Grote beurt zelf doen cbr1000rr 2004

Wess1988

MF'er
31 dec 2019
162
156
Middag allemaal!

Ik ben totaal niet handig, maar toch wil ik het zelf gaan doen, ook om de motor beter te leren kennen.

De grote beurt. Ik heb de motor nu ong 14 maanden in bezit en heb er 14.000 km opzitten.

Wat moet er gebeuren :

Filters vervangen
Olie vervangen
Koel en remvloeistof vervangen
Voor remschijven vervangen

En als extra, ik heb een compleet nieuwe kappenset liggen die ik nog in een leuk kleurtje wil laten spuiten/wrappen/dippen.

Maar... Is er ergens een handleiding te vinden voor de grote beurt?

Gaat om een honda cbr1000rr 2004 'sc57'

Alvast bedankt en als jullie het leuk lijkt dan kan ik foto updates doen zodra ik begin.
 
Gebruik inderdaad een werkplaats handboek voor jou specifieke motor. Dit maakt het sleutelen vele malen makkelijker de eerste keer.
Een "grote beurt" zal niet nodig zijn bij die km stand. Maar de door jou benoemde onderdelen kun je makkelijk zonder al te veel kosten vervangen.
In het WPH staan ook de onderhoudsintervallen van verschillende onderdelen.
 
Middag allemaal!

Ik ben totaal niet handig, maar toch wil ik het zelf gaan doen, ook om de motor beter te leren kennen.
Als je van jezelf zeker weet dat je niet handig en compleet talentloos bent op sleutelgebied, laat het dan aan iemand anders over.

Ben je niet handig, maar heb je er wel aanleg voor, begin dan met de simpelste klus, nadat je gecontroleerd hebt dat je al het benodigde gereedschap hebt. Lees eerst een keer de procedure in het werkplaatshandboek door en begin dan pas met sleutelen. Goede start is eerst koelvloeistof vervangen.

Daarna olie en filter, waarbij het filter bij een 4 in lijn vaak achter de uitlaatbochten zit en een filtersleutel daarom handig is.

Filters vervangen
Olie vervangen
Koel en remvloeistof vervangen
Voor remschijven vervangen
Dit is meer een kleine beurt, m.u.v. de remschijven. Remschijven vervangen: de bouten zijn vaak geborgd met een taaie borgvloeistof, waarbij het handig kan zijn om de bout eerst warm te stoken. Sowieso goed passend gereedschap gebruiken als het om inbusbouten gaat.
 
Als je van jezelf zeker weet dat je niet handig en compleet talentloos bent op sleutelgebied, laat het dan aan iemand anders over.

Ben je niet handig, maar heb je er wel aanleg voor, begin dan met de simpelste klus, nadat je gecontroleerd hebt dat je al het benodigde gereedschap hebt. Lees eerst een keer de procedure in het werkplaatshandboek door en begin dan pas met sleutelen. Goede start is eerst koelvloeistof vervangen.

Daarna olie en filter, waarbij het filter bij een 4 in lijn vaak achter de uitlaatbochten zit en een filtersleutel daarom handig is.


Dit is meer een kleine beurt, m.u.v. de remschijven. Remschijven vervangen: de bouten zijn vaak geborgd met een taaie borgvloeistof, waarbij het handig kan zijn om de bout eerst warm te stoken. Sowieso goed passend gereedschap gebruiken als het om inbusbouten gaat.
En nieuwe remblokjes plaatsen, de remtangen schoonmaken, de spiebanen schoonborstelen, er komt veel bij kijken wat een beetje sleutelaar allemaal logisch en vanzelfsprekend vindt. Zo,n boek is wel wat als je er weinig van weet.
 
En nieuwe remblokjes plaatsen, de remtangen schoonmaken, de spiebanen schoonborstelen, er komt veel bij kijken wat een beetje sleutelaar allemaal logisch en vanzelfsprekend vindt. Zo,n boek is wel wat als je er weinig van weet.
Nieuwe remschijven omvat inderdaad veel meer dan alleen maar de schijven ff vervangen. Maar als Wess wel een talentje is moeten we hem niet ontmoedigen
 
We zullen je echt bijstaan, maar ook bij de techneuten onder ons die sommigen bijstaan met technische hulp en advies zakt de moed wel eens in de schoenen, ik denk dat jij wel goed uit de verf komt...
kan je uit de historie nog filteren od fe kleppen uberhaupt onlangs gesteld zijn?
 
Nee onbekend. De vorige eigenaar zei dat de motor het niet meer deed en er van af wilde daarom. Stond toen paar maanden stil in de garage. Er stond toen 29000 op de teller.

Bij thuiskomst bleek de accu leeg te zijn. Ik heb toen een nieuwe gekocht waarna de motor het weer perfect deed haha.

Sindsdien alleen de remblokken en olie vervangen door mij.
 
Bij ongestelde kleppen moet je je motor wellicht wat chocolade geven.

Op de wat serieuzere noot:
Als beginner even niet aan kleppen beginnen.
Krijg eerst maar eens wat feeling voor het e.e.a.

Je kan genoeg doen preventief en noodzakelijk, maar je kan iets ook kapot repareren.

Goed focussen op 1 klus, inlezen en historie documenteren, dan weet je wanneer het weer moet gebeuren.
 
45000 staat er voor, soms volstaat een controle. Hoef je nix te stellen. Klepspeling wordt doorgaans minder. zou alleen maar stiller worden

Klepspeling controleren is ook een klusje dat enige handigheid en geduld vereist (klepdeksels gaan er tegenwoordig vaak maar op 1 manier af door de compacte bouw van moderne motoren). Daarnaast moet je goed lezen (en dat begrijpen) wat je moet doen.

Ik ben zelf ook zeker niet 1 van de handigsten, maar met het werkplaatshandboek erbij was het de eerste keer een langdurig, maar leuk klusje. Na een aantal keer doe ik het net zo snel als een professionele monteur (als die tenminste niet liegen bij het opgegeven aantal uren arbeidsloon).
 
Bij ongestelde kleppen moet je je motor wellicht wat chocolade geven.

Op de wat serieuzere noot:
Als beginner even niet aan kleppen beginnen.
Krijg eerst maar eens wat feeling voor het e.e.a.

Je kan genoeg doen preventief en noodzakelijk, maar je kan iets ook kapot repareren.

Goed focussen op 1 klus, inlezen en historie documenteren, dan weet je wanneer het weer moet gebeuren.

Met op zijn minst een Haynes manual erbij en nog beter een officieel werkplaatshandboek (is wel duur) is klepspeling controleren ook voor een beginner goed te doen. Kleppen stellen waarbij de nokkenassen eruit moeten misschien niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan