigwheelsturning. Deze meneer laat op precieze manier zien hoe je heel eenvoudig ook al heb je er geen kaas van gegeten, hoe je jouw tmax een beurtje kan geven, zeker niet naar een dealer gaan voor deze simpele klus ben je 4x zoveel kwijt. Gewoon ff rustig van tevoren naar zijn filmpjes kijken, je komt erachter dat het eigenlijk niet veel voorsteld zo’n klein beurtje incl. filters. Aandrijfriem hoeft officieel pas bij 20.000 km maar zou evt. ook best nog wat later kunnen, mocht hij knappen sta je alleen maar stil en zal er niets met je motor gebeuren kwa schade. Succes met kijken, je zult er veel van leren.

Groetjes
Theemaks
 
Ik heb een Tmax 530 en laat hem onderhouden bij Top-Moto Apeldoorn. Zij zijn yamaha dealer en doen netjes alles volgens het boekje. Ze zullen vast niet de goedkoopste zijn, maar ze hebben wel mijn vertrouwen. Je kunt gewoon meekijken bij het beurtje. Opvallend dat de monteur de snaar afstelt met een soort digitale stemvork. Hij slaat met een hamertje op de snaar en dan stelt hij hem strakker/losser af om op de door yamaha opgegeven resonantie frequentie uit te kome. Had ik nog nooit zo gezien, maar ik betwijfel of het overal zo grondig zou gebeuren. Nooit rare zaken op de rekening gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan