Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

@ Alchemist_GS:
Dat is op een F650GS uit 2004. Een cilinder met 2 bougies. Staat inmiddels 164.000 km op en loopt nog als een zonnetje. Heeft er als eens mee in Moto73 gestaan. Zei toen meteen: nu gaan we voor de 200.000 :)
 
@ Frazer: Thanx
Mijn bevindingen zijn tot dit moment nog beperkt, pas 150 km op zitten. Moet ook nog ingereden worden. Maar eerste "opvallende" zaken zijn: grotere stuuruitslag en de motor lijkt lichter te sturen. Hij valt makkelijker " de bocht in", of dat aan de banden ligt weet ik niet. Maar over het geheel, het is een hele andere motor qua rijden. De geometrie lijkt anders en het rijden zelf is (nu nog) niet te vergelijken. Ik moet er duidelijk nog aan wennen. Het stuur staat verder naar voren, ook hier is duidelijk turbulentie aanwezig (probleem zal nog aangepakt worden met nieuwe helm/hogere/lagere ruit). Maar het motortje loopt (in vergelijking met de XT) als een naaimachine. Lekker soepel, een extra versnelling, sterkere motor, betere veren. Ben nog niet in het zand geweest, vind ik nu nog zonde;).
Heb de motor ook meer gekocht om samen met mijn vrouw op haar F650GS vakantiereizen en weekendjes te maken.

Hier ongeveer dezelfde ervaringen. Ik heb nu zo'n 3000km met de 700 gereden. Hoewel ze op drooggewicht nauwelijks van elkaar verschillen, voelt de 700 een stuk lichter dan de 660. Zwaartepunt van de 660 lijkt wat hoger te liggen, waardoor je in bochten iets meer moet werken, bij de 700 gaat het als vanzelf. Blok van de 700 loopt natuurlijk een stuk rustiger, nauwelijks trillingen en vooral op lange stukken een stuk comfortabeler. Extra versnelling is prettig en je kunt veel luier schakelen, waar de 660 een vrij beperkt toerengebied heeft waarin hij lekker loopt trekt de 700 eigenlijk altijd wel. Gemiddeld zit ik met de 700 steeds een versnelling hoger, waar ik bv met de 660 een rotonde in zijn 2 nam, zit ik met de 700 ongemerkt meestal in zijn 3. Onverhard nog weinig gereden, maar wat ik tot nu toe op simpele gravelpaden heb ervaren is dat de 700 zich ook hier heel mooi laat controleren.

Al met al is de 700 meer een allemansvriend, en heeft de 660 meer karakter. Ik hou zelf wel van motoren waarbij je iets meer moet werken, dus het karakter van de 660 mis ik wel eens. Van mij mag het wel eens een rammeltje hebben, of een beetje bokken als je te laag in toeren zit. Bij de 700 klopt alles gewoon. Ik heb er nog geen lange reizen mee gemaakt, maar wat me een nadeel lijkt is de relatief kleine tank op de 700. Misschien gaat dit in de praktijk wel meevallen, we gaan het zien.

Gelukkig heb ik de 660 ook nog, dus ik kan ze lekker afwisselen. Afgelopen week nog met de 660 in de Alpen geweest, lekker onverhard gereden en weer 3600km op de teller bijgeschreven (nu 109.500km). het blijft gewoon een erg fijne motor! De reden om niet met de 700 te gaan was het puntje onderhoud. In september wil ik (als de situatie het toelaat) met de 700 naar Spanje en Portugal. Had ik hem nu ook meegenomen naar de Alpen dan zou ik in september voor de 10.000 beurt ivm met garantie daar op zoek moeten naar een merkdealer, en daar wil ik niet van afhankelijk zijn. Bovendien heb ik de 660 gehouden omdat ik er nog steeds met veel plezier op rij, dus het was zeker geen straf!

Passo Mulattiera
IMG_20200716_174432.jpg


Sommeiller
IMG_20200717_105300.jpg
 
Het is zover, na 9,5 jaar en 106.000 km heb ik met fijn herinneringen de XT660Z ingeruild. Heel Europa doorgereden, veel gezien, veel meegemaakt en vooral veel genoten. Maar dit einde is tevens het begin van een nieuw hoofdstuk; echter wel op een ander motor-forum gedeelte. Dat van de Yamaha T700 en natuurlijk weer een witte. Met alles erop en eraan. Ik dank eenieder die mij de afgelopen jaren heeft voorzien van bruikbare tips en tricks:} en de nodige humor. We komen elkaar ongetwijfeld nog wel eens tegen en als ik dan zo'n witte voorbij zie rijden denk ik zeker: fijne motor hé.*D

Mooi verhaal en aardige km stand. Veel plezier met de nieuwe Tenere en veilige kilometers gewenst!

@Frazer altijd weer leuk die foto's! En top dat de 660 ook nog eens goed uitgelaten wordt :Y
 
Jaloers hoeft niet hoor, was helemaal niks aan, slecht wegdek, slecht weer, echt vreselijk hier, blij dat ik dit weekend weer naar huis mag

Frazer, welke route door Zwitserland heb je gereden? En hoe bevielen de Corona-maatregelen aldaar?

Vanaf komende zaterdag een weekje vrij, bedoeling is om naar Zwitserland te gaan, 2-3 dagen de TET te rijden en dan te zien hoeveel tijd er nog over is en een leuke ronde rijden. Nog niks geboekt, zoals het er nu naar uit ziet geen verplichte quarantaine bij terugkomst, mocht het reisadvies plots veranderen dan zal het een andere bestemming worden :)
 
Frazer, welke route door Zwitserland heb je gereden? En hoe bevielen de Corona-maatregelen aldaar?

Niet zo'n spannende route...
Eigenlijk was dit een beetje een bij elkaar geraapt zootje, beetje een bonusrondje zeg maar. Stella Alpina ging niet door, mijn maatje die altijd mee gaat had al eerder besloten zijn vakantiegeld dit jaar in de verbouwing van zijn huis te stoppen, en in juni ben ik (met de FJR) al een paar dagen met een ander maatje in de Franse Alpen geweest. Ik had dus eigenlijk ook besloten om dit weekje te skippen, tot er een week of 3 geleden weer allerlei corona brandhaardjes ontstonden. Ik dacht ik kan wel niet gaan, maar over een paar weken zit alles misschien wel weer op slot. Dus ik zat te denken waar ik heen wilde, en besloot wat uithoeken waar ik normaal gesproken nooit aan toe kom omdat ze gewoon een beetje uit de richting liggen aan te gaan doen. Zo is er een doodlopend dal in Zwitserland waar ik vroeger als kind met mijn ouders vaker kwam om te wandelen. Inmiddels meer dan 25 jaar geleden en nooit meer geweest, dus daar wilde ik altijd nog een keer heen. Daardoor dus vrij veel verbindingsstukken gereden.

Vrijdagmiddag na het werk vertrokken en over de snelweg naar Luxemburg. Volgende dag de Vogezen doorkruist in overnacht in Belfort. Zondag langs Montbeliard en Pontarlier naar de Zwitserse grens. Via Yverdon, Lausanne en Montreux naar Martigny. Dat stuk is ondanks de drukke plaatsen nog niet eens onaardig, mooie uitzichten over het Lac Leman, ook nog even gestopt voor een snelle duik in het meer. Vanaf Martigny via Sion richting Brig, wat een drama stuk is dat zeg. Een lange aaneensluiting van dorpjes. Doel was uiteindelijk het Lotschental, camping Fafleralp helemaal aan het einde van het dal. Camping ziet er nog steeds hetzelfde uit, maar het was de eerste en laatste keer dat ik daar op vrijwillige basis in het hoogseizoen was. Volgende dag de motor laten staan en een prachtige wandeling naar een gletsjer gemaakt, dat maakte de camping wel weer goed.

Dinsdag weer terug door hetzelfde dal, en naar Brig. Daar de Simplonpas over naar Italië. De Simplonpas mis je ook niks aan, maar dat wist ik al. Door richting Turijn, doel was de Col de Nivolet. Is ook een doodlopende col die enorm uit alle richtingen van wat leuk is ligt, en die ik daardoor nooit had gereden. De col zelf zou prachtig moeten zijn, dus daarom wilde ik er heen. Na 3000 rotondes in nietszeggende dorpjes uiteindelijk de tolweg maar opgegaan, schoot geen reet op binnendoor en was ook niks aan. Kostte me de hele dag om te komen, maar de col zelf was inderdaad prachtig.

Langs Turijn door naar Susa, ik kon het toch niet laten om wat stukken onverhard mee te pakken, dus de Finestre, Assietta, Jafferau, Sommeiller en Mulattiera gedaan. Meeste kende ik al lang, maar als ik er toch ben... Inmiddels te horen gekregen dat ik twee dagen eerder terug moest zijn ivm een crematie, dus veel verder zuidelijk als dat zat er omwille van de tijd niet meer in. Dus wat noordelijker gegaan en in de omgeving Val Thorens nog wat onverhard gereden, ook zo'n doodlopende uithoek waar je anders nooit komt. Toen was het inmiddels vrijdagavond en had ik nog twee dagen om terug te komen. Zaterdag door naar de voet van de Vogezen, gisteren de Vogezen door, om rond 15:00 uur tot de conclusie te komen dat het toch echt tijd wordt om de snelweg op te gaan omdat je nog 600km moet :+ Al met al dus vrij veel grote wegen gereden, maar toch goed genoten!
 
Wat coronamaatregelen betreft ben ik nergens tegen problemen aangelopen. Wel op sommige plekken mondkapjes verplicht, dus die zou ik wel meenemen. Ik deed trouwens meestal mijn motorcolletje half over mijn gezicht, dat is ook goed en helpt net zo veel (of weinig) als een niet medicinaal mondkapje.

Ik heb er inmiddels 2 weken opzitten, weekje Franse alpen in juni (direct na opening van de grenzen op 15 juni), en bovenstaande week. Nergens gereserveerd, niet voor campings, niet voor restaurants. Geen enkele camping was voor meer dan 50% vol, maatregelen zijn meestal dik in orde. Sanitair wordt extra schoongemaakt, toilet en douchehokjes zijn om en om afgesloten. In vrijwel alle gevallen stond trouwens dat mondkapjes geadviseerd werden, niet dat het verplicht was. Uitzondering Luxemburg en Duitsland, en Frankrijk sinds vandaag. Italië en Frankrijk kon je gewoon zonder mondkapjes op terrassen, restaurants en supermarkt terecht. Zwitserland ben ik niet in horeca geweest, maar supermarkt en tankstation kon gewoon zonder mondkapje.

Eigenlijk kan ik gewoon vakantie houden op de manier zoals ik altijd gewend was. Drukke plekken zoek ik toch niet op, restaurants incidenteel, eens in de paar dagen een supermarkt en tanken zoveel mogelijk bij de onbemande pomp. Verder gewoon afstand houden zoals we hier ook overal moeten doen (in Frankrijk en Italië is het trouwens maar 1 meter). Mondkapje mee en flesje desinfectiegel voor het grijpen, dan komt het allemaal wel goed. Als ik jou uit je reisverslagen een beetje ken zal het voor jullie manier van vakantie vieren ook niet al te veel aanpassingen kosten.
 
Ik zie heel wat bekende Zwitserse plekken voorbij komen hierboven. Altijd mooi. Ik kom er ook al van kleins af aan.
Simplon was lang geleden mooi, tegenwoordig inderdaad niet bijzonder meer. Ik sla em nu over. Via malesco binnendoor naar cannobio daarna is wel leuk om eens te doen. Smal, veel bos, niet op hoogte, door kleine Italiaanse dorpjes en gestoorde Italiaanse tegenliggers die blind de bocht om komen racen. Ga er niet rijden voor de bochten of het uitzicht.

Als je in wallis op wilt schieten is er eigenlijk geen alternatief voor de tolweg. Maar een vignet is toch niet duur.
Furkapass naar andermatt vind ik ook altijd erg mooi. Maar bijna alles in Zwitserland is mooi, alleen de boetes niet
 
Als je in wallis op wilt schieten is er eigenlijk geen alternatief voor de tolweg. Maar een vignet is toch niet duur.
Furkapass naar andermatt vind ik ook altijd erg mooi. Maar bijna alles in Zwitserland is mooi, alleen de boetes niet

Zwitserland is zeker mooi, kwam er vroeger met mijn ouders ook vaak. Aantal jaar terug een week rondom Andermatt, en een week in St. Moritz gestaan en alle mooie passen in de omgeving wel gereden. Denk dat Zwitserland toch wel het mooiste Alpenland is, naar mijn mening dan. Wallis is daarentegen met de motor niet zo veel te beleven, dus kom ik daar nooit. Dit jaar maar eens verandering in gebracht.

Ik vind vignetten daar juist wel vrij prijzig, tegen de 40 euro vind ik voor de 2 dagen dat ik er was toch best aan de prijs. Als je er meerdere weken of vaker in het jaar komt valt het natuurlijk alles mee, maar voor een enkele dag toch vrij duur.
 
Zo bezien is het wel duur inderdaad, dan is het Oostenrijkse systeem fijner. Al vind ik die ook niet erg goedkoop voor zo'n korte periode. Meestal kom ik dan ook een dag of soms 2 tekort, moet je nog een extra vignet kopen.
Doen ze het in Noorwegen nog wat beter :p

Ik kom/kwam veel in wallis. Erg mooi maar de mooiste passen zijn vaak doodlopend of je steekt direct door naar een ander kanton of land. Om die doodlopende pas dan nog een keer terug te rijden vind ik niet zo erg. Ik bleef meestal toch een weekje op een camping of ik zat zelf in zo'n doodlopend stuk.
 
Dat is uitgebreide informatie, top! Zo te horen ben je wel een stuk sneller doorgereden naar het zuiden. Val Thorens ken ik alleen in de winterperiode, maar lijkt mij ook een leuke omgeving om eens in de zomer rond te rijden. Paar jaar geleden nog eens een roadtrip in de herfst gemaakt door Zwitserland met de auto, maar nog nooit met de motor geweest.

In verband met werkgerelateerde zaken besloten de reis naar Zwitserland op te schuiven naar september, vignet al wel in huis gehaald, kaarten en route al klaar, dus die reis komt nog wel. Morgen een paar dagen weg met de tent wat dichter bij huis omwille van de tijd. Motor staat in ieder geval klaar en gepakt :)
 
Nu ik de XT660Z heb ingeruild voor de T700 heb ik nog een aantal onderdelen over. Bij 48000 km heb ik er de streetbox van Hyperpro ingezet. Dus ik heb de originele Yamaha achterschokbreker en de voorvork-veren, een (verkort) ruitje, de snorkel, een luchtfilter (9000 km) en een setje ongebruikte achterwieldempers in de aanbieding. Iemand geïnteresseerd?
XT660Z parts.jpgDempers.jpg
 
Ik heb twee kleine scheurtjes in m'n zadel. Hebben mensen tips hoe dit het beste op te lossen? Plakken met tape ziet er niet zo elegant uit en dat wordt ook snel vies denk ik.
IMG_20200802_132420.jpg


Of mensen moeten een zadel hebben liggen dat ze voor een prikkie weg willen doen, want het schuim in dit zadel uit 2009 heeft z'n hoogtepunt allang gehad.
 
Ik heb bij een vorige motor wel eens een stukje skai met een pincet door het gaatje gefrommeld, onder het scheurtje gelegd, met een luciferstokje voorzichtig een beetje lijm langs de randjes gesmeerd en aangedrukt. Dus als het ware van binnenuit geplakt, maar dan zonder de bekleding los te hoeven maken. Dat scheurtje was wel iets groter, en hoe groter het is hoe makkelijker het gaat. Het heeft nog zeker 2 jaar gehouden, voor ik de motor weg deed.

Anders de bekleding loshalen, het zit volgens mij met nietjes.

Of een berichtje naar Hawk GT hier op het forum, die heeft mijn zadel ook aangepast. Hij woont in Purmerend, dat is redelijk goed te doen
 
Op m'n trip naar Noorwegen best wat kilometers gemaakt, dus dacht een beetje in de buurt te komen nu je je T700 hebt en er minder op rijdt. Maar dat valt dus tegen :/

Vorig jaar ergens in juni tikte ik de ton aan, dus nu 10k in ruim een jaar. Meestal zat ik met de Tenere rond de 15k per jaar, maar zaten ook wel uitschieters van ruim 20 bij. Nu doe ik er af en toe nog een weekje Alpen mee, maar de langere trips zijn voortaan wel voor de 700. Veel meer dan 5000 op jaarbasis zit er met de 660 denk ik niet meer in.

Voorlopig staat de 700 nog niet eens op de 2000km, maar daar komt in september hopelijk wel verandering in
 
Nu ik de XT660Z heb ingeruild voor de T700 heb ik nog een aantal onderdelen over. Bij 48000 km heb ik er de streetbox van Hyperpro ingezet. Dus ik heb de originele Yamaha achterschokbreker en de voorvork-veren, een (verkort) ruitje, de snorkel, een luchtfilter (9000 km) en een setje ongebruikte achterwieldempers in de aanbieding. Iemand geïnteresseerd?
Bekijk bijlage 1528836Bekijk bijlage 1528842

Hoi, heb je de voorvork veren en de snorkel nog? Stuur me aub maar een pm.
Gr Roel
 
Haha, erg mooi :] Geweldige prestatie van deze motor (en deze rijder waarschijnlijk). Daar ben jij nog niet helemaal nee, maar wie weet komt dit nog. Je bent al goed op weg :t

De mijne het afgelopen weekend op 26.000 gezet. Hij is van 2010 en ik kocht hem vorig jaar met 18.000. Het loopt dus al wat beter op t.o.v. de vorige eigenaar, maar nog niet in de schaduw van jullie:W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan