Grote (Kleine) Ierland topic!

Robmw

Die hard MF'er
20 mei 2002
540
2
Doetinchem
Verzamel topic Ierland - KLEIN landje, maar GROOT qua landschap, mensen, cultuur en dus reis beleving.
Iedereen mag hier aanvullen (graag zelfs 😊) handig voor toekomstige reizigers! Opstap gemaakt met verzamelde info van eerdere Ierland gangers.

LINKS van anderen - Bedankt daarvoor :)
MajorFear's reisverslag
Rexus' route
yese 1960' reis verslag
Kees Den Haag's reisverslag
R.deHaan's reisverslag (extern)
emile-on-wheels reisverslag
Lucsa's reisverslag (1992)
alex&cindy's reisverslag

MF Ierland info overig
MF Ierland (AMP)

FERRIES
NB: mbv gegeven havens (kaartjes) kun je makkelijk de diverse veerdiensten webpagina's vinden! Nu nog redelijk up to date!
NB: vroeg boeken levert soms korting op.
ferries_EU_UK_IRL.jpg


ferries_UK_IRL.jpg


Enkele reistips
  • Goede regen overkleding incl. overlaarzen cq handschoenen
  • Buitenaf wegen vaak slecht putten/kuilen los grind etc
  • Bandenreparatie set/bus en ga op pad met goed profiel
  • Houd rekening met langere reistijd
  • Hoogseizoen drukte (bussen, campers) bij hoogtepunten
  • Als je rechtsom rijdt kun je links rijdend het mooist over de kliffen kijken.
  • Goedkoop overnachten in hostels

Info over (geplande) 2016 trip!
OUD!
Via Roscoff (F) > Cork (Cobh) - Wel 1041km (Doetinchem), maar de andere dag zet je al om ca. 9 uur voet op Ierse bodem. Nadeel in april alleen op vrijdag afvaart!
Ierland_route_2016.jpg


NIEUW
Waarom? - voordeel met Stena ben je ook om ca. 8:30 (maandag) aan de overkant!
Retour het beste met Irishferries!
2016_Ierland_trip_nw.jpg


  • In route zijn diverse Hostels ingevoerd!
  • sommige routedelen lopen in elkaar over.
  • 4 delen Ierland kan ook in meer dan 4 dagen!

Hier is alvast globaal de route
Link naar G maps

En hier routedelen (Ierland en UK) voor TomTom en GPX, met diverse waypoints.
Link naar GDrive met routedelen

Aanvullingen/aanpassingen:
Baltimore Beacon_VP [=viewpoint] N51.47371 W9.38809
Grianan of Aileach (244m) N55.023657 W7.427235
Fanad Head Lighthouse N55.27613 W7.63243
Pollet Sea Arch N55.25748 W7.62048AlA
 
Laatst bewerkt:
hoi Rob,

Dank voor je reactie op mijn vraag over de overtochten.
Ik mik die van mij uit, want zo'n duplicatie heeft geen zin, dus we gaan lekker hier verder. :Y
Wanneer is jouw plan te gaan?
 
hoi Rob,

Dank voor je reactie op mijn vraag over de overtochten.
Ik mik die van mij uit, want zo'n duplicatie heeft geen zin, dus we gaan lekker hier verder. :Y
Wanneer is jouw plan te gaan?
Planning 'ergens' april! In periode van ca. 3 weken kijk ik weer vooruitzicht aan om dan vervolgens op een vrijdagavond over te steken naar Cork (eigenlijk haven van Cobh).
Mijn eerdere auto ervaring in mei 2011 maakte duidelijk dat het niet alleen heftig kan regenen, maar dan ook nog eens flink waait. Geen fijne combi op de motor ;)
 
Laatst bewerkt:
Kleine vraag,

Ik vertrek de 31e richting Ierland, HVH->Harwich, slapen in Bristol en dan volgende dag Fishguard->Rosslare.

Slaap zoveel mogelijk bij hostels, ga ruim rondje maken en de 15e weer terug.

Wat is jullie ervaring met de was zelf/laten doen? Zijn hiervoor mogelijkheden bij de meeste hostels?

Groet
 
Zelf geen ervaring mee, maar omdat het een echt trekkers onderdak is met kook mogelijkheden, neem ik zo maar aan dat er bij (de meesten) ook was was mogelijkheid is.

Ik zou zeggen email er een paar!

Dat is trouwens al vlot de 31e. Goede trip gewenst met een beetje gunstig weer 😊
 
Ik heb een klein flesje wasmiddel ingepakt, eventueel in de wasbak wassen en ophangen. Scheelt ook weer extra kleding meenemen.

Ja, hopen dat het weer meewerkt, vorige trip Schotland 11 dagen, 9 dagen regen :)
Maar was nog steeds een supervakantie!
 
Ik heb een klein flesje wasmiddel ingepakt, eventueel in de wasbak wassen en ophangen. Scheelt ook weer extra kleding meenemen.
Doe ik ook met motor kamperen en sneldrogende onderkleding meenemen.
Ik heb nog niet eerder tijdens kamperen een was of droogmachine gebruikt, maar bij 9 dagen regen en zeker met een tentje kan het toch wel eens handig zijn 😊
 
Rob, waarom puur de kust afrijden en geen binnenland?
Een luxe probleem in feite, wilde niet al te lang weg blijven, zonder echtgenote. Daarom nu vanaf Cork langs de kust.
In juni ga ik ook al zonder haar 10 dagen met motor op pad en vermoedelijk in sept nog een keer.
That's why!
 
Reis gaat dan toch door, het weer lijkt niet echt verkeerd. Warm is anders, maar dat overleef ik wel. Routekaartje bij begin draadje, de route gegevens nog niet hier geplaatst!

Initieel plan Cherbourg-Rosslare gaat toch door. Met Stena kan ik nl. zondag (17 april) 's morgens om ca. 8:30 van de boot af.
Retour met Irishferries op zondag 24 april 18 uur (ca. 7 volle reis dagen voor 6 geplande etappes)

Kan ik dus gehele rondje Ierland doen, incl. (te) kort bezoek aan Belfast en Dublin.
Alle campings en hostels op route heb ik in mijn navi staan.
Daarmee kan ik flexibel overnachting plek zoeken en ligt wat dat betreft nog niets vast!
Zelfs de overtocht(en) heb ik per vandaag nog niet geboekt!

OVERNACHTEN:
  • Hostels;
  • Couchsurfing (nog niet gelukt om een host te vinden ;( );
  • (Wild) Kamperen;

Sowieso neem ik matrasje en (mummie) slaapzak mee, want op de ferry reserveer ik (voor 5 euro) wel een slaapstoel, maar ga waarschijnlijk gewoon op de grond liggen.

Ferry vertrekt om 15 uur - vroeg opstaan dus.
 
Rob, die nieuwe route zou ik de andere kant op rijden als ik jou was. Die west en zuid kust is zo veel mooier dan noord/oost.
 
Rob, die nieuwe route zou ik de andere kant op rijden als ik jou was. Die west en zuid kust is zo veel mooier dan noord/oost.

Eens!


Vergis je niet in de rit naar Cherbourg. Da's best nog een eind rijden. Pak de A16 langs de kust in Frankrijk, in plaats van de route via Lille. Dat is misschien 30km langer, maar wel een veel snellere route. Bovendien ga je dan niet door de drukke gebieden. (Wel tolwegen, maar dat kost voor een motor niet veel en is het zeker waard. Daar kan je flink gas geven)

Veel plezier!
 
Rob, die nieuwe route zou ik de andere kant op rijden als ik jou was. Die west en zuid kust is zo veel mooier dan noord/oost.
Zal ik dat dan toch doen? :) Ik weet dat jullie gelijk hebben, ik ben nl. al in het westen geweest.
Het kost wel weer wat moeite om de boel om te gooien. Niet de routes, want die draai je met Tyre zo om (geen snelwegen). Het zit hem meer in zanpassen/zoeken naar de (te verwachten) overnachtingsplekken.

Maar bedankt voor jullie motiverende reacties.

Mbt Cherbourg, ik weet het. Voordeel is wel dat ik er 2 dagen Ierland voor terug krijg. Want met een doorsteek door (zuid) UK ben je 2 dagen extra kwijt. Plus 2 overnachtingen.

Ik pak al een stukkie tolweg mee en denk in 8 uur de rit te kunnen maken, wel dus om 04 uur de deur uit! De afstand is voor mij geen probleem, heb ik veel vaker gedaan.
 
Google Maps geeft van mijn woonplaats 7:30 uur aan. Laat dat genoeg ruimte voor rust en tanksstops? Want de boot wacht niet. Denk er ook aan dat Frankrijk weer grenscontroles heeft...
 
Google Maps geeft van mijn woonplaats 7:30 uur aan. Laat dat genoeg ruimte voor rust en tanksstops? Want de boot wacht niet. Denk er ook aan dat Frankrijk weer grenscontroles heeft...
16 april Ff aangepast, want reis gaat lastminute toch door :) want het wordt eigenlijk gewoon best weer (is de verwachting ;)).

Ben al 10 tallen keren met ferries over gestoken (UK, Zweden, Noorwegen) nog nooit de boot gemist 😉
Ik zou de trip afblazen ivm nachtvorst icm kamperen. Ik heb zojuist opnieuw geboekt, Had intussen 2 dgn geleden bij annuleren van Irishferries heel netjes het geld terug gestort gekregen terwijl dat formeel niet hoefde!
 
Laatst bewerkt:
Reis gaat lastminute toch door :) want het wordt eigenlijk gewoon best weer (is de verwachting ;)).
Vanochtend opnieuw zonder problemen alles geboekt. Nog steeds zonder hut, ga wel slapen in slaapstoel of gewoon op matrasje en slaapzak op de grond.

Ik heb routes zowel linksom als rechtsom gemaakt.
Vooralsnog lijkt het er op dat ik qua weer het beste linksom kan gaan, maar de keuze maak ik maandag morgen in Rosslare!
 
Laatst bewerkt:
Veilig aangekomen in Ierland?
Kees JA
Zondag ruim op tijd in Cherbourg. Was steenkoud onderweg (zelfs ff 2 graden in Frankrijk) Mocht maandag met 2 andere motoren als 1e van boord. Let op Personeel is gewend om motoren zelf vast te zetten over het zadel.

Rosslare om ca. 8:30 op pad gegaan prachtig langs de zuidkust. Cobh moet je aandoen. Overnacht alleenstaand op Hideway camping in Skibbereen. Hostel in Baltimore bleek gesloten

Dag 2 over 3 paasen gereden.


upload png

Nog aan benzine geholpen door aardige Ieren. Bleek achteraf niet nodig. Blijkbaar ontlucht mijn tank niet meer. Er bleek nog ca. 2,5lt in te zitten! beland op Doonbeg strand camping.
Totaal in Ierland nu 790 km afgelegd, een allroad motor is bijna een must als je hier echt binnendoor wil. Hier hebben ze het geld niet in wegenonderhoud gestoken 😊
Goed getrainde rugspieren kan op geen kwaad hier.
Gisterenead het zelfs 16 graden. Kou valt mee. Geen votst het is 2 graden.Dit deel van Ierland is 's nachts frisser, t'is vlak en open.
Ik ga weer maffen 😉To
 
Laatst bewerkt:
Geniet ervan, t is zo'n mooi land ;) als ik op je routes kijk mis je net de Giant Causeway,daar "moet" je echt wel ff kijken hoor als je nog tijd hebt,je komt er zo kort langs ;)
 
Laatst bewerkt:
Ben weer terug - wat een mooi land, mooi weer gehad, maar was wel fris :)
M.n. heen- en terugreis Cherbourg waren nat en koud!

Verslag met fotos volgen later, daar gaat nog wel wat tijd in zitten.

Enige feiten alvast:
Vertrek; zondag 17 apr ca. 4 uur, om 's middags de Stenaline ferry Cherbourg - Rosslare afvaart 15:00 uur te kunnen halen.

Maandag 18 april 08:30 mocht ik (gratis) als 1 van eersten van boord met de motor.

Zondag 24 april 18:00 uur afvaart retour Rosslare - Cherbourg met Irish Ferries.
14:20 als 1 van eersten van boor - 23:25 was ik weer thuis, een nette tijd gezien het vieze weer.

7 volle dagen kunnen toeren en idd ben ik langs Giant Causeway gekomen, al heb ik de 9 euro er niet voor over gehad - Dit was dus iets verderop, aardig wandelingetje voor gemaakt. Je ziet wel iets van de basalt, maar niet zo fraai als wanneer je wel betaalt ;)
EZs6V1k.jpg


In Ierland ca. 2450km gereden, totaal met trip naar Cherbourg (vice versa) ruim 4100km.

Coppercoast - erg fraai by the way!
2vwzi37.jpg


Cobh, mooi stadje, bezoeken waard!
zQJ1g5y.jpg


Slieve Liegue - meest impossante natuurverschijnsel - omdat het rustig was, mocht ik er heen rijden!
CJ8TYbM.jpg


Dit tot zover
 
Laatst bewerkt:
Gave foto's Rob!
Vanavond even op m'n gemak doornemen :)

Edit, ik neem je besluit over met betrekking tot de heenreis.
Over Frankrijk met de boot naar Cork. Doe de rit wel in 2e route vanavond maar even aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Wij gaan over 3 weken naar Ierland met de boot IJmuiden/New Castle.
Daarna de boot Cairnryan / Belfast.
Weet iemand of op de laatste ferry spanbanden aanwezig zijn ?
Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat je je eigen spanbanden mee moet nemen maar ik kan het nergens terug vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan