Grote inspectie + grote beurt (zelf doen..)

buckbaggen

MF'er
14 aug 2010
198
0
Joa joa jullie lezen het goed, ik ga zelf knutselen aan mn zx6r uit 1996 (53duizend op de teller).. Aangezien ik wat problemen heb gehad met mijn motort en er niet veel vertrouwen in heb wil ik deze helemaal na lopen en fixen.. Waarom dit topic? Nou omdat ik zelf een aantal dingen in gedachten heb, maar tips en trucs van harte welkom zijn waar i knog op kan letten of eventueel dien te vervangen/verversen wat dan ook...
Een aantal dingetjes zijn al gedaan, daar zet ik dus DONE achter ^^
dik gedrukte dingen zijn toegevoegd door tips/trucs/advies op mijn topic :)

- nieuwe olie + oliefilter (DONE)
- nieuwe accu (DONE)
- nieuwe remblokken voor en achter (DONE)
- alle 3 de remklauwen reviseren (DONE)
- nieuwe remvloeistof voor en achter (DONE)
- nieuwe voor + achter band (DONE)
- nieuwe koelingsventilator (DONE)
- koelvloeistof vervangen (DONE)
- ketting + tandwielen gecontrolleerd, zijn nog in goede staat (DONE)
- ketting + tandwielen grondig schoonmaken (dus helemaal eraf slopen) en vervolgens mooi met vers vet/kettingsmeer behandelen en terug erop leggen
- nieuwe luchtfilter (word een K&N)(DONE, grondig schoongemaakt, K&N komt later.. geldcrisis XD)
- nieuwe bougies (DONE)
- kleppen (laten) stellen
- achterwiel lager vervangen (DONE)
- alle bewegende delen zoals voetsteps,schakelpookje,koppelingskabel etc smeren zodat het lekker soepel gaat (DONE)
- Als ik alle kappen eraf sloop, alles poetsen en schoonmaken (ook de kappen van binnen en buiten)
- sensor + thermostaat controleren, aangezien hij (Volgens de meter) niet op temperatuur komt, althans niet snel..
- controleren + eventueel bijstellen van de gaskleppen of deze nog synchroon lopen
- linksysteem smeren
- balhoofdlager controleren en voorzien van nieuw vet
- voorvork olie verversen
- benzine filter vervangen
- flesje forte in de tank doen


Dit is zover ik kan bedenken wat wel nodig is.. zijn er nog andere punten waar bij een algemene grote beurt sowieso na word gekeken? Zijn er verder misschien nog specifieke punten van de zx6r of icm mijn kilometer stand welke ik op dien te letten of extra aandacht aan besteden?
 
Laatst bewerkt:
is dat na te kijken of dit nodig is? Met kleppen stellen weet ik een adresje waar ze met een apparte laptop wat vacium slangetjes ofzo doen aansluiten en een grafiek krijgen waaruit ze kunnen zien of de kleppen gesteld moeten worden de ja of ne... wat dus uuren sleutelen kan schelen als deze goed zouden staan.. is voor de gaskleppen ook zoiets mogelijk? Verder nog nooit gehoord gaskleppen synchroniseren, toch wel handig dit topic XD
 
Owkeej, maar kan ik niet eerst checken of het nodig is?:P bedoel niet dat ik zown apparaat koop en hem eraan hang en alles goed is.. want hij rijd wel gewoon goed en reageert ook normaal op het gas etc etc.. of heeft dat er niks mee te maken ?
 
is dat na te kijken of dit nodig is? Met kleppen stellen weet ik een adresje waar ze met een apparte laptop wat vacium slangetjes ofzo doen aansluiten en een grafiek krijgen waaruit ze kunnen zien of de kleppen gesteld moeten worden de ja of ne... wat dus uuren sleutelen kan schelen als deze goed zouden staan.. is voor de gaskleppen ook zoiets mogelijk? Verder nog nooit gehoord gaskleppen synchroniseren, toch wel handig dit topic XD


Wat denk je zelf???????????????
Wil je het geloven of wil je zekerheid hebben????
 
weet ik niet? Ik geef toch aan dat ik er nog nooit van heb gehoord.. dus misschien uitleg waarvoor het dient? en wat de gevolgen kunnen zijn als het niet goed staat etc...
ps. bedoel de gaskleppen..
 
Laatst bewerkt:
zonder een apparaat als carbtune kun je niet controleren of de gaskleppen goed staan.
dus aanschaffen als je in de toekomst nog meer onderhoud wil doen.
als je onderhoud wil doen, heb je nu eenmaal gereedschap nodig.

en zoals hierboven al subtiel opgemerkt word, klepspeling gewoon zelf controleren en met een voelermaatje.
 
Laatst bewerkt:
Ohwkeej thnx voor de tip. Dan ga ik eens kijken voor zo'n apparaatje ^^ Maar alsnog wil ik graag weten wat de gevolgen zijn als de gaskleppen niet goed gesynct zijn aangezien ik er nog nooit van heb gehoord en dus nieuw voor mij is :)
 
Laatst bewerkt:
Je schrijft toch duidelijk over de kleppen en een apparaatje die je aansluit om te controleren of je kleppen wel of niet goed staan.
Maar de vlinderkleppen van je carburateurs moeten wel gesteld worden zeker na kleppen stellen.
Dat werkt inderdaad met vacuummeters en slangetjes.
Er is wel een apparaat die werkt als vacuummeters ( techmate) en als de inlaatkleppen lekken dan is het te zien.
Maar een ervaren oog en oor en verstand kan dat ook zo zien.
Ga met zo,n apparaat nooit van uit dat de klepspeling goed staat.
Een klep kan gewoon lekken als de klepspeling gewoon goed is.
 
als de gaskleppen niet gelijk staan, reageert de motor minder goed op het gas (bij kleine gasklep openingen).
je weet pas zeker dat jouw motor goed is als je dat apparaat hebt aangesloten.
 
owkeej, en uhm voorvork olie verversen om de hoeveel kilomter of tijd moet dat gebeuren? Verder vraag ik me ook af hoelang de motor olie mee gaat ongeveer.
 
Laatst bewerkt:
owkeej, en uhm voorvork olie verversen om de hoeveel kilomter of tijd moet dat gebeuren? Verder vraag ik me ook af hoelang de motor olie mee gaat ongeveer.


Elke grote beurt ververs ik de voorvorkolie en zeker de cartridge uitvoering.
Deze vereist ook een speciale olie.
En motorolie is afhankelijk welke kwaliteit je erin hebt.
Maar over olie moet je verder niet bij mij wezen, hier spookt genoeg kennis rond :} .
Heb je een lage kwaliteit dan echt elke 6000 km verversen incl. oliefilter, en vergeet niet je dichtring van je aftapplug.
De kenners doen hier een harde koperen ring tussen, en de mensen die op safe spelen gebruiken een aluminium ring.
Ook die keuze is aan jou.
 
owkeej thnx. Wat bedoel je met de cartridge uitvoering? wat is dat.. ?
Over de olie, weet iemand anders hoelang ik ermee kan rijden (als ik goeie olie gebruik, en zoja welke is goed/de beste? castrol volledig sentytisch?)
verder nog andere dingen waar ik op moet letten of wat ik moet vervangen?
 
owkeej thnx. Wat bedoel je met de cartridge uitvoering? wat is dat.. ?
Over de olie, weet iemand anders hoelang ik ermee kan rijden (als ik goeie olie gebruik, en zoja welke is goed/de beste? castrol volledig sentytisch?)
verder nog andere dingen waar ik op moet letten of wat ik moet vervangen?


Over olie zal je wellicht snel antwoord krijgen van ervarings deskundigen.
En Castrol is prima olie, maakt alleen je motor nogal lawaaierig.
Ik ga verder maar geen merken noemen, want mijn favo merk wordt hier nogal afgezworen :}
 
Als je toch gaat kleppen stellen etc. ook even pakkingen nakijken en evt. vervangen. Ik ken het onderhoudsinterval van een ZX6R niet, ik zou dat eerst even opzoeken.
 
op welke pakkingen doel je precies?
kleppen stellen laat ik doen denk ik aangezien ik hier geen verstand van heb... de andere onderhouds dingen zoals luchtfilter vervangen, linksysteem smeren etc etc kan in principe iedereen als je een beetje handig bent :P
Ik heb sowieso eens de handleiding erbij gezocht, en het orignele onderhoudsschema van mijn motor een beetje overgenomen en vertaald naar nederlands. Zie hieronder:

Onderhoud informatie Kawasaki zx6r 1996.

Bandenspanning: Voor 2,5bar achter 2,8bar
Kettingspanning: 35-45mm
Speling gashendel: 2-3mm
Speling koppelingshendel: 2-3mm
Stationeer toerental: 1.000 – 1.100
Bougies: NGK CR9E (elektrode afstand 0,7 – 0,8mm)
Motor olie: 4 liter, **w**, ** synthetisch

Onderhoudsbeurt, circa elke 6000KM:
– stationeer toerental controleren
– speling gashandel controleren
– speling koppeling controleren
– balhoofd lager/stuur controleren op speling en soepel draaien
– ketting slijtage controleren
– motor olie incl. oliefilter vervangen
– bougies controleren en schoonmaken
– remblokken controleren
– remvloeistof niveau controleren

Onderhoudsbeurt, circa elke 12000KM:
– kleppen stellen
– gas kleppen synchronisatie stellen
– luchtfilter reinigen
– algemene smering uitvoeren (bewegende delen zoals voetsteuntjes, koppeling en gas kabel etc.)
– link-systeem smeren

Verdere onderhoudspunten welke om de 2jaar dienen te gebeuren:
– voorvork olie verversen
– koelvloeistof verversen
– remvloeistof verversen
– balhoofd lager smeren

Onderhoudspunten welke om de 4jaar dienen te gebeuren:
– remmen reviseren

Alleen de olie moet ik nog uitzoeken welke ik het beste kan gebruiken vandaar dat er sterretjes staan.
 
ben nu aan het sleutelen maar ben een apparaatje tegengekomen waarvan ik niet weet wat het is en waar 1slang mist.. zie foto's
full

full

full

op 1 van de 2aansluitingen zat een slangetje welke op de bovenkant de filter ingaat.. op de andere zat niks.. er ligt ook nergens een slang los ofzo.. ik vraag me af wat dit van apparaatje is!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan