Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Als je echt veel geld kwijt wilt zijn, die boutjes zijn onderdeelnummer 90150-05024...
Maar je kan bv. ook eens kijken bij Conrad of zo.
 
Even een vraagje heeft iemand nog een leuk uitlaatje liggen? Mijne is na een botsinkje aan vervanging toe orginele heb ik zelf nog maar wil tog iets meer geluid en minder gewicht.
 
Even een vraagje heeft iemand nog een leuk uitlaatje liggen? Mijne is na een botsinkje aan vervanging toe orginele heb ik zelf nog maar wil tog iets meer geluid en minder gewicht.
Heb nog een strakke dubbele LeoVince met Dbkillers en Ekeur liggen
Moet alleen wat gepoetst worden.Verder in zeer goede staat
 
Hahaha die marathon rijder ben ik!

Voor wat het waard is, ik rij wel dagelijks en de km'ters vloeien erbij
 
Precies hetzelfde probleem is een paar dagen geleden nog voorbij gekomen hier.
Waarschijnlijk stukken goedkoper te fixen als een nieuwe pomp. Op sommige plaatsen zit de kabelboom heel erg strak tegen het frame. Loop hem helemaal na en grote kans dat je doorgesleten plekken tegenkomt. Vooral onder de tank en zadel. Tape voorzichtig opensnijden en bedrading inspecteren. Waarschijnlijk maakt er ergens een ader af en toe contact met het frame.

Ik heb op sommige knelpunten preventief een stuk binnenband om de kabelboom gedaan.

Bedankt voor de tip! Bedrading onder de tank doorgesleten. Gemaakt, kabelboom wat losser gelegd en fietsband erom! *O* Rijden maar, met nieuw setje K60 scouts eronder.
 
Op de afgelopen vakantie viel het mij op dat bij mijn eigen Tenere de radiateur-ventilator nooit aansprong op dezelfde stukken waarbij die bij de andere twee Tenere's wel aansprong om te koelen. Dacht dat ik wat rustiger reed en het daaraan lag.

Vorige eigenaar heeft de oliepeilstok vervangen door eentje waarbij je de temperatuur op kunt aflezen. Zit zo meestal rond 80-90 graden. Volgens het werkplaatshandboek moet dat 55-65 graden zijn.

Vandaag heb ik het volgende gecontroleerd:
- zekering radioateur-ventilator, is heel
- ventilator losgekoppeld en 12V op gezet, draait hierbij rond
- temperatuur sensor losgekoppeld, doorverbonden, relais leek niet aan te springen, ventilator draaide niet

Relais voor de ventilator losgehaald en op 12V gezet, hierbij klikte deze wel, dus lijkt te werken. In het werkplaatshandboek heb ik de weerstandwaarden gevonden die de temperatuursensor zou moeten doorgeven bij 20 graden (2,28 kOhm) en bij 110 graden (0,135 kOhm). Deze weerstanden had ik liggen en heb deze verbonden met de temperatuursensor connector, hierbij sprong de ventilator niet aan bij 2,28kOhm (20 graden) en wel aan bij 0,135 kOhm (110 graden). Ik heb wel een nieuw relais besteld, leek eerst niet te werken, uiteindelijk wel.

Het enige wat ik niet goed kon controleren is of de temperatuursensor zelf nog goed werkt, hier kwam ik niet goed bij met de multimeter.

Lang verhaal, korte vraag:
- bij het loshalen van de temperatuursensor om deze te controleren in een bakje met koud en kokend water, loopt hierbij het koelvloeistofsysteem leeg / moet het systeem daarna ontlucht worden?
- is 80-90 graden olietemperatuur te warm?
- iemand anders die ook de oliepeilstok vervangen heeft voor eentje met een temperatuurmeter, komen deze temperaturen overeen bij jullie?

Ik wil er nog wel wat jaren op blijven rijden, dus als de koeling niet optimaal is zou ik dat wel graag willen verhelpen :)
 
Ik heb precies hetzelfde probleem Mick3y... al een paar jaar... Het staat op m'n lijstje maar komt er steeds niet van. Ik verdenk zelf de thermostaat.

Na heel stevig doorgassen bergop in de Dolomieten kotstte de tenere een paar jaar geleden zijn koelvloeistof uit via het overloopje op het reservoir... Fan stond niet aan. Was een erg warme dag. Af laten koelen, water bijgevuld en door..

Had me voorgenomen er bij thuiskomst naar te kijken, dit was in 2014... Afgelopen zomer op een hete dag in Krakau begon hij weer over te lopen... Weer geen fan.
Nou dat was dus een Ohja momentje... deze winter ga ik er echt iets aan doen!

Tussen die twee momenten zit bijna 30.000km dus het blok kan er wel tegen.

55-60 graden olietemperatuur is niet goed. Tussen 85 en 100 graden is normaal.
 
Ik heb wel vaker gehoord dat er Tenere's zijn waarbij de fan bijna nooit aanslaat, blijkbaar toch een probleem wat vaker voorkomt. Die van mij slaat wel regelmatig aan, niet vaak ofzo, maar gewoon zoals bij elke motor.
 
Net even anders, maar mijn fan was kapot.
Die wilde wel rondgaan, maar kon dat niet omdat ie muurvast zat. Geen beweging in te krijgen.In Duitsland kun je die gelukkig een stukje goedkoper krijgen.
Vreemd, aangezien het het omgekeerde lijkt van wat ik hier lees. Toch wel apart dat het een wat vaker voorkomend probleem is.

Nu doet ie het prima (maar ook niet vaak), maar vergeleken met KTM 990's vind ik em pas laat aanslaan (of die KTM's slaan heel vroeg aan :+ ).
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties!
Vreemd om te horen dat het inderdaad zo verschilt per Tenere, dat las ik ook al op het internet terug. Bij mij slaat de ventilator nooit aan, ook niet in files, snelwegrijden of offroad.

Ik kwam nog het volgende tegen wat getest kan worden (komt van het XT660 forum), las ik pas te laat, dus zal moeten wachten tot de volgende keer:

"It could be several things: faulty coolant temperature sensor (as mentioned), tired/lazy fan relay, wiring harness/connector fault, ECU fault (let’s hope not).

A dicky coolant temperature sensor will often throw up an error code 21 and the engine trouble light will illuminate, but not always. The wiring/connectors can be checked visually for any abrasion and places where the fan circuit may be grounding. The fact it’s cycling on and off suggests a switching fault or intermittent short/open circuit. Is the pulsing regular or more random in nature? There is a test for the switching side of things - The relay, fan and to a certain extent its wiring can be checked in the diagnostic mode. It’s simple to do and is probably where I’d start first…

Enter the diagnostic mode in the dash by holding select and reset whilst turning the ignition on and holding the buttons down for 8 seconds (make sure kill switch is set to run when doing this bit). “DIAG” will appear in the display. You can use the select button to switch between “CO” and “DIAG” – you want “DIAG”. With “DIAG” in the display press select and reset together for 2 seconds to enter the diagnostic mode. Then flick the kill switch to the off position. You can now scroll up and down the list of diagnostic codes (checks) with the select (down) and reset (up) buttons. You need to find diagnostic code 51 which is the fan circuit test.

To run the diagnostic test just flick the kill switch to run and the ECU should provide a signal for the fan relay to energise and operate the fan. The test cycles the fan five times on and off. This will determine whether the ECU’s capability to switch the circuit, together with the relay operation is OK and if fan itself is doing what it should.

If all is good, then next have a look at the wiring and move on to the coolant temperature sensor as suggested. You can test simply for an open circuit at the sensor whilst still in the bike, but as I mentioned earlier the engine trouble light/error code 21 would already be indicating this if it was the problem. If the resistance of the thermistor is out of spec then the most accurate and informative method to test the resistance is by removing it and measuring the resistance range whilst it’s suspended in pan of water, heating it up gradually and taking measurements using a thermometer for cross-reference.
"

Als ik bovenstaande mag geloven is het mogelijk de ventilator/relais te testen, met die methode was ik nog niet bekend.

@TdB85: daar dacht ik ook eerst nog aan, maar die draaide zo soepel nadat er 12V op was gezet, kon ik gelukkig snel uitsluiten.

@UTP: als je er deze winter aan toe komt, zou je dan de resultaten kunnen vertellen?

Ik had de relais al willen vervangen voor de zekerheid (omdat de ventilator het eerst niet doet en later wel), maar de motorzaak in de buurt en de autotechniekzaak hadden ze helaas niet op voorraad, dus moesten besteld worden.
 
Ik dacht dat je bij de tenere op die manier niet in de diag mode kwam?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip, ik kwam deze tekst tegen op het XT660 forum en nog eens hier op het MF bij het XT660X-forum, dacht dat het daarom ook toepasbaar was voor de Tenere, maar dan houdt het op! -O-

Anders was ik er denk ik snel genoeg achter gekomen als het niet gelukt was.
 
Is inderdaad voor de R en Z (heb zelf een R gehad en de CO waarde zo aan kunnen passen).

Heb je wel al eens een waarschuwingslampje gehad dat de boel te heet werd?
Toen mijn fan kapot bleek duurde het ook heel erg lang voordat de temperatuur te hoog werd.
 
Nee, nooit waarschuwingslampjes gehad of dat er koelvloeistof overgelopen is.

Het viel mij alleen op na afgelopen vakantie dat die van mij niet aansprong en de andere twee Tenere's wel altijd op hetzelfde moment, vandaar dat ik benieuwd was naar een eventuele verklaring hiervoor.

Binnenkort nog even het relais vervangen als die binnen is, maar dan heb ik in ieder geval kunnen testen dat de ventilator, relais en sensor het nog doen, dus zal de motor wel gewoon niet warm genoeg worden voor de ventilator om aan te springen.

Bedankt voor de hulp allemaal! :)
 
Hallo mega gepassioneerde Tenere rijders. Mijn naam is Ted Ik heb mij na veel inlezen op het grote interweb hier een mega topic gevonden over de tenere. Ik wil als mijn huidige motor (Road King) een Tenere aanschaffen. Wat zijn de dingen waar ik op moet letten en voornamelijk welke bouwjaren ik links moet laten liggen. Is de motor overigens ook geschikt voor woon/werk verkeer? Natuurlijk gaat er ook mee door het zijterrein geragd worden.

Graag jullie input. Natuurlijk staat het allemaal in voorgaande topics maar het zijn er ondertussen al 11 met super veel berichtjes en heb ook nog andere hobby's als dan alleen een forum uitpluizen 😜

Gr ted.
 
2008 heeft enkele mini foutjes, snel rechtgezet. Belangrijkste is het olievangreservoirtje op de carterontluchting.
Bij 2009 durft sporadisch een versnellingsbak breken rond de 40000 km. Zou ik mijden. De kans is klein, maar als het gebeurt kost het geld.

Andere zijn in principe probleemloos op een paar kleine dingen na. Kabelboom onder zadel of tank kan doorslijten en spanningsregelaar z'n stekker is niet heel waterdicht.

Fantastische brommer verder.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan