grote onderhoudsbeurt versys 650 '10, kosten?

Criss

Tranquilo
3 jan 2020
31
8
Beste mensen,

Vandaag ben ik bij een motorgarage geweest, voor een offerte betreft grote onderhoudsbeurt.
Zelf had ik gerekend op ongeveer 300 a 400 eu. Maar tot mijn verbazing werden de inschattingskosten genoemd, namelijk 800 tot 900 eu.

Naast de groteonderhoud, zijn volgens de garage de volgende punten nodig:

Balhoofd vervangen
Koppelingskabel vervangen
Tandwielen vervangen
Rempomp vervangen/reviseren

Mijn versys is uit 2010, die heb ik in aug 2019 met 10k op de teller gekocht. Nu staat die op 22k.

Ik betaal graag als problemen opgelost moeten worden, maar ik heb nog mijn twijfels hierover. Ik ben nog niet bekend met onderhoudsbeurten etc.. ik wil graag van jullie horen of dit wel normaal is of niet.

Wat zijn jullie ervaringen en wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt voor de moeite.
 
altijd met de spuitbus, enige wat belangrijk is dat je aan de binnenkant doet; de middelpuntvliedende krachten doen de rest

Ook dat maakt niet heel veel uit. De rollen van de ketting draaien, dus als jij het aan de binnenkant spuit terwijl je het wiel draait komt het vet ook aan de buitenkant. En andersom, als je vanaf de buitenkant spuit komt het ook aan de binnenkant terecht. En uiteindelijk gaat het erom dat je de rollen smeert, de schakels zijn over het algemeen permanent in het vet en gesealed met X of O ringen.
 
Niet te moeilijk hè, gewoon regelmatig inspuiten als de ketting droog wordt....en of het ene beter of slechter is weet ik niet waardoor de ketting korter of langer meegaat. Het kost toch geld bij een beurt, en het belangrijkste is dat de ketting mij niet om de oren moet vliegt.
 
Met 22k op de teller zullen de tandwielen nu wel op zijn....+/- 200 euro.

En je banden, heb je die al ondertussen vervangen.... :?

Tja, en een ketting smeren is een vak apart......._O-
 
Ik had voor een grote beurt vorig jaar een kleine €1100,- aan mijn broek Suzuki V-strom 650 uit 2008. Zaten wel twee nieuwe banden bij en een nieuwe kettingset. Kan de factuur zo niet vinden maar met €300 tot €400 reken voor een grote beurt ben je wel heel positief :)
 
Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Alles wat aan de buitenkant zit vliegt er direct af vanwege die middelpuntvliedende kracht.

Je spuit toch niet tijdens het rijden? Je draait langzaam aan het wiel terwijl je spuit, dat genereert niet genoeg middelpuntvliedende kracht om het vet er af te slingeren. De rollen draaien mee met het kettingwiel. Als je aan de buitenkant vet er opspuit draait dat met de rol mee naar binnen toe. Als je het er van binnen op spuit, draait het vet ook met de rol mee naar buiten toe. Het maakt dus niet uit of je van binnen of buiten spuit, uiteindelijk zit er zowel binnen als buiten vet op je ketting.
 
Ik had voor een grote beurt vorig jaar een kleine €1100,- aan mijn broek Suzuki V-strom 650 uit 2008. Zaten wel twee nieuwe banden bij en een nieuwe kettingset. Kan de factuur zo niet vinden maar met €300 tot €400 reken voor een grote beurt ben je wel heel positief :)

Dat snap ik. Het is voor mij de eerste keer. Nogmaals, ervaring heb ik nog niet ermee. Vandaar mijn vraag aan jullie die al wat meer ervaring hebben.
Ik zeg niet dat het goedkoper moet. Alleen of het wel kan kloppen of niet.

Iig. Heb ik al best veel reacties gelezen van iedereen. Alles duidt aan dat prijzen heel erg kunnen verschillen en dat ze ook hoog kunnen zijn. Dus nu weet ik dat en hoef ik niet altijd van prijzen te schrikken. Deze week heb ik een afspraak bij de kawasaki dealer. Ben benieuwd wat ze gaan zeggen. Maar ben nu wel al meer voorbereid op wat naar voren kan komen..

Daarnaast ga ik ook de motor goed checken met de vele tips dat ik van jullie heb gekregen.
 
Dan heb je iig vergelijkingsmateriaal, ook niet onbelangrijk.

En de rest vrij vast, banden/kettingset/balhoofd/rempomp. Dat laatste kun je nieuw aanschaffen of nieuw afdichtingsring van een paar euro met arbeidsloon.

Succes.
 
Dan heb je iig vergelijkingsmateriaal, ook niet onbelangrijk.

En de rest vrij vast, banden/kettingset/balhoofd/rempomp. Dat laatste kun je nieuw aanschaffen of nieuw afdichtingsring van een paar euro met arbeidsloon.

Succes.

Precies. Ik zal laten weten of zij ook met hetzelfde aankomen of met meer of minder.

Thnks iig.
 
Dat snap ik. Het is voor mij de eerste keer. Nogmaals, ervaring heb ik nog niet ermee. Vandaar mijn vraag aan jullie die al wat meer ervaring hebben.
Ik zeg niet dat het goedkoper moet. Alleen of het wel kan kloppen of niet.

Iig. Heb ik al best veel reacties gelezen van iedereen. Alles duidt aan dat prijzen heel erg kunnen verschillen en dat ze ook hoog kunnen zijn. Dus nu weet ik dat en hoef ik niet altijd van prijzen te schrikken. Deze week heb ik een afspraak bij de kawasaki dealer. Ben benieuwd wat ze gaan zeggen. Maar ben nu wel al meer voorbereid op wat naar voren kan komen..

Daarnaast ga ik ook de motor goed checken met de vele tips dat ik van jullie heb gekregen.

Snap ik. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet aan prijsshoppen doe, simpelweg omdat de monteurs (voor zowel motor als auto) relatief goede bekenden zijn. Ik vertrouw erop dat ze mij niet naaien. In jou situatie zou ik wat dat betreft hetzelfde doen. Mocht ik de factuur nog vinden zal ik wel even posten wat er nog meer bij in zat :)
 
Wat betreft dat ketting smeren; een aantal reageerders hier zijn roomser dan de paus.
pffff, ketting smeren als je thuis komt?? Ik heb wel wat beters te doen dan die ketting smeren als ik thuis kom :+
Ketting smeren is met de Osco niet meer dan 100m voordat ik 'm stil zet effe aan hendeltje trekken. KLAAR!!

@ prijzen van grote beurten...................
Ben heel blij dat ik zelf mijn beurtjes kan doen.
Ik vind het leuk om te doen en zoals ik van hierboven verneem zijn mijn kosten aanmerkelijk lager.
(natuurlijk kosten mijn onderdelen ook geld, maar meestal valt dat erg mee)
 
Ketting smeren is met de Osco niet meer dan 100m voordat ik 'm stil zet effe aan hendeltje trekken. KLAAR!!

@ prijzen van grote beurten...................
Ben heel blij dat ik zelf mijn beurtjes kan doen.
Ik vind het leuk om te doen en zoals ik van hierboven verneem zijn mijn kosten aanmerkelijk lager.
(natuurlijk kosten mijn onderdelen ook geld, maar meestal valt dat erg mee)

Ik ben ook blij dat ik zelf mijn onderhoud doe, maar ik heb niet de illusie dat ik daardoor goedkoper uit ben, hoor! Toen ik nog in een flat woonde, huurde ik een garagebox voor €50,- per maand, dus de eerste €600,- per jaar al de deur uit. Inmiddels heb ik een huis met garage, maar ook een motorbrug en een knappe werkbank en, en, en...

Afgelopen jaar zo'n €800,- aan gereedschap uitgegeven:

Dus goedkoper zou ik het niet direct durven noemen 😉
 
Afgelopen jaar zo'n €800,- aan gereedschap uitgegeven:
Dus goedkoper zou ik het niet direct durven noemen 😉
Ja, daar heb je wel gelijk in. Om te beginnen met sleutelen, voordat je een redelijke set bij elkaar hebt, loopt flink in de euries!
Ik ben zelf al bijna 50 jr gereedschap aan het 'verzamelen'. Ik gebruik nog steeds sleutels uit de begintijd.
Toen al Gedore en Hazet spul gekocht, wel heel duur, maar wat ik in alle jaren niet stuk heb kunnen krijgen.
Veel gereedschap is nu wel aanwezig, of ik deel dat over en weer, samen met mijn broer.

Toen ik een jaar of 13-15 was, zat ik al achter in het schuurtje te klooien met flut-gereedschap wat mijn vader had.
Nee, dat prutsen met ongeschikt en slecht gereedschap, daar wil ik nooit meer naar terug!
 
Je spuit toch niet tijdens het rijden? Je draait langzaam aan het wiel terwijl je spuit, dat genereert niet genoeg middelpuntvliedende kracht om het vet er af te slingeren. De rollen draaien mee met het kettingwiel. Als je aan de buitenkant vet er opspuit draait dat met de rol mee naar binnen toe. Als je het er van binnen op spuit, draait het vet ook met de rol mee naar buiten toe. Het maakt dus niet uit of je van binnen of buiten spuit, uiteindelijk zit er zowel binnen als buiten vet op je ketting.
Lees die post van Rob RD hierboven, dat is wat ik bedoel. Of kijk naar de centrifuge van je wasmachine als deze de was droogt.
Als je het aan de binnenkant spuit dan kruipt het langzaam naar de buitenkant en doet zijn smerende werking.

Nog leuker is het zelf ondervinden; je smeert je ketting aan de buitenkant en zet de motor dan op de dynojet testbank filmpje van mij
en ga er dan met je neus boven op staan ;)
 
Snap ik. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet aan prijsshoppen doe, simpelweg omdat de monteurs (voor zowel motor als auto) relatief goede bekenden zijn. Ik vertrouw erop dat ze mij niet naaien. In jou situatie zou ik wat dat betreft hetzelfde doen. Mocht ik de factuur nog vinden zal ik wel even posten wat er nog meer bij in zat :)

Oliefilter, luchtfilter, bougies (4x), set voor- en achterremblokken, ketting, voorband, achterband, handvatverwarming, motorolie en remvloeistof. €958 betaald uiteindelijk.
 
Oliefilter, luchtfilter, bougies (4x), set voor- en achterremblokken, ketting, voorband, achterband, handvatverwarming, motorolie en remvloeistof. €958 betaald uiteindelijk.
Valt goed mee. Goede set banden gemonteerd kost meestal 350€, voor en achter remblokken is 3 sets van 50 euro, ketting 150€, bougies 30€,olie filter + olie 70€, luchtfilter 30€.
Handvatverwarming 120€, remvloeistof 10-15€.
Lijkt me een goede prijs, als het werk goed lijkt en er goede communicatie was zou ik zelf gewoon teruggaan.
 
Valt goed mee. Goede set banden gemonteerd kost meestal 350€, voor en achter remblokken is 3 sets van 50 euro, ketting 150€, bougies 30€,olie filter + olie 70€, luchtfilter 30€.
Handvatverwarming 120€, remvloeistof 10-15€.
Lijkt me een goede prijs, als het werk goed lijkt en er goede communicatie was zou ik zelf gewoon teruggaan.

Ik ga ook wel terug hoor :D dat zeg ik is een redelijk goede bekende die geen woekerprijzen hanteert en die ik sowieso vertrouw hierin :)
 
Heeft iemand nog tips over hoe een ketting te smeren?
Niet meer dan de standaard procedure.
Motor op de middenbok/paddockstand.
Spuitbus kettingvet van een goed merk (motul,s100) aan de binnenkant van de ketting spuiten tussen de rollen terwijl je aan het wiel draait met de hand. Een maar keer spuiten per omwenteling en 2 omwentelingen maken.
Dan een (half)uur ofzo laten staan voor je ermee rijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan