grote beurt vraagje

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.113
8.242
Assen
Hoi mensen,
ik toon enige interesse in een motor die iemand te koop heeft staan, Op mijn vraag naar onderhouds/revisie-info kreeg ik antwoord dat de motor recent een 'grote beurt' heeft gehad.
Ik doe onderhoud en reparaties aan motorfietsen altijd zelf (mankeert me immers nix aan m'n handen) en heb geen idee wat een 'grote beurt'-ex-porno situ- is.
Kan iemand me hier dat vertellen?
 
Open google, zoek naar "service manual {merk} + {type} + {bouwjaar}" en zoek naar iets van een PDFje.

Hier zullen de onderhouds intervallen instaan, en wat bij welke interval geacht gedaan te worden.

Over het algemeen is een grote beurt ;
- alle vloeistoffen vervangen (olie, remmen, koel)
- nieuwe bougies
- kabels speling controleren
- banden op druk brengen waar nodig
- overige slijtage onderdelen controleren (ketting, etc
- balhoofdspeling controleren
- werking verlichting controleren
- testrondje rijden of alles naar behoren werkt.
 
Laatst bewerkt:
Hmm stelt eigenlijk dus geen flikker voor..
Wat is dan een kleine beurt? benzine tanken en ketting smeren?
 
Een grote beurt bestaat in mijn ogen tegenwoordig niet meer. Elke motor/auto heeft bij een bepaalde kilometerstand een to-do lijstje. Ondanks dat hier wel een regematigheid in zit is het niet zo dat het constant een kleine/grote beurt moet gedaan worden. Een grote beurt zou dan bij mij overkomen dat de hele motor nagekeken is.
 
Kleine beurt is voor namelijk
- vloeistoffen nakijken + aanvullen (ipv vervangen)
- kabels smeren + speling nakijken

Ketting moet wat vaker gesmeerd worden dan een kleine beurt ;-). Vaak iets van om de 500km of na een regenbui, kleine beurt is vaak mee richting de 6-8 duizend km.

Het stelt geen reet voor (vooral een kleine beurt) en als je het boekje hebt, kan je het prima zelf doen. Scheelt je een hoop poen, en kost wel iets meer aan tijd, maar je hoeft de motor dan weer niet weg te brengen.

Het is mij gelukt om 3u een grote beurt te doen. Volgens het boekje, alles gedaan dus, klepspeling, vloeistoffen, rem-vloeistof + blokken vervangen, kabels smeren etc.
Op een een zonnige zaterdagmiddag werkt het zelfs therapeutisch kan ik je zeggen. =)
 
Laatst bewerkt:
Mijn inziens wordt bij een kleine beurt alleen naar de vloeistoffen gekeken.
Bij een grote beurt wordt de motor in zijn geheel bekeken en aangepakt wat nodig / versleten is.
 
volgens mij moet je het meer zo zien:

kleine beurt = olie + filter vervangen, (of bij sommige alleen de olie.. snif) en een aantal controles
grote beurt = het onderhoud volgens de interval voorschriften, bougies, klepspeling, luchtfilter etc.

Het vervangen van koelvloeistof wordt eigenlijk nooit gedaan in het kader van 'normaal onderhoud', ook niet bij "grote beurten" terwijl het wel voorgeschreven staat voor eens in de * jaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het echt aan de verkoper vragen. Er zijn nogal wat verschillende definities van wat een grote beurt inhoudt. Het verschil ook per garage.

Ik zou gewoon vragen wat er precies gedaan is en wanneer.
 
Inderdaad is in dit geval een bon het enige waar je echt iets aan hebt.
Zo heb je echt inzichtelijk wat er gedaan is.
De ene grote beurt is tenslotte niet de ander.

Mijn laatste grote beurt bedroeg 2 A4'tjes met een eind bedrag van iets meer dan 900 euri ;(

Maargoe, dan heb je wel weer een goede motor en iets om aan de muur te hangen :+
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad is in dit geval een bon het enige waar je echt iets aan hebt.
Zo heb je echt inzichtelijk wat er gedaan is.
De ene grote beurt is tenslotte niet de ander.

Mijn laatste grote beurt bedroeg 2 A4'tjes met een eind bedrag van iets meer dan 900 euri ;(

Maargoe, dan heb je wel weer een goede motor en iets om aan de muur te hangen :+
Dat klinkt als een goede beurt. :Y
 
Whut? Als ik dat overzichtje zo zie wat bij een grote beurt hoort, dat kun je zelf ook doen?
Hoef je alleen een aanschafbon te hebben van de vloeistoffen en bougies..
Ik ging er vanuit dat de verkoper de beurt heeft laten doen. Als hij het zelf heeft gedaan, moet je hem maar op zijn blauwe ogen vertrouwen.
 
Er zijn inderdaad een heleboel zaken die je niet in een doosje kunt kopen, zoals het stellen van de kleppen, syncroon stellen van carb's, afstellen van CO en ontsteking.
Als dat niet bij een motorzaak is uitgevoerd moet je de vorige eigenaar maar geloven dat het ook is uitgevoerd en goed is uitgevoerd.

Dat maakt het gewoon stukken lastiger om te controleren, vandaar dat een factuur gewoon makkelijker is.
Of vragen waar de motor zijn onderhoud heeft gehad.
Ik kan hier bij Jensen zo de hele historie van mijn motor laten uitdraaien.
Ik denk dat dat bij de meeste zaken wel kan.
 
Ik ging er vanuit dat de verkoper de beurt heeft laten doen. Als hij het zelf heeft gedaan, moet je hem maar op zijn blauwe ogen vertrouwen.
Maar... Wat als hij groene ogen heeft?
:+

Maar idd. alhoewel ik zelf vaak vergeet om een factuur op te vragen.
Moet ik nu misschien maar eens mee gaan beginnen :P
 
Dat klinkt als een goede beurt. :Y

Zo voelde het niet :+

Maargoed, zoals ik al zei kijken ze meestal bij een grote beurt gewoon alles na.
De indicatie vooraf was 500 euro (uurloon, materiaal e.d.) wat mij vrij redelijk lijkt voor een "goede" beurt.

Later belde ze netjes met alle extra punten die ze waren tegen gekomen.
Tja en dan kun je het maar beter meteen goed laten doen hé en zo kon ik een extra dag gratis op de leen R1100R rond rijden :]
 
Dat klinkt als een goede beurt. :Y

Dat is weer heel wat anders als een grote beurt hoor O-) :P




Maar sommige verkopers noemen zelfs het vervangen van bougies als een "revisie" dus ga er maar vanuit dat je gewoon zelf even de motor moet nalopen.
Dan kan t niet tegenvallen en voor een goede prijs is t altijd de moeite waard er zelf nog wat energie in te steken als je geen 2 linker handen hebt.
 
volgens mij moet je het meer zo zien:

kleine beurt = olie + filter vervangen, (of bij sommige alleen de olie.. snif) en een aantal controles
grote beurt = het onderhoud volgens de interval voorschriften, bougies, klepspeling, luchtfilter etc.

Het vervangen van koelvloeistof wordt eigenlijk nooit gedaan in het kader van 'normaal onderhoud', ook niet bij "grote beurten" terwijl het wel voorgeschreven staat voor eens in de * jaar.

Inderdaad. Net als vervangen voorvorkolie, smeren achterbrug- en balhoofdslagers etc....
 
Dat is weer heel wat anders als een grote beurt hoor O-) :P




Maar sommige verkopers noemen zelfs het vervangen van bougies als een "revisie" dus ga er maar vanuit dat je gewoon zelf even de motor moet nalopen.
Dan kan t niet tegenvallen en voor een goede prijs is t altijd de moeite waard er zelf nog wat energie in te steken als je geen 2 linker handen hebt.
Daar staat tegenover dat sommige motorzaken een kleine revisie een 'grote beurt' noemen.
Denk maar eens aan Biggelaar, daar krijg je de motor terug inclusief vermogenswinst.
Ben je wel 1000 euro armer. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan