Grote controle motoren levert zestig boetes op

Tumblin Tummie

Die hard MF'er
19 feb 2003
718
37
Zuid-Limburg
VAALS - De politie heeft gisteren tijdens een grootscheepse motorcontrole in de gemeenten Gulpen-Wittem en Vaals ongeveer zestig bekeuringen uitgedeeld. Twintig agenten en leden van de Koninklijke Marechaussee keken vooral uit naar gestolen exemplaren.
De motorrijders werden onder meer beboet omdat ze te hard reden, de papieren niet in orde hadden, over oude kentekenplaten beschikten of met versleten banden reden. In totaal werden rond de 250 motorrijders gecontroleerd door het controleteam.

De politie heeft tijdens de controle een motor gesignaleerd die misschien als gestolen te boek staat. Aangezien de gegevens vandaag pas bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer kunnen worden gecontroleerd, werd gisteren niet duidelijk of het inderdaad om een gestolen exemplaar gaat.

Het is de eerste keer dat de politie in Gulpen-Wittem en Vaals zo'n grootscheepse motorcontrole heeft gehouden. De controles werden uitgevoerd in Vaals, Vijlen, Slenaken, Epen en Wittem.

In het Heuvelland worden jaarlijks veel motoren gestolen. Dit was voor de politie een van de redenen de controle te organiseren. Agenten waren gisteren dan ook extra alert op het opsporen van gestolen motorfietsen.
'Deze motorcontroles zijn gewoon ideaal'
Vanessa Bodewes
WITTEM - ?Mag ik even naar uw framenummer kijken?'' vraagt een agent op formele toon aan Clerx Désiré. De motorfan uit het Belgisch-Limburgse Helchteren kijkt op de parkeerplaats voor het klooster in Wittem verliefd naar zijn zwart met paarse Harley Davidson. ?Er worden heel veel Harleys gestolen'', legt de Belg uit. ?Deze controles zijn voor liefhebbers ideaal. Het zal je maar gebeuren dat jouw gestolen motor hier de parkeerplaats op rijdt.''
De politie voerde gisteren in de gemeenten Gulpen-Wittem en Vaals een grootscheepse motorcontrole uit. Twintig agenten en leden van de Koninklijke Marechaussee keken vooral uit naar gestolen exemplaren.De politie hield gisteren met behulp van leden van de Koninklijke Marechaussee een omvangrijke motorcontrole. Hiervoor werden in de gemeenten Gulpen-Wittem en Vaals twintig mensen ingezet. De aandacht ging onder meer uit naar snelheid, de technische staat, de helmplicht, het rij- en kentekenbewijs en de verplichte nieuwe kentekenplaat. Maar aangezien er in het Heuvelland ieder jaar veel motoren worden gestolen, was een van de hoofddoelen het opsporen van ontvreemde exemplaren. Het verstrekken van anti-diefstaltips hoorde daar ook bij.

'Plaats de motor in het zicht, sluit de motor niet alleen af met het stuurslot, veranker de motor met een aard- of nagelvast voorwerp, bevestig het slot op een slimme wijze. Hoe hoger het slot is aangebracht, hoe opvallender een dief moet werken om het te openen.' Het zijn enkele tips die agenten uitdelen aan motorrijders. De suggesties zijn verwerkt in een folder. Omdat ook veel Duitsers en Belgen door het Heuvelland toeren, zijn de tips in drie talen opgeschreven.

,,Rijbewijs en kentekenbewijs alstublieft.'' Noël van Kaam uit Geleen haalt de papieren te voorschijn. Hoewel zijn motor nog nooit is gestolen, vindt ook de eigenaar van deze Suzuki Intruder het ,,perfect'', dat agenten alles doorlichten. De politie moet in zijn ogen vaker van dit soort grootscheepse controles houden. ,,Zo kun je het kaf van het koren scheiden, als je begrijpt wat ik bedoel. Je kunt je motor tegenwoordig echt nergens meer onbeheerd laten staan. Ik wil die van mij altijd kunnen zien als ik hem ergens parkeer.''

Max Bieze, medewerker van het Permanent Autoteam (PAT), controleert voor zijn beroep alles wat rijdt en vaart. Hij bekijkt de Suzuki grondig, inspecteert de papieren en stelt een paar vragen. Als na een minuut of vijf blijkt dat alles in orde is, mag een tevreden Van Kaam met folder vertrekken.

PAT-medewerker Bieze heeft tot nu toe één verdachte motor onder ogen gehad. Aangezien het niet helemaal zeker is of het om een gestolen voertuig gaat en hij de gegevens vandaag pas bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer kan natrekken, mocht de motorrijder eerst doorrijden. ,,Dit soort controles leveren altijd wel wat op'', vertelt Bieze. ,,In de afgelopen vier jaar hebben we er tijdens controles tweeduizendvijfhonderd verdachte motoren tussenuit gepikt. Van dat aantal bleken er elfhonderd te zijn gestolen. Wij als politie zoeken dan uit hoe die persoon aan zo'n motor is gekomen. Het openbaar ministerie beslist vervolgens wat er met het voertuig gaat gebeuren. Hij gaan niet automatisch terug naar de rechtmatige eigenaar. Is dat vreemd? Zo zit ons rechtssysteem nou eenmaal in elkaar. Een persoon kan zo'n motor ook te goeder trouw van iemand hebben gekocht.''

Het gros van de motorrijders die de parkeerplaats in Wittem op rijdt, beschikt over meerdere sloten. Daarnaast proberen ze hun motoren altijd in het zicht te parkeren. Maar ondanks alle veiligheidsmaatregelen is diefstal volgens Bieze nooit helemaal te voorkomen. ,,Je moet de kunde van dieven niet onderschatten.'' Het is volgens hem vaak moeilijk te zien of een motor gestolen is. Sommige chassisnummers zijn bijvoorbeeld goed vervalst.

Net als vele andere motorrijders neemt ook Clerx Désiré de adviezen van de agenten ter harte. Hij moet er niet aan denken dat zijn eigen Harley op een dag niet meer voor hem klaar staat. ,,Om deze motor te kunnen kopen, heb ik vijf jaar lang ieder weekend moeten werken. Ik heb hem zelf helemaal verbouwd. Nieuwe ontsteking, ander stuur, verse banden, opnieuw gespoten. Het is de kunst ervoor te zorgen dat die van jou er anders uitziet dan al die anderen. Deze motor heeft me bloed, zweet en tranen gekost.''
Bron: Dagblad de Limburger
 
zag het gisteren op tv.

op zich goed initiatief...

alleen jammer dat ze ook op snelheid controleren...
 
Was waarschijnlijk begonnen als een snelheidscontrôle, maar ze moesten een excuus hebben vanwege de overdaad aan grote criminaliteit in Limburg. Goed excuus trouwens. :}
Weet iemand nog wat er vroeger in "het Wilde Westen" met paardendieven gedaan werd? O-) :X
 
Belgen..... :X ;)

Twintig agenten en leden van de Koninklijke Marechaussee keken vooral uit naar gestolen exemplaren.
Aangezien de gegevens vandaag pas bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer kunnen worden gecontroleerd, werd gisteren niet duidelijk of het inderdaad om een gestolen exemplaar gaat.

Vooral controleren op gestolen motoren maar het op een dag plannen dat je de gegevens niet kunt natrekken |(
 
Belgen..... :X ;)

Vooral controleren op gestolen motoren maar het op een dag plannen dat je de gegevens niet kunt natrekken |(

Precies! Laat je ze vandaag doorrijden en wanneer zie je ze weer terug? :? :? :?

D8 ik al..............
 
Eerst zitten ze te jammeren dat ze zo zielig zijn bij ons politiekorps en veel te weinig mensen hebben om de grotere criminele zaken aan te pakken en dat ze zelfs mensen uit andere regio's moeten 'lenen' en nog geen week later verspillen ze weet ik veel hoeveel manuren aan dit soort onzin. :? Wedden dat ze van de week ook weer op 100 plaatsen boetes staan te flitsen?! En dan zijn ze toch zooo zielig met zo weinig personeel... :X

[me]jeebee denkt dat hun spaarpot gewoon leeg was[/me]
 
Het zijn zelf grote boeven!
Beetje de burgers op kosten jagen en de criminaliteit niet aan (durven) pakken.
:( :( :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan