Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

“With original front brake pads” ... :?😳

...160.000 km met de originele remblokjes voor???!!! Die vent gebruikt z’n voorrem niet! Waarschijnlijk teed ie hiervoor een Harley...
 
Excuses voor de lap tekst;
Na lang zoeken welke allroad ik wil, ben ik bij de XT600Z uitgekomen. Wat een prachtding!

Mijn gebruik zal 90-95% woonwerk en weekendritjes zijn, en 5% TET-achtige weggetjes in Nederland, Belgie, Duitsland, Frankrijk. En een offroad training volgen.
Het feit dat de comfortabele cruisesnelheid rond 120kmpu ligt vind ik geen probleem.
Ik ben gek van wildkamperen en fietsvakantie, dus wellicht zit er ooit nog wel een langere rit in!
Al met al lijkt deze motor mij een stuk fijner, mooier en geschikter dan mijn huidige Kawa ZZR600.

Paar vraagjes;
Ik kijk regelmatig op Marktplaats, maar het aanbod (aantal) valt me een beetje tegen eerlijk gezegd. 1. Ligt dit aan het moment/seizoen?
Ook vind ik ze redelijk duur, maar dat komt misschien door de schaarste. Hier een post van iemand die hem voor 4k verkocht (Belgie, in 2016) maar voor die prijs kan ik ze nu niet vinden. Zeker niet modellen van 7 jaar jong, ook niet bij onze zuiderburen op 2dehands en Autoscout. Hier ook iemand die eerder dit jaar dezelfde observatie maakte, dat ze steeds duurder lijken.
2. Kan ik voor 4k denk je een fatsoenlijk model vinden van na 2010, zonder bijna-ton op de teller? Ik heb best wat geduld, geen haast, maar wil ook geen jaar wachten.. Gezien de huidige advertenties op Marktplaats voel ik het antwoord eigenlijk al aankomen... Maar misschien komt dat omdat het maar 5 advertenties zijn.
3. Zijn er nog andere sites/fora waar occasions aangeboden worden die niet op Marktplaats en Motoroccasion staan?

Alvast bedankt voor de input, en hopelijk heb ik over niet al te lange tijd een mooie Ténéré in de achtertuin!
 
Leuk! Ga je plezier van hebben :)

Ik reed ook ongeveer 85% woon-werk en 10% vakantie en 5% TET/onverhard. Zeker nu je maar 100 mag is de relatief lage kruissnelheid geen probleem. (Ik heb nu een auto van de zaak, want dat scheelt me bijna 250 ballen per maand, dus maak niet meer zoveel kilometers. Maar heb er altijd erg lekker op geforensd).

1) Reken erop dat je ongeveer 5000 euries kwijt bent, veel minder dan dat worden ze gek genoeg niet waard.
2) Staar je niet dood op het aantal km op de teller, die van mij heeft bijna een ton gereden en doet het nog prima en ik vertroetel hem niet echt.
3) Allicht dat hier op het forum of op AllroadManiacs mensen overstappen naar de T700 en dus een XT660Z beschikbaar komt?

Oh en cursus zeker doen! Leuke manier om op gang te komen en daarna kan je lekker met andere mensen op pad en zelf gaan leren. Laat maar weten als je een keer zo ver bent voor een stukje TET.
 
Kijk bij de oosterburen, in Duitsland: www.mobile.de

Is wat gedoe met ophalen en importeren, maar wel meer keuze en betere prijzen(?) vermoed ik.

EDIT: hm... ze zijn daar ook behoorlijk waardevast...
 
Laatst bewerkt:
1: Deze motoren zijn sowieso nooit heel dik gezaaid geweest, dus heel groot is het tweedehands aanbod ook nooit geweest. Probeer ook eens wat verschillende zoektermen mocht je dat nog niet gedaan hebben, soms staan ze er alleen op als XT660Z, of (foutief) als XTZ660, soms alleen als Tenere, of als Ténéré. Het zou er iets mee te maken kunnen hebben dat er redelijk wat 660 rijders in het afgelopen jaar zijn overgestapt naar de nieuwe 700, het aanbod aan het begin van dit jaar juist iets groter geweest is, en daardoor nu weer wat is ingezakt?
2: 4000 zal lastig worden denk ik. Dit was ook in België, daar liggen de prijzen sowieso lager dan in NL. ABS of niet-ABS model scheelt waarschijnlijk ook nog wel in prijs. Ik zou inderdaad eerder uitgaan van 5000, dan heb je waarschijnlijk ook nog wel een respectabele kilometerstand. Een stand boven de ton is zeker geen uitzondering en kunnen ze ook makkelijk hebben, maar als je de motor zelf ook voor woon-werk wil gebruiken dan kan het afhankelijk van je ww afstand natuurlijk snel oplopen. Dan zou ik eerder zoeken naar een model met wat minder kilometers. Kan misschien even duren, maar er hoeft er maar één voorbij te komen, kwestie van regelmatig kijken.
3: Je zou eventueel wat (Yamaha) dealers kunnen benaderen, of ze op korte termijn inruilers verwachten. Als ik de berichten moet geloven vliegen de 700's nog steeds over de toonbank, en daarvan komen er best een aanzienlijk aantal van de 660 af. Was vandaag bij mijn dealer, daar stonden er ook alweer twee te wachten voor aflevering.

Verbaasd me overigens wel dat sommigen er nog zoveel voor durven vragen. Ik kocht die van mij in 2011 voor €6250, als ex dealer demo met nog geen 1000km op de teller, zat zelfs nog fabrieksgarantie op. Het grootste deel van wat er momenteel op marktplaats staat heeft nu nog een soortgelijke vraagprijs, alleen dan in gebruikte staat.

Neem deze: ≥ YAMAHA XT 660 Z TENERE (bj 2009) XT660Z XT660 XTZ - Motoren | Yamaha - Marktplaats.nl
Zelfde bouwjaar als die van mij, ook geen ABS. Oké hij ziet er op het eerste gezicht netjes uit en heeft een respectabele kilometerstand, maar is wel 11 jaar oud. Deze motor kostte in 2009 nieuw €8000,- Nu dus 11 jaar later, vragen ze er nog steeds dik 6000 voor. Ik betaalde voor die van mij hetzelfde, maar dan zo goed als nieuw en 9 jaar geleden. Dus heb ik hem nou zo goedkoop gekocht, of zijn ze gewoon zoveel in waarde gestegen de laatste jaren?
 
Wat een nuttige reacties alledrie, dankjulliewel.

HJR, ik had al even bij .DE gekeken. Prijzen liggen daar inderdaad iets lager en er is natuurlijk veel meer aanbod. Als ik net over de grens wat moois kan vinden is het het overwegen waard, maar ik heb het er niet voor over om naar mid-Duitsland te rijden.

Fazer, ik ga morgen wat rondbellen bij de dealers. Goede tip. In 11 jaar tijd maar 22% afschrijven is wel erg optimistisch. Ja, er zitten wat opties op maar daar geeft de dealer weinig voor bij inruil (heeft geen bijzondere uitlaat, veren of powercommander zo te zien). Normaal gesproken ben je dat al 'bijna' kwijt (10-20%) als je de showroom verlaat.. Enfin, het licht natuurlijk ook compleet aan type motor, grootte van het aanbod en de vraag.

Ik blijf nog even rustig rondkijken. Eer hoeft er inderdaad maar één voorbij te komen.
En Taurus, als ik er een heb dan kom ik naar een meeting of gaan we samen een keer stukje TET rijden. Graag!
 
En waarschijnlijk belde jij net toen ik daar stond met Mcw in Naaldwijk, ik neem tenminste niet aan dat er 10x per dag gevraagd wordt naar een 660 :+

Blijkbaar klopte mijn gedachte dat er redelijk wat 660's op een 700 werden ingeruild dus niet :o
 


Ze zijn duurder dan 10 jaar geleden, zo blijkt...

 
Mijn 2009 heb ik in 2012 gekocht met 26K km voor 4500, full ohlins, kahedo zadel, leovinces, dna stage III, kev mod, renthal stuur, wat touratech spul, excel 18/21 velgen en h&b gobi set al gemonteerd + originele delen.

Sinds 2dehands en marktplaats denkt iedereen dat ie goud heeft liggen...
 
Ook ik wil voor een tenere gaan kijken..
Fazer inruilen, en dan een tenere ervoor in de plek. Zo kan ik ook wat offroad gaan rijden.

Zijn er specifieke "slechte punten" bekend waar ik op zou moeten letten?
 
Ook ik wil voor een tenere gaan kijken..
Fazer inruilen, en dan een tenere ervoor in de plek. Zo kan ik ook wat offroad gaan rijden.

Zijn er specifieke "slechte punten" bekend waar ik op zou moeten letten?

In de openings-post van dit topic staan wat aandachtspunten opgesomd, maar echt grote punten zijn er maar weinig, anders dan wat op elke motor van toepassing is.
 
Laatst bewerkt:
Niet in de OP:
Olieverbruik op (lange afstand) autostrade.
Modeljaar 2009 durft rond de 30 000 km de bak aan gort rijden (fabricagefout tandwiel 3e versnelling)
 
4ec11b4344fac0c5631c8ff5278e9442.jpg
 
Ik heb veel teveel van de Europese snelwegen gezien en echt niet rustig 100 gereden, motor staat op ruim 70.000km en totaal geen last van olieverbruik. Het hoeft dus niet altijd een probleem te zijn.
 
Olieverbruik was ook enkel op snelweg zelf. Als in: 3000 km zonder noemenswaardig verbruik, 1000 km snelweg op een dag (don't ask), anderhalve liter bijvullen, daarna weer geen verbruik meer.
Fijn als ze't niet allemaal doen, misschien had ik echt een 'lemon'..
 
Die van mij was sowieso een olieslurper, al met 45k op de klok ging er een halve liter per 1000km doorheen, bij normaal gebruik. Lange stukken snelweg en in de bergen ging het nog harder. Op langere vakanties kon ik dus elke paar dagen op zoek naar nieuwe olie, want een vat van 5 liter mee nemen werd hem ook niet. Dat was ik zat, dus blok eruit, nieuwe zuiger+veren en nieuwe klepseals, en het was zo goed als over. Inmiddels ben ik alweer bijna 70k verder, en het verbruik is nog ruim binnen de perken. Laatste vakantie van 3600km zo'n halve liter gebruikt. Snelweg rij ik minimaal, en als ik het doe max 110 per uur, als je harder gaat loopt het wel op.
 
Ik heb nog een banden vraag, krijg niet echt een antwoord gevonden tijdens het surfen. Achterband voor tenere is 130/80/r17. Maar past een 120/90/r17 ook? Hoe zit dat precies met die maten? Enkel r17 lijkt me een hard getal, de rest rond de 130/80 omdat ie anders niet mooi op de velg past. Klopt mijn redenatie, of is het gewoon echt de enige maat die goed past.
 
Terug
Bovenaan Onderaan