Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Je kunt ook een XT660R overwegen. Die zijn ongeveer 20kg lichter en off the road een stuk beter hanteerbaar. Maar ook geen snelwegtijgers.

Wat voor een GS heb je nu? Ik ben geen echte BMW fan maar als je toch bij dat merk zit zou je de F800GS kunnen overwegen. Die van een reisgenoot maakte diepe indruk op mij een paar jaar geleden tijdens een offroad trip in Albanië.
Die gozer kon behoorlijk rijden en spaarde die (toen gloednieuwe) motor absoluut niet, ik had behoorlijk moeite hem bij te houden op de grove rotspaadjes. Hij had trouwens ook nog z'n vrouw achterop, ik reed solo.
Zo'n ding rijdt ook een stuk beter op de snelweg. Dat is echt knudde met de Tenere. Heb ik wel een paar jaar gedaan (woonwerk) maar nu is hij met pensioen. Af en toe nog toeren en voor de vakanties. Inmiddels 96000 vrijwel probleemloze kilometers.

Een snelwegtijger zoek ik ook weer niet. Wel iets waar ik een half uur of een uur snelweg mee kan doen. Verder gaat het toch meestal binnendoor. De F800GS is ook wel leuk, maar ook nog steeds boven budget. Eigenlijk zit ik zo tussen 4 en 5 te denken, en een 800 in een beetje nette staat met niet meteen 80.000km zit ook alweer snel rond de 6/7 en hoger.

Ik heb ook wel een beetje zitten denken aan een lichtere twin, maar daar is gewoon niet veel van. De Transalp, maar het mag van mij wel wat enthousiaster vooruit komen...


Even vloeken in de kerk..
[KTM]

[BMW 650GS Dakar]

Persoonlijk zou ik gewoon op de T7 / 790 wachten. toch weer twee generaties nieuwer.
Of op deze.

[DR BIG]

(Ik heb de plaatjes er even uitgehaald.
Is dat een KTM 950? Best leuk, maar wel gevoelig met onderhoud en zo. Als er dan wat stuk is, dan is het meteen ook een hoop werk (er moet veel uit elkaar) en flink aan de prijs vertelde een vriend die er een had. Tenzij je andere tips hebt. ;)

Ten opzichte van de BMW F650GS lijkt de Ténéré een motor met wat meer windbescherming en zo, of lijkt dat alleen maar zo?

DR Big, tsja, ik ken iemand die een paar van die dingen gehad heeft, maar dan denk ik dat een kleinere twin waarschijnlijk toch lekkerder rijdt. De BIG lijkt ook niet gemaakt voor lange einden hogere snelheden. (Dat heeft die KTM dan wel weer voor natuurlijk.)

De T7 lijkt me super, maar dan komt het budget weer om de hoek kijken. Het is ook niet snel goed he? ;)
 
Half uur snelweg is prima te doen. Ik ben wel eens van České Budějovice (Tsjechië) in 1 ruk naar huis gereden. Het was kloteweer, camping stond blank en de voorspellingen werden alleen maar slechter dus hop naar huis.. Bijna 1000km, grootste deel snelweg. Die Tenere gaf geen krimp. Ik was er trouwens wel echt klaar mee. Een week later heb ik het zadel opnieuw laten opvullen en verhogen.

Windbescherming valt tegen, nogal wat turbulentie achter het ruitje. Ik zie dat je in Goes woont, als je een keer wilt rijden op mijn Tenere kom maar langs in Rotterdam. Ik toer ook nog wel eens door de Hoeksche Waard da's al een stukje jouw kant op.
 
Dat kan inderdaad makkelijk! Paar jaar terug kwam ik terug van vakantie in Noorwegen, in Hamburg de tank nog volgegooid, daarna begon het te hozen en niet te zuinig ook. Ik was er zo klaar mee, dat ik na de tankstop niet meer ben gestopt en ik heb in één ruk te tank leeg gereden. 420km snelweg achter elkaar zonder mijn voet aan de grond te zetten. Toen was ik gelukkig thuis, verzopen en wel... 80km in reserve btw.

Ben nu net terug vanuit het Oosten, heb er 4650km bij gezet in 2 weken.
 
Als je de Tenere op contact zet, dan gaan op het dashboard ter controle alle lampjes branden, en slaan de km en toerenteller uit naar maximaal en vervolgens weer naar nul. Nu valt het me steeds vaker op dat bij mijn Tenere de toerenteller niet tot maximaal gaat, maar vaak maar tot 4000 en soms zelfs maar tot de 2000. Ook lijkt het alsof het lampje van het motormanagement langer blijft branden dan normaal. Verder is er niks aan de hand, hij start gewoon zonder problemen. Nu vroeg ik me af, betekend dit iets, dat de maximale uitslag van de toerenteller slaat op een bepaalde foutcode ofzo? Ik verwacht van niet, aangezien ik het in het boekje ook nergens kan vinden. Ik heb er ook geen last van, maar ik vroeg het me gewoon af. Het lijkt zich vooral voor te doen als ik ermee op vakantie ben, en de motor dus continue buiten staat. Het kan dus ook gewoon een elektronisch dingetje zijn, misschien door vocht? Bij veel buiten staan heb ook regelmatig het "probleem" dat het neutraal-lampje op het dashboard blijft knipperen. Als de motor buiten de vakanties om gewoon binnen staat heb ik er eigenlijk nooit last van. Iemand die dit ook heeft?
 
De Duitser van eerdere filmpjes laat zien hoe je dat kunt oplossen:

Vervangen/losmaken was bij mij niet nodig, de zwarte dunnere draad die halverwege het witte plaatje zit eraf gehaald, goed schoongemaakt en terug gemonteerd. Daarmee was het probleem verholpen. Sindsdien sporadisch meer last van gehad. Af en toe even poetsen als de Scottoiler wat teveel aan olie eraf heeft geslagen rond dat punt.
 
Oh dat wist ik niet, bedankt Marcel! Zal het binnenkort eens checken. Niet heel belangrijk maar als het simpel te verhelpen is dan is het wel de moeite waard
 
Zo, dat waren exact 31 leuke dagen en 7000 fijne kilometers. Helaas de finish niet gehaald. Op de Franse snelweg in het donker en met vrij uitzonderlijk noodweer, bizarre windvlagen en bakken met regen, besloot mijn tenere dat het genoeg was, godzijdank vlak voor een afrit dus kon mooi direct de snelweg afrollen. Kwam al vrij snel de boosdoener op het spoor, zekering nr. 5 en na vervangen meteen weer eruit klappen. Ik weet dat er hier meer met dat bijltje hebben gehakt.

Vrij snel een Franse meneer Jean-Marc gestopt die ongelooflijk gastvrij was en me geholpen heeft de motor op een veilige plaats te duwen, depanneur te bellen (mijn Frans is niet bepaald fantastisch) en zelfs uiteindelijk me een nacht onderdak heeft geboden. Lang verhaal komt misschien nog een reisverslag van, in ieder geval top vent met de nodige ervaring met verre motor reizen en dito verhalen.

In ieder geval vandaag na het vinden van paar setjes zekeringen en de hoop dat het na een nachtje drogen over zou zijn geprobeerd opnieuw een nieuwe zekering te steken en warempel, hij startte weer ik hoor het karakteristieke geluidje van de brandstofpomp weer en zelfs een zeer kort rondje rond de garage gereden. Uitgezet, ingepakt en ook omgekleed na besluit genomen te hebben om door te rijden tot mijn bedoelde bestemming van gisteravond (miin ouders die op ongeveer 120km van mijn locatie wonen in noord-frankrijk, wat soort van de 'finish' was voor mij na m'n trip door de balkan naar Griekenland), contact weer omdraaien, poef, niks, zekering weer kaduuk, neutraal aanduiding blijft nu plots ook altijd aan ongeacht gekozen versnelling. Heb voor de garage alles uit elkaar getrokken in de hoop dat het, zou bijna zeggen 'zoals gewoonlijk', de kabelboom onder de tank zou zijn maar zo snel geen kabelbreuk kunnen spotten. Motor gaat morgen op transport naar m'n ouders en ga daar verder op onderzoek uit.


IMG_20180924_143423-1152x864.jpg

Lang verhaal kort, want ik heb de neiging nogal langdradig te zijn:

Probleem:

-Zekering nr. 5 klapt er Continu uit
-ontstaan na een uur of 2 rijden door bizar veel regen, harde wind en veel grote plassen water.
-na nacht drogen weer even alles OK daarna opnieuw zelfde probleem
-kabelboom even vlot nagekeken maar zo snel op het eerste oog geen breuk kunnen vinden.
-stekkers brandstofpomp/injectie, spanningsregelaar en de andere mogelijke boosdoeners die ik ff moet opzoeken want die weet ik niet uit m'n hoofd nog NIET gecheckt(meeste tools met o.a. multimeter meegegeven aan familie in Griekenland die met het vliegtuig daar waren). Stekker spanningsregelaar voor m'n trip wel volgedouwd met vaseline.

Vraag:
-Wat kan ik het best nog even checken als ze mijn motor morgen brengen? (Top of my list, spanningsregelaar doormeten, alle stekkertjes op zekering 5 even van binnen bekijken)
-denken jullie ook dat kortsluiting door kabelbreuk eigenlijk minder voor de hand liggend zou zijn (motor is uit 2013, weet niet of de kabelboom problemen door Yamaha daar al aangepakt zijn? KM stand 62.000+) en dat ik eerder het water wat ergens een stekkertje heeft bereikt als boosdoener moet veronderstellen?
 
Dat is ruk zeg! Mijn eerste gedachte was de spanningsregelaar, maar ik weet niet of je deze symptomen daar ook bij passen. Verder zou ik het ook niet weten, wat loopt er via die zekering?
 
Brandstofinjectie systeem, dus in ieder geval pomp/injector/sender. Ik ben nu in ieder geval "thuis" in Frankrijk, motor wordt vandaag langs gebracht, dan kijk ik er even goed naar in de garage hier. Was lastig sleutelen en kijken in de brandende zon langs de kant van de weg met alleen het boordgereedschap.
 
Zie onderstaand bericht van Salatrel, klinkt als hetzelfde probleem. Bij hem was het toen volgens mij de kabelboom.

ben gisteren teruggekomen in Nederland. Tenere heeft helaas elektrische problemen gekregen. Zekering waar de brandstofpomp achter zit bleef klappen. Helaas heb ik niet kunnen vinden waarom :(
 
Zie onderstaand bericht van Salatrel, klinkt als hetzelfde probleem. Bij hem was het toen volgens mij de kabelboom.

Yep, Al gezien en doorgelezen. Ik heb vanmiddag nog een keer goed gekeken en ondanks dat de ervaringen op internet meestal zijn een kabelbreuk heb ik er wederom geen kunnen vinden. Alles weer in elkaar gezet en wederom lijkt alles weer ok (behalve neutraal aanduiding). Ik ga morgen met de auto naar NL en check volgende week nog een keer alles maar ik denk (hoop?) dat het toch het weer/water/wind is geweest dat ergens is gekomen waar het niet hoort. Ding heeft nu beetje kunnen drogen op transport en in de garage en het hoge voorspatbord dat ik erop heb zitten is ook verre van ideaal in heftige regen. Kan mede de oorzaak zijn geweest, we gaan het zien...
 
Iemand een link pipe ter overname voor een enkele demper? Stonden er een lange tijd wat op internet, maar kan ze zo snel niet meer vinden.
 
Ondertussen gelukt, bocht van de originele demper afgehaald om als link pipe te gebruiken. Demper bleek bij nader inzien iets aan de grote kant te zijn, daar 10cm van af gehaald, na wat passen en meten tevreden met het resultaat. Nog even op zoek naar een betere dB-killer, degene die er nu in zit stelt niet al te veel voor.


IMG_9405.JPG


IMG_9411.JPG
 
Een snelwegtijger zoek ik ook weer niet. Wel iets waar ik een half uur of een uur snelweg mee kan doen. Verder gaat het toch meestal binnendoor. De F800GS is ook wel leuk, maar ook nog steeds boven budget. Eigenlijk zit ik zo tussen 4 en 5 te denken, en een 800 in een beetje nette staat met niet meteen 80.000km zit ook alweer snel rond de 6/7 en hoger.

Ik heb ook wel een beetje zitten denken aan een lichtere twin, maar daar is gewoon niet veel van. De Transalp, maar het mag van mij wel wat enthousiaster vooruit komen...




(Ik heb de plaatjes er even uitgehaald.
Is dat een KTM 950? Best leuk, maar wel gevoelig met onderhoud en zo. Als er dan wat stuk is, dan is het meteen ook een hoop werk (er moet veel uit elkaar) en flink aan de prijs vertelde een vriend die er een had. Tenzij je andere tips hebt. ;)

Ten opzichte van de BMW F650GS lijkt de Ténéré een motor met wat meer windbescherming en zo, of lijkt dat alleen maar zo?

DR Big, tsja, ik ken iemand die een paar van die dingen gehad heeft, maar dan denk ik dat een kleinere twin waarschijnlijk toch lekkerder rijdt. De BIG lijkt ook niet gemaakt voor lange einden hogere snelheden. (Dat heeft die KTM dan wel weer voor natuurlijk.)

De T7 lijkt me super, maar dan komt het budget weer om de hoek kijken. Het is ook niet snel goed he? ;)

Alweer een poosje niet actief geweest hier, maar nu zie ik jouw vragen over de Tenere als mogelijke opvolger.

Tenere is gewoon een heel erg goede fiets die puur op grond van zijn vermogen heel erg ondergewaardeerd is door velen. Lekker laten lullen want het ding kan gewoon alles en meer vermogen heb je helemaal niet nodig. Tempo 130-140 kan je op de snelweg (sowieso doodsaai) uren aan een stuk volhouden en met een reikwijdte van 400 km haal je al die snellere jongens bij de pomp weer in. Op lange ritten ben je zo net zo snel of zelfs nog sneller en, vooropgesteld dat je gewend bent aan lange ritten, kom je daarbij ook nog ontspannen aan. Wel een dringende aanrader om het zadel aan te pakken trouwens!
Boven de 5000 toeren continu vindt hij niet fijn en hij krijgt dan ook de neiging om olie te gaan verbruiken. Tja, eencilinder.

Ik heb door de jaren heen o.a. Transalp gereden, verschillende AT's, gehad, een Super Tenere 870, Elefant 900 en heb uiteindelijk mijn KTM 950 Adventure S verkocht om deze Tenere te gaan rijden en kan je uit volle overtuiging zeggen dat dit (na de nodige aanpassingen) de fijnste en leukste motor is die ik ken. En ja, ik heb regelmatig stukken van 1000 km op een dag gereden, of doe er deftig offroadwerk mee. Of 250 km snelweg heen, 200-300 km offroad, 250 km snelweg weer terug naar huis. Geen enkel probleem. Zelfs mijn originele KTM 660 Rallye verkocht omdat ik steeds maar weer mijn zelf verbouwde Tenere pakte en de Rallye enkel maar in de garage bleef staan.

Je mag ook best een keer bij mij komen proefrijden (Wemeldinge is voor jou om de hoek), maar hou dan wel in de gaten dat de mijne behoorlijk afwijkt van een standaard Tenere. Veel lichter, speelser en directer, waar een standaard Tenere meer op comfort gericht is.

O, en de internationale Tenere community is trouwens ook ontzettend leuk. Die weekends met bv. de DTA, of de Engelse treffens zijn stuk voor stuk onvergetelijk! Nog een reden om zo'n motor te kiezen.
Moet trouwens eerst nog zien of die nieuwe T700 beter is dan de Tenere 660. Sneller vast wel, maar dat maakt hem niet beter.
 
Laatst bewerkt:
Beste rijders,

Morgen komt een powercommander binnen voor mijn tenere! Heb Gpr uitlaten en open luchtfilter dus hij loopt niet heel.lekker meer omdat hij te weinig benzine krijgt. Maar nu de vraag waar ik een Map kan vinden voor die powercommander? Iemand ervaring?
 
Het is gelukt! Morgen het ding installeren. Ik heb nog een Kevmod over, is nog nieuw en niet gebruikt. Iemand interesse?
 
Installeren was wel een klusje. Maar tot nu toe kan ik nog niet veel zeggen want heb nog niet een goeie Map erin zitten. Wel schokt hij minder en is hij iets directer met het gas. Ben nu zoekende op xt660.com naar een goeie Map. Maar kost me 10tje voor inschrijven. Vanavond een nieuwe map proberen!
 
Heeft er iemand ervaring met aftermarket verstelbare handhendels voor de rem en versnelling? Van de originele krijg ik vaak kramp bij offroad( moet ze nog wel eens deftig afstellen)
Maar ik zou ze graag ook iets kleiner willen en aanpasbaar op het moment.

Iemand ervaring met eventuele chinese of van off the road. Ben zelf niet een topfan van chinees maar soms zijn er toch erg goede spullen tussen.
 
Heeft er iemand ervaring met aftermarket verstelbare handhendels voor de rem en versnelling? Van de originele krijg ik vaak kramp bij offroad( moet ze nog wel eens deftig afstellen)
Maar ik zou ze graag ook iets kleiner willen en aanpasbaar op het moment.

Iemand ervaring met eventuele chinese of van off the road. Ben zelf niet een topfan van chinees maar soms zijn er toch erg goede spullen tussen.

Ik heb ze van Chinees spul die je kan verstellen ( aangezien je de voorrem niet kan verstellen met de standaard hendels)

Ze zijn prima, alleen het grootste afstel werk moet alsnog met de schroeven voor de kabel ( voor de koppeling). Vind die van OTR echt veel te duur. ik heb de lange genomen aangezien ik mijn stuur vaak breed vastpak.
 
Zo, nu paar dagen gereden met de powerdommander en wat verschillen opgemerkt.

Met de standaard map van dynojet (zonder snorkel op de luchtfilter) merkte ik gelijk dat hij minder schokt. Wel bokte hij een beetje tijdens choke stand. Maar wanneer het blok warm was reed hij veel soepeler. Ook was het gas directer en was daardoor soepeler met opnieuw gasgeven wanneer je doorrolt. Hij kan ook iets lager in zijn toeren voordat hij gaat schokken.

Net een nieuwe map geinstaleerd (gedownload van xt660.com) die ook rekening houdt met andere uitlaat en powerfilter. Dat gaf voor mij het meeste verschil in de midend power. Hij trok langer door. Maar voor verdere bevindingen moet ik weer even verder rijden.

Er staat er nu weer een op marktplaats! Gebruikt dat wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan