Grote/kleine beurt motor

Mahfunzo

Rookie
10 jan 2009
20
0
Maastricht
Misschien had ik dit beter in het techniek gedeelte kunnen posten, maar vond het toch ook wel een algemene vraag:

Ik lees over grote en kleine beurten, en de daarbij passende bedragen. Vooral de grote beurten ( ook zeer logisch natuurlijk :Z ) zijn vrij aan de prijs. Nou vroeg ik me af, is er een soort algemene richtlijn voor km standen of iets dergelijks wanneer je of een grote of een kleine beurt dient uit te voeren ( kleine beurt elke ... km grote beurt elke ... km ) of verschilt dit onderling heel erg?

Alvast bedankt,

Ian
 
kan je zowiezo terug vinden in het handboekje van de motor.. daarin heeft de fabrikant om de hoeveel km ze bepaalde service voorschrijven / adviseren
 
Ik vind het van meer afhankelijk dan puur en alleen wat er in het boekje staat.
Leeftijd van de motor, manier van rijden, wat doe je zelf en wat niet enz enz.
Ik kijk niet wat er voor geschreven word, volg m'n gevoel wat ook kan omdat ik niet met garantie oid zit natuurlijk.


Zelf geef ik m'n motor 1 á 2x per jaar een kleine beurt.
Om het jaar een grote beurt maar neem dan de kleppen niet mee, die komen de volgende grote beurt er weer bij.

Verder controleer en doe veel klein onderhoud op verveel dagen, op deze manier wordt elk onderhoud gedaan aan de fiets die gedaan moet worden.
 
kan je zowiezo terug vinden in het handboekje van de motor.. daarin heeft de fabrikant om de hoeveel km ze bepaalde service voorschrijven / adviseren

Dankje voor de snelle en informatieve reactie :) .

Maar is het dan ook zo dat 2-takt motoren vaker langs de dealer moeten dan 4-takt ( aangezien 2-takt meer onderhoud vergt wat ik zo gelezen heb )? En het lijkt me ook logisch dat het ook aan je rijstijl afhangt, hoe snel je dus onderdelen slijt hoe vaak je voor een beurtje langs moet.
 
Ik vind het van meer afhankelijk dan puur en alleen wat er in het boekje staat.
Leeftijd van de motor, manier van rijden, wat doe je zelf en wat niet enz enz.
Ik kijk niet wat er voor geschreven word, volg m'n gevoel wat ook kan omdat ik niet met garantie oid zit natuurlijk.


Zelf geef ik m'n motor 1 á 2x per jaar een kleine beurt.
Om het jaar een grote beurt maar neem dan de kleppen niet mee, die komen de volgende grote beurt er weer bij.

Verder controleer en doe veel klein onderhoud op verveel dagen, op deze manier wordt elk onderhoud gedaan aan de fiets die gedaan moet worden.

Mee eens,

Allemaal theorie in het boekje/dealer....

1/2 keer paar olieversen (om de 6k dus) en zo nu en dan een controle van alles en nog wat op de regenachtige zondagen.....(zelf) Een keer in de 4/5 jaar een grote beurt ivm kleppenstellen(dealer).

Zo hou ik het betaalbaar.
 
Laatst bewerkt:
Mee eens,

Allemaal theorie in het boekje/dealer....

1/2 keer paar olieversen (om de 6k dus) en zo nu en dan een controle van alles en nog wat op de regenachtige zondagen.....(zelf) Een keer in de 4/5 jaar een grote beurt ivm kleppenstellen(dealer).

Zo hou ik het betaalbaar.

Maar als je van doorrijden houdt, zoals ik *D , dan doe je er wel goed aan om hem 1 keer per jaar even bij een dealer te brengen zodat alles wordt nagelopen (zoek een goede dealer, ze zijn schaars, ik weet het).

Ze zijn er (afhankelijk van het type) wel voor gemaakt om hard te rijden, maar er willen zeker weleens wat dingen lostrillen etc.
 
Hansje rijd ook niet als een oud wijf, hou ook van erg sportief rijden maar dat betekend niet dat ik veel geld uit ga geven aan onderhoud bij een dealer wat ik zelf ook kan.

Doordat ik heel het jaar door op verveel dagen alles wat na loop heb ik geen dealer nodig hoor.

Wat een dealer kan kan ik zelf ook en jij ook, zo moeilijk is het allemaal niet.
Gewoon aan beginnen en je zult zien dat het goed te doen is en nog eens leuk om je eigen fiets in top conditie te houden.


@Mahfunzo
2-takt slijt wat harder ja en heeft wat meer onderhoud nodig maar 2-takt is ook 10x simpeler dan 4-takt en dus al helemaal goed zelf te doen.
 
Laatst bewerkt:
Maar als je van doorrijden houdt, zoals ik *D , dan doe je er wel goed aan om hem 1 keer per jaar even bij een dealer te brengen zodat alles wordt nagelopen (zoek een goede dealer, ze zijn schaars, ik weet het).

Ze zijn er (afhankelijk van het type) wel voor gemaakt om hard te rijden, maar er willen zeker weleens wat dingen lostrillen etc.
Ik heb vertrouwen in mezelf.... dat hoeft de dealer mij niet bij te brengen..... en dat geld voor onderhoud door mijzelf uitgevoerd.
 
De kmstanden in het boekje zijn over het algemeen wel aan de voorzichtige kant. Vaak wordt 6.000km gehanteerd voor een kleine beurt en 12.000km voor een grote beurt. Maar als je veel rijdt kun je rustig ruimere intervallen hanteren. Die intervallen zijn zo laag om ervoor te zorgen dat een motor tenminste elk jaar nog een beurt krijgt.
 
Ik doe net als bij de auto: 1x per jaar een grote beurt, that's it.

Heb het dit jaar laten doen, maar ga het volgend jaar zelf doen. Was meer dan 500 euro kwijt voor een grote beurt. Een paar tientjes aan materiaal en de rest aan arbeidsloon. Nu gun ik iedereen het om z'n brood te verdienen, maar liever niet over mijn rug ;)

Een filtertje en wat olie vervangen kan ik zelf ook nog wel.
 
Nogmaals iedereen, bedankt voor de informatieve reacties, hier kan ik wat mee *O* .

Ik heb nog geen motor, maar lijkt me wel super om er gewoon zelf mee bezig te zijn, rijden en onderhoud plegen dus. Denk dat ik daarvoor wel nog veel te leren heb :Y .
 
Dankje voor de snelle en informatieve reactie :) .

Maar is het dan ook zo dat 2-takt motoren vaker langs de dealer moeten dan 4-takt ( aangezien 2-takt meer onderhoud vergt wat ik zo gelezen heb )? En het lijkt me ook logisch dat het ook aan je rijstijl afhangt, hoe snel je dus onderdelen slijt hoe vaak je voor een beurtje langs moet.


bij een 2takt die goed staat afgesteld, waar dus niet mee geklooid is heb je helemaal niet veel onderhoud.
natuurlijk t ketting, band en rem gebeuren, zoals bij elke motor.
waar iedereen over valt is dat bij een 2takt de zuiger wel eens vervangen moet worden.
dit is een klusje van niets omdat een 2takt veel simpeler van techniek is dan een 4takt.
tel al je oliefilters en olieverversen maar bij elkaar op, van 4takt onderhouds beurten.
een 2takt zuigertje kost maar , afhankelijk van merk, model en aantal cilinders, een paar tientjes per zuiger.
en als er een keer wat motorisch stuk gaat aan een 4takt....dan kan je pas echt je protomonait trekken.
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals iedereen, bedankt voor de informatieve reacties, hier kan ik wat mee *O* .

Ik heb nog geen motor, maar lijkt me wel super om er gewoon zelf mee bezig te zijn, rijden en onderhoud plegen dus. Denk dat ik daarvoor wel nog veel te leren heb :Y .
Ik rij liever dan dat ik sleutel.

'Gewoon onderhoud' is leuk, is ook een onderdeel van de hobby......succes
 
Ben (arme?) student, doe alles zelf wat ik zelf kan, banden vervangen wordt me net wat lastig... Doe zelf olieverversen ergens tussen 15.000 en 20.000km. Ligt eraan of ik veel lange stukken heb gereden of niet en voor de rest gewoon alles regelmatig controleren en als het nodig is wat vervangen.
 
Ja ben zeker een arme student, nu al maarja wie klaagt er niet dat je te weinig geld hebt :+

En terugkomend op de reactie van swetty: Met onderhoud plegen bedoel ik natuurlijk zo weinig mogelijk, dus niet klooien een cilinders enzo want dat is toch wel wat lastiger dan nieuwe olie erin gooien.
 
Ja ben zeker een arme student, nu al maarja wie klaagt er niet dat je te weinig geld hebt :+

En terugkomend op de reactie van swetty: Met onderhoud plegen bedoel ik natuurlijk zo weinig mogelijk, dus niet klooien een cilinders enzo want dat is toch wel wat lastiger dan nieuwe olie erin gooien.

Koop dan een honda..... :Y

Iig geen ducati.
 
Laatst bewerkt:
Koop dan een honda..... :Y

Iig geen ducati.

Ducati zou wel kunnen, alleen vaker langs de dealer ermee en daarom meer onderhoudskosten. Honda zitten wel mooie tussen voor 25 kW, waaronder natuurlijk de CBR's ( 125 is al fabrieks 25 kW ), ik zit verder nog te kijken voor een Ninja, wat ouder model of een GSX'je, vind die SRAD onder andere ERG mooi :]
 
Ducati zou wel kunnen, alleen vaker langs de dealer ermee en daarom meer onderhoudskosten. Honda zitten wel mooie tussen voor 25 kW, waaronder natuurlijk de CBR's ( 125 is al fabrieks 25 kW ), ik zit verder nog te kijken voor een Ninja, wat ouder model of een GSX'je, vind die SRAD onder andere ERG mooi :]
1 keer in de 5 a 6 jaar.......... _O-


(hoop ik)
 
Laatst bewerkt:
1 keer in de 5 a 6 jaar.......... _O-


(hoop ik)

Eerst beweer je dat Ducati meer onderhoud vergt dan een Honda, iig meer onderhoud wat je niet zelf kunt doen en daarna ga je proberen te stellen dat je maar eens in de 5 a 6 jaar langs moet, beetje paradoxaal in mijn ogen...

of ik sla de plank compleet mis, en heb ik behoefte aan uitleg
 
Eerst beweer je dat Ducati meer onderhoud vergt dan een Honda, iig meer onderhoud wat je niet zelf kunt doen en daarna ga je proberen te stellen dat je maar eens in de 5 a 6 jaar langs moet, beetje paradoxaal in mijn ogen...

of ik sla de plank compleet mis, en heb ik behoefte aan uitleg
4000km in het jaar en pas bij 24.000km een grote beurt...... dus 5 a 6 jaar bij de dealer langs.

Olie/riemen; kleine beurten dus doe ik zelf.

Ik heb in het verleden 2 honda's gehad en nooit wat mee geweest, slechts reguliere onderhoud.... :}
 
Laatst bewerkt:
Arme fiets van jou. Die staat daar maar te staan bijna het hele jaar. Heb te doen met het beestje. Atlijd maar opgesloten zijn in plaats van over de grote weides rond huppelen ;( })
Voor sommige baasjes zouden ze de motorbescherming moeten inschakelen. O-) :X

Wat betreft het onderhoud:
Ik doe zoveel mogelijk zelf. Ik hou wel het boekje zoveel mogelijk aan. Wat ik per beurt niet zelf kan doen laat ik door de dealer doen. Zaken als kleppen stellen bijvoorbeeld. Het werkplaatshandboek van je motor helpt ook al heel veel.

Banden doet de bandenboer. De ene keer haal ik ze er zelf af en de andere keer ben ik te lui. De velg los van de motor heb ik het dan over. :)
Remmenblokjes zijn ook niet moeilijk. Je moet het een keer gedaan/gezien hebben en dan valt het allemaal mee. Zonde om voor veel dingen te betalen bij de dealer vind ik.

Als je veel rijd is het niet te doen. Vind ik.
 
Laatst bewerkt:
Arme fiets van jou. Die staat daar maar te staan bijna het hele jaar. Heb te doen met het beestje. Atlijd maar opgesloten zijn in plaats van over de grote weides rond huppelen ;( })
Voor sommige baasjes zouden ze de motorbescherming moeten inschakelen. O-) :X

Met mijn fzr heb ik nog een 5000km erbij gezet, kan mijn duc ondertussen uitrusten van de zware inspanningen, dus geestelijke bijstand is niet nodig. Dus een kleine 10k per jaar is niet slecht....


:+
 
Laatst bewerkt:
De kmstanden in het boekje zijn over het algemeen wel aan de voorzichtige kant. Vaak wordt 6.000km gehanteerd voor een kleine beurt en 12.000km voor een grote beurt. Maar als je veel rijdt kun je rustig ruimere intervallen hanteren. Die intervallen zijn zo laag om ervoor te zorgen dat een motor tenminste elk jaar nog een beurt krijgt.

Nee, die intervallen zijn zo laag zodat fabrikanten zich in kunnen dekken. Ze zitten niet aan de voorzichtige kant, maar echt aan de veilige kant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan