Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Oja, ik was nog paar dagen naar de Ardennen in België
full
 
Oja, ik was nog paar dagen naar de Ardennen in België [afbeelding]

Ik zie dat je ook de koplampbeschermer erop heb zitten.
Zelf vond ik de montage aan de bovenzijde een beetje onhandig, zit goed stevig vast, maar toen daadwerkelijk het ruitje bij mij afbrak, braken alle plastic boutjes rondom, maar bleef het ruitje "hangen" achter de bevestiging van de koplampbeschermer. Deze zit niet met plastic bouten vast. Daardoor scheurde het ruitje aan de onderkant over de gehele breedte.

Ik zou niet weten hoe dit voorkomen kan worden (behalve het ruitje niet te breken), misschien heeft hier iemand op het forum al een oplossing daarvoor gevonden. Ik kon hem ter plekke nog wel terug monteren *O*
 
Ik zie dat je ook de koplampbeschermer erop heb zitten.
Zelf vond ik de montage aan de bovenzijde een beetje onhandig, zit goed stevig vast, maar toen daadwerkelijk het ruitje bij mij afbrak, braken alle plastic boutjes rondom, maar bleef het ruitje "hangen" achter de bevestiging van de koplampbeschermer. Deze zit niet met plastic bouten vast. Daardoor scheurde het ruitje aan de onderkant over de gehele breedte.

Ik zou niet weten hoe dit voorkomen kan worden (behalve het ruitje niet te breken), misschien heeft hier iemand op het forum al een oplossing daarvoor gevonden. Ik kon hem ter plekke nog wel terug monteren *O*

Hmmm, mss moet ik dan toch eens kijken naar een ander koplampbeschermer. Ik vind montage ookal vreemd en onhandig.
 
Inmiddels in Griekenland, dikke 4000km gereden, ongeveer 175ml olie bij moeten gooien (ben iets te lang doorgereden met te weinig olie, zat al even onder minimum niveau, denk ik te maken met wat zware kilometers onverhard want ging in een keer snel.) Voor de rest alleen klein stadslichtje rechtsbovenin kaduuk. Ik heb in Albanië de pas naar Theth gepakt, dat was wel vrij heftig, ongelooflijk mooi. Veel allroads tegengekomen inclusief 2 tenere's. Ze rijden daar als gekken, al zit er in het gekrioel in de steden toch een soort van systeem en /of orde (heb in heel Albanië volgens mij geen stoplicht gezien).

[img=234,176,,,"Theth"]https://tweakers.net/ext/f/sqfN0vConLAIlTcBiDxjW92B/medium.jpg[/img]

[img=234,176,,,"Accursed mountains"]https://tweakers.net/ext/f/RTIkdie2w09S5cNrQQB7aARD/medium.jpg[/img]

https://youtu.be/9DBrcdJrvmk
https://youtu.be/h9YPp-FMAz0
https://youtu.be/6DrdukKNUyI
 
Kijk dat zijn de mooie reizen! Ik ben nu zelf ook onderweg, maar als ik thuis ben ga ik ook effe op het gemakje de filmpjes kijken.

Ik zit momenteel in Slowakije. Gister in Polen wel even spannend gehad. Wegopbreking dus ik dacht er wel even via een onverhard pad omheen te gaan. Dat werd steeds steiler en glibberiger door veel modder. Moest uiteindelijk wel omkeren omdat het echt te glad werd, maar naar beneden werd het pas echt spannend. Maar heb het gered, wat is die Tenere toch goed :]
 
Ik kan je foto niet zien!

Ik moet nog heel erg wennen aan de nieuwe lay-out.

Iemand ervaring met andere uitlaat bochten wat voor meer pk zal zorgen?
 
Laatst bewerkt:
Nope, krijg geen permissie foutmelding. Probeer dat landschaps icoontje eens. Ik voeg foto's op die manier toe direct van m'n telefoon.

Screenshot_20180910-232527__01.jpg
 
Soort van eindpunt bereikt vandaag. Zuidelijkste puntje van vaste land Griekenland en één na zuidelijkste punt van Europa. Erg mooi gebied met veel oude gefortificeerde (dat een woord?) Dorpjes,bloed torens, mythologische sites etc. Veel slecht asfalt afgewisseld met perfect nieuw asfalt. Terug richting camp site in het donker (was 40min. heen en 40min. terug lopen van parking naar zuidelijkste puntje over smal lastig paadje vol scherpe rotsen en met full gear in brandende zon 🙉). Kapot gegaan maar toch voldaan gevoel. Nu langzaam terug richting noorden, bootje zoeken naar Italië en terug naar huis 😥.

IMG_20180912_095049-01-1843x1382.jpeg

IMG_20180913_192004-01-1843x1036.jpeg
IMG_20180913_181855-01-1348x1798.jpeg


IMG_20180911_103258-1843x1382.jpg
 
Gave foto's hier...

Ik zit een beetje rond te kijken voor een XT660Z Ténéré als vervanger van de GS. Die kocht ik om vooral lange snelwegritten te doen en dan af en toe naast de weg rond te toeren. Nu zoek ik wat lichters, wat speelsers en iets leuks om mee rond te toeren on road en af en toe off road. Wat zijn jullie ervaringen met de XT660Z Ténéré? Vreugdes? Problemen? Kilometerstanden? etc?
 
Een en al euforie hier ;)

Nee serieus, ik ben er al bijna 7 jaar en 85000 km erg blij mee. Ik gebruik de motor alleen voor de fun, niet voor woon-werk. In normaal verkeer kan je prima meekomen, snelweg gaat tot 130 ook prima. Harder loopt hij wel, maar dan ga je richting de limiet en dat vind ik niet fijn rijden. Off-road gaat ook goed, mits de juiste banden, maar het blijft natuurlijk wel een motor van 200kg. Als je van een GS afkomt zou ik wel uitgebreid proefrijden, want het is wel wat anders.

Er zijn er hier al meerdere die over de ton gedraaid hebben, was hier zelfs iemand met 130.000 en die is daarna bij de volgende eigenaar vrolijk verder gegaan. Er zijn sporadisch problemen met de versnellingsbak van de 2009 serie waarbij rond 30.000 de bak in elkaar kon lopen, maar dat is een uitzondering en daar zou ik deze niet voor vermijden. Ik heb zelf ook een 2009. De serie van 2008 had problemen met de olieafscheider maar dat is een officiële modificatie geweest en vanaf 2009 was dit sowieso verholpen.

Je hebt modellen met en zonder ABS, van die met abs is de veerweg iets korter. Verder kan je even in de openingspost van dit topic kijken, daar staat ook een hoop.
 
Als je van een GS afkomt zou ik wel uitgebreid proefrijden, want het is wel wat anders.
Nou is dat ook wel de opzet. Al dacht ik dat hij lichter zou zijn dan 200 kilo. Dat is nog steeds wel ruim 20% lichter dan de GS, want die zit op 256 op kenteken.
Ik zit nog een-tweetje te dubben wat ik wil doen. Een Ténéré zou een mooie optie zijn waarmee snelweg nog wel te doen is, maar de weg ernaast een stuk makkelijker wordt dan op de GS. Een andere optie is, dat ik iets haal wat meer straat-georiënteerd is voor de stukken over de weg en dan een XT600/DR650 oid voor naast de weg. Maar goed, ik had eigenlijk een klein beetje gehoopt dat de Ténéré dat bij elkaar zou brengen. ;)
 
Nou is dat ook wel de opzet. Al dacht ik dat hij lichter zou zijn dan 200 kilo. Dat is nog steeds wel ruim 20% lichter dan de GS, want die zit op 256 op kenteken.
Ik zit nog een-tweetje te dubben wat ik wil doen. Een Ténéré zou een mooie optie zijn waarmee snelweg nog wel te doen is, maar de weg ernaast een stuk makkelijker wordt dan op de GS. Een andere optie is, dat ik iets haal wat meer straat-georiënteerd is voor de stukken over de weg en dan een XT600/DR650 oid voor naast de weg. Maar goed, ik had eigenlijk een klein beetje gehoopt dat de Ténéré dat bij elkaar zou brengen. ;)
Of je wacht even op de Yamaha T7/700 (of hoe die ook gaat heten) of de 790 adventure. 😍
 
Mooie trips worden er weer gemaakt. Griekenland lijkt me ook erg interessant. Maar eerst naar Marokko in het voorjaar. De motoren op transport naar Portugal en dan zelf vliegen. Althans dat is het plan voor nu. Kan nog veranderen :)

Nou is dat ook wel de opzet. Al dacht ik dat hij lichter zou zijn dan 200 kilo. Dat is nog steeds wel ruim 20% lichter dan de GS, want die zit op 256 op kenteken.
Ik zit nog een-tweetje te dubben wat ik wil doen. Een Ténéré zou een mooie optie zijn waarmee snelweg nog wel te doen is, maar de weg ernaast een stuk makkelijker wordt dan op de GS. Een andere optie is, dat ik iets haal wat meer straat-georiënteerd is voor de stukken over de weg en dan een XT600/DR650 oid voor naast de weg. Maar goed, ik had eigenlijk een klein beetje gehoopt dat de Ténéré dat bij elkaar zou brengen. ;)

Je kunt ook een XT660R overwegen. Die zijn ongeveer 20kg lichter en off the road een stuk beter hanteerbaar. Maar ook geen snelwegtijgers.

Wat voor een GS heb je nu? Ik ben geen echte BMW fan maar als je toch bij dat merk zit zou je de F800GS kunnen overwegen. Die van een reisgenoot maakte diepe indruk op mij een paar jaar geleden tijdens een offroad trip in Albanië.
Die gozer kon behoorlijk rijden en spaarde die (toen gloednieuwe) motor absoluut niet, ik had behoorlijk moeite hem bij te houden op de grove rotspaadjes. Hij had trouwens ook nog z'n vrouw achterop, ik reed solo.
Zo'n ding rijdt ook een stuk beter op de snelweg. Dat is echt knudde met de Tenere. Heb ik wel een paar jaar gedaan (woonwerk) maar nu is hij met pensioen. Af en toe nog toeren en voor de vakanties. Inmiddels 96000 vrijwel probleemloze kilometers.
 
Even vloeken in de kerk..


two-lams-img2.jpg


Persoonlijk zou ik gewoon op de T7 / 790 wachten. toch weer twee generaties nieuwer.
Of op deze.

p6pb15715824.jpg
p6pb15715850.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is een Raptor 660 vliegwiel hetzelfde als een XT 660 3YF vliegwiel?

Past een Raptor 660 vliegwiel op een 700?

Past een 5VK vliegwiel op een 3YF?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan