Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Ik heb een testritje gemaakt en hoewel de olie er nog goed uit ziet lijkt het erop dat er intern koelvloeistof verdwijnt want de radiateur is weer nog maar halfvol en het is dit keer niet t tankje ingelopen. Dus ik vrees dat het misschien begonnen is met een stukke dop, maar dat er door de oververhitting intern ook wat stuk gegaan is. Het motorblok wordt niet meteen heel erg heet, maar de waterpomp (en radiateur) wel.

Denk nu dat de volgende actie is om de olie af te laten tappen en te kijken of daar koelvloeistof in zit?
 
Kan het niet zijn dat er de eerste keer al een hoop vloeistof via de overloop is verdwenen en dat er nu gewoon te weinig in zat? Het lijkt me dat de inhoud van de radiateur groter is dan die van het tankje, dus als het tankje vol is gaat het er via de overloop natuurlijk uit. Misschien is dat de vorige keer al weg gelopen? As je hem weer hebt gevuld met alleen de inhoud uit het tankje dan heeft er misschien meteen al te weinig in gezeten.

Check even de peilstok, als de olie een beetje chocoladebruin is en er smurrie rond de peilstok zit dan heb je vocht in de olie. Als de inhoud van de halve radiateur in het blok zit moet je dat aan de olie kunnen zien. Vroeger hoorde je ook wel eens dat ze een aansteker aan het einde van de peilstok hielden, als je dan een knetterend geluid hoort dan zit er kvs in de olie. Of was dat gewoon een broodje aap verhaal?
 
Kan het niet zijn dat er de eerste keer al een hoop vloeistof via de overloop is verdwenen en dat er nu gewoon te weinig in zat? Het lijkt me dat de inhoud van de radiateur groter is dan die van het tankje, dus als het tankje vol is gaat het er via de overloop natuurlijk uit. Misschien is dat de vorige keer al weg gelopen? As je hem weer hebt gevuld met alleen de inhoud uit het tankje dan heeft er misschien meteen al te weinig in gezeten.

Check even de peilstok, als de olie een beetje chocoladebruin is en er smurrie rond de peilstok zit dan heb je vocht in de olie. Als de inhoud van de halve radiateur in het blok zit moet je dat aan de olie kunnen zien. Vroeger hoorde je ook wel eens dat ze een aansteker aan het einde van de peilstok hielden, als je dan een knetterend geluid hoort dan zit er kvs in de olie. Of was dat gewoon een broodje aap verhaal?
Geen smurrie aan de peilstok en ook geen witte rook. Ik denk dat er idd behoorlijk wat uit de overloop weggelopen is en dat ik daarom te kort kwam want t tankje zat helemaal tot de nok vol.

Eerst leek de radiateur gevuld te kunnen worden uit 't tankje maar denk dat er toen nog allemaal lucht in t systeem zat en dat ik daarom uiteindelijk te kort kwam. Heb het nu aangevuld en kan het probleem niet meer reproduceren. Dus ik denk dat t goed zit, al weet ik niet of ik de dop helemaal kan vertrouwen. Dus twijfel nog een beetje of ik deze (preventief) zal proberen te vervangen.

Ik snap alleen nog niet waarom het eruit gepiest is. Mogelijk dat de waterpomp niet meer goed werkt en het daarom is gaan koken?

Is het nog waar daar achteraan te gaan?
 
Goeie tips van Frazer. Daarnaast is de dop niet alleen een afdichting. Hij regelt met veerdruk hoeveel druk er in het systeem opgebouwd wordt (vloeistof heeft een hoger kookpunt als het onder druk staat). Misschien kun je de reis nu voortzetten, maar ik denk dat je er goed aan doet om de basisdingetjes van het koelsysteem, zoals de dop, de thermostaat en misschien ook de pomp te vervangen als je straks weer de kans hebt. Dan zal het wel goed komen.
 
Door opstandigheden is m'n zijstandaardschakelaar afgebroken, maar een nieuwe is 85 euro 8)7. Heeft iemand er toevallig nog een liggen?
 
Ik verkoop (helaas) mijn Tenere uit 2009 met 28254 km op de teller. Ik kom er door andere verplichtingen helaas niet aan toe om mooie ritjes te maken en ik kan hem ook niet laten staan.

De Tenere is in zeer goede staat en heeft alle Touratech opties, onder elkaar:


- Akrapovic uitlaatsysteem
- Originele Yamaha koffers 3 x (1 x topkoffer, 2 x zijkoffer)
- Originele Yamaha Ténéré tassen voor in de koffers
- Middenbok
- Aluminium middenblok bescherming
- Aluminium ketting bescherming
- Carterbescherming
- Gereedschapsbakje
- Origineel windscherm + Touratech verhoging (afneembaar)
- Halogeen verstralers
- Handvatverwarming (traploos regelbaar)
- Aluminium stepjes
- Aluminium footpegs
- Originele Yamaha accu druppellader
- Zware claxon
- Nieuwe led-knipperlichten
- Metzeler Tourance banden (gemonteerd bij 18715 km)
- Remblokken, kettingset en ketting vervangen bij 15553 km

Misschien is er hier iemand die hem over wil nemen? Stuur me een berichtje voor meer informatie!
 

Bijlagen

  • EE611D0C-0C84-4E43-83C8-7318CA45AC7E.jpeg
    EE611D0C-0C84-4E43-83C8-7318CA45AC7E.jpeg
    276,1 KB · Weergaven: 23
Ik heb jullie hulp nodig! Zojuist viel mijn topkoffer en de sleutel is afgebroken, de helft zit nog in het slot. Heeft iemand een idee of ik dit kan fixen en niet persé een nieuwe hoef te kopen? (Á 425 euro '()? Ik hoor het graag!! (Zie foto voor het soort koffer)
 

Bijlagen

  • 870EF52B-CA0E-424A-9BFF-AF8347D4231A.jpeg
    870EF52B-CA0E-424A-9BFF-AF8347D4231A.jpeg
    59,7 KB · Weergaven: 14
  • B8F4A8B0-B5CA-4D77-957F-44E4686589B4.png
    B8F4A8B0-B5CA-4D77-957F-44E4686589B4.png
    49,6 KB · Weergaven: 13
Ik heb jullie hulp nodig! Zojuist viel mijn topkoffer en de sleutel is afgebroken, de helft zit nog in het slot. Heeft iemand een idee of ik dit kan fixen en niet persé een nieuwe hoef te kopen? (Á 425 euro '()? Ik hoor het graag!! (Zie foto voor het soort koffer)
Restant van de sleutel er op lijmen en de sleutel eruit halen?
 
Je kan proberen met een smalle tang het restje eruit te trekken, ik kan niet goed zien of je voldoende grip hebt.
 
Beetje pielen met een punttang, pincet of haarspeld. Anders effe met koffer en al naar een sleutelmaker, die hebben vaak ook nog wel wat trucjes. Anders lukt het misschien wel om het slot uit de koffer te krijgen, op sleutelnummer kan je als het goed is een slotje bestellen dat matcht met jou sleutel.
 
Laatst bewerkt:
Als je de sleutel er uit krijgt en nog een tweede sleutel hebt kun je ook gewoon een extra sleutel laten maken. Een beetje sleutelboer zou het inderdaad zomaar kunnen lukken.
Die sleutels van yamaha zelf zijn waardeloos, je draait ze zo in tweeën. Ik heb direct 2 kortere sleutels laten maken toen ik de koffer had.
 
Hahaha dat herinner ik me nog heel goed van de zeszestig.. omlaag, draaien tot er spanning op staat, aan het stuur tegen het slot in wrikken en tegelijkertijd soepel weer omhoog tot ie klik zegt, en dan in 1 trek door naar "on". De T7 is niet zo moeilijk.
 
Ik denk er al jaren aan, maar heb het nooit gedaan omdat ik het te duur vond: een extra set velgen kopen zodat ik 1 set heb voor de straatbanden en 1 set voor de (semi)noppenbanden.

Ik ben nu steeds banden aan het wisselen maar ben het inmiddels echt wel beu en ga toch op zoek naar een extra set velgen. Mocht iemand die onder zijn bed hebben liggen, ik ben geïnteresseerd.
Mocht je je motor aan brokken rijden maar de velgen zijn nog goed ben ik ook geïnteresseerd 😜

Anders wordt het denk ik een nieuwe set excel velgen. Rally raid lijkt mooi spul maar daar koop je bijna een complete motor voor:?
 
Het leuke van nieuwe excel velgen is dat je ze beide smaller kan nemen, en achteraan een 18, zodat je enduro banden goed passen.
Ik heb gemerkt dat een en ander goedkoper kan door ze zelf te laten inspaken door een dealer in de buurt. Echter, je kan niet om het even welke velg gebruiken, omdat de oriëntatie van de boorgaten heel anders is dan bij een MX/enduro motor, door de veel grotere naaf.
 
Het leuke van nieuwe excel velgen is dat je ze beide smaller kan nemen, en achteraan een 18, zodat je enduro banden goed passen.
Ik heb gemerkt dat een en ander goedkoper kan door ze zelf te laten inspaken door een dealer in de buurt. Echter, je kan niet om het even welke velg gebruiken, omdat de oriëntatie van de boorgaten heel anders is dan bij een MX/enduro motor, door de veel grotere naaf.
Bedankt voor de tip. Ik zat al een beetje met een schuin oog naar een 18" velg te kijken, maar ik weet niet of dat een nadelig effect heeft op de hyperpro schokdemper die ik er onder heb hangen.
Dat moet ik nog even nagaan.
Ik heb nu mitas e09 17" achter en dat bevalt op zich prima.
 
Ik denk er al jaren aan, maar heb het nooit gedaan omdat ik het te duur vond: een extra set velgen kopen zodat ik 1 set heb voor de straatbanden en 1 set voor de (semi)noppenbanden.

Ik ben nu steeds banden aan het wisselen maar ben het inmiddels echt wel beu en ga toch op zoek naar een extra set velgen. Mocht iemand die onder zijn bed hebben liggen, ik ben geïnteresseerd.
Mocht je je motor aan brokken rijden maar de velgen zijn nog goed ben ik ook geïnteresseerd 😜

Anders wordt het denk ik een nieuwe set excel velgen. Rally raid lijkt mooi spul maar daar koop je bijna een complete motor voor:?
Ik zal kijken wat ik kan doen. Zit er een bepaalde deadline op dat in de prak rijden? :+
 
Vraagje:
Ik had van de zomer een nieuw zadel bij Off-The-Road.de gekocht omdat het oude zadel aan vervanging toe begon te raken. Echter zat er (naar mijn mening) een productiefout in het nieuwe zadel, dus ik heb het toen teruggestuurd voor inspectie. Ik had inmiddels echter ook m'n originele zadel opgestuurd (dan kreeg je korting). Nu zit ik echter sinds 18 augustus al zonder zadel en het wil niet echt vlotten met een reactie van hun kant ondanks veel trekken en duwen vanaf mijn kant. Ik moet nu zien welke wettelijke rechten ik heb. Ik heb er namelijk weinig vertrouwen meer in.
Aangezien ik m'n motor wel weer eens wil gebruiken en ik daar een zadel voor nodig heb, vroeg ik me af of iemand hier nog een zadel over heeft die ik over kan nemen.

Lang verhaal kort: Heeft iemand nog een zadel liggen, die ik over kan nemen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan