Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Nog even een vraagje voor de USD ombouwers hier.
Ik ben ondertussen druk bezig met mijn ombouw en wil eigenlijk een grotere schijf monteren.
Standaard op de vork die ik heb ( CRF450) zit een 240mm schijf.
Lijkt me iets te weinig gezien ik ook vaak met bagage rij.
Welke maat schijven hebben jullie gemonteerd en waar komen die dingen vandaan met adapter e.d. voor de remklauw.
Ik was aan het denken minimaal 300 mm te monteren.

En om er nog maar eens aan te beginnen:
Welke banden hebben jullie op het voorwiel?
Ik rijd al een paar jaar met k60 scout achter en TKC80 voor.
Ben aan het denken om voor eens wat anders te proberen.
Ook een k60 scout natuurlijk iets minder grip offroad als de tkc80 .
Of misschien een bridgestone TW301.
Ervaringen of tips zijn welkom

Ik had op mn WRF front een 320 mm schijf gemonteerd met bijhorende adapter, kan je zo bij braking, motomaster, bihr, ... kopen. Wel even zien dat je ook de remklauw, hendel en het voorwiel van de CRF over zet. Let trouwens op dat de band de radiator niet kan raken bij volledig inveren.

Reed toen mitas e09 achter / c17 voor bij voornamelijk offroad, tourance op de baan.

p4pb13420475.jpg

p4pb13420474.jpg

p6pb13420473.jpg
 
Ik zelf heb de ketting goed onderhouden. (Wat daarvoor is gebeurd weet ik niet) Schakels zitten niet vast en de speling op een vlakke ondergrond heb ik ook gemeten. Verder ligt de ketting nog goed om de tandwielen dus lijkt het niet dat die het probleem veroorzaken.

Ik kijk het even aan, als het voor mijn gevoel te los/vast gaat zitten dan toch maar een nieuwe set kopen.
 
CRF spatbord staat 'm trouwens ook goed.
p5pb13020966.jpg


Moet je de hendel ook overzetten?
Wiel remklauw en alles doe.ik zoweizo maar dacht de orginele hendel te behouden omdat daar ook de spiegels aanzitten.

Ga op het voorwiel eens een karoo 3 proberen dit keer.
 
Ja de spiegels zijn een probleem want yam heeft andere draad. Remklauw werkt sowieso het best met de juiste diameter hendel, de ten is gemaakt voor 3x zo veel zuigers he.
 
Ik wil de preload van m'n achterschokbreker aanpassen, maar de haaksleutel ontbreekt uit de owners toolkit. Daarom ben ik op zoek naar een geschikte vervangende haaksleutel. Ik kom er echter niet helemaal achter welke maat ik moet hebben, tevens hebben die een hele andere vorm dan het origineel (volgens de foto dan, ik heb dat ding immers nooit in het echt gezien B|).

Kan iemand een geschikte haaksleutel aanraden of maakt het eigenlijk geen donder uit?

tool-kit_big11DF810000-02_0d6f.jpg
 
Vraagje, welk gereedschap gebruiken jullie om een nieuwe ketting te klinken? Ik zie op internet meerdere voorbij komen maar er zit nogal een verschil in de prijs-range. Bij plaatsen nieuwe ketting + tandwielen is het dan nodig een nieuwe borgring erbij te kopen voor het voortandwiel of is de bestaande gebruiken prima?

Bvd. ;-)
 
de originele borgring kan je gewoon opnieuw gebruiken .
Ikzelf gebruik gewoon een tool van ebay om mijn kettingen te klinken ( goedkoopste die ik destijds kon vinden chinees merkloos ding :) ) en werkt al 16jaar prima zowel voor mijn circuit racer als voor mijn straat motor. :Y
 
Laatst bewerkt:
Het wphb schrijft voor die borgring te vervangen. Natuurlijk kun je hem wel hergebruiken, heb ik ook wel eens gedaan als ik was vergeten een nieuwe te halen, maar in principe vervang ik deze altijd. Het zijn de kosten niet. Borgmoeren van het achtertandwiel vernieuw ik ook altijd.

Ketting klinken doe ik niet, ik gebruik altijd een originele set en die is al gesloten, moet alleen de achterbrug er even uit.
 
Ik wil de preload van m'n achterschokbreker aanpassen, maar de haaksleutel ontbreekt uit de owners toolkit. Daarom ben ik op zoek naar een geschikte vervangende haaksleutel. Ik kom er echter niet helemaal achter welke maat ik moet hebben, tevens hebben die een hele andere vorm dan het origineel (volgens de foto dan, ik heb dat ding immers nooit in het echt gezien B|).

Kan iemand een geschikte haaksleutel aanraden of maakt het eigenlijk geen donder uit?

Hangt er een beetje vanaf hoe vast hij zit. Ik heb ze wel vaker met een andere sleutel dan origineel versteld, sommige kunnen zelfs gewoon met een schroevendraaier. Maar als ze erg vast zitten is een goed passende wel handig. Anders rij je effe langs een motorzaak en vraag je toch of je hun sleutel even 5 minuten vast mag houden?
 
Hey mensen. M'n XT660Z doet wat raar. Na wat stationaire test en bovenmatig verdampen van koelvloeistof, 2 dingen.
1. Rode lampje motor oververhit gaat niet aan. Zelfs niet bij flink gas op stationair zonder koelvloeistof.
2. Fan gaat niet aan.

Nu weet ik niet precies hoe deze temperatuur gemeten wordt. Doet de thermostaat dat, of is er een temperatuursensor in het koelwater?
 
Zover mijn kennis gaat: de thermostaat regelt de omloop van het koelvloeistof ( wanneer koud alleen door het blok, wanneer warm ook naar je radiator) en de temperatuur sensor hoort de ventilator aan te sturen. Persoonlijk heb ik nog maar 1 keer gehad dat de ventilator aangaat, ook in wat warme landen. Je kan het eens testen door de draden te verbinden met elkaar. Het thermostaathuis zit rechts boven van je frame als ik het goed heb
 
Het zou kunnen dat je thermostaat niet goed meer werkt. In de service manual staat het volgende over het checken van je thermostaat. Wellicht dat dit je probleem oplost.
Capture.PNG
 
Vraagje, welk gereedschap gebruiken jullie om een nieuwe ketting te klinken? Ik zie op internet meerdere voorbij komen maar er zit nogal een verschil in de prijs-range. Bij plaatsen nieuwe ketting + tandwielen is het dan nodig een nieuwe borgring erbij te kopen voor het voortandwiel of is de bestaande gebruiken prima?

Bvd. ;-)


Ketting + Tandwielen vervangen + klinken ging prima. Bedankt voor de tips.

Nog een vraag, als ik de motor aanzet branden de 2 lampjes in mijn koplamp niet. Ik dacht eerst dat er een zekering uit lag, maar na deze bekeken te hebben lijkt het daar niet aan te liggen. Iemand een idee wat het kan zijn? Iemand enig idee hoe deze lampjes heten, kan ze op het internet niet zo 1,2,3 vinden. Bvd.
 
Zijn ze niet gewoon kapot? Volgens mij zijn dat van die kleine steeklampjes, glassokkellamp heten die officieel. Zal wel 5 watt zijn.
 
Grote kans dat ze stuk zijn (zou je moeten kunnen zien aan het filament). Ik heb er hier nog zo 2 voor je liggen, maar je kan ze ook voor 1 euro bestellen bij mlmparts.nl het is de W5W. Grote kans dat de motorzaak of garage om de hoek ze ook heeft.
 
Na jaren op de K60 Scout te hebben gereden en nu op Mitas E09, heb ik dit voorjaar een setje straatbanden nodig.
Maar die heb ik dus al jaren niet meer gehad, heeft iemand nog een echte aanrader?
ik ga er niet mee offroad, het is puur voor op de weg. Toen ik de motor in 2012 kocht lagen er Metzeler Tourances onder, die bevielen prima maar die zijn inmiddels ongetwijfeld al hartstikke achterhaald.

Een weekend Luxemburg op E09's zie ik niet zo zitten en de noppen waarschijnlijk ook niet. :+


Mocht iemand een betaalbare set wielen hebben liggen ben ik mogelijk wel geïnteresseerd.
 
Ik heb bridgestone battle wing. Ben geen bandenkenner maar deze doen het prima op het asfalt. Ik vond de K60 qua grip ook prima, maar iets minder feedback op de weg. En een beetje gevoelig voor lasnaden in het asfalt, met name bij nat wegdek. Daar lijk ik minder last van te hebben met deze bridgestones.

Metzeler Tourance heb ik ook gehad, waren okee maar gingen vooral heeeeel lang mee. Dat vond ik ergens wel jammer want ik hou van af en toe wat nieuws proberen :P

een weekend luxemburg op E09's is toch geen straf??
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag,
Ik ben van plan om een Tenere 660 uit 2009 te gaan kopen. Ik ga dit weekend langs om te kijken.
Nu leek mij dit de beste plek om te vragen of er nog dingen zijn waar ik op moet letten.
Alvast bedankt voor de tips!

Klaas
 
Goedemiddag,
Ik ben van plan om een Tenere 660 uit 2009 te gaan kopen. Ik ga dit weekend langs om te kijken.
Nu leek mij dit de beste plek om te vragen of er nog dingen zijn waar ik op moet letten.
Alvast bedankt voor de tips!

Klaas

In de OP van dit topic staat een lijstje met tips en enkele kleine problemen. Verder zijn er geen hele belangrijke zaken waar je op moet letten anders dan bij een andere motor.

Met een 2009 model gaat iedereen je nu waarschijnlijk bangmaken dat die serie een slechte versnellingsbak heeft die in elkaar kan lopen. Feit is dat dit in enkele gevallen inderdaad is gebeurd, echter hiervan zijn wereldwijd slechts een handjevol gevallen bekend. De kans dat jou dit overkomt is dus nihil. Er zijn alleen hier op het forum al meerdere 2009 modellen, waaronder die van mij, die al tegen de ton of zelfs meer dan dat gedraait hebben. Ik zou me er in ieder geval niet druk om maken, tenzij uiteraard tijdens de proefrit naar boven komt dat hij slecht schakeld.
 
In de OP van dit topic staat een lijstje met tips en enkele kleine problemen. Verder zijn er geen hele belangrijke zaken waar je op moet letten anders dan bij een andere motor.

Met een 2009 model gaat iedereen je nu waarschijnlijk bangmaken dat die serie een slechte versnellingsbak heeft die in elkaar kan lopen. Feit is dat dit in enkele gevallen inderdaad is gebeurd, echter hiervan zijn wereldwijd slechts een handjevol gevallen bekend. De kans dat jou dit overkomt is dus nihil. Er zijn alleen hier op het forum al meerdere 2009 modellen, waaronder die van mij, die al tegen de ton of zelfs meer dan dat gedraait hebben. Ik zou me er in ieder geval niet druk om maken, tenzij uiteraard tijdens de proefrit naar boven komt dat hij slecht schakeld.
Dat heb ik inderdaad allemaal gelezen.
Bedankt voor je snelle reactie en ik ga t wel zien morgen.
 
De 2009 met bakprobleem schakelt niet eerst slecht.
Is gewoon plots klak boem neutraal waar eerst 3e versnelling was.
Je kan het dus niet voelen aankomen.
Als het ding door de 50 000 km heeft, zou ik er durven gerust op zijn.
 
De 2009 met bakprobleem schakelt niet eerst slecht.
Is gewoon plots klak boem neutraal waar eerst 3e versnelling was.
Je kan het dus niet voelen aankomen.
Als het ding door de 50 000 km heeft, zou ik er durven gerust op zijn.
Er staat 41 000 km op dus ik durf dat wel aan denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan