Grote poetsbeurt

JohanX

Die hard MF'er
15 sep 2018
303
104
Oost Vlaanderen
Had de vraag reeds gesteld in het X Max 300 topic maar mss zitten daar geen grondige poetsers.

Ik vroeg mij dus af of het nodig is om bv eens per jaar de kunststof kappen te verwijderen om daar dan beter bij te kunnen om die proper te maken ?? Of vinden jullie dit overbodig werk en is het voldoende om de zichtbare delen bij te houden.

Zou dit anders volgend jaar wel eens willen doen. Wel dan eens moeten kijken hoe die hele handel er af gaat......
 
Het is een scooter, die kun je poetsen maar echt nodig is dat voor veel mensen kennelijk niet. Het blijft een gebruiksartikel (vervoersmiddel)i
 
Tenzij de klonten vet vermengd met zand en stukjes eekhoorn eraan hangen, wordt je motor niet persé veel beter van al dat poetsen.
 
Hmmm. Akkoord dat het een vervoersmiddel en een gebruiksvoorwerp is maar je kan die net zo goed een beetje op orde houden dan dat je de boel de boel laat..... Het kost allemaal al geld genoeg, je kan er zowel wat zorg voor dragen...... Mijn idee hé.
Dat hij er niet beter van wordt kan goed zijn maar ik dacht eerder om bv. roestvorming tegen te gaan en zo.....

Trouwens, mijn auto wordt ook jaarlijks gepolijst en gewaxt. Vorige week nog maar gedaan. Blinkt als gek en zo glad als een paling....... Ach, het is een hobby als een andere zekers 8-)


10AC0ED7-C5AD-4DD4-9015-237FABEDAA58.jpeg
 
Dan hoef je het toch niet te vragen hier? Als jij het belangrijk vindt, moet je gewoon het plastic eraf trekken en alle hoekjes en gaatjes schoon maken,..dat mag best hoor! :P :t
 
Dan hoef je het toch niet te vragen hier? Als jij het belangrijk vindt, moet je gewoon het plastic eraf trekken en alle hoekjes en gaatjes schoon maken,..dat mag best hoor! :P :t

Tja, wat is belangrijk. Ik heb er te weinig ervaring mee. Het is mijn eerste scooter...... Vandaar de vraag O-)

Kon zijn dat er iemand zegt dat als je het niet doet dat er hier en daar problemen zullen optreden van welke aard dan ook.
Enfin, we houden het dit jaar nog alleszins bij de zichtbare delen.
 
Helemaal niet gek dat je je scooter mooi wil houden JohanX. Voor sommigen is een scooter misschien louter een vervoersmiddel om van A naar B te gaan, maar anderen zijn net zo wijs met hun scooter als anderen met een supersportmotor zijn. Los daarvan hou je met preventief onderhoud je scooter in goede conditie. Belangrijk is dat je de plastieke delen er niet lomp aftrekt, maar even googlen hoe dit moet. Lipjes breken vaak te makkelijk af. Daarna zou ik het frame met tectyl o.i.d. behandelen. Succes er mee!
P.s.: Mooie Civic! 😎
 
Helemaal niet gek dat je je scooter mooi wil houden JohanX. Voor sommigen is een scooter misschien louter een vervoersmiddel om van A naar B te gaan, maar anderen zijn net zo wijs met hun scooter als anderen met een supersportmotor zijn. Los daarvan hou je met preventief onderhoud je scooter in goede conditie. Belangrijk is dat je de plastieke delen er niet lomp aftrekt, maar even googlen hoe dit moet. Lipjes breken vaak te makkelijk af. Daarna zou ik het frame met tectyl o.i.d. behandelen. Succes er mee!
P.s.: Mooie Civic! 😎

De volgende keer dat ik bij de dealer ga vraag ik wel eens wat uitleg aangaande demontage. En idd eens Google raadplegen.
Tectyl: eentje voor te onthouden.

En de Civic is een Jazz 8-), kijk maar. Evengoed bedankt voor het compliment. Er zit werk genoeg in om die zo te krijgen.

0A44CCC1-46D4-4E7C-8DD4-BB9C1EB10769.jpeg
 
Ikpoets mijn maxsym na elke lange rit zodat de vliegjes en andere ervan af zijn , plastiek delen heb ik op de 4 jaar dat ik hem heb niet verwijderd om eronder te poetsen , wat ik in begin wel heb gedaan is alles ingespoten met tectyl (alle holle buizen waar ik aankon ingespoten en moet zeggen , als ik de kappen voor onderhoud verwijder valt het QUA vuil zeer goed mee , vooral stof zit eronder maar geen aangehecht vuil dus dan de luchtspuit er eens op en veel is weg , roest is er na 4 jaar alle dagen (zelfs winter) rijden niet te vinden.
En ja zet hem geregeld in de wax zodat vuil en uv straling geen kans krijgt om aangevreten op de plastiek kappen
 
.......... wat ik in begin wel heb gedaan is alles ingespoten met tectyl (alle holle buizen waar ik aankon ingespoten en moet zeggen , als ik de kappen voor onderhoud verwijder valt het QUA vuil zeer goed mee , vooral stof zit eronder maar geen aangehecht vuil dus dan de luchtspuit er eens op en veel is weg........

Goeie tip.

En ja zet hem geregeld in de wax zodat vuil en uv straling geen kans krijgt om aangevreten op de plastiek kappen

Yep, doe ik ook.
 
Door bepaalde plastieken onderdelen te verwijderen zal je misschien wel op iets stoten dat moet vervangen worden en wat je anders nooit zal merken.
En eens poetsen op minder bereikbare plaatsen kan zeker geen kwaad want daar kan eventueel vuilophoping zitten.
Het is maar wat jezelf belangrijk vindt.
 
Ik was elke week mijn scooter en elke 8 weken zet ik de Beverly in de was. In de winter spoel ik de scooter elke dag na gebruik af. De scooter ziet er na 6 jaar en 100k nog heel netjes uit. Het aluminium is in mijn optiek het meest kwetsbaar, maar met voldoende aandacht redelijk netjes te houden.

De kappen krijg je in het begin nog wel netjes in en uit elkaar, maar na verloop van tijd zal het plastic uitharden waardoor er bevestigingspunten misschien afbreken. Ik zou de kappen niet verwijderen, maar wel regelmatig de boel proper houden :). Met voldoende aandacht hou je echt je mooie Max netjes.



Mish
 
Als de kappen met een kogel pasvorm in een rubberring vastzitten deze ring even een beetje vaseline geven.
krijg je later de kappen er weer beter vanaf.
Tip van een old groot poetser
 
Misschien ook volgend , als je kappen verwijderd doe dit niet tijdens koude dagen , doe het in een verwarmde plaats zodat de ABS niet steen hard is dan breekt het af , zorg altijd dat ze op verwarmde kamertemp zijn als je dit tijdens winteravonden wil doen
 
Terug
Bovenaan Onderaan