Grote ongevallen poll

Oorzaak van het ongeval

  • Eenzijdig, door te snelrijden / onvoldoende voertuigbeheersi

    Stemmen: 13 17,8%
  • Eenzijdig, ik was aan het stunten op de motor

    Stemmen: 1 1,4%
  • Eenzijdig, anders

    Stemmen: 27 37,0%
  • Meerzijdig, ik reed te snel / was aan het inhalen

    Stemmen: 1 1,4%
  • Meerzijdig, ik hield onvoldoende afstand

    Stemmen: 4 5,5%
  • Meerzijdig, ik hield mij niet aan de verkeersregels / keek n

    Stemmen: 1 1,4%
  • Meerzijdig, ik kreeg geen voorrang, ik reed wel wat te snel

    Stemmen: 1 1,4%
  • Meerzijdig, ik deed alles goed, het was helemaal de schuld v

    Stemmen: 25 34,2%

  • Totaal aantal stemmers
    73

MofkaP

Banned User
13 nov 2002
5.393
3
Aanrijdingen en ander ongevallen, soms met ernstig lichamelijk letsel voor de motorrijder zijn een regelmatig terugkerend onderwerp in dit forum.

Eenzijdige motorongevallen zijn in de praktijk een veelvoud van de meerzijdige, waar ook een ander bij betrokken is.

Maar waar ligt nou de oorzaak van al die ongevallen, daar ben ik benieuwd naar. Was het helemaal de schuld van een ander of ben je zelf ook niet helemaal vrij te pleiten.

Had je een ongeval kunnen zien aankomen? Had je het kunnen voorkomen door een andere rijstijl? Reed je gewoon te snel of was je bezig met een onverantwoorde inhaalmanoeuvre? Was het je gebrek aan verkeersinzicht of kennis van de regels?

Toe, wees eens eerlijk.
 
Gelukkig nog geen ongeluk op motor gehad (klop klop klop)
Wel op de brommert. Reed met laagstaande zon linksaf een T-splitsing op. Kwam van rechts een koekblik, nooit gezien. Zag hem pas toen ik tegen z\'n zijkant aanhing, notabene zat ik ook nog vast aan zijn buitenspiegel. Grote klap gemaakt, op m\'n reet. Spijkerbroek zat vast aan m\'n kont door het schuren.
Laagstaande zon geeft altijd veel ellende......
 
Op m\'n bek gegaan met m\'n motor vorig jaar, in donker op rustig weggetje. Lag grind in de bocht, kon ik niet zien, stuurde in met een km of 50 per uur en het voorwiel gleed gelijk weg. Eenzijdig ongeval dus. Eigen fout? Tja... misschien wel.

En zoals R(emco)1 al terecht zegt: laagstaande zon geeft inderdaad ellende... jaartje terug is een collega van me op zijn fiets van achter aangereden door een automobilist, deze had hem door de laagstaande zon niet gezien. Die collega was op slag dood.... nooit leuk, naar een begrafenis moeten van iemand die nog maar 17 jaar oud was. \ '(
 
Je bent er eentje vergeten. Typisch iets voor nederland misschien.
Wat ik deed wordt gedoogd maar heel erg officieel mag het niet.
Ben nl aangereden toen ik tussen de file door reed en mij aan de \'regels\' hield.

Dus ik heb nonie gestemd :P
 
Ongevallen:

1e keer:
Onervaren auto inhalen, voetgangers willen verderop oversteken, ik remmen en onderuit (weg was nat), motor schuift onder geparkeerde auto.
Eigen schuld

2e keer:
Onderuit bij linksafdraaien op dieselspoor. Schade geclaimd bij waarborgfonds

3e keer:
Onderuit bij rechtsafdraaien op bevroren wegdek. Schade via AR geclaimd

4e keer:
Onderuit bij rechterbocht door overmatig grind op de weg. Rechtzaak loopt nog steeds tegen de wegbeheerder.
 
Hmm.. hoe werken waarborgfonds en AR (wat is het uberhaupt :? )

Ik 1 keer in de file aangereden door vrouw die niet omzich heen had gekeken en geen richting had aangegeven... (reed al naast haar)
Rechter heeft besloten dat allebei schuld hadden en dat we allebei helft uitbetaald kregen :)

Met fazer onderuit geremt, eigen schuld (nog niet gewent aan remmen :(
 
Je bent er eentje vergeten. Typisch iets voor nederland misschien.
Wat ik deed wordt gedoogd maar heel erg officieel mag het niet.
Ben nl aangereden toen ik tussen de file door reed en mij aan de \'regels\' hield.

Dus ik heb nonie gestemd :P
Wordt tijd dat je je verkeersregels eens bijspijkerd (mjn verkeersquiz dus), dit is dus de laatste: ik kon er nix aan doen.
 
Speed-wobble. Ik had het al vaker gehad en kunnen corrigeren, maar ik werd deze keer gelanceerd. Tussen twee tentamens leren in even rijden. Natuurkunde stampen ging iets minder dan de wiskunde eerder die dag. Twee tentamen weken gedaan met m\'n pols in het gips.
 
Hmm,
niets fout doen (niet te hard, groen verkeerslicht en voorrangsweg) en toch (waarschijnlijk) fout zijn:

Een ambulance met toeters en bellen kwam een ONoverzichtelijke kruising overzetten, die ik net met groen verkeerslicht overstak. Ik kon hem niet zien aankomen en horen al helemaal niet (lawaaistoppers). Zaak loopt nog, maar heb slechte hoop. \ '(
 
Hmm,
niets fout doen (niet te hard, groen verkeerslicht en voorrangsweg) en toch (waarschijnlijk) fout zijn:

Een ambulance met toeters en bellen kwam een ONoverzichtelijke kruising overzetten, die ik net met groen verkeerslicht overstak. Ik kon hem niet zien aankomen en horen al helemaal niet (lawaaistoppers). Zaak loopt nog, maar heb slechte hoop. \ '(

Dat is nou echt pech, lijkt wel op Murphy\'s law.
 
die zaak met die ambu moet je kunnen winnen.een ambulancier mag met zwaailicht door het rood rijden maar dit op eigen verantwoordelijkheid.hij mag met andere woorden niet zomaar iedereen van de weg maaien om een ander te gaan redden.
neem maar een goeie advokaat en je wint zo deze zaak.ik zou zeker raad vragen ,dat kost je niets.


bart2
 
Eigen schuld. Voor mijn kunnen te hard de bocht in en daarna de kijktechniek vergeten. Tsja, als je dan naar de berm (met sloot) gaat kijken, kom je daar dus ook terecht. Heb gelukkig niets anders dan een litteken van een centimeter of 5 op mijn been overgehouden.
 
ik was volledig in mijn recht.en weet dat ik er zelf niets kon aan doen,ik reed 50/uur .had ik 90 gereden dan had die auto mij mischien horen komen of zou ik me zelf medeverantwoordelijk voelen.
maar daar ben ik vet mee.ik wacht al bijna drie jaar op een schadevergoeding en verlies van inkomen.

het ergste vind ik dat de dader geen enkele spijtbetuiging toont, geen briefje ,geen kaartje,geen telefoontje,gewoon niets.terwijl hij wist dat ik op intensieve lag en dat ik voor de rest van mijn leven last van mijn kwetsuren zal hebben.

mijn ongeval heeft heel mijn leven veranderd in de negatieve zin.
7 maand geen sex ,bijna een relatiebreuk ,totaal van hobby\'s moeten veranderen ,financieel gekraakt door metershoge ziekenhuisfacturen en verlies van inkomen.
zelfstandige activiteit niet meer kunnen uitvoeren naar behoren enz enz
meer dan twee helse jaren met veel zeer veel pijn.en blijvend letsel aan rug en benen.

ik heb geen schrik op de motor gekregen door dat ongeval ,dat niet, maar vroeger kon ik mij zo heerlijk vrij voelen en leek onkwetsbaar met mijn leren pak.
nu weet ik echter beter en weet dat elke keer ik mijn pak aantrek het de laatste keer kan zijn.
het ligt bijna nooit aan de motorrijder,ook ik rijd nu nog met het knietje tegen het asfalt en maak ellenlange wielies en burnouts op plaatsen waar het mogelijk is.
het zijn gewoon die enkele chaufeurs die hun pinker niet gebruiken ,die niet kijken ,of denken dat ze alleen op de weg zijn.
ik rijd al 10 jaar sportmotor zonder een ongeval met 12000 km per jaar gemiddeld.
 
Ik mag maar 1 keer stemmen?
Dat schiet niet echt op.

Ro, die meerdere hokjes moet aanvinken.
 
omgevallen:
ikke op een dik pak grind de motor proberen te draaien, voorwiel deed niet wat ik wilde, voetje op de grond en die glijd ook weg. paar krasjes maar.

vriendje op een onzichtbaar glad stuk voor een kruising, kon kiezen, of tegen de auto voor hem of omgooien, omgooien dan maar, spiegel en knipperlicht en straateczeem. ;(
 
de keren dat de motor door mijn onoplettendheid is omgevallen door slecht op zijn zijpikkel te zetten zijn al bijna niet meer te tellen, maar dat telt niet echt als ongeval waarschijnlijk.. :)

verder ben ik es op een nieuw baantje te snel een bocht ingedoken.. ik voelde dat ik em niet kon halen, heb de motor rechtgezet en in die bocht voluit beginnen remmen, kunnen rechthouden, en dan over de borduur gereden waardoor ik een beetje de lucht invloog en je dan op gras nog proberen rechthouden is wishful thinking.. ben dus zonder noemenswaardige schade daar vanaf gekomen..

en dan ben ik nog es een beetje gaan raggen met wat vrienden (die wél hun groot rijbewijs hebben en dus veel sneller waren) op een betonbaantje op de boerenbuiten.. op die baantjes waren er wel veel te eel rechte stukken om leuk te zijn.. kon dus met andere woorden hun niet volgen met mijn NSR125\'je.. heb dus de TDM en de R1100S moeten lossen.. na een mooi recht stukje kwam nog een eerder flauwe bocht, en daar stond net een boer zijn bieten op een hoop te gooien.. maar wat ik dus niet gezien had was dat die wag nog vol modder lag van die boer.. ik had mijn vrienden niet gezien, ben dus al véél te laat moeten beginnen remmen, en ben dusmet blokkerend voorwiel onderuit gegaan. \'k moet ook wel zeggen dat mijn remmen niet de beste zijn en mijn voorvering nogal vaag is bij \'t remmen..

maar bon, \'t is dus altijd al mijn eigen domme schuld geweest.. *D
 
Hee ik kan maar een keer stemmen? Enmijn tweede val dan? O-)
En vergeet de derde niet :P

1: Voetganger aangereden. Had ik nooit kunnen ontwijken en ik reed al 20 km langzamer dan toegestaan (in winkelcentrum). Voel me daar niet schuldig aan.
2 en 3: Eenzijdige ongevallen, eerste keer vanwege gladheid (olie, dus schuld van eoa klootzak), tweede keer vanwege te weinig grondspeling (valbeugel) zodat mijn achterwiel loskwam. Dus ook niet mijn schuld maar die van de motor :P

Maar goed... 2 en 3 komen door rijstijl, dus eigenlijk ben ik daar wel verantwoordelijk voor.
 
1. onvoldoende voertuigbeheersing (te dicht op auto voor me die nutteloos remde, lage zon, te laat gezien, onderuit geremd)

2. Meerzijdig, ik deed alles goed, het was helemaal de schuld van de ander, ik kon er echt niets aan doen en godzijdank dacht de verzekering er ook zo over :)
 
Gelukkig nog nooit een ongeval gehad.
Wel bijna
1e keer: Bijna achterop een auto gezeten die de verkeerssituatie niet kende en remde voor een auto van rechts terwijl we op een voorrangsweg zaten. Ik had voldoende afstand gehouden gelukkig. Mijn reactie vermogen was sneller dan ik had gedacht, ik stond stil voor ik eigenlijk door had wat er gaande was.

2e keer: Ten eerste gaf de dame in kwestie me geen voorrang (voelde ik al aankomen, ze keek namelijk niet goed naar rechts, ik had mijn duim al op te claxon)dus PLWEEEEEEP flink laten schrikken })
Sta ik achter haar bij het stoplicht kijk ik in haar achteruitkijkspiegel, durft ze me niet aan te kijken (wist dus dat ze fout zat). Stoplicht gaat op groen, wij rijden, zijn we over het kruispunt heen gaat ze bot in de ankers om ergens in te parkeren. |( Ik knijp in mijn remmen en hoor een klein stemmetje in mijn achterhoofd van de instructuur van de VRO \'Doorknijpen! Doorknijpen! Doorknijpen!\'
Ik had nog nooit een stoppie gemaakt maar dit was mijn eerste. Dacht dat mijn voorwiel weg zou klappen maar bleef recht staan. De dame parkeert in en ik reed verder op weg naar mijn werk. Adrenaline tot ver boven kritieke waarde, maar ik had het hoofd koel gehouden. Tis dat ik net gestopt was met roken, maar dit was een moment dat ik een sjekkie had gedraaid. Man wat was ik geschrokken.

Moraal van dit verhaal. Ben erg blij dat ik een VRO heb gevolgd, anders had ik 2x een flinke klapper gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan