Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Oké, ja dat snap ik wel dat je dat op die manier doet om de mooiste routes te krijgen. Voodoo: als ik het goed begrijp kun je dus net zo goed een Garmin gpsmap 64s gebruiken voor navigatie en off-road rijden? Is zon apparaat dan toereikend als navigatie op de motor en om off-road je weg te vinden in binnen en buitenland? Dan vraag ik mij nog even af waarom mensen dan toch een duurdere bijvoorbeeld zumo kopen. En waar kun je een goede steun kopen voor zon ding? Iemand die mij nog wat verder kan helpen? Vast dank
 
Ik denk 1 met abs kopen?

Hou wel rekening met:
-ABS uitvoering(vanaf 2010) is lager dan de standaard uitvoering(zithoogte en veerwegen);
-accu zit onder tank ipv onder zadel zoals bij standaard.

Veel succes en plezier met je Tenere! Wel een hele overgang van een Roadking naar een Tenere!?
 
Ik heb zelf een ABS versie is heel simpel een schakelaar tussen tezetten oor het offroad rijden. Is zelfs rijdend weer aan tezetten. De rij hoogte scheelt volgens mij een paar cm en de veerweg voor is inderdaad wat korter zelf heb ik hier nog nooit problemen mee gehad ook niet met offroad. De accu onder de tank is niet heel handig maar voor bevoordeeld een Navi oplader zit een stekkertje achter het kapje onder je teller die 12volt levert en via je contact geschakeld is.
 
Ben benieuwd naar je ervaring! Utp. Mooi dat je het met analoge kaarten doet, knap.Studeer je alles in of neeem je de kaarten mee in een of andere kaarthouder/tanktas?

Ik heb een kahedo / touratech tanktas met groot kaartvak. Werkt goed zolang het niet regent.

Het ligt er ook een beetje aan wat je reisdoel is. Klinkt als een cliché maar bij ons is de reis zelf het doel. Dit jaar was het plan polen/Ukraine/Slowakije. De Oekraïne hebben we bij lange na niet bereikt want veel te lang in Krakau (geweldige stad!) blijven hangen. Ook het tatra berggebied was te mooi om snel doorheen te vliegen.

Een kennis van me ging de Pamir highway rijden en had maanden tevoren al iedere dagroute in het Garmin programma gemaakt.. zelfs in Kirgizië en Tadzjikistan waren alle hotels al gereserveerd...

Wij reizen dus nooit samen :+
 
Ik neem de routes handmatig over in de Garmin dus heb ook geen tanktas. Mijn kaarten zijn meestal na een of twee vakanties ook wel afgeschreven hoor. Ik heb ze gewoon los in de tas of koffer zitten, prop ze daar wel eens in terwijl het net even niet past, ze worden wel eens nat, soms vouw je ze uit terwijl het net iets te hard waait... Ik gebruik ook altijd een markeerstift om vooraf mooie routes aan te strepen, of bezienswaardigheden voor zover ik die vooraf heb opgezocht. Aan het einde van de dag streep ik met een andere kleur stift ook altijd de gereden route van die dag op, dan heb ik aan het einde van de vakantie de hele route op kaart staan. Dat kan natuurlijk ook door de Garmin achteraf aan basecamp te hangen, maar ik kan daar niet lekker mee overweg dus doe mij maar gewoon iets tastbaars voor me neus.

Voor mij overigens hetzelfde als UTP, de reis is het doel. Ik plan alleen een richting of een land en dan zie ik wel. Soms ik heb ik wel gebieden of locaties waar ik langs wil en hou ik dat als globale richting, maar de reis er naartoe staat niet vast. Komt ook regelmatig voor dat ik iets schrap omdat ik geen zin heb om erheen te gaan of gewoon op een andere mooie plek ben.
 
Ik heb een kahedo / touratech tanktas met groot kaartvak. Werkt goed zolang het niet regent.

Het ligt er ook een beetje aan wat je reisdoel is. Klinkt als een cliché maar bij ons is de reis zelf het doel. Dit jaar was het plan polen/Ukraine/Slowakije. De Oekraïne hebben we bij lange na niet bereikt want veel te lang in Krakau (geweldige stad!) blijven hangen. Ook het tatra berggebied was te mooi om snel doorheen te vliegen.

Een kennis van me ging de Pamir highway rijden en had maanden tevoren al iedere dagroute in het Garmin programma gemaakt.. zelfs in Kirgizië en Tadzjikistan waren alle hotels al gereserveerd...

Wij reizen dus nooit samen :+

En je kunt lekker eten in Krakau. *D


Vroeger nam ik ook kaarten mee, ook al reed ik met een Garmin.
Op een kaart kun je veel fijner een leuke route uitzoeken, dat is op zo'n navigatietoestel een drama (vind ik). Maar sinds de smartphone en Google Maps blijven de kaarten ook thuis.
Tanktas, reuze handig om je zware rommel in mee te slepen om het gewicht van de kont af te houden. :P
 
Laatst bewerkt:
Ik vind tanktassen maar ondingen, zitten me altijd in de weg, het is ruk met tanken (hoewel dat op de Tenere gelukkig niet zo vaak hoeft :P ), wat je nodig hebt zit altijd net weer in een ander vak...
 
Wie weet een goed bandenadres in de buurt van Doetinchem? Ik wilde ze van het weekend laten vervangen, maar de motorzaak waar ik naartoe wilde is echt veel te duur. 275 euro voor tkc 80 met nieuwe binnenbanden... of het het de moeite waard om het zelf te doen?? Wat moet ik hier dan voor aanschaffen aan gereedschap
 
De XT moet helaas even blijven staan spaak in de achtervelg heeft het in de nippel begeven :')

Kwam na een ritje door het terrein niet door de spaken test. (zat los in de nippel spaak trok je er zo uit gebroken en wel)
Velg ziet er verder goed uit en andere spaken zijn in orde maar toch even wegbrengen die velg lijkt mij.

IMG_20170910_115533_zpshusmrvge.jpg


Denk dat alle bergpassen(onverhard) in de zomer met bagage toch niet zo fijn waren voor de achtervelg?
 
Wie weet een goed bandenadres in de buurt van Doetinchem? Ik wilde ze van het weekend laten vervangen, maar de motorzaak waar ik naartoe wilde is echt veel te duur. 275 euro voor tkc 80 met nieuwe binnenbanden... of het het de moeite waard om het zelf te doen?? Wat moet ik hier dan voor aanschaffen aan gereedschap

Banden bestellen op Oponeo (of soortgelijke site) en zelf de banden + velg naar een bandenboer brengen is een optie, kostte mij €10,- per band om te laten wisselen.

Omgeving zuid Gelderland nog geen adres daarvoor gevonden, Profile Tyrecentre vraagt er in ieder geval €30,- per band voor toen ik het daar ben wezen informeren, dan moest ik ook de banden + velgen los aanleveren.
 
Laatst bewerkt:
Oké, ja dat snap ik wel dat je dat op die manier doet om de mooiste routes te krijgen. Voodoo: als ik het goed begrijp kun je dus net zo goed een Garmin gpsmap 64s gebruiken voor navigatie en off-road rijden? Is zon apparaat dan toereikend als navigatie op de motor en om off-road je weg te vinden in binnen en buitenland? Dan vraag ik mij nog even af waarom mensen dan toch een duurdere bijvoorbeeld zumo kopen. En waar kun je een goede steun kopen voor zon ding? Iemand die mij nog wat verder kan helpen? Vast dank

Hé, dit bericht had ik even gemist.
Met zowel een gpsmap als een etrex kun je navigeren en offroaden, er zitten echter ook wel wat nadelen aan en het ligt aan je voornaamste gebruik of een etrex of gpsmap een verstandige keuze is.

Ik heb destijds een etrex gekocht omdat ik de gps ook op de mountainbike wilde gebruiken. Op de motor merk je wel dat ie rekensnelheid tekort komt om goed te navigeren. Ook is het scherm miniatuur.
En goedkoop is het ook niet, vaak worden dat soort navi's zonder goede kaarten verkocht. Die moet je er dan los bijkopen tegen een niet zo schappelijk tarief...

Voor een goede steun kun jij ram mount terecht.

Verder heb ik in de loop der jaren een grote hekel aan garmin producten ontwikkeld, ben blij met een TT rider 5. Maar voor offroad is dat niet geschikt. Gelukkig mag je toch bijna nergens meer offroad. :-(
 
Bedankt wederom voor al jullie nuttige reacties. Wat betreft navigatie denkniveau dat ik voor de Garmin montane 680 t ga. Ik vind het wel een hoop geld, maar volgensmij zit hier alles in wat je nodig hebt voor zowel navigeren als off-road rijden(wat overigens nog best wel kan in de Achterhoek als je creatief bent).

Wat betreft de banden, ik twijfel nog even of ik ze laat vervangen (zelf wielen monteren 19 euro ps). Of dat ik het zelf ga proberen te doen. Dit lijkt op filmpjes best prima te doen. Misschien helpt een bandenapparaat van 50 euro hierbij goed.. alleen balanceren is dan nog de uitdaging, maar of dit nodig is met semi noppen...


Evt suggesties hoor ik natuurlijk weer graag, Ps geen mensen in omgeving Achterhoek die willen allroaden? Het lijkt mij stukken relaxter om met een klein groepje all road te rijden namelijk. Gr!
 
Wat betreft navigatie zou je ook nog naar de Tripy II kunnen kijken. Rij ik zelf en vele andere offroadrijders al jaren mee. Kan je bij diverse organisaties ook als huurtoestel mee krijgen. Rallybestendig, gebruikt in de Dakar. Je kan hem gerust laten vallen, bediening intuitief. Aansluitbaar op boordnet en batterij-autonomie tot 36 uur. (en dat is in de praktijk getest)
Alle info die je nodig hebt staat groot in je display, zonder afleiding door onnodige info- wat je wel op kunt roepen indien nodig.
Duidelijk afleesbaar display, ook met de zon erop. Alles zwart/wit, kleur is onnodig en leidt af.
Het ding kan behalve de eigen .trb bestanden ook die van Garmin aan.
Is in de eerste plaats opgezet als digitaal roadbook, maar is ook te gebruiken als A naar B navigatie, alleen zonder door-tot-door mogelijkheid (ook niet nodig, als hij je in een straat brengt is dat wel genoeg vind ik)

En over de banden.... Als je de techniek van het af/omleggen kent gewoon zelf doen. Bestellen op Oponeo of moppedreifen.de o.i.d.
Balanceren is echt niet nodig is mijn ervaring, ben daar 20 jaar terug al mee gestopt, ook bij de wegbanden op Allroads die dik over de 200 liepen (Yamaha 890 Super Tenere, KTM 950 Adventure S) geen enkel gevoel van onbalans of onrust en ook geen vreemd slijtagepatroon, ook niet op topsnelheid...
 
Even gekeken naar de garmin montana, dat lijkt inderdaad wel een moderne/verbeterde versie van een etrex of gpsmap. Let op: er zitten geen topokaarten bij, die moet je er apart bij kopen! (of gratis osm kaarten gebruiken natuurlijk)
 
Tripy 2 klinkt ook wel goed. Misschien beter dan de Montana. Hij kost 600 maar dan wel met kaarten en Ram houder. Maakt hem dus eigenlijk weer goedkoper dan de montana. Heb ook een tweedehands exemplaar trip gevonden, misschien is dat wat
 
Ik heb ze niet veel gebruikt maar die open streetmap kaarten vond ik echt goed. Alles staat er op en je kunt ze zelf samenstellen. Dus per gebied/land en dan alleen dat downloaden wat je nodig hebt.


Wielen balanceren voor de xt660 heb ik ook wel eens overgeslagen maar bij andere motoren is het iets belangrijkers. Het is niet moeilijk: maak een bokje waar de as met wiel vrij op kan liggen. Wiel heel zachtjes ronddraaien, als hij stopt en de andere kant op gaat draaien komt het zwaarste punt onder. Dan plak of klem je aan de bovenkant het loodje. Net zolang tot hij vrijwel in balans is. Rode of gele stip monteer je beste thv het ventiel.
 
Laatst bewerkt:
2 gratis tips voor Rutger ;)
- bedenk goed waarvoor je je brommert en navigatie hoofdzakelijk voor gaat gebruiken
- rij eens naar Notter (waypoint) om je voor te laten lichten. (ik weet trouwens niet of ze daar iets nuttigs kunnen vertellen over de tripy)

Vooral die eerste stap is belangrijk.
 
Ik heb diverse garmins gehad.
Gps V, streetpilot iii, zumo 500
en nu de zumo 590lm.
Kon met allemaal offroad tracks rijden.
Maar de beste voor mij de 590lm.
Groot scherm, groot geheugen en snel.
Gratis kaart Update 4x per jaar.
Te koppelen aan je telefoon voor weerbericht en files.
En bediening van mijn garmin virb.
Vaak gereden met maten die van alles haden.
Montana gpx60 etrex zumo's gps ...
Merendeel ging fout omdat de gps een beperking had
In track puntten, wayponts of geheugen.
Maar als je de beperking weet van je gps
Is mijn ervaring dat je er dan meer mee kan.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor al jullie tips omtrent de aanschaf en abs of niet. Het is zeker een hele omschakeling van road king naar tenere. Harley is leuk, gaaf, luid en een droom om mee te rijden maar wil nu wat anders. Ik ben een tijd geleden naar Cyprus geweest om daar enduro te rijden voor een paar dagen. Helemaal aan verslaafd geraakt maar is hier in NL nooit van gekomen. Nu ik meer woon/werk wil gaan rijden het hele jaar door doe ik dat liever met een motor die ook door het zij terrein kan en niet zoveel chroom heeft.
 
Ik weet niet hoeveel WW-km's je moet rijden elke dag, maar ik vond de xt niet fijn om heel veel snelweg-km's te maken. Binnendoor==SUPER, maar km's lang 130 was voor mij de lol er snel af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan