Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Die K60's zijn de toppertjes heb ik ondertussen wel begrepen. Maar ik ben meer on- dan offroad en zoek ook banden met een goede asfaltgrip hebben bij nat weer. De E07 Plus schijnt dat te hebben en zouden veel langer mee gaan. Dank Deville voor deze bevestiging!
Ik ga op zoek naar betaalbare Yamaha koffers en een stalen koplampbeschermer. :t
 
Koffers komen zo nu en dan wel voorbij op marktplaats. Zijn exact hetzelfde als van de Super Tenere trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zijn de koffers van de S10 niet hetzelfde, zeker aan de uitlaatzijde is het een andere koffer.

Je hebt gelijk, was in de war met de topkoffer, die zijn wel gelijk. Volgens mij passen de zijkoffers trouwens wel, alleen heb je inderdaad die uitsparing voor de uitlaat.
 
Mocht je voor de koffers van yamaha gaan, laat maar direct een (kortere) sleutel bij maken. Heb ik ook gedaan, voor de topkoffer. Werkt beter dan de originele.
Zijkoffers heb ik niet, ik heb ortlieb tassen. Dat valt wat lekkerder dan koffers.
Koplampbeschermer heb ik van yamaha, zo'n transparante. Bevestigen is even wat gepiel maar daarna zit het prima en is het makkelijk alleen het schermpje te demonteren, wat ik dus helemaal nooit doe.
 
Ik heb nog een set Aro adventure koffers (32 liter) in de aanbieding, past op elk ronde buizen rek met een hart-afstand van 20cm.
 
Het voordeel van universele koffers ten opzichte van die van Yamaha is dat je deze ook later kan overzetten op een andere motor, of evt op een tweede motor. Ik heb op de 700 ook een Hepco rek, waar dezelfde koffers als die ik op de 660 gebruik op passen. Dus 2 motoren, één kofferset. Eén keer investeren in een knappe kofferset, en zolang je ze niet aan flarden rijdt gaan ze jaren mee. Begin dit jaar de 700 gekocht, 250 euro voor het bijpassende rek en klaar.
 
Ik heb voodoo een berichtje gestuurd maar ga geloof ik nog wel voor een alu Yamaha setje, zijn ook behendige beugels.
Nog maar even wachten op een topaanbieding ;)
Dank voor de sleuteltip TdB.
 
1) Ik tank eigenlijk altijd E10, vanwege het prijsverschil (of je achteraf ook goedkoper uit bent dat weet je nooit, maarja). Al heb ik ook het idee dat ie op E5 marginaal lekkerder loopt

2) -

3) Binnenbanden, de velgen zijn niet gemaakt voor tubeless

4) Ik heb de SW Motech Trax ADV en ben daar erg tevreden over! Goede stevige koffers die een licht valpartijtje prima kunnen hebbben. Verder vind ik het makkelijk dat de beugels met een quickconnect vastzitten, dus ik haal de beugels er ook af als ik de koffers niet gebruik en dan zie je er bijna niks van.

Verder beste aanpassing die ik gedaan heb: Pivot Pegz gemonteerd, zo'n verschil met het origineel (maar dat had je vast al gelezen in de historie)
 
Mijn ervaring:
  • E5 loopt hij iets beter, als ik tank denk ik bij mezelf: hij rijdt iets verder dus qua prijs maakt het niet veel uit ;)..
  • yamaha kofferset: minpunt: slechte sleutels, plus: fijne bevestiging: makkelijk op en afhalen en zonder koffers ziet het er prima uit! Ze zijn waterdicht. Ook een losse kanozak is makkelijk te bevestigen, dus ben er tevreden over.
  • pivot pegz ben ik ook blij mee trouwens. Fijn bij het staan op de pegs (is trouwens wel heel persoonlijk).
 
Dank voor jullie reacties.
Zelfs van tankhouders hoor ik dat E10 troep is maar het is wel goed te weten dat het mag als het zo uitkomt.
Zeker in het buitenland ben je soms al lang blij dat je een tank tegenkomt. Gelukkig heeft deze fiets een hele goede actieradius. Met m'n Kawa vormen er al zweetdruppeltjes bij mij als ik de 200 km nader en nog steeds niet in de buurt ben van de bewoonde wereld.

Over de pivot pegs heb ik inderdaad gelezen. Ik weet niet eens welke steunen ik er op heb zitten maar origineel lijken ze me ook niet dus ik moet er nog even wat ervaring mee opdoen.
Goed pluspunt dat je zowel met de Yamaha koffers als met de Trax nog een mooie motor overhoudt als de koffers er af zijn, dat vind ik toch wel mooi. Maar ik zag dat de Trax ook geen weggevertjes waren. ;)
 
Zoals de AA monteur in Engeland vertelde toen er een ducati strandde en we beide vieze benzine hadden getankt: die yamaha blijft zelfs op pis nog lopen. ;)

Maar het schijnt dat je beter geen e10 moet tanken als de motor lang stil zal staan. Dan kan het toch wel benzineleidingen, -pompen e.d wat aantasten.
 
De 660 kan draaien op laag octaan, maar E10 zou ik in GEEN ENKELE motor kappen, zeker niet in eentje die niet dagelijks gebruikt wordt.
 
Hoi, even een vraagje: Ik wil mijn XT 660 Z Ténéré inruilen. Nu heb ik een Hepco en Becker Kofferset en rek. Wat denken jullie, mee inruilen of proberen te verkopen?
 
Ik denk dat losse verkoop meer oplevert dan de meerprijs die je er bij inruil voor krijgt, je hebt er alleen wat meer gedoe van.

Kan je de koffers zelf niet gebruiken voor een volgende motor?
 
Ga ik naar kijken, wil een Tracer GT, moet je een rek voor vinden, of huidig rek verbouwen. Tracer is breder en het zijn de dikke (40 liter) koffers, dan wordt het wel erg breed.
 
Vraagje, heeft iemand ervaring met de anakee wild band op de ten?
Ik ben vooral benieuwd naar de levensduur van deze band
 
Vraagje, heeft iemand ervaring met de anakee wild band op de ten?
Ik ben vooral benieuwd naar de levensduur van deze band

Zitten bij mij nu ongeveer 13k km op. Achterband bijna op, voorband 50% gok ik zo. In vergelijking met de TKC80 die ik eerst had houden deze het wel stukje langer uit (volgens mij 10k met de TKC80 gedaan, maar is al een tijdje terug). De 'noppen' bewegen een stuk minder op asfalt in de bochten, werd daar altijd een beetje zenuwachtig van, daarom de Wilds gemonteerd. Prima bandjes imho. Rijd over het algemeen wel vrij rustig.
 
Heeft iemand ervaring met een WR / YZ / YZF voorvelg in de Tenere?

Het lijkt mij dan wijsheid om te kiezen voor een grotere diameter remschijf (om de remkracht van de standaard dubbele remschijven te evenaren)
Hoe groot zou die schijf moeten zijn? bestaan er adapterplaatjes om de remklauw dan te verplaatsen? Zijn hier standaard setjes voor? voor bijvoorbeeld ombouw naar een supermotard? voldoet de rempomp van een WR / YZ / YZF dan nog wel?
 
Daarvoor moet je de hele voortrein overzetten.
Je plaatst dan de stuurpen van de tenere in de kronen van de WR/YZ/YZF. Je zal een spacer nodig hebben om het verschil in diameter van het deel dat door de vorkkronen gaat te compenseren.
Dan zet je de kronen, vork, voorwiel, remklauw en remhendel (WR, met contact voor remlicht) over op je tenere.
De voorvork heeft sterkere veren nodig, en dient ingekort te worden om de voorzijde niet te veel te verhogen en om het voorwiel niet tegen de radiator te laten botsen bij volledig inveren.
Je kan gewoon een supermotard remkit voor de WRF kopen, dan heb je een 320 mm remschijf en adapter, dat volstaat ruim met de originele voorrem van de WR/YZ/YZF.

Je kan trouwens niet bv een WR velg spaken op de naaf van de tenere of omgekeerd, de aanboorhoek van de spaken is niet gelijk.

OFF-THE-ROAD_von_Arend_XT660Z_Transiberica_2.jpg

p6pb13420473.jpg
 
Bedankt voor je antwoord.
Dat de hele voortrein overgebouwd moet worden is ook juist in eerste instantie de bedoeling. Bijkomend probleem is de remmerij, vandaar mijn vraag.
Ik zal kijken naar de 320mm schijf en adapter.
 
Ik heb gister mijn 660 opgehaald.
Wat mij opvalt is dat de snelheidsmeter sterk afwijkt, op hogere snelheden geeft hij zelfs 20 km meer aan.
Is dit een eigenschap die 'er bij hoort'?

Daarnaast zou ik de rem en het schakelpedaal nog wat meer willen verlagen. Bij het remmen en het terugschakelen moet ik m'n been iets optillen.
Het schakelpookje zou echter niet verder naar beneden kunnen. Zijn hier nog oplossingen voor?
Overigens heb ik deze (niet originele?) steps, 9x5cm. Mogelijk zijn die iets lager door het ontbreken van het rubber?
 

Bijlagen

  • steps.jpg
    steps.jpg
    33,2 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Proficiat en veel plezier met de motor!

Mijn 660 gaf toen ik hem nog had ook teveel aan. Inderdaad vooral bij hogere snelheden leek het verschil nog groter te worden. Volgens mij was dat toen bij mij ook tussen de 10 en 20km/h. Ik heb dan ook nooit flitsboetes gehad :9 Voor mij hoorde dat er toen een beetje bij en keek ook op m'n TomTom als ik het echt wou weten.

Rempedaaltje en schakelpookje is naar eigen smaak te verstellen. Vooral de rem heeft hierbij z'n beperkingen. Goed kijken bij de remcilinder, daar zit een moertje waarmee je hem kunt afstellen, net achter het pedaaltje zeg maar. Voor wat betreft het schakelpookje heb je volgens mij niet echt met een beperking te maken. Je draait het boutje los en schuift het pookje er vanaf door hem naar je toe te trekken. Vervolgens in de gewenste stand weer over de tandjes van het asje heen schuiven en het boutje er voorzichtig weer indraaien. Zorg wel dat de inwendige draad van het pookje en de draad van het boutje goed schoon zijn en niet HEEL vast draaien.

Gr. Luc
 
Terug
Bovenaan Onderaan