Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Dank Deville! Vreemd dat de monteur dit dan niet gedaan heeft. Ze hadden onder het schakelpookje zelfs iets afgeslepen omdat het daar dan wat zou aanlopen.
Ik ga jouw tips eens even goed bekijken!
 
Ja afwijken is heel normaal inderdaad zo'n 10%. Kan je lekker doorrijden zonder boetes 8-) .

Rem kan je inderdaad beperkt stellen, maar schakelpookje zou er ook achterstevoren of hoe dan ook op moeten kunnen. Het is inderdaad een gekarteld asje. Dus als je het klemboutje losdraait zou hij eraf moeten kunnen schuiven. Wil dat niet ff een schroevendraaier in het spleetje zetten en hem een klein beetje openbuigen, dan komt hij wel los, soms klemt t iets te goed. Dan kan je hem onder de hoek die je wilt er weer op schuiven. Wel inderdaad ff schoonmaken en voorzichtig zijn, voor je het weet zijn die kleine karteltjes beschadigd.

Enne ik wil wel een foto van de hele fiets zien, niet alleen het stepje ;)
 
Misschien zorgt die valbeugel of standaard in dit geval voor “problemen” met afstellen. Wellicht dat een paar foto’s vanuit andere hoeken ons helpen om te zien wat er aan de hand kan zijn.

Hoe dan ook moet er altijd wel een oplossing te vinden zijn.
 
Misschien zorgt die valbeugel of standaard in dit geval voor “problemen” met afstellen. Wellicht dat een paar foto’s vanuit andere hoeken ons helpen om te zien wat er aan de hand kan zijn.

Hoe dan ook moet er altijd wel een oplossing te vinden zijn.
Als dat het geval is, dan kan je waarschijnlijk je pookje wel een beetje bijbuigen in een bankschroef, is vrij zacht staal.
 
Nog even snel een plaatje van mijn nieuwe trots.
Wat de snelheidsafwijking betreft hebben we het niet meer over max. 10% hoor. Het zit al rond de 20% vanaf een 95 km/u.
Dat vindt ik net even iets teveel.

20201107_103534b.jpg
 
Niet standaard tandwiel verhouding misschien (snelheid wordt op de versnellingsbak gemeten, toch?). Vind 20% ook wel veel, zelfs voor een tenere.
 
Mooie motor! En een paar leuke opties erop.

Naar mijn mening zit het schakelpookje al vrij laag. Maar nogmaals, dat is een kwestie van wat je zelf wilt. Ik durf op basis van de foto niet te zeggen wat er nou in de weg zit. Of het nou de zijstandaard is of de valbeugel (lijkt me niet o.b.v. de foto). Ook kijk ik een beetje raar naar de plek bovenop het pookje waar deze op het asje zit.
 
Mooie motor!
Ik heb lang getwijfeld tussen deze blauwe kleur en zwart, maar ik vind beiden erg mooi.

Gefeliciteerd, ziet er ook als nieuw uit, uit welk jaar komt hij en hoeveel km heeft hij gelopen?
 
Toch wel andere voetsteunen? Als deze inderdaad hoger zijn zou dat het kunnen verklaren.
Banden:
Continental Twinduro TKC-80 90/90-21
Continental Twinduro TKC-80 130/80-17

Ik kan niet zien of de tandwielen origineel zijn maar deze set is, overigens samen met de banden, (nog geen 400 km geleden...) geplaatst in 8/2017 .

Deze is van 2012 en de teller is vandaag de 10.000 gepasseerd, een Engelse import inclusief historie.
Overigens vind ik juist die zwarte wel weer erg mooi.
 
Bandenmaat is goed, tandwiel achter is origineel 45 tands, voor weet ik niet precies, 15 of 16. Voetsteunen zijn inderdaad niet origineel.

Met 10k op de klok is hij in ieder geval nog als nieuw!
 
Ik zie dat DID een set verkoopt met 15/45 en op die van mij staat "ESJOT 29009 48".
Hebben we hier de oorzaak gevonden? Dat zou ook gelijk mijn lage topsnelheid verklaren.

Esjot.jpg
 
Die 48 zijn het aantal tanden, dus heb je 3 tanden extra achter. Dat zorgt voor iets sneller optrekken, maar een lagere topsnelheid, en omdat je meer toeren maakt voor dezelfde snelheid ook een hoger verbruik en meer slijtage.

Als ik jou was zou ik hem vervangen voor de originele verhouding, maar dat is natuurlijk aan jezelf.
 
Dat lijkt me dan inderdaad verstandig, iedereen dank voor deze hulp en het meedenken!

Mijn snelheid kwam net op 150 km/u. Toen begon hij ook aardig te wiebelen maar dat zal wel door deze bandjes komen.
 
Dat kan met de 48T.

Dit wordt gedaan voor terreinwerk, maar voegt op de ten imo weinig toe. Het is geen traagkruipsingletrack motortje, maar eerder iets voor de ongeasfalteerde wegen waar je wat snelheid kan op aanhouden.
 
Volgens mij zijn dat grotere, hogere voetsteunen.
Ze blijken van Touratech te zijn.
Ik ontdekte vandaag trouwens pas dat de skid plate geïntegreerd zit in de beschermbeugels, leuk gedaan.
crashplate.png





En waarschijnlijk is deze pdf bij jullie wel bekend maar ik vind het wel interessant leesvoer: kickstarter.org
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij had Yamaha origineel ook zo'n skidplate in het arrangement, die leek een beetje op die van Adventure Spec. Die is als ik me goed herinner al na het eerste jaar uit de handel genomen omdat er iets kon afbreken. Er is een gewone skidplate voor in de plaats gekomen, maar niet met valbeugels. Adventure Spec zal het ontwerp wel verbeterd hebben neem ik aan
 
Daar ga ik dan eerst ook maar even van uit. Ik zag wel dat er al een bout ontbrak. Maar even in de gaten houden dan.
De rempedaal+schakelpook kunnen niet nog lager. De schakelpook zou nog iets kunnen door nog iets uit de bok te slijpen maar daar houdt het dan ook mee op. We kijken nog even of er nog iets in de aftermarkt geleverd kan worden die dit probleem oplost.
Als laatste optie hou ik de pivot pegs in de gaten. Het zou kunnen dat deze het probleem ook oplossen doordat ze kunnen kantelen.
 
Nadat ik m'n Tenere wat onvoorzichtig op z'n kant in de modder geparkeerd heb, is m'n rechter achterknipperlicht aan gort. Nu was het een hele klus om die uitgebouwd te krijgen, want volgens mij zijn de nummerplaat houder e.d. in 11 jaar en bijna 100.000 km niet vaak los geweest. Dus heb wat boutjes moeten uitboren. Nu kan ik wel opnieuw gaten gaan tappen of er blindklinkmoeren in persen, maar als iemand nog zo'n achter assembly heeft liggen en hem voor niet al teveel geld van de hand wilt doen is dat ook wel makkelijk. Kortom ik ben eigenlijk op zoek naar 2e hands onderdelen. Andere onderdelen heb ik eventueel ook interesse in, want na zoveel jaar buiten door de pekel en in het terrein zijn sommige delen wel over hun hoogtepunt heen.

 
Terug
Bovenaan Onderaan