grote onderhoudsbeurt versys 650 '10, kosten?

Criss

Tranquilo
3 jan 2020
31
8
Beste mensen,

Vandaag ben ik bij een motorgarage geweest, voor een offerte betreft grote onderhoudsbeurt.
Zelf had ik gerekend op ongeveer 300 a 400 eu. Maar tot mijn verbazing werden de inschattingskosten genoemd, namelijk 800 tot 900 eu.

Naast de groteonderhoud, zijn volgens de garage de volgende punten nodig:

Balhoofd vervangen
Koppelingskabel vervangen
Tandwielen vervangen
Rempomp vervangen/reviseren

Mijn versys is uit 2010, die heb ik in aug 2019 met 10k op de teller gekocht. Nu staat die op 22k.

Ik betaal graag als problemen opgelost moeten worden, maar ik heb nog mijn twijfels hierover. Ik ben nog niet bekend met onderhoudsbeurten etc.. ik wil graag van jullie horen of dit wel normaal is of niet.

Wat zijn jullie ervaringen en wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt voor de moeite.
 
Het is ook afhankelijk wat voor onderdelen er gebruikt worden,origineel of imitatie,zo kost alleen al een originele rempomp meer dan 300,-,
met alleen originele delen zit je zo aan 900,-,en dan heb je ook nog verschil in prijs van imitatie delen en natuurlijk ook kwaliteitsverschil,
een goedkoop ketting en kettingwielen setje zal niet veel kosten,maar de vraag is hoelang je daar mee doet,als ik zo je verhaal leest maak
je aardig wat km,s in vrij korte tijd dan kan je beter goede kwaliteit nemen anders sta je zo weer bij de dealer,en als je door de regen en pekel rijd zou ik
je adviseren een kettingsmeersysteem aan te schaffen,reken bij dit alles de arbeidsuren dan is die 900 niet zo vreemd.
Meld van te voren of informeer van te voren wat je wil, met wat voor onderdelen je wil of informeer wat daarin de keuzes zijn,imitatie is vaak een stuk goedkoper
en niet noodzakelijk slechter,het kan je aardig wat geld schelen.
 
Laatst bewerkt:
..............had gerekend op 300 a 400 eu. Maar tot mijn verbazing 800 tot 900 eu.

Naast de groteonderhoud, zijn volgens de garage de volgende punten nodig:

Balhoofd vervangen
Koppelingskabel vervangen
Tandwielen vervangen
Rempomp vervangen/reviseren

Mijn versys is uit 2010, die heb ik in aug 2019 met 10k op de teller gekocht. Nu staat die op 22k.
Hier op afstand natuurlijk moeilijk in te schatten of alles nodig is. Vind wel dat met 22k heel snel!

Balhoofd kan natuurlijk probleem zijn met 22k. Zelf rijd ik al bijna 1 ton nog steeds met zelfde balhoofd.
Je kan zelf checken of balhoofd echt nodig. Zorg dat voorwiel vrij van de grond is en draai zachtjes op en neer.
Heb je in midden VAST PUNT. Ja, dan is balhoofd aan vervanging toe! Da's idd een klusje wat tijd kost. Maw duur!

Tandwielen vervangen?? Dan zal je wrs kettingwielen bedoelen.
In dat geval zeg ik: Vervang KW's samen met een nieuwe ketting. Slijtage gaat altijd gelijktijdig.
Bij vervangen alleen KW"S ben je spoedig WEER aan de beurt!

Is kopp.kabel gerafeld? Meestal is dit niet duur om te vervangen.
Rempomp na 22k defect? Kan natuurlijk. Koop een revisiesetje. Wellicht van Tourmax. Kan nooit heel erg duur zijn.

Maar als 1e....................... Ga ergens anders voor een check wat er wel of mss helemaal niet nodig is!
 
Alleen tandwielen vervangen?

ik zou em eens naar een andere goed aanschreven werkplaats brengen voor een second opinion. Met die km stand is een kettingset wel snel. En rempomp reviceren? Hoe vind je de motor zelf remmen?

balhoofd is ook makkelijk te checken. Voorwiel tegen de stoep en naar voren duwen. En motor opbokken en volledig naar links / rechts sturen. Mogen geen dode of zware punten in zitten.
 
Hoi K@W@ kun je mijn auto nalopen voor de APK, en even kijken wat een servicebeurt kost...
Jazeker heb je een onderhoudshistorie er bij...
Ehhh nee heb je die nodig dan...
Nou niet per se, maar hoe weet ik dan of alle vloeistoffen en eventuele terugroepactie's zijn gedaan...
nou uh kijk maar...

Hoi..
Klaarmaken voor de apk kost ongeveer 400 apk inbegrepen...
auto klaarmaken volgens onderhouds interval ongeveer 2200 euro
auto APK met klein onderhoud 650 euro...rest kan in overleg

OKAY doe maar APK met klein onderhoud..

Begrijp je wat ik wil zeggen????
 
Hoi K@W@ kun je mijn auto nalopen voor de APK, en even kijken wat een servicebeurt kost...
Jazeker heb je een onderhoudshistorie er bij...
Ehhh nee heb je die nodig dan...
Nou niet per se, maar hoe weet ik dan of alle vloeistoffen en eventuele terugroepactie's zijn gedaan...
nou uh kijk maar...

Hoi..
Klaarmaken voor de apk kost ongeveer 400 apk inbegrepen...
auto klaarmaken volgens onderhouds interval ongeveer 2200 euro
auto APK met klein onderhoud 650 euro...rest kan in overleg

OKAY doe maar APK met klein onderhoud..

Begrijp je wat ik wil zeggen????

Zeker wel. Mijn punt is niet om goedkoper te gaan. Mijn punt is dat ik zeker wil zijn van wat wel en niet nodig is. Iemand zonder ervaring kan je alles wijs maken..... drm ben ik bij de motor-forum terecht gekomen. Om kennis op te doen met de ervarende motor rijders.
 
Alleen tandwielen vervangen?

ik zou em eens naar een andere goed aanschreven werkplaats brengen voor een second opinion. Met die km stand is een kettingset wel snel. En rempomp reviceren? Hoe vind je de motor zelf remmen?

balhoofd is ook makkelijk te checken. Voorwiel tegen de stoep en naar voren duwen. En motor opbokken en volledig naar links / rechts sturen. Mogen geen dode of zware punten in zitten.

Wat ze zeiden is dat, waar ik de motor gekocht heb, dat ze wel de ketting hadden vervangen maar de tandwielen niet. Dus vandaar 🤔
 
Het is ook afhankelijk wat voor onderdelen er gebruikt worden,origineel of imitatie,zo kost alleen al een originele rempomp meer dan 300,-,
met alleen originele delen zit je zo aan 900,-,en dan heb je ook nog verschil in prijs van imitatie delen en natuurlijk ook kwaliteitsverschil,
een goedkoop ketting en kettingwielen setje zal niet veel kosten,maar de vraag is hoelang je daar mee doet,als ik zo je verhaal leest maak
je aardig wat km,s in vrij korte tijd dan kan je beter goede kwaliteit nemen anders sta je zo weer bij de dealer,en als je door de regen en pekel rijd zou ik
je adviseren een kettingsmeersysteem aan te schaffen,reken bij dit alles de arbeidsuren dan is die 900 niet zo vreemd.
Meld van te voren of informeer van te voren wat je wil, met wat voor onderdelen je wil of informeer wat daarin de keuzes zijn,imitatie is vaak een stuk goedkoper
en niet noodzakelijk slechter,het kan je aardig wat geld schelen.

Bedankt, ik zal deze punten zeker onthouden💪
 
Nog een vraag, vallen bepaalde dingen onder de BOVAG garantie? Zoals bijvoorbeeld de rempomp?
Ik heb nog net geen half jaar geleden de motor gekocht
 
Hier op afstand natuurlijk moeilijk in te schatten of alles nodig is. Vind wel dat met 22k heel snel!

Balhoofd kan natuurlijk probleem zijn met 22k. Zelf rijd ik al bijna 1 ton nog steeds met zelfde balhoofd.
Je kan zelf checken of balhoofd echt nodig. Zorg dat voorwiel vrij van de grond is en draai zachtjes op en neer.
Heb je in midden VAST PUNT. Ja, dan is balhoofd aan vervanging toe! Da's idd een klusje wat tijd kost. Maw duur!

Tandwielen vervangen?? Dan zal je wrs kettingwielen bedoelen.
In dat geval zeg ik: Vervang KW's samen met een nieuwe ketting. Slijtage gaat altijd gelijktijdig.
Bij vervangen alleen KW"S ben je spoedig WEER aan de beurt!

Is kopp.kabel gerafeld? Meestal is dit niet duur om te vervangen.
Rempomp na 22k defect? Kan natuurlijk. Koop een revisiesetje. Wellicht van Tourmax. Kan nooit heel erg duur zijn.

Maar als 1e....................... Ga ergens anders voor een check wat er wel of mss helemaal niet nodig is!

Bedankt voor je reactie. Ga ik ook onthouden 💪
 
Ervaringen met grootonderhoud vallen altijd tegen...vaak kom je banden/kettingset/remblokken ed die aan hun eind zijn. Dan sta je voor de keuze om het een paar maand uit te stellen en hou je nu op een normale prijsniveau of nu de vol mep met het bijbehorende ‘prijskaartje’ eraan.
 
Nee valt niet onder de Bovag garantie.
Wat betreft een andere zaak BELLEN , dat moet je natuurlijk niet doen. Gewoon langs gaan en je fiets laten zien, vragen wat er aan mankeert en wat er aan zit te komen.

De delen die jij op noemt kunnen zo enorm varieren qua prijs of het origineel besteld word of aftermarket of wel merk / uitvoering ( ketting + tandwielen bijv. )

Ik kan je wel vertellen dat als er aan mankeert wat jij hier neer zet dat je met 3 a 400 euro wel erg weinig hebt gerekend
 
Met slechts 22.000km op de teller is het überhaupt verbazend dat er al een nieuwe ketting op zit en dat er nu nieuwe kettingwielen nodig zijn. Hetzelfde geldt voor de koppelingskabel en het balhoofdlager, dat zijn onderdelen die slijten door gebruik en dan is deze kilometerstand echt laag. Balhoofdlager kan ellende geven als het niet goed is gesteld of als er veel tegen stoeprandjes is gereden.

Maar de motor is wel 10 jaar oud en dingen slijten ook door stijlstand. De rempomp is daar een voorbeeld van. Zeker als de vloeistof niet regelmatig is vervangen en de motor langdurig stil heeft gestaan kan die rempomp een probleem hebben.

M.a.w. die rempomp zou kunnnen, over de rest heb ik zo mijn twijfels bij deze kilometerstand. Maar ga ook bij een andere zaak langs en vertel zelf niet al een heel verhaal. Laat ze gewoon kijken wat ze zien.
 
De ene garage zal lager inzetten dan de ander.

Eigenlijk kan je alleen maar kijken naar het uurtarief van de garage.
Een balhoofdlager vervangen is een onderdeeltje van €50, maar is niet te doen in 1 uurtje.

Dat een garage al op voorhand een offerte uitbrengt vind ik al bijzonder.
Meeste geven een indicatie op algemene onderhoudsbeurt en bijkomende werkzaamheden komen daar bovenop (in overleg).

Overigens heb je in 5 maandjes 12k gereden zonder onderhoud.
In die 5 maanden is het ook slecht weer geweest wat extra onderhoud met zich meebrengt.
Kettingset is dan al snel aan de beurt.

Of je garagist duur is hangt dus af van zijn uurtarief
 
@ Cristian
Zoals hier meermaals gemeld is 22K wel erg snel voor kettingwielen. De ketting zelf is blijkbaar al eerder vervangen.
Dan rijst bij mij toch de vraag of je ooit iets aan smering hebt gedaan? Mss hebben ze jou dat wel nooit verteld.
Als je veel in slechte omstandigheden rijdt en je doet helemaal niets dan kan ketting idd snel aan het eind zijn.

Mijn kettingset ligt er nu 40k op. Einde komt wel in zicht nu.
Overigens zijn de kettingwielen nog heel redelijk, maar de ketting zelf krijgt steeds meer 'vaste schakels'. Dus 45k wordt wel eindpunt.
Overigens heb ik er een Osco smeer-unit op zitten. Bij iedere tankbeurt effe aan hendeltje trekken (tijdens zachtjes rondlopen!) en klaar!
Soms als ik met onderhoud bezig ben dan spray ik ook met de spuitbus.
Succes!
 
Mensen jullie moeten niet vergeten dat veel motoren standaard geleverd worden met een kloten ketting, de versys is er 1 van.
Daarbij smeert de helft van de rijders zn ketting niet of niet goed.
Vooral als er een ketting word vervangen end e tandwielen niet, gaat de 2de ketting weer net zo hard.

Fatsoenlijke nieuwe set kan geen kwaad en meteen leren onderhouden.
 
Ketting en tandwiel set kan je in een recordtijd naar de kloten helpen.
( ruig gebruik, zware omstandigheden , geen onderhoud er aan )

Balhoofd , het is een -motor ding- klinkt niet ongeloofwaardig .

Als de remvloeistof in die 10 jaar nooit is vervangen zal dat ook niet helpen met het behoud
van het materiaal.
Klinkt best aannemelijk ( als de voorgeschiedenis onbekend is )
Ik ga d'r stiekem een beetje van uit dat je hebt verteld dat "ie niet lekker remt" en hebt gevraagd
om te kijken waar dat vandaan kan komen.

Daarbij een oliebeurtje , ook niet gratis ..

Vind het eigenlijk wel meevallen voor uitbesteden. ( eerlijk gezegd )
 
Een slecht/niet onderhouden of verkeerd gespannen ketting kan binnen een paar duizend km de geest al geven, dus het is best mogelijk dat deze al versleten is.

Balhoofd kan ook best slecht zijn, bij mijn motor moest het ook al bij 20k, en daarna bij 80 weer. Sommige modellen zijn daar gewoon gevoelig voor. Het is ook een klus waarbij je al snel een paar uurtjes zoet bent als de boel lekker vast zit.

Rempomp is gezien de km's wel wat snel maar de motor is uit 2010. Als de vloeistof er al 10 jaar inzit en er is de eerste jaren weinig mee gereden, dan kan het best vast zitten.

Totaalprijs lijkt me zeker niet onredelijk, of alle punten daadwerkelijk nodig zijn is vanaf een beeldscherm niet te beoordelen.

Een kettingset is trouwens wel iets wat relatief eenvoudig zelf te vervangen is, dus lees je een beetje in of kijk op YT en probeer het gewoon zelf te doen.

Edit: Wat hier boven inmiddels dus ook staat ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan