grote verschil kawasaki 636r '03 of een fireblade 954 uit'03

remi010

Die hard MF'er
10 apr 2004
313
11
spijkenisse
hallo allemaal

wat is nou het grote verschil qua rij eigenschap en rijgedrag
tussen deze fietsen ?

en de 1 is 600cc en de andere 1000cc maar waar merk je dat dan erg aan?
 
636 stuurt lichter, heeft meer grondspeling, draait meer toeren en in een rechte lijn misschien net iets minder snel.

blade is meer straatgericht (zachtere vering, luiere motor en comfortabelere zit)

Beide motoren een goede keuze :Y
 
Heb zelf mogen ondervinden wat het is en er is wel degelijk een verschil.
Bij de Fireblade voelt bijna iedereen zich meteen "thuis" zeg maar,het is een Honda en algemeen bekend dat deze motor als een "allemans vriend" wordt bestempelt.

Een ander groot verschil is het vermogen dat veel makkelijker eruit komt,waarschijnlijk door een hoger koppel en veel zwaarder in gewicht is het ook niet.

Ik zou voor de Fireblade kiezen,maar het blijft een persoonlijke keuze,dus ga eerst ff proefrijden.
 
Wil je een motor die heel makkelijk om te gooien is, z'n kracht haalt uit hogere toeren, waar je iets meer voor moet werken om 'm te laten doen wat je wilt; Kortom, een motor met karakter?

Ga dan voor de 636.

Wil je meer een motor met meer koppel en dus meer kracht onderin, een motor waar jan en alleman net zo gemakkelijk mee overweg kunnen, eentje die nagenoeg altijd als vanzelf vertrekt; Kortom, de welbekende allemansvriend?

Ga dan voor de 954.

Ik ben zelf bevoorrecht omdat ik altijd Kawa's heb gehad (maar ik heb wel alle japanners al eens gereden hoor), ik vind het namelijk het merk waar je het meeste contact hebt met de motor.
Kawa's zijn wat meer rauwdouwers, ze zijn koppig en je moet met iets meer overtuigingskracht komen om ze naar je wil te schikken.

Ik heb nog een tijdje op een CBR600 rondgereden, maar een motor die uit zichzelf al gaat en waar je eigenlijk enkel opzit omdat ie anders niets doet, heeft voor mij nét niet dat beetje extra.
Neemt niet weg dat Honda met een reden het meestverkochte merk is hoor.
 
Tis geen 1000, maar 954cc :+ Maar ik heb er drie jaar lang probleemloos op gereden! Makelijke motor en niet te vergelijken met een 600 denk ik!
 
Zou ook voor de blade gaan, op die nieuwere 600´s heb ik altijd het idee dat ik op een schakelbrommer zit. Ben 1.90,dat zou ook wel mee kunnen helpen aan dat beeld,evenals het feit dat ik zelf een 954 heb ;-)..

Verder; alleen een proefrit kan jouw keuze makkelijker maken,een motor kopen blijft toch een kwestie van smaak,gevoel en je eigen eisen.......
 
Zou ook voor de blade gaan, op die nieuwere 600´s heb ik altijd het idee dat ik op een schakelbrommer zit. Ben 1.90,dat zou ook wel mee kunnen helpen aan dat beeld,evenals het feit dat ik zelf een 954 heb ;-)..

Verder; alleen een proefrit kan jouw keuze makkelijker maken,een motor kopen blijft toch een kwestie van smaak,gevoel en je eigen eisen.......
de '03 636 is toch best groot in vergelijking tot huidige 600jes, ben ook 1,90 en heb er met veel plezier 3 jaar 1 gereden. Wel is de zit extreem, dus erg op de polsen. Daar moest ik na de winter (ja ik ben een mooiweerrijder) steeds aan wennen,
 
05 model heeft nog ff meer koppel dan de 03, iets relaxedere zithouding (zonder stuurgedrag in te leveren) en meer vermogen :)
 
Zou ook voor de blade gaan, op die nieuwere 600´s heb ik altijd het idee dat ik op een schakelbrommer zit. Ben 1.90,dat zou ook wel mee kunnen helpen aan dat beeld,evenals het feit dat ik zelf een 954 heb ;-)..

Verder; alleen een proefrit kan jouw keuze makkelijker maken,een motor kopen blijft toch een kwestie van smaak,gevoel en je eigen eisen.......

beetje onzin.
heb ook een 954 maar die zit niks ruimer als een GSX-r 600 K7, eerder krapper.
het is allemaal wel wat breder maar zeker niet ruimer. (ben overigens 2 meter precies)

vind persoonlijk een 1000 veel relaxter rijden. Als ik met iemand onderweg ben met een 600, moet hij zijn motor constant uitmelken (in de toeren rijden) om een beetje bij te blijven. Terwijl ik gewoon gelijk vooruit ga als ik gas geef.

Voor het sturen hoef je geen kawa te kopen, een 954 weegt droog 168 kilo (zo'n 12 kilo lichter als een 1000rr) en stuurt dan ook heel licht, bijna als een 600.

owja. een 954 is natuurlijk ook veel mooier als een 636 ;)

full
 
636 zonder twijfel de leukere motor meer werk maar wel de ultieme lichte straatracer! :]

neemt niet weg dat de blade ook erug dope is! :Y

ach ga gewoon testrijden iedereen is anders (gelukkig wel anders had iedereen net als ik de 636! :P )
 
beetje onzin.
heb ook een 954 maar die zit niks ruimer als een GSX-r 600 K7, eerder krapper.
het is allemaal wel wat breder maar zeker niet ruimer. (ben overigens 2 meter precies)

vind persoonlijk een 1000 veel relaxter rijden. Als ik met iemand onderweg ben met een 600, moet hij zijn motor constant uitmelken (in de toeren rijden) om een beetje bij te blijven. Terwijl ik gewoon gelijk vooruit ga als ik gas geef.

Voor het sturen hoef je geen kawa te kopen, een 954 weegt droog 168 kilo (zo'n 12 kilo lichter als een 1000rr) en stuurt dan ook heel licht, bijna als een 600.

owja. een 954 is natuurlijk ook veel mooier als een 636 ;)

[afbeelding]
Je kan hoog/laag springen, getallen neergooien etc. maar een 636 stuurt toch echt veel lichter dan een Blade. Gewichtsverdeling (verticaal), geometrie, lichtere wielen, vering, remmen, grondspeling etc. doet veel meer dan kilootjes droog :)

Enige manier om hierachter te komen is door op beiden te rijden :)
 
Koppel is het sleutelwoord ;)
636 weegt 161KG droog, 125pk aan de krukas ??? aan het achterwiel
954 weegt 168KG droog, 150PK aan de krukas (moet je zeker 133 aan het wiel overhouden)

Kwartmijl:
636: 10.67 sec @ 209,6 km/h
954: 10.26 sec @ 220,11 km/h

96 - 128 km/h
636: 4,34 sec
954: 2,8 sec

128 - 160 km/h
636: 4,3 sec
954: 2,82 sec

Dit zijn de cijfers, verder zeg ik: proefrit maken!
 
Ja tuurlijk is een Fireblade sneller dan een 636r dan wil niet zeggen dat hij beter. Een vliegtuig is toch ook sneller dan een auto, moet ik dan een vliegtuig kopen?
 
96 - 128 km/h
636: 4,34 sec
954: 2,8 sec

128 - 160 km/h
636: 4,3 sec
954: 2,82 sec

Dit zijn de cijfers, verder zeg ik: proefrit maken!
Die acceleratie tijden slaan natuurlijk nergens op als je niet weet of het beide in de zelfde versnelling is gedaan of zo snel mogelijk. ;) Zal waarschijnlijk in de zelfde versnelling zijn en dan is het niet gek dat de blade een stukje rapper is.

Verder ben ik het met je eens, proefrit dus. :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan