Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Helaas in de Dolomieten een klappertje gemakt en de rechterkant is nu niet meer in originele staat. Zelf Benin er op de nodige blauwe plekken en een gekrenkt ego goed vanaf gekomen. De motor is voor controle weg gebracht maar ik schrok al aardig van de originele onderdeel prijzen. De duurste onderdelen die ik nu zoek zijn de handkappen, brandstoftank liefst zwart, uitlaatcover en eigenlijk alle plastic covers aan de rechterkant. Behalve een verbogen rempedaal is de motor voor zover onbeschadigd en is rijdend de berg af gekomen.

Brandstoftank (zwart) staat op dit moment op Marktplaats. Wel wat beschadigd helaas. Advertentienummer M1443491618

Gr. Luc
 
Balen van de val, gelukkig vooral materiële schade.

Let bij handkappen wel op dat ze ook echt passen, als je originele hendels gebruikt kun je in de knel komen met handkappen met een metalen binnenwerk die net tegen een hendel aan duwen. Alles is op te lossen, maar het is zuur als je daar achteraf achterkomt.

Ik heb plastic Troepatech kappen, die had ik nog van mijn XTR. Daar zit geen aluminium versteviging in, het is puur plastic, maar toch zijn ze nog steeds heel. En ik heb de motor wel vaker dan eens neergelegd.
 
Ik heb plastic Troepatech kappen, die had ik nog van mijn XTR. Daar zit geen aluminium versteviging in, het is puur plastic, maar toch zijn ze nog steeds heel. En ik heb de motor wel vaker dan eens neergelegd.

Die heb ik ook, zitten goed en blijven vooral heel :+ En passen ook icm de Kaoko cruise-controle
 
Dag mede Ténéré rijders. Sinds kort heb ik het probleempje dat ik met mijn sleutel het zadel niet meer kan ontgrendelen. Het werd de laatste tijd al slechter, maar nu lijkt het alsof de sleutel er niet helemaal meer in gaat.

Ik rijd best veel off-road, dus het kan met stof te maken hebben. Vandaar dat ik ook met wat perslucht en WD-40 aan de gang ben gegaan, maar dit mocht helaas niet baten. Reserve sleutel ook geprobeerd, zonder resultaat. Het lijkt in het slotje te zitten.

Iemand een idee?

B.v.d.
Luc
 
Dag mede Ténéré rijders. Sinds kort heb ik het probleempje dat ik met mijn sleutel het zadel niet meer kan ontgrendelen. Het werd de laatste tijd al slechter, maar nu lijkt het alsof de sleutel er niet helemaal meer in gaat.

Ik rijd best veel off-road, dus het kan met stof te maken hebben. Vandaar dat ik ook met wat perslucht en WD-40 aan de gang ben gegaan, maar dit mocht helaas niet baten. Reserve sleutel ook geprobeerd, zonder resultaat. Het lijkt in het slotje te zitten.

Iemand een idee?

B.v.d.
Luc

Hij hoort natuurlijk er maar een klein stukje in te gaan. Doet hij dat wel en kan je dan niet meet draaien? Of gaat hij er helemaal niet meer in?

Als je niet meer kan draaien kan t zijn dat je zadel klemt tegen het sluitingsmechanisme. Hard op je zadel duwen terwijl je de sleutel draait wil dan nog wel eens helpen.

Kan namelijk zijn dat je tank een klein beetje verschoven is als je hem hebt laten vallen en daardoor je zadel klem zet.
 
Hij hoort natuurlijk er maar een klein stukje in te gaan. Doet hij dat wel en kan je dan niet meet draaien? Of gaat hij er helemaal niet meer in?

Als je niet meer kan draaien kan t zijn dat je zadel klemt tegen het sluitingsmechanisme. Hard op je zadel duwen terwijl je de sleutel draait wil dan nog wel eens helpen.

Kan namelijk zijn dat je tank een klein beetje verschoven is als je hem hebt laten vallen en daardoor je zadel klem zet.

Dankjewel!

Het zadel bleek een beetje klem te zitten. Met een beetje drukken achterop het zadel en tegelijkertijd draaien aan de sleutel ging het meteen goed.

Ik dacht echt dat het in het slot zat. Nogmaals bedankt voor de goede tip!

Luc
 
Dankjewel!

Het zadel bleek een beetje klem te zitten. Met een beetje drukken achterop het zadel en tegelijkertijd draaien aan de sleutel ging het meteen goed.

Ik dacht echt dat het in het slot zat. Nogmaals bedankt voor de goede tip!

Luc
Graag gedaan :). Je kan de 4 boutjes die je tank vasthouden een beetje losdraaien en dan beetje duwen tegen je tank zodat deze zich weer kan 'zetten'. Dan zou je probleem helemaal opgelost moeten zijn.
 
Ok, thanks :t

Aan de hand van deze tips en die in de openingspost leer ik deze motor steeds beter kennen. Heb hem nu een aantal maanden en het blijkt echt een alleskunner. Meer dan duizend kilometer trip naar en in Engeland, en vervolgens ook weer moeiteloos off-road hier in Nederland. Helemaal top :Y
 
Hallo mede tenere rijders. Ik rij inmiddels nu alweer een maandje op de tenere en bevalt heel goed maar waar ik mij twijfels in heb is het benzine verbruik ik lees op veel forums dat mensen 1:20 er mee kunnen halen maar ik haal net de 300 km met een volle tank met normaal rijden wat is jullie ervaring hier mee mvg brian
 
Hallo mede tenere rijders. Ik rij inmiddels nu alweer een maandje op de tenere en bevalt heel goed maar waar ik mij twijfels in heb is het benzine verbruik ik lees op veel forums dat mensen 1:20 er mee kunnen halen maar ik haal net de 300 km met een volle tank met normaal rijden wat is jullie ervaring hier mee mvg brian

Bij mij springt het reserve lampje vaak ook rond de 300 km aan, maar dan kan ik nog makkelijk 100 km rijden. Vaak heb je dan nog 6 of 7 liter over namelijk. Dus als je dan gaat tanken en ongeveer 15 liter tankt klopt het gewoon.

Verder moet ik wel opmerken dat het verbruik exponentieel toeneemt naarmate je harder rijdt. Dus als je veel snelweg kilometers maakt haal je de 1:20 mogelijk niet.

Mijn ervaring is ongeveer zo:
90 = 3.5 l/100km
110 = 4.5 l/100km
120 = 5.0 l/100km
130 = 5.5 l/100km
140 = 6.0+ l/100 km
 
Zoals hierboven ook al beschreven gaat bij de Tenere het reservelampje al erg snel knipperen, meestal na ongeveer 15 tot 16 liter. Bij normaal gebruik is dat inderdaad ongeveer zo'n 300km, dus als het lampje dan gaat knipperen is dat vrij normaal. Dan heb je dus nog wel ongeveer 7 liter over, waarmee je zonder moeite nog ruim 100km vooruit kunt. Als na 300km de tank echt leeg is dan heb je een hele zware rechterhand of is er iets anders aan de hand.

Het hangt ook zeker wel van de omstandigheden af. Mijn record staat op ruim 450km op één tank, maar dat was bij heel rustig rijden. Bij het tanken ging er toen 21 liter in, dus de 500km was zeker haalbaar geweest. Aan de andere kant heb ik het ook wel eens gehad dat bij volle bepakking met flinke tegenwind op een kruissnelheid van 120km/u hij al na 180km op reserve ging.

Je kan dus flink lang op reserve doorrijden, maar toch voelt het vaak niet zo prettig met zo'n knipperend lampje voor je neus.
 
Top voor de snelle reacties er zal dan wel niks aan de hand zijn vandaag weer getankt na dat ik 308 km er op had zitten met zij koffers er aan en er ging nog 19liter in dus wat jullie klopt hoef ik me geen zorgen te maken dat er wat aan de hand is :9
 
Aan 90 is dat ding echt debiel zuinig. Onderweg naar zuid Frankrijk moest mn maat met zn toer BMW bijna 2x zo veel tanken als ik met mn zielig 1 cilindertje (dat overigens gewoon mee kon met het tempo).
 
Na wat onderzoek naar banden (o.a. het mooie bandenoverzicht uit deel 2 en daarnaast reviews en YouTube) twijfel ik nog over m’n volgende set. M’n huidige Michelin Siracs doen het goed op de weg en daarnaast off-road ook prima, maar ik denk dat ik de grenzen van deze band straks met slechtere omstandigheden in het bos wel zal gaan bereiken.

Nu twijfel ik tussen de Heidenau K60 en de Conti TKC80. Ik rijd hier in de buurt meer off-road dan op de weg, maar ga natuurlijk ook wel eens een langere trip maken met alleen asfalt.

Ik las dat de K60 op nat wegdek niet geweldig is en dat de voorband nogal wat herrie kan maken. Afgezien daarvan zijn de reacties heel goed. Ook de TKC80 schijnt goed te zijn, maar wel wat minder lang mee te gaan omdat hij wat zachter is, dus dat snap ik.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Alvast bedankt :t
 
Ik rij al ongeveer een ton op de K60 en ben er nog altijd tevreden mee. Ik heb geen ervaring met de TKC80 maar gezien het profiel ga ik er niet vanuit dat deze veel stiller is, en op nat wegdek verwacht ik ook niet heel veel verbetering. Dat zijn nou eenmaal de eigenschappen van grove allroad banden.
 
Beste allen,

Ik ga mijn ten verkoper. Heb dinsdag een kijker. Ik heb hem vooral gebruikt voor woon werk verkeer met de gedachte dat ik ooit offroad wil gaan rijden. Dit is hem nooit geworden dus ik ga kijken naar wat anders!

Bedankt voor alle hulp op het forum :) blijf hem sowieso volgen. Heb best wat af gesleuteld aan de ten dus kan nog wel wat tips geven.
 
Ik rij al ongeveer een ton op de K60 en ben er nog altijd tevreden mee. Ik heb geen ervaring met de TKC80 maar gezien het profiel ga ik er niet vanuit dat deze veel stiller is, en op nat wegdek verwacht ik ook niet heel veel verbetering. Dat zijn nou eenmaal de eigenschappen van grove allroad banden.

Hoi Niels, bedankt. Ik denk ook dat voor mij de K60 de beste keuze is.

Gr. Luc
 
Ik heb jarenlang ook de K60 (scout) gehad.
Anderhalf jaar terug (denk ik) overgestapt naar de Mitas E09. Offroad veel fijner.
Maar dat rijdt natuurlijk ruk op straat, dus eerder dit jaar voor een weekend weg een set Pirelli straatbanden erbij gekocht.
Nadeel is natuurlijk dat je af en toe banden moet wisselen, dan kan ik de wielen er weer onderuit halen en dat ben ik eigenlijk ook wel zat. Ideaal zou een tweede set velgen zijn, maar die zijn niet gratis..

De K60 vond ik een fijne band, kan heel veel, maar vreemd genoeg reed ik er in het begin op nat asfalt een stuk zekerder mee dan de laatste jaren. Geen idee of er iets aan de band is veranderd in die tijd, ik heb heel wat setjes versleten maar ik heb er toch wel wat momentjes mee gehad.
En de achterband slijt als de ziekte maar dat ligt waarschijnlijk aan mij.
 
TKC80 heb ik op de XT660R gehad en dat was geen succes. Die band is gemaakt voor zwaardere motoren en de ruimte tussen de noppen is vrij klein waardoor ze vol lopen als je niet hard genoeg gaat.
Misschien dat het op de Ten wel goed rijdt.
 
Ik heb de K60 op mijn Super Tenere 750 gehad, dat reed echt prima. Ik vond ze op de weg ook niet luid en veel vertrouwen geven. Gaan idd ook wel lekker lang mee, al is de K60 voor de super tenere met maatje 140 achter slijtvaster door het andere profiel (blok in het midden loopt door). De 660 heeft met maat 130 achter een profiel met individuele blokken in het midden. Voor de Ten heb ik nu wegbanden, dat is prima op de weg maar offroad natuurlijk vrij waardeloos. Er komen dinsdag Shinko E805/E804 banden op (lijken sterk op TKC80 maar zijn schijnbaar nog beter). Ik ben van plan om wat meer offroad te gaan rijden want dat beviel goed op het DTA weekend :)
 
Ik heb ook e09 gereden, was ik heel tevreden van, maar wel hoofdzakelijk offroad. Op de weg hield ik rekening me de noppen...
 
Ik heb ook e09 gereden, was ik heel tevreden van, maar wel hoofdzakelijk offroad. Op de weg hield ik rekening me de noppen...

Op IJsland heb ik 1x een uitstapje naar de E09 gedaan. Voorband gaf me offroad niet heel veel vertrouwen, maar dat was misschien omdat ik de spanning iets te hoog had. Verder wel prima banden, alleen op mul zand erg zoekerig. Op de weg vond ik het niks, zodra ik terug was gelijk weer K60 er onder gedaan. Die zijn voor mijn gebruik perfect, dus ik heb weinig reden voor iets anders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan