Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Lastig om te zeggen wat voor geluid jij precies bedoelt, maar wat ook een bekend probleem is dat is een trillende reflector in de koplamp.

 
Hallo Tenere 660 rijders.
Sinds oktober heb ik een XTZ660 bj 2010 en kocht de motor met 58000 km op de klok.
Nu staat de XTZ op 67000 km. De motor doet het prima met één grote maar............................
Hij verbruikt veel olie. Daar kwam ik in april achter toen ik naar Andorra reed. In het begin dacht ik dat ik verkeerd de olie peilde maar dit bleek niet zo te zijn.
Op een reis van 5000 km ging er gewoon 5 liter olie doorheen. Ik heb ooit een Kawasaki KR1S tweetakt gehad en die verbruikte nog minder tweetakt olie dan de XTZ660.
Afgelopen week ben ik achter mijn motor gaan rijden en werd mij gelijk duidelijk waar al die olie bleef. Zodra het gas open gedraaid word en de XTZ komt boven de 3000 toeren verschijnt er een blauwe pluim uit de uitlaat. Op een ritje van 350 km moest ik 300 cc olie bijvullen.
Mijn vraag is: Heeft iemand in dit forum hetzelfde meegemaakt? En wat was toen het probleem en hoe is het op te lossen?
Ik heb motor reiniging al geprobeerd. Dit heeft niet geholpen.
IMG-20190428-WA0004.jpg
 
Kijk als eerste eens of aan de onderkant de aftapplug van de luchtfilterkast er nog in zit. Die slang is te lang (kort hem in!) waardoor het kan gebeuren dat de plug er door een steen of een tak wordt uitgerukt. Daardoor zuig je vuile lucht en stof de motor in. Lost niet je probleem op, maar zou je wel op het juiste spoor kunnen zetten.
Sowieso eens boven een opvangbak de plug eruit halen en zien wat eruit komt. Zou zomaar een paar liter kunnen zijn! De 2008 versies hadden een olieafscheider die niet zo geweldig was, werd in 2009 vervangen door een ander type. Als het goed is zou die er bij jou op moeten zitten, maar ik ken jouw motor niet dus sluit niks uit. Het zou tenslotte ook een 2008 model geweest kunnen zijn die pas in 2010 op kenteken is gezet. Ook de zijdeksels van die luchtfilterkast moet je er eens af draaien en de dichtranden dik insmeren met waterbestendig vet. Die zijn nl. niet goed stofdicht, kwam met name bij de Australische Tenere's aan het licht. Kijk dan meteen of de binnenkant goed schoon is. Sporen van stof en zand verraden inlek van vuil.
Normaal gesproken is 58.000 km geen enkel probleem, maar wat is er voor jou met de motor gebeurd? Normaal bereden, met goed onderhoud, of heeft hij een erg zwaar leven gehad? Dat heeft natuurlijk wel invloed.
De Tenere wil bij hogere toerentallen wel wat olie verbruiken, maar 3000 is echt te laag daarvoor.
Mijn eerste gok zou zijn het aanzuigen van stof en vuil, vandaar de ideeën van de luchtfilterkast.

Het slechte nieuws: Als je niet het oude type olieafscheider erop hebt zitten denk ik dat je rekening moet houden met versleten zuigerveren, door wat voor oorzaak dan ook. Op zich is reparatie niet heel moeilijk, als je maar weet waar je mee bezig bent en secuur werkt. Bij die kilometerstand zou ik in dat geval meteen over een overmaat zuiger gaan denken, hij ligt dan toch open.
 
Ik heb bij 40.000 hetzelfde probleem gehad, al was het olieverbruik bij mij wel iets minder extreem. Ongeveer 1 liter op 1500km. Bij mij zijn destijds de zuiger, veren en klepseals vervangen. Gek genoeg zag het er allemaal nog redelijk goed uit en is er niet echt een duidelijke oorzaak voor het olieverbruik gevonden. Daarna was het wel opgelost. Inmiddels ben ik alweer 60.000km verder en is het olieverbruik nog steeds ruim binnen de perken.
 
Ik heb bij 40.000 hetzelfde probleem gehad, al was het olieverbruik bij mij wel iets minder extreem. Ongeveer 1 liter op 1500km. Bij mij zijn destijds de zuiger, veren en klepseals vervangen. Gek genoeg zag het er allemaal nog redelijk goed uit en is er niet echt een duidelijke oorzaak voor het olieverbruik gevonden. Daarna was het wel opgelost. Inmiddels ben ik alweer 60.000km verder en is het olieverbruik nog steeds ruim binnen de perken.

Weet jij nog wat je kwijt was voor die reparatie?
 
Bedankt voor alle reacties. Motor stond even niet bij mij thuis, dus moest even wachten om ermee verder te gaan. Ik heb de spanningsregulator zelf nog gecontroleerd en daar zag ik ook geen afwijkende waardes voorbij komen.

Ondertussen weekendje Luxemburg gehad, 1000km erop zonder problemen, accu laadt ook goed bij met 14.0-14.1V.
 
Laatst bewerkt:
Weet jij nog wat je kwijt was voor die reparatie?

Weet ik niet meer precies, maar is sowieso lastig te vergelijken. Bij mij is het hele blok uit elkaar geweest omdat ik vanwege lastig schakelen ook de bak open heb laten maken. Voor de bak moet het hele blok gesplitst worden en dat is veel meer werk. Voor alleen de zuiger hoeft in principe alleen de kop en cilinder er vanaf. Ik heb het blok toen ook zelf uit- en ingebouwd, dat scheelt al een hoop arbeidsloon.
 
De XJ900 na trouwe dienst afgeschreven?

Ja die was op, of in ieder geval stonden de kosten om hem rijdbaar te houden niet echt meer in verhouding tot de waarde van de motor. Mag ook wel na 2 ton trouwe dienst met minimaal onderhoud. Tijd voor een nieuwe. De XJ heb ik uit elkaar getrokken in de hoop nog iets voor de onderdelen te kunnen krijgen, maar het loopt nog niet echt storm.

De opvolger doet het in ieder geval perfect

IMG_20190819_153723.jpg
 
Dat is ook mooi spul, daar heb je wel plezier mee vermoed ik.
En het zit ook heel erg comfortabel, het is dat ik em de schuur niet in kreeg in het verleden. Anders was dat ook mijn woon/werkmotor geweest.

Een oom van me had ook een XJ900 die op een gegeven moment ook op was. Ik dacht een F/4BB. Die heeft er ook een tijd mee gezeten tot er ineens iemand van de xj900 club was die van alles en nog wat zocht.
De markt voor die motoren is - helaas - niet zo groot meer. Jammer, net als de 600 vond ik het altijd wel leuke motoren. Zelf een paar keer de 900 Diversion gereden. Lekker log sturen. :P
Ik weet niet of je betalend lid moet zijn om op het forum van de xj900club een te koop topic te openen, als die lui niet al ook gewoon op marktplaats kijken.
 
Ja die was op, of in ieder geval stonden de kosten om hem rijdbaar te houden niet echt meer in verhouding tot de waarde van de motor. Mag ook wel na 2 ton trouwe dienst met minimaal onderhoud. Tijd voor een nieuwe. De XJ heb ik uit elkaar getrokken in de hoop nog iets voor de onderdelen te kunnen krijgen, maar het loopt nog niet echt storm.

De opvolger doet het in ieder geval perfect

Bekijk bijlage 1419724
Gefeliciteerd met je nieuwe motor *O**O**O*
 
Hallo Ténéristen, helaas is het na 104000 km dat mijn XT me een keer heeft laten staan. Ergens in Duitsland heeft de spanningsregelaar de geest gegeven. Verder rijden kan niet. Ik ben inmiddels thuis en de motor wordt teruggebracht. Nu ben ik dus op zoek naar zo'n ding (om precies te zijn nummer 4XY-81960-00) Maar bij het zoeken zie ik dat regelaars van dat type ook voor andere motoren te gebruiken zijn. Is zo'n ding niet specifiek voor een type motor of komt dat niet zo nauw? En wie heeft er misschien nog een liggen voor een schappelijke prijs?
 
Hallo Ténéristen, helaas is het na 104000 km dat mijn XT me een keer heeft laten staan. Ergens in Duitsland heeft de spanningsregelaar de geest gegeven. Verder rijden kan niet. Ik ben inmiddels thuis en de motor wordt teruggebracht. Nu ben ik dus op zoek naar zo'n ding (om precies te zijn nummer 4XY-81960-00) Maar bij het zoeken zie ik dat regelaars van dat type ook voor andere motoren te gebruiken zijn. Is zo'n ding niet specifiek voor een type motor of komt dat niet zo nauw? En wie heeft er misschien nog een liggen voor een schappelijke prijs?
Niet liggen maar op eBay nieuw en gebruikt
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_sop=15&_nkw=yamaha++4XY-81960-00&LH_PrefLoc=2
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand nog een tweedehands km-teller/dashboard te koop? Of een sloop Tenere te staan?

Ik heb gebeld en gemaild naar de bekende grote zaken in Nederland. EBay Nederland, België, Duitsland, Italië, UK en Australië bieden er geen aan op dit ogenblik. Er staat er eentje op Speurders, maar bij navraag blijkt die niet meer aanwezig te zijn.

Na de accu problemen van een tijdje terug staat de teller nu op 199.999km en dat vind ik wat slordig staan.
 
Hallo Ténéristen, helaas is het na 104000 km dat mijn XT me een keer heeft laten staan. Ergens in Duitsland heeft de spanningsregelaar de geest gegeven. Verder rijden kan niet. Ik ben inmiddels thuis en de motor wordt teruggebracht. Nu ben ik dus op zoek naar zo'n ding (om precies te zijn nummer 4XY-81960-00) Maar bij het zoeken zie ik dat regelaars van dat type ook voor andere motoren te gebruiken zijn. Is zo'n ding niet specifiek voor een type motor of komt dat niet zo nauw? En wie heeft er misschien nog een liggen voor een schappelijke prijs?

Het beste is om een orginele te kopen. Die zijn kwalitatief beter en betrouwbaarder... Zeggen ze. Bij mij bleven ze stuk gaan en heb er vervolgens een Mosfet spanningsregelaar in gezet van een cbr600. Wel wat solderen aan de kabels maar sindsdien is hij niet meer stuk gegaan!
 
Hallo Ténéristen, helaas is het na 104000 km dat mijn XT me een keer heeft laten staan. Ergens in Duitsland heeft de spanningsregelaar de geest gegeven. Verder rijden kan niet. Ik ben inmiddels thuis en de motor wordt teruggebracht. Nu ben ik dus op zoek naar zo'n ding (om precies te zijn nummer 4XY-81960-00) Maar bij het zoeken zie ik dat regelaars van dat type ook voor andere motoren te gebruiken zijn. Is zo'n ding niet specifiek voor een type motor of komt dat niet zo nauw? En wie heeft er misschien nog een liggen voor een schappelijke prijs?
Een spanningsregelaar is vrij simpel in functie. Kunnen vrij goed uitgewisseld worden dus. Zie bv ook het xt750 topic, in de OP staat een hele waslijst spanningsregelaars die 1 op 1 uitwisselbaar zijn met de 750. Grote kans dat bijna elke yamaha uit hetzelfde tijdperk zelfs gewoon dezelfde is als in onze tens of met minimale aanpassing uit te wisselen is..
 
Ik heb een vraag over een elektrisch probleem wat ik afgelopen weekend had.

We hadden een route gepland van +-200km, na een uur viel mijn motor stil tijdens het wachten voor een stoplicht. Het had dezelfde verschijnselen als het probleem met de spanningsregulator/stekker, wat ik twee jaar geleden heb gehad. Deze heb ik destijds gerepareerd en 4 maanden geleden vervangen voor een nieuwe stekker.

Dashboard viel uit, stroom ging van 14.0V naar 6-7V (ingebouwde voltmeter) en wilde toen niet meer aan of starten. Stekker van de spanningsregulator eraf gehaald, schoongemaakt, want veel meer kon ik niet doen aan de kant van de weg. De motor startte weer en ik kon er weer mee rijden. Na 2 uur hetzelfde probleem, maar dit keer kreeg ik de motor niet meer aan de praat.

Motor thuis neergezet, accuspanning gemeten direct op accu en deze was 12.8V. Na het omdraaien van het contact 6-7V. Andere motoraccu aangesloten, 12.8V, zakte in naar 10-10.5V bij starten en laadde 13.8-14.0V bij, bij 3000-5000 toeren. Mijn accu weer aangesloten en zakte weer in naar 6-7V bij omdraaien contact. Geprobeerd accu op te laden, drie verschillende motorladers geprobeerd zonder succes, waarbij de laatste van Oxford de spanning weergaf, deze varieerde van 9-16V en leek hem niet te kunnen opladen.

Stekker spanningsregulator gecontroleerd, absoluut geen tekenen van schade / gesmolten connectoren of iets wat erop kan wijzen dat hier iets mis mee is.

Naar aanleiding van dit bericht op het XT660-Forum (XT660R broken regulator/rectifier and MOSFET conversion - .: XT660.com - The #1 XT660 Resource :.), de weerstand doorgemeten op de stator, deze was 0.3 Ohm (werkplaatshandboek zegt 0,224 – 0,336 Ohm, nauwkeuriger kon mijn meter niet meten). Ik heb nog gecontroleerd op lekspanning, maar dit bleek ook niet het geval te zijn.

In juni 2018 heb ik een Motobatt MBT9B4 gekocht, nadat de originele accu het na 9 jaar wel wat moeilijker kreeg om te starten. Met de Motobatt nooit problemen gehad, met uitzondering van een paar wintermaanden (waar de accu maandelijks aan de lader hing) altijd mee doorgereden.

Ik heb contact opgenomen met de winkel waar ik de Motobatt heb gekocht voor eventuele garantie (met de gedachte dat er wellicht een productiefout zit in dit type accu), maar er werd mij verteld dat het eerder ligt aan een probleem in de motor, met name de spanningsregulator en/of dynamo, dan aan de accu. Met hetgeen wat ik heb kunnen nameten: stekker spanningsregulator in orde, weerstand stator binnen toleranties, motor laadt 14.0V bij, dat ik op dit ogenblik geen problemen heb in het laadsysteem.

Nu heb ik een nieuwe accu gekocht en alles lijkt te werken. Laadt netjes bij met 13.8-14.0V.

Dit weekend was ik dicht bij huis waar het gebeurde, maar het kostte toch een paar uur extra en is minder praktisch als je ergens in het buitenland staat terwijl je op reis ben.

Ik vroeg mij af of iemand nog een idee zou kunnen hebben waar ik eventuele fouten zou kunnen zoeken om dit in het vervolg te voorkomen. Of wat ik nog kan nameten om erachter te komen of er daadwerkelijk een probleem gevonden kan worden in het laadtraject.

Ik zou het even niet weten. Maar er zit nog een stekker ergens rechts naast je carb die naar de spanningsregelaar gaat. Die heb ik zelf eens schoon moeten maken (contactspray en even heen en weer halen) omdat ik ook problemen ervaarde. Is een stekker met 3 witte draden. Zit een zwarte hoes omheen.

Verder klinkt het als een soort van kortsluiting of slecht contact. Probeer alle stekkers die je ziet even goed te demonteren en monteren. Heeft ook eens geholpen met een brandstof probleem bij mij.

Stator heb je doorgemeten en is goed, dus dat zal het dan niet zijn. Spanningsregelaar heb ik vervangen voor een Mosfet. Geeft iets meer volt en wordt minder warm.
 
Ik denk erover na om extra verlichting in de vorm van spots te plaatsen. Het lieftst zou ik een plug & play kit hebben met bekabeling, relais, schakelaar en de lichten, zodat ik niet zelf hoef te knutselen. Alleen moet t ook nog een beetje betaalbaar blijven, dus dat is een beetje tegenstrijdig.

Ik vroeg me af welke lampen jullie gemonteerd hebben en/of jullie iets kunnen aanraden.

Let wel op dat de tenere niet heel veel meer power heeft om extra verlichting erop te plaatsen . LED zal nog wel kunnen. Hallogeen( zal het wel verkeerd schrijven) wordt wat te zwaar en zal de accu niet meer bijladen en misschien wel.leeg lopen
 
Zo, dat waren mijn antwoorden, maar heb zelf ook nog een vraag :+

Ik heb regelmatig dat ik een benzine lucht ruik als ik op de motor stap. Is dit zorgelijk? Is het rubber vergaan aan de onderkant van de tank? Of is dit normaal?

Benieuwd naar jullie gedachtes
 
Zo, dat waren mijn antwoorden, maar heb zelf ook nog een vraag :+

Ik heb regelmatig dat ik een benzine lucht ruik als ik op de motor stap. Is dit zorgelijk? Is het rubber vergaan aan de onderkant van de tank? Of is dit normaal?

Benieuwd naar jullie gedachtes

Ik heb dat met dit warme weer ook, anders niet. Ik heb het idee dat het bij mij komt doordat hij buiten op straat in de volle zon staat en er zo flink wat benzine verdampt en ergens ontsnapt (misschien via de overflow?).
 
Owwwwja, dat zou wel kunnen. Nu ik er zo over nadenk is het voornamelijk met warm weer. Top! Thanks
 
Helaas in de Dolomieten een klappertje gemakt en de rechterkant is nu niet meer in originele staat. Zelf Benin er op de nodige blauwe plekken en een gekrenkt ego goed vanaf gekomen. De motor is voor controle weg gebracht maar ik schrok al aardig van de originele onderdeel prijzen. De duurste onderdelen die ik nu zoek zijn de handkappen, brandstoftank liefst zwart, uitlaatcover en eigenlijk alle plastic covers aan de rechterkant. Behalve een verbogen rempedaal is de motor voor zover onbeschadigd en is rijdend de berg af gekomen.
 
Dat is minder! Gelukkig heb je er persoonlijk niet te veel schade aan overgehouden!

Handkappen zou ik lekker van een ander merk zoeken, die hoeven niet duur te zijn, en zijn ook nog eens beter dan de originele.
De andere onderdelen zie je toch met regelmaat op marktplaats voorbij komen, maar daar heb je op dit moment natuurlijk niks aan. Anders eens kijken bij Boonstra, of een "gevraagd" advertentie op MP zetten. Misschien zijn er wel mensen die het hebben liggen maar op dit moment niet actief in de verkoop hebben.
 
Dat is zeker minder, ik heb als het goed is nog Yamaha handkappen ergens in de berging liggen. Mag je van mij gratis oppikken maar zijn inderdaad (op het oog, nooit mee gereden maar meegekregen van vorige eigenaar) vrij waardeloos in vergelijking met de Acerbis die er nu opzitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan