Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Goedemorgen, inmiddels nieuwe banden. De scouts en gist eerste deel TET nl gereden. Wat een plezier. Heb enkel nog een orginele motorplaat beschermer en zou graag andere willen, voordat er een steen doorheen komt. Welke past of is het beste voor de tenere? Heeft verder iemand een werkplaatsboek liggen? Ciao

In principe past elke carterplaat die specifiek voor de Tenere is er uiteraard op. Er zijn veel types te krijgen, hoe groter het oppervlak is wat ze beschermen, hoe beter het in theorie is, maar ik weet niet of een bepaald merk beter of slechter is. Er zit wel verschil in de montage. De meesten gebruiken de originele bevestigingspunten, en dat zijn eigenlijk maar slappe beugeltjes. Ik heb er een van touratech, die heeft extra beugels waarmee hij aan de motorsteun vast zit. Die zit wat steviger.

Wphb heb ik thuis wel op de computer staan, maar ik ben niet thuis nu dus kan er even niks mee. Vast wel iemand hier die een linkje heeft, anders kan ik hem je vanavond wel even mailen
 
:]
20201003_172726.jpg

Broaaaap
 
Goedemorgen, inmiddels nieuwe banden. De scouts en gist eerste deel TET nl gereden. Wat een plezier. Heb enkel nog een orginele motorplaat beschermer en zou graag andere willen, voordat er een steen doorheen komt. Welke past of is het beste voor de tenere? Heeft verder iemand een werkplaatsboek liggen? Ciao
Ik heb de hepco beker plaat, die bevalt prima. Was wel even vloeken tijdens het monteren, maar zit wel stevig vast.
 
Mijn motor is ondertussen verkocht. Het mooie is dat ik hem straks vanuit m’n bank kan volgen, als Goos (de nieuwe eigenaar) er een aardige reis mee gaat maken:

Facebook

Hij gaat pas volgend jaar, maar voor de 660 rijders is het misschien leuk om de voorpret te delen en de reis straks te volgen via Facebook en/of YouTube :t

Gr. Luc
 
Hoi allen,

Ik ben wat aan het orienteren om een 660 Tenere aan te schaffen en heb een vraagje ivm ABS.
Wat is de betere koop? met of zonder ABS en maakt dit ook nog wat in de aanschafprijs?
 
Hoi allen,

Ik ben wat aan het orienteren om een 660 Tenere aan te schaffen en heb een vraagje ivm ABS.
Wat is de betere koop? met of zonder ABS en maakt dit ook nog wat in de aanschafprijs?

Ik weet niet precies wat de prijzen doen, maar ik verwacht dat de Abs versie in aanschaf wel wat duurder zal zijn. Niet alleen vanwege de Abs zelf, maar ook omdat hij pas later leverbaar was met abs. Even uit het hoofd vanaf 2012, dus een abs model is sowieso 4 jaar jonger dan de eerste niet abs modellen. Dat maakt de aankoopprijs natuurlijk hoger.

Welke de betere koop is dat is natuurlijk moeilijk te zeggen. Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat abs voor de gemiddelde motorrijder een veilig hulpmiddel is, maar of het jou de meerprijs waard is kan je alleen zelf bepalen.

Bij de Tenere is het wel zo dat de modellen met abs wat zwaarder zijn, en de veerweg is korter. Bodemvrijheid en zithoogte zijn daardoor ook lager. Voor zover ik weet is het abs ook niet uitschakelbaar. Als je van plan bent wat serieuzer offroad te gaan rijden kan dat een nadeel zijn. Blijf je vooral op straat, dan zal je van die nadelen weinig last hebben.
 
Goedeavond !

Ik ben me aan het kijken voor een tenere nu zie ik er een paar met hoge km stand a 80.000 km.

Nu is mijn vraag is dit nog wat of moet het blok gereviseerd worden ?
 
Kijk weer wat geleerd, bedankt alvast.
Zal kijken wat ik tegenkom....... ABS vind ik niet noodzakelijk voor wat ik ermee van plan bent




Ik weet niet precies wat de prijzen doen, maar ik verwacht dat de Abs versie in aanschaf wel wat duurder zal zijn. Niet alleen vanwege de Abs zelf, maar ook omdat hij pas later leverbaar was met abs. Even uit het hoofd vanaf 2012, dus een abs model is sowieso 4 jaar jonger dan de eerste niet abs modellen. Dat maakt de aankoopprijs natuurlijk hoger.

Welke de betere koop is dat is natuurlijk moeilijk te zeggen. Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat abs voor de gemiddelde motorrijder een veilig hulpmiddel is, maar of het jou de meerprijs waard is kan je alleen zelf bepalen.

Bij de Tenere is het wel zo dat de modellen met abs wat zwaarder zijn, en de veerweg is korter. Bodemvrijheid en zithoogte zijn daardoor ook lager. Voor zover ik weet is het abs ook niet uitschakelbaar. Als je van plan bent wat serieuzer offroad te gaan rijden kan dat een nadeel zijn. Blijf je vooral op straat, dan zal je van die nadelen weinig last hebben.
 
Goedeavond !

Ik ben me aan het kijken voor een tenere nu zie ik er een paar met hoge km stand a 80.000 km.

Nu is mijn vraag is dit nog wat of moet het blok gereviseerd worden ?

Blok kan makkelijk kmstanden boven de ton hebben, er zijn er hier op het forum al meerdere geweest die er al 120 of meer op hebben staan. Stukje terug in dit topic nog een filmpje van een Brit met 100.000 mijl (160.000km) op de teller, en naar eigen zeggen zonder problemen. Die van mij staat inmiddels op ruim 110.
 
Kijk weer wat geleerd, bedankt alvast.
Zal kijken wat ik tegenkom....... ABS vind ik niet noodzakelijk voor wat ik ermee van plan bent
Ik meen mij te herinneren dat de hoogte van de niet abs versie hoger is dan van de niet abs versie.

Het verschil in nieuwprijs tussen de 2 versies was overigens 500 euro in 2012 toen ik de niet abs versie kocht en die heeft inmiddels 83k gelopen.
 
Ik hoor bij de mijne overigens wat geluid wat er niet thuishoort. Lijkt vanaf de voorkant te komen en klinkt als metaal op metaal veroorzaakt door vibraties. Ik ben op onderzoek gegaan en merkte dat wanneer ik die rubberen afdekdoppen loshaal waar de koplampjes achter zitten en aan het stekkertje rommel dat ik dan aan de voorkant door de lens heen de spiegelende achterkant zie bewegen lijkt mij dat dat niet helemaal goed is.

ik heb wel eens gelezen dat meer mensen last van geluid hadden wat daar vandaan kwam maar dat de enige oplossing is om de komplete koplampunit te vervangen. Klinkt dit iemand bekend in de oren? Voor de rest lijkt alles namelijk goed vast te zitten.
 
ABS 865 mm, niet abs 895 mm.
Veerweg ABS 150 mm, niet abs 200 mm.

Als ik me goed herinner.

De vork hierboven is een kyb van een wr426f, die - met een beetje modificatie om ze geschikt te maken voor het gewicht van de ten - op alle vlakken heel veel beter is dan de originele.

p6pb13420477.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik hoor bij de mijne overigens wat geluid wat er niet thuishoort. Lijkt vanaf de voorkant te komen en klinkt als metaal op metaal veroorzaakt door vibraties. Ik ben op onderzoek gegaan en merkte dat wanneer ik die rubberen afdekdoppen loshaal waar de koplampjes achter zitten en aan het stekkertje rommel dat ik dan aan de voorkant door de lens heen de spiegelende achterkant zie bewegen lijkt mij dat dat niet helemaal goed is.

ik heb wel eens gelezen dat meer mensen last van geluid hadden wat daar vandaan kwam maar dat de enige oplossing is om de komplete koplampunit te vervangen. Klinkt dit iemand bekend in de oren? Voor de rest lijkt alles namelijk goed vast te zitten.

Ik heb hetzelfde probleem, al jaren. Eerst dacht ik dat het ergens anders in de cockpit zat, omdat het geluid zich bij mij voordeed nadat ik een Garmin had geïnstalleerd. Alles wel 10x uit elkaar gehad, rubbers vervangen, extra dikkere rubbers geplaatst, geen idee meer wat ik allemaal geprobeerd heb, maar niks hielp. Als ik tijdens het rijden het ruitje voorzichtig naar me toe trok was het geluid even weg. Ook nog de ruit vervangen, want daar zat een barst in en ik had nog de hoop dat dit zou helpen. Uiteraard zonder resultaat. Diverse keren geprobeerd om de koplamp in zijn geheel uit elkaar halen, maar dat lukte niet. Er lagen wel wat losse stukjes plastic in de koplampunit, dus het was wel duidelijk dat er iets was afgebroken. Door de gaten waar de lampen zitten heb ik die losse stukjes eruit gevist en geprobeerd de reflector wat te fixeren. Eerst door stukken spons tussen de randen te duwen, maar dat hielp niet. Later nog wat stukken rubber achter de reflector gedrukt. Leek in de eerste instantie te helpen, maar bleek van korte duur. Geprobeerd om die stelboutjes helemaal maximaal in te draaien, zodat hij eigenlijk de reflector tegen het glas (is natuurlijk geen glas) aan klem drukt. Dat hielp helaas niet.

Uiteindelijk heb ik me er tijdelijk bij neergelegd, maar ik kon het toch niet uitstaan. Toch een zoveelste poging gewaagd om de koplamp uit elkaar te halen, en met het nodige geweld lukte het uiteindelijk. Het probleem bij mij, zijn die stelboutjes om de reflector mee te verstellen. Deze zitten met een soort kogelgewrichtje aan de reflector, een soort lipjes waar het kogeltje inklikt. Een aantal van die lipjes zijn bij mij afgebroken, waardoor de reflector nu gedeeltelijk los in de behuizing hangt. Precies zoals in dit filmpje, alleen zijn ze bij hem niet afgebroken maar hebben ze gewoon speling:

Ik heb die kogelgewrichtjes met een dikke klodder siliconenkit weer in elkaar gedrukt, in de hoop de trilling wat te dempen. Dit heeft er alleen in geresulteerd dat de trilling naar een ander toerental is verschoven, nu precies in het werkgebied rond de 4/4,500 toeren. Eigenlijk ben ik er dus alleen maar op achteruit gegaan. Ik heb de hele unit dichtgekit, dus ik krijg hem ook niet meer open. Ik heb me er nu definitief bij neergelegd, geen zin om een hele nieuwe unit te kopen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag het kapje bij het dashboard opengeschroefd om een 12v usb-stopcontact van SW Motech op de accessoiresstekker aan te sluiten. Het usb-stopcontact heeft alleen een paar draden en geen stekker.

Nu leek mij het mooiste om de andere kant van de accessoiresstekker op de kop te tikken om alles netjes en makkelijk te verbinden. Vol goede moed ging ik op pad naar de lokale motorboer. Daar kreeg ik te horen dat ze niet aan die stekker kunnen komen en het zoeken is naar een speld in een hooiberg. Het advies van de medewerker was om de originele stekker eraf te knippen en de boel vast te solderen.

Dit lijkt me niet alleen onnodig werk maar ik vind het eigenlijk ook best zonde. Heeft iemand misschien enig idee waar ik de andere kant van de accessoiresstekker op de kop kan tikken?

Het stekkertje op de Ten ziet er in ieder geval zo uit:
20201014_130057.jpg
 
Die originele zoeken gaat waarschijnlijk tegenvallen. Dat heb ik ook geprobeerd en was toen vrij kansloos.

Toen overgegaan op iets wat ik ook niet graag doe, maar wel moest...doorknippen en een waterdichte superseal connector erop. Doet maar heel effe pijn, en dan heb je er plezier van.

Succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan