grote beurt vraagje

vor 1000 euro heb je een hele leuke andere motor..
kom op, dat tikken mensen toch niet echt af?
 
Nou, dat lijkt me lucratiever dan me prostitueren aan iedere vrouw in 't dorp..
nooit gedacht dat mensen zo weinig voor hun geld terughoeven..
Hmm zal ik mijn rek. nr. hier posten? _O-
 
Er zijn inderdaad een heleboel zaken die je niet in een doosje kunt kopen, zoals het stellen van de kleppen, syncroon stellen van carb's, afstellen van CO en ontsteking.
Als dat niet bij een motorzaak is uitgevoerd moet je de vorige eigenaar maar geloven dat het ook is uitgevoerd en goed is uitgevoerd.

Bij de meeste motorzaken lopen alleen maar stagiaires en schoolverlaters rond die nog meer moeite hebben met het spellen van van bovenstaande zaken dan jou, laat staan dat ze bovenstaande zaken (goed) kunnen uitvoeren.

En 900euro neertellen voor een beurt voor een K100? Nee, dat zie je mij niet doen.
 
Voor dat geld koop je een K100 ja, maar wat koop je dan :z
Ik gebruik mijn motor elke dag, dus dan moet hij goed zijn.
Goed onderhoud kost nou eenmaal geld, slijtage delen groeien niet aan een boom :Z

Ik hoor regelmatig mensen roepen dat ze alles zelf doen en de motor perfect onderhouden is en dan aan komen kakken met bandjes met 2mm profiel of schijven van 3mm dik _O-
 
Voor dat geld koop je een K100 ja, maar wat koop je dan :z
Ik gebruik mijn motor elke dag, dus dan moet hij goed zijn.
Goed onderhoud kost nou eenmaal geld, slijtage delen groeien niet aan een boom :Z

Ik hoor regelmatig mensen roepen dat ze alles zelf doen en de motor perfect onderhouden is en dan aan komen kakken met bandjes met 2mm profiel of schijven van 3mm dik _O-
Achja, ken ook genoeg mensen die het 'laten doen' waarvan de motor aan dezelfde omschrijving voldoet.
Zijn gewoon keuzes, dat je te pauper bent om je schijven te (laten) vervangen ligt er niet aan dat je je onderhoud zelf doet of laat doen ;)
 
Achja, ken ook genoeg mensen die het 'laten doen' waarvan de motor aan dezelfde omschrijving voldoet.
Zijn gewoon keuzes, dat je te pauper bent om je schijven te (laten) vervangen ligt er niet aan dat je je onderhoud zelf doet of laat doen ;)

Mee eens, maar dat is gewoon wat het verschil maakt tussen een goede en een slechte motorzaak.
En ik ben technisch genoeg om te zien of iets goed of niet goed is uitgevoerd.
Ik zou het zelfs allemaal zelf kunnen, maar heb er simpel weg geen tijd voor en geen zin in.
En een goede motorzaak gun ik ook zijn omzet.

Verder blijft het ieder zijn eigen keuze of hij of zij zijn geld in goed onderhoud steekt of elk jaar een ander barrel koopt om zo weer even te kunnen rollen.
 
Laatst bewerkt:
Precies, voor dat geld heb je een 2de K100..

Die 900 euro ben je trouwens ook niet elk jaar kwijt hé.
Eene jaar zitten er wat grote zaken aan die aangepakt moeten worden en het andere jaar zijn er geen bijzonderheden en ben je voor 200 euro weer klaar voor een jaartje dagelijks gebruik.

Op marktplaats staan momenteel trouwens 1206 BMW's tekoop waarvan er 2 K100's tussen staan die voldoen aan de beschrijving maximaal 900 euro.
Die wil je echt niet kopen, dat is gewoon andermans ellende.
En die paar bruikbare onderdelen die daar nog aan zitten zijn die 900 euro ook niet waard.
 
Die 900 euro ben je trouwens ook niet elk jaar kwijt hé.
Eene jaar zitten er wat grote zaken aan die aangepakt moeten worden en het andere jaar zijn er geen bijzonderheden en ben je voor 200 euro weer klaar voor een jaartje dagelijks gebruik.

Is dat op jaarbasis dan :?

Ik dacht altijd op basis van gereden kilometers :?
 
Die 900 euro ben je trouwens ook niet elk jaar kwijt hé.
Eene jaar zitten er wat grote zaken aan die aangepakt moeten worden en het andere jaar zijn er geen bijzonderheden en ben je voor 200 euro weer klaar voor een jaartje dagelijks gebruik.

Op marktplaats staan momenteel trouwens 1206 BMW's tekoop waarvan er 2 K100's tussen staan die voldoen aan de beschrijving maximaal 900 euro.
Die wil je echt niet kopen, dat is gewoon andermans ellende.
En die paar bruikbare onderdelen die daar nog aan zitten zijn die 900 euro ook niet waard.
Aan een K100 kan je gewoon geen miskoop doen. Als hij nu rijdt doet hij het over 50.000km nog. Als ik echt geen budget heb is dat de eerste motor die ik voor dat bedrag koop. Maar wel even op de toestand van de remmen en banden letten. Die ik ook niet bij 2mm vervang, wettelijk minimum is namelijk 1mm.
 
Aan een K100 kan je gewoon geen miskoop doen. Als hij nu rijdt doet hij het over 50.000km nog. Als ik echt geen budget heb is dat de eerste motor die ik voor dat bedrag koop. Maar wel even op de toestand van de remmen en banden letten. Die ik ook niet bij 2mm vervang, wettelijk minimum is namelijk 1mm.

Zelfs de onverwoestbare K100 is niet 100% onverwoestbaar.

Een paar dure punten die meestal na de ton problemen geven, zijn een versleten (en daardoor intern lekkende) olie/waterpomp. Daardoor komt er koelvloeistof in de olie terecht. pomp in zn geheel vervangen is vaak de enige optie, omdat zowel het huis als de pompas uitslijten.

Ook een rot cardanlager of een verrotte cardanas zijn niet helemaal vreemd bij hoge kilometerstanden, en ook niet echt goedkoop.
 
Is dat op jaarbasis dan :?

Ik dacht altijd op basis van gereden kilometers :?

Bij mij sluit dat aardig op elkaar aan.
Ik doe ongeveer 15K per jaar en bij dagelijks gebruik en netjes warm rijden maakt die 5K extra op de service interval niet zo veel uit.

Daar tegen over staan dan mensen die 2K per jaar rijden en denken dat dan eens in de 5 jaar een keer een nieuw scheutje olie erin ook onderhoud is ;)
 
Zelfs de onverwoestbare K100 is niet 100% onverwoestbaar.

Een paar dure punten die meestal na de ton problemen geven, zijn een versleten (en daardoor intern lekkende) olie/waterpomp. Daardoor komt er koelvloeistof in de olie terecht. pomp in zn geheel vervangen is vaak de enige optie, omdat zowel het huis als de pompas uitslijten.

Ook een rot cardanlager of een verrotte cardanas zijn niet helemaal vreemd bij hoge kilometerstanden, en ook niet echt goedkoop.

:^

Als je niet veel te besteden hebt zou ik zeker geen K100 kopen.
Met een slecht onderhouden K100 met wat meer kilometers op de teller kom je al snel voor flinke kostenposten te staan.

Dan kun je beter die paar centjes in een Honda Cx500 steken, mits de dynamo nog goed is ;)
 
Dan kun je beter die paar centjes in een Honda Cx500 steken, mits de dynamo nog goed is ;)
Maar je hebt absoluut geen garantie dat die goed blijft, helaas...
... ervaring ja :X Liep perfect bij aanschaf, binnen 5000km dood. Vette pech dus.

Onderhoudskosten: niet over zeuren, hoort er gewoon bij. Zelf doen scheelt flink geld, maar doe dat dan goed of laat het doen. En investeer in goed gereedschap, scheelt veel gekl**t.
Ik ben bezig een motor van 21 jaar oud weer op te lappen...
Nieuwe binnenpoten voorvork + nieuwe rvs bochtenset kost ook niet niets.
Maarrrr dan kan hij er weer heel lang tegenaan *D

En inderdaad, "grote beurt".. ja leuk ja.
Wat baksteen al zei, sommigen noemen een bougie wisselen een revisie.

Als ik een motor koop zonder aantoonbare onderhoudshistorie ga ik ervan uit dat er niets is gedaan en daar moet de prijs dan ook naar zijn. Of de verkoper moet oprecht en deskundig lijken, maar dat is helaas redelijk zeldzaam :P
 
Laatst bewerkt:
Mee eens, maar dat is gewoon wat het verschil maakt tussen een goede en een slechte motorzaak.
En ik ben technisch genoeg om te zien of iets goed of niet goed is uitgevoerd.
Ik zou het zelfs allemaal zelf kunnen, maar heb er simpel weg geen tijd voor en geen zin in.
En een goede motorzaak gun ik ook zijn omzet.

Verder blijft het ieder zijn eigen keuze of hij of zij zijn geld in goed onderhoud steekt of elk jaar een ander barrel koopt om zo weer even te kunnen rollen.
Ook een goede motorzaak kan mensen niet verplichten om met een veilige motor rond te rijden. Als mensen geen euros af willen tikken voor remschijven dan blijft die motor onveilig. Dat is mijn punt.
 
Zelfs de onverwoestbare K100 is niet 100% onverwoestbaar.

Een paar dure punten die meestal na de ton problemen geven, zijn een versleten (en daardoor intern lekkende) olie/waterpomp. Daardoor komt er koelvloeistof in de olie terecht. pomp in zn geheel vervangen is vaak de enige optie, omdat zowel het huis als de pompas uitslijten.

Ook een rot cardanlager of een verrotte cardanas zijn niet helemaal vreemd bij hoge kilometerstanden, en ook niet echt goedkoop.
Koop je er toch een van na '86? Die hebben een verbeterde pomp, problem solved. Kardanlagers lijken op internet een groot probleem, maar zijn feitelijk exemplarisch. Mocht je die pech hebben sleutel je er simpelweg een andere onder. Die 500 euro geeft een ander lachend uit aan een "grote" beurt. Bovendien komt dat kardanprobleem meer voor bij de K1100, en die koop je niet vaak voor 700 euro.
 
Open google, zoek naar "service manual {merk} + {type} + {bouwjaar}" en zoek naar iets van een PDFje.

Hier zullen de onderhouds intervallen instaan, en wat bij welke interval geacht gedaan te worden.

Over het algemeen is een grote beurt ;
- alle vloeistoffen vervangen (olie, remmen, koel)
- nieuwe bougies
- kabels speling controleren
- banden op druk brengen waar nodig
- overige slijtage onderdelen controleren (ketting, etc
- balhoofdspeling controleren
- werking verlichting controleren
- testrondje rijden of alles naar behoren werkt.
3

Laatst ging ik informeren hoe duur deze zogenaamde grote beurt zou kosten.
Hij zij dat ie het voor 500 euro deed.
Ik vond dat ie de achterkant van me helm mocht bekijken.
Helemaal gek geworden!
 
Hoi mensen,
ik toon enige interesse in een motor die iemand te koop heeft staan, Op mijn vraag naar onderhouds/revisie-info kreeg ik antwoord dat de motor recent een 'grote beurt' heeft gehad.
Ik doe onderhoud en reparaties aan motorfietsen altijd zelf (mankeert me immers nix aan m'n handen) en heb geen idee wat een 'grote beurt'-ex-porno situ- is.
Kan iemand me hier dat vertellen?

Grote beurt kan alles zijn.

Van een lappie er over, tot aan al het voorgeschreven onderhoud+alles wat op dat moment opspeelt.

Factuur vragen, daar staat het op :)
 
Wat als onderhoud zelf gepleegd wordt. Die kans is ook goed aanwezig. Dan heb je geen bonnen oid.

Het onderhoud van de motor doe ik ook grotendeels zelf en alleen wat ik zelf niet kan danwel niet aandurf laat ik doen en zal ik tzt ook wel gaan doen. MAW: Bonnen bij een motor geven misschien wel totaal verkeerde indrukken van slecht onderhoud terwijl er misschien goed en vaak onderhoud gepleegd is.

Mijn motor kwam zonder enige onderhoudshistorie en deze heb ik dan ook vrij snel een grote beurt gegeven (luchtfilter, bougies, olie, oliefilter, cardanolie). Verder wil ik de kleppenstellen + carbs reinigen / stellen binnenkort laten doen.
 
Wat als onderhoud zelf gepleegd wordt. Die kans is ook goed aanwezig. Dan heb je geen bonnen oid.

Het onderhoud van de motor doe ik ook grotendeels zelf en alleen wat ik zelf niet kan danwel niet aandurf laat ik doen en zal ik tzt ook wel gaan doen. MAW: Bonnen bij een motor geven misschien wel totaal verkeerde indrukken van slecht onderhoud terwijl er misschien goed en vaak onderhoud gepleegd is.

Mijn motor kwam zonder enige onderhoudshistorie en deze heb ik dan ook vrij snel een grote beurt gegeven (luchtfilter, bougies, olie, oliefilter, cardanolie). Verder wil ik de kleppenstellen + carbs reinigen / stellen binnenkort laten doen.

Ja tuurlijk, doe ik ook zelf zoals normaal; maar deze verkoper gaf aan dat hij zelfs kleppenstellen uitbesteedde..
 
Terug
Bovenaan Onderaan