Grote motor, waar kan ik naar gaan kijken?

ouideaux

MF veteraan
11 jul 2009
1.263
0
Schoten, NL
Hallo allemaal! Nieuw op het forum hier, dus ik zal me even snel voorstellen. In het echte leven heet ik Tom, ik ben 22, en woon in Haarlem. Mn autorijbewijs heb ik nu iets van 2,5 jaar, en na vele kilometers ben ik het autorijden saai gaan vinden. Nu ben ik begonnen met rijlessen voor de motor, maar ik zit ook te kijken naar een motor om aan te schaffen zodra ik mn rijbewijs gehaald heb.

Ik ben 205cm lang, en daar begin het probleem een beetje. Ik ben niet zozeer lang in de benen of bovenlichaam, mij bij is het allemaal lang en groot. Toen ik voor een helm ging kijken bij een winkel, zaten de meeste XL's te strak of zat mn kaak tegen de helm aan, ik weet in ieder geval dat er niets is gelogen over mn Duitse achtergrond :P na 2 uur passen had ik eindelijk wat passends, een Shoei Multitec. Niet goedkoop maar zat wel lekker.

Maargoed, terug naar de motoren. Bij de rijschool rij ik op een Honda CB500, en daar passen mn benen echt net in de kuipvorm in de tank. Een collega van me heeft een CBR900 fireblade en daar pas ik dus niet goed op, daar zit ik met mn benen echt naast de kuip. Nou ben ik op zoek naar een motor die er sportief uitziet, maar waar je eventueel ook lange stukken op kan rijden. Categorie tour/sport dus. Ik had een prijs van 4-5k in gedachten voor een motor.

Ik had een Honda VFR800 gezien, en die leek wel vrij groot, maar ik heb er niet op gezeten. Dat is volgens mij ook wel een motor waar je lange stukken op kan rijden, en die zit ook in de prijscategorie die ik zoek.

Ook had ik op internet gezien dat de GSXR een grote motor schijnt te zijn, maar dat is volgens mij een motor waar lange stukken op rijden wat minder makkelijk mee gaat. Qua uiterlijk vind ik deze motor trouwens echt top, maar die zit net een beetje boven mijn budget.

Hebben jullie nog meer tips over grote motoren waar ik goed op pas? Of wat zijn de ervaringen van lange mensen over bovenstaande motoren?
 
Ik zelf ben niet echt lang, maar 184. Maar als je nou eens naar een grote motorzaak gaat, en zegt dat je over een tijdje ene motor wilt gaan kopen, maar dat je niet weet op welke categorie je je moet gaan oriënteren.

Je krijgt dan advies, maar vraag vooral ook even of je in een half uurtje tijd een aantal modellen mag proefzitten. En vraag dan de verkoper mee te kijken en je te vertellen waar je op moet letten.

En denk dan ook maar meteen aan de tips die je hier nog gaat krijgen.

Succes met je A!
 
Een Aprillia RSV Mille is een grote, sportieve motor. Binnen je budget denk ik nog net te vinden.

Of het nu direct DE motor is om mee te beginnen... Dat betwijfel ik eerlijk gezegd.
 
Tja altijd lastig als je zo lang bent. Ik ken diverse lange mensen en die rijden uiteindelijk allemaal het lekkerst op een all-road. De zit positie is essentieel voor de lol in het rijden. Probeer er gewoon eens een aantal uit waar je lekker op zit. Ik heb een BMW GSA en groter en hoger is er niet :). Mijn zoon van 2.07 kan er ook goed op zitten (nog geen rijbewijs voor de motor). De oudere uitvoeringen de 1100 en 1150 zijn ook zo groot en haalbaar voor jou budget. Maar er zijn ook een aantal mensen hier die op ss en rijden. Er zijn al eerder discussies over geweest, zoek maar ff
Kijk maar bij de zoekfunctie op motor langere mensen.
 
Ik weet niet of je er goed op past maar je hebt het over een Gsxr dus zoiets?
3678544201_2dfe0a6718.jpg

Ben zelf in de 180 en hij is voor mij aardig groot nog.
Bij de oudere racers zit je minder dicht op het stuur, misschien een stuk lekkerder voor jou.
Deze staat te koop op het Forum mocht je er iets meer over willen weten.
 
Tja altijd lastig als je zo lang bent. Ik ken diverse lange mensen en die rijden uiteindelijk allemaal het lekkerst op een all-road. De zit positie is essentieel voor de lol in het rijden. Probeer er gewoon eens een aantal uit waar je lekker op zit. Ik heb een BMW GSA en groter en hoger is er niet :). Mijn zoon van 2.07 kan er ook goed op zitten (nog geen rijbewijs voor de motor). De oudere uitvoeringen de 1100 en 1150 zijn ook zo groot en haalbaar voor jou budget. Maar er zijn ook een aantal mensen hier die op ss en rijden. Er zijn al eerder discussies over geweest, zoek maar ff
Kijk maar bij de zoekfunctie op motor langere mensen.

Is een Honda Varadero niet nog groter?
 
Ik zou inderdaad eens gaan kijken naar een all-road motor. Binnen je budget moet dat zeker te vinden zijn, en dat zijn over het algemeen grote motoren, met een hogere zithouding. Kijk eens naar bijvoorbeeld een TDM, Varadero, V-Strom, Tenere, Versys, GS of iets dergelijks. Zijn dan wel niet de echte sport-tour motoren, maar zitten goed en zijn prima voor langere afstanden.
 
Laatst bewerkt:
Los van je zin in toersport, met jouw lengte moet je toch ook eesn kijken naar een paar allroads als de VStrom1000/650, KTM adventure, BmwGS ..
 
Ik heb een keer op een open dag van de politie op een Varadero gezeten, en een BMW G1200 ofzo. Heel veel verstand van zithoudingen op motoren had ik toen nog niet, maar dat waren wel grote motoren. Alleen qua uiterlijk spreken die allroad motoren me niet echt aan.
 
ik ben 1.84 en bij mij zit de lengte dus wel in de benen.. zelf rij ik op een honda vtr, vind ik zelf prima rijden, kan mijn benen er goed op kwijt en voel me er goed op.. en het is een tour/sport model.

het beste is allerlei motorzaken afgaan, dingen uit proberen en vragen naar mogelijkheden... soms kunnen stepjes en het rem en schakelpedaal ook wel verzet worden.. en/of het zadel verhoogt..

bij een aprilia rsv mille komen mijn bovenbenen steeds tegen het randje van de tank, is niet erg voor 10 min maar wannneer je wil gaan toeren is dat knap irritant..
 
Yamaha TDM of een "off the road" motor zijn toch wel wat hogere motoren en zou je dus eens kunnen proberen bij een proefrit.
 
Een Yamaha Thunderace is volgens mij ook wel geschikt voor grotere mensen, maar misschien niet zo geschikt als beginnersmotor...
 
De VFR lijkt me sowieso een goeie keus, ik zou ook eens kijken naar een Aprilia Falco, das een iets toergerichter broertje van de RSV Mille, of een VTR Firestorm.
 
Ondanks de lengte van TS, moet ie toch ook gewoon leren motorrijden.
Ik zie eigenlijk niet één motor in de adviezen waar ik een kersverse rijder op zou laten stappen.....

TS, gewoon gaan proefzitten. Iedereen heeft andere lichaamsverhoudingen en voorkeuren, je kunt alleen zélf aangeven wat je prettig vindt zitten.
 
Supersports zijn allemaal klein, zou dus gewoon kijken naar sport/tour fietsen en dan de wat grotere ..

Yamaha FZ6 / FZ1
Kawa ER6-F

Evt ook all-roads, daar zit je sowieso wel goed op. Varadero, BMW's etc..
 
Suzuki DrBig is ook een behoorlijk hoge en grote fiets. En ook nog eens een apart karakter.
750 cc in 1 cillinder, wat wil een mens nog meer :P
 
Laatst bewerkt:
Ik zelf ben niet echt lang, maar 184. Maar als je nou eens naar een grote motorzaak gaat, en zegt dat je over een tijdje ene motor wilt gaan kopen, maar dat je niet weet op welke categorie je je moet gaan oriënteren.

Je krijgt dan advies, maar vraag vooral ook even of je in een half uurtje tijd een aantal modellen mag proefzitten. En vraag dan de verkoper mee te kijken en je te vertellen waar je op moet letten.

En denk dan ook maar meteen aan de tips die je hier nog gaat krijgen.

Succes met je A!

De oplossing, grote motorzaak voor grote motoren. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan