Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Ik ben van plan om een verhoogt off the road zadel te kopen, mensen ervaring mee?

Zadel aanpassen lijkt me niet heel moeilijk, geheel opnieuw bekleden etc daarin tegen klinkt mij als een brug(getje) te ver tegenover de kosten.
Het origine zadel zit vrij ruim in de bekleding, die van mij is ook een paar centimeter verhoogd en heeft nog het originele zadeldek. Zelfs al zou je alles laten doen dan ben je nog niet de helft van zo’n OTR zadel kwijt.
 
Lijkt op de kahedo, die was te zacht, te bol en zat niet goed voor mij.

p3pb12086340.jpg
 
Laatst bewerkt:
:W Hallo! Paar jaar niet gepost in dit topic. Ik heb mijn Tenere de laatste tijd erg weinig gebruikt en besloten hem te verkopen. Voordat ik een marktplaats advertentie ga plaatsen eerst maar eens kijken of er hier interesse is.:

Te koop:
Goed gebruikte Tenere uit 2008. In mijn bezit sinds 2009. 103.000km mee gereden. Yamaha zijkoffers en een hele vracht touratech spul. Aantal modificaties (kev mod, open luchtfilter, AIS afgekoppeld) alle originele onderdelen nog aanwezig evenals 3 sleutels (1 rode)

De motor is in redelijke staat, je kunt zien dat er een ton mee gereden is, hij rijd prima maar kan wel een onderhoudsbeurt gebruiken, nieuwe banden etc. De accu (yuasa) is pas een jaar oud.



 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag, ik ben sinds kort eigenaar van Yamaha xt660z tenere uit 2015. De motor is werkelijk prachtig. ik was er al een poos naar opzoek, na goedkeuring van mijn vrouw, direct daad bij het woord gevoegd. Nu draait het blok je mooi echter heb ik soms een ratelend geluid achter de koppelingsdeksel. vanochtend was het weer weg, maar komt ook af en toe weer terug. Gaat er wellicht bij jullie direct een lampje branden. Groet Martijn
 
Goedemiddag, ik ben sinds kort eigenaar van Yamaha xt660z tenere uit 2015. De motor is werkelijk prachtig. ik was er al een poos naar opzoek, na goedkeuring van mijn vrouw, direct daad bij het woord gevoegd. Nu draait het blok je mooi echter heb ik soms een ratelend geluid achter de koppelingsdeksel. vanochtend was het weer weg, maar komt ook af en toe weer terug. Gaat er wellicht bij jullie direct een lampje branden. Groet Martijn
dit?
 
Tijd om me te introduceren in dit deel van het forum. Over 1 week ben ik de trotse eigenaar van een ZesZestig uit 2014, althans over een week... dat ligt een beetje aan de servicebeurt en het nieuwe rubber wat er onder komt.

Ooit begonnen op een Africa Twin en vervolgens door geschoven naar een V-Strom 1000 wat de stomste zet ooit bleek! De Twin was een draak van een motor qua betrouwbaarheid en storingen nadat de vorige eigenaar hem in het water had geparkeerd maar ALS ze het deed dan was het 1 brok karakter. De overstap naar de V-Strom was dan ook voornamelijk op betrouwbaarheid en comfort gebaseerd. En ondanks dat je probleemloos uren op de motor kunt zitten zonder dat er een ruggenwervel verkeerd zit bleef het knagen! Er zat gewoon net even te weinig karakter in.
Tijd om te gaan zoeken naar iets minder logs, iets minder gepoetst en iets ruwers maar nog wel geschikt om dit voorjaar heen en weer naar Santiago de Compostela te gaan, een belofte die ik mijn, helaas overleden, vriendin heb gedaan. Niet dat wij daar een gelovige waarde aan hechten maar de bedevaart werd een soort "running gag" tussen ons alsof alles dan weer goed zou zijn. Het is uitgegroeid tot een afsluiter van een periode en een eerbetoon aan haar doorzettingsvermogen/

En dus kwam deze schoonheid op mijn pad; door de vorige eigenaar al behoorlijk aangepast voor de lange rit met onder andere een kofferset, handvatverwarming, navi en elektrische scott-oiler! Jullie hebben al behoorlijk wat km weggezet op de motor en ik vraag me af wat ik echt nog moet doen om haar nog beter uit de verf te laten komen. Ik dacht zelf aan een ander ruitje of verhoger, wat extra lampjes maar verder blink ik uit van onervarendheid. Ik ben me al aan het bijlezen in jullie eerste pagina's maar jullie schrijven best veel. ;) Ik hoor graag wat tips en truks!



yamaha-xt-660-z-tenere-1434463_6.jpg
 
Gefeliciteerd!
Het zadel vind persoonlijk niet comfortabel, en dat hoor je vaker. Ik heb hem zelf laten aanpassen. Afhankelijk van je lengte eventueel stuurverhogers. Verder gewoon goed na (laten) lopen en gaan, aan de motor zal het niet liggen.
 
Het standaard zadel vond ik prima, het Kahedo verhoogde zadel niet.

En het ruitje zou ik liever lager dan hoger hebben, dat geeft meestal minder lawaai aan de kop.

Oh, en hulde voor je/jullie humor en relativeringsvermogen in moeilijke tijden. :t
 
Iemand hier nog interesse in een in nieuwstaat zijnde, originele en geheel complete Yamaha FI-tool? De beschermfolie zit zelfs nog op het display.
Ik ben geheeel gestopt met motorrijden, de Tenere is verkocht en deze heb ik nog liggen. Prijs €80,-

Tevens heb ik nog een originele achterschokbreker, compleet, 2008, 18.000 km en een eveneens originele achterremschijf met dezelfde kilometers.
 

Bijlagen

  • IMG_20220311_093236_9.jpg
    IMG_20220311_093236_9.jpg
    215,6 KB · Weergaven: 19
  • IMG_20220311_093352_7.jpg
    IMG_20220311_093352_7.jpg
    313,6 KB · Weergaven: 19
  • IMG_20220311_093358_4.jpg
    IMG_20220311_093358_4.jpg
    246,2 KB · Weergaven: 18
Eind april ga ik weer een flinke rit maken met de 660.
We beginnen met de tet in Slovenië en volgen deze richting het zuiden, mochten we het binnen de tijd redden pakken we in griekenland de veerboot terug naar venetië. Anders wordt het op een gegeven moment gewoon omdraaien en over het asfalt terug.
Al iemand ervaring aan die kanten?
 
...Ik vond nog wat in mij garage onder een laag stof, een blauwe XT660Z...😁
Ben echt lang hier niet meer geweest...zie ik nu.
20220408_130655.jpg

Na jaren zelf, en de motor, niet meer actief gereden te hebben door omstandigheden(denk wel ruim 8 jaar...tussendoor nog heel even een klein rondje jaar of 5 geleden, maar dat ging niet lekker), wil ik het toch weer langzaam aan oppakken.

Ben in overweging geweest om misschien een andere motor te kopen(Tenere 700/KTM690/AJP PR7) maar vind het eigenlijk wel prima met de XT660Z die ik nu heb.
Ze zijn vrij no-nonsense en bullitproof. Zie nu echt flinke kilometrages voorbijkomen, zonder echt issues...nice.

Dus heb besloten om deze onder handen te nemen en ff in een jaartje alles op m'n gemak uit elkaar te halen na te gaan lopen , flink even wat onderhoud uit te gaan voeren en zaken te gaan upgraden als het allemaal loopt als ik hoop en in mijn hoofd heb.
En volgend jaar wat tripjes hopelijk te maken. Maar moet even flink wat gebeuren wil ie echt klaar zijn en randzaken die nieuw moeten zoals kleding ect...

1e klus was gister ff de remvloeistof vervangen...dat deed niks meer na 12 jaar. Oeh, dat stonk ook best zeg...
Weggezet met RON 102 gelukkig...dus accu er in en starten lopen weer👌
 
...Ik vond nog wat in mij garage onder een laag stof, een blauwe XT660Z...😁
Ben echt lang hier niet meer geweest...zie ik nu.
Bekijk bijlage 1748000
Na jaren zelf, en de motor, niet meer actief gereden te hebben door omstandigheden(denk wel ruim 8 jaar...tussendoor nog heel even een klein rondje jaar of 5 geleden, maar dat ging niet lekker), wil ik het toch weer langzaam aan oppakken.

Ben in overweging geweest om misschien een andere motor te kopen(Tenere 700/KTM690/AJP PR7) maar vind het eigenlijk wel prima met de XT660Z die ik nu heb.
Ze zijn vrij no-nonsense en bullitproof. Zie nu echt flinke kilometrages voorbijkomen, zonder echt issues...nice.

Dus heb besloten om deze onder handen te nemen en ff in een jaartje alles op m'n gemak uit elkaar te halen na te gaan lopen , flink even wat onderhoud uit te gaan voeren en zaken te gaan upgraden als het allemaal loopt als ik hoop en in mijn hoofd heb.
En volgend jaar wat tripjes hopelijk te maken. Maar moet even flink wat gebeuren wil ie echt klaar zijn en randzaken die nieuw moeten zoals kleding ect...

1e klus was gister ff de remvloeistof vervangen...dat deed niks meer na 12 jaar. Oeh, dat stonk ook best zeg...
Weggezet met RON 102 gelukkig...dus accu er in en starten lopen weer👌
Je ziet niet dat de motor twaalf jaar oud is op de foto. Mooi ding. Succes en hoop dat je snel weer aan de rit kan 👍🏼
 
Laatst bewerkt:
Thanks. Ja staat 24k op de teller...maar in werkelijkheid eigenlijk veel minder. Reed heel lang met 13/47T. Dat week af als een malle haha.
Altijd erg zuinig op geweest en goed bijgehouden. Alleen laatste jaren stilstaan in de garage heeft wel wat roest gegeven op onderdelen, al stond ie stijf van de siliconenspray...

Ja idd toffe kleur. Vind grijs trouwens ook echt goed staan, dat met blauw en ook die met geel er in.

En ik heb 2 gescheurde grijze tankkappen. Denk ff informeren wat die nieuw kosten... Jesus, 74 euro per stuk😲 bij Motoport. Kon mij iets herinneren dat die 30 euro waren back in de days...
Hm...maar ook ff kijken of dat te fixen is dmv kunstoflassen?
 
74? Zo, zit er tegenwoordig goud in verstopt of zo.
Ik heb met 72.xxx km krassen op de handgrepen achter door het vastknopen van tassen en wat kale plekken op het frame van het schuren van m'n laarzen maar technisch is de motor nog top.

Heb wel wat rond zitten kijken voor iets anders maar ja... wat dan?
 
Ja gaat echt nergens over die bedragen van die dingen...
72k en zonder issues, vind dat netjes voor de motor. Dat was ook echt een reden om 'm gewoon te houden en te upgraden :)

Gister wel ff op een AJP PR7 gezeten op de offroaddag bij Actionplanet (Spaarnwoude). Wel gaaf ding. Best wel hardcore die machine fabrieks af al.
Niet op gereden na aanbod proefrit...ff nog niet verstandig haha
Vind er alleen bar weinig accessoires voor nog.

Onze XT660Z is wel meer allround denk ik, ook voor gewoon lange wegtripjes voldoet ie goed. (merk wel dat de accessoires wat schaarser beginnen te worden...) Vind 'm nog steeds wel meekunnen, ook qua looks.
De AJP is echt een halve rallybike qua opbouw.
 
Het mooie aan de xt660z vind ik net dat hij echt allround is.
Ik gebruik m eigenlijk voor alles.. woonwerk, offroad ritjes, vakantie en zondagse tourritjes.

Nergens blinkt hij echt in uit, maar hij kan t wel allemaal
 
Die PR7 is inderdaad een gaaf ding, maar of het lekker rijdt op een vakantie naar de Alpen o.i.d.?
Dit jaar komt er nog niets anders. Eind mei eerst weer Parijs-Duinkerke, daarna gaan de straatbanden er weer onder. In juni nog een paar dagen naar Luxemburg, daarna zal de motor waarschijnlijk vooral stilstaan vanwege een verbouwing en verhuizing.
Die t700 vind ik ook gaaf ding, maar die heeft wel een cilinder teveel. :+
 
Idd, heel allround. Geen ster in 1 ding, maar doet wel alles :)

Hij is echt heel smal die PR7, net een enduro. Vind de Ten dan ff meer in de motor zitten voor lange afstanden.

Nice :) Ja wie weet wat er nog komt na een tijd. Of een mooie occasion oid.

Ja zeker tof ding die T700, zie de meest bizarre off-road filmpjes er van voorbijkomen haha. Best populair is ie ook.
Mooie fiets ook, die 2 cilinder sound/grom is ook echt top van de motor. De Blauwe rally versie vind ik echt heel erg mooi.
Vind 'm alleen ff te prijzig nog. Uberhaupt motoren momenteel...zelfs 2e hands. Kan die van mij als voorbeeld zowat voor de aanschafwaarde in 2009 verkopen nu. Aparte markt momenteel...
 
De world raid versie van de 700 die binnenkort uitkomt ziet er goed uit. Maar ik hou de 660 nog even, die moet eerst naar een ton worden gereden. :p
Misschien toch maar, nieuw, een 2e set wielen en bijbehorende meuk kopen. Zie ze tweedehands gewoon nergens voorbij komen en steeds banden wisselen is ook waardeloos.

Die pr7 is echt een gaaf ding maar voor mijn gebruik totale overkill. Luis probeerde me er een aantal jaar terug ook op te laten rijden, mooi niet gedaan want dan ben je natuurlijk verkocht. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan