Grrrrr, Remus Grand Prix WEER uitgescheurd

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.367
169
Veghel
Zit net ff m'n demper te verwisselen voor dat motorfeestje op de Drenthse Heide. Zie ik dat m'n Remus demper weer uitgescheurd is bij de onderste flens ;( . De gaten voor de popnagels in de carbon huls zijn weer naar de rand toe uitgescheurd :( . Deze keer heeft hij het bijna een jaar uitgehouden. De laatste keer heb ik de huls al een centimeter of 2 korter gemaakt. Als ik dat nu weer doe houd ik geen demper meer over.

Ik zit te denken om er evt een titanium huls op te zetten. Scheurt misschien minder snel uit.

Zijn carbon of titanium hulzen voor de Remus Grand Prix los leverbaar?
 
Et voir ici le resultat :(

full


Edit: ondertussen heb ik een mailtje naar de Remus importeur gestuurd. Eens kijken wat die ervan zegt.
 
Laatst bewerkt:
Je huls heeft ook wel erg weinig vlees, daar waar het gat geboord is. Je zou nieuwe gaten kunnen boren en eerst een metalen clipje om het gat van de huls kunnen doen, met de gebogen mantel aan de buitenkant. Dan de eindpot weer monteren en vastpoppen. De popnagel zet zich dan vast in het metaal van de clip en het carbon (en niet alleen in het carbon. Gaat nooit meer los, tenzij je hem uitboort. Je OUDE gaten ook gewoon voorzien van nieuwe popnagels. Een kniesoor die let op de extra popjes........

Pijp is zeker nog te 'redden'......en vergis je niet in de prijs van een titanium huls, als ie al past (je krijgt ook een totaal ander geluid).
 
Op dinsdag 25 juni 2002 23:44 schreef Mark TT het volgende:
...De popnagel zet zich dan vast in het metaal van de clip en het carbon (en niet alleen in het carbon. Gaat nooit meer los, tenzij je hem uitboort...

In dit geval zaten de popnagels door het carbon heen en waren vastgezet op de binnenste RVS ring.

Maar ik heb denk ik ook al een oplossing gevonden: met epoxyhars lijm ik een metalen stripje (0,3 of 0,5 mm dik) in de huls, opnieuw boren en dan vastpoppen. Ik probeer eerst deze oplossing voordat ik in de flens ga boren.

Mark TT: waar kan ik die clipjes evt vandaan halen?
 
Joris, die clipjes zijn vergelijkbaar met kuipclips, maar dan wat kleiner en dunner. je kan ze zelf maken van een heel dun stripje metaal (liefst veerstaal) die je eromheen vouwt en dan even de gaatjes boren. Het is maar dat het gat in het carbon ingekapselt is en minder snel zal uitscheuren door het jutteren van je popnagel in dit gaatje (door trillingen).

Een metalen rand om de huls dmv epoxy verbinding zal lastig worden. Kan je nog veel beter je flens helemaal vastlijmen aan de huls met speciale lijm, die bestand is tegen hoge temperaturen. Kan je vanaf deze kant wel nooit meer in je pijp (om bv nieuw dempingmateriaal aan te brengen). Maar dat kan je mooi NU doen. Gaat ie weer een aantal jaartjes mee.
 
Het (snelle) antwoord van de importeur
Het betreurt ons dat u niet geheel tevreden bent over onze Remus producten. Echter, elke sportdemper heeft onderhoud nodig. Voor de levensduur van een demper is het van belang dat het dempingsmateriaal geregeld (jaarlijks) vervangen wordt. Het dempings materiaal neemt deeltjes uit de uilaat gassen in zich op en verbrandt gedeeltelijk. Hierdoor wordt het vaster van structuur, geeft sneller warmte door aan de mantel en dempt de trillingen minder. Dit alles zou kunnen leiden tot defecten aan de demper mantel.
De mantel is via een motorfiets dealer op speciaal verzoek bij ons te bestellen. U dient rekening te houden met +/- € 150,-- ex demping materiaal. Als demping materiaal kunt u steenwol gebruiken.
In de praktijk blijkt helaas dat het vervangen van een mantel en dempings materiaal een bijna net zo kostbare zaak is als het aanschaffen van een nieuwe demper....

Is er ooit aan iemand verteld dat je 1 (?) keer per jaar het dempingsmateriaal moet vervangen? Enne verstand van zaken? Wat de kosten betreft: voor €500 kun je 3x extra hulsen en dempingsmateriaal kopen. Aan mij verkopen ze iig geen nieuwe demper. Denk dat ik de demper nogmaals een centimeter inkort, dan die tip van Mark opvolg en het ding opnieuw vul.

Voor de zekerheid: is steenwol het juiste materiaal?
 
Is er ooit aan iemand verteld dat je 1 (?) keer per jaar het dempingsmateriaal moet vervangen? Enne verstand van zaken? Wat de kosten betreft: voor €500 kun je 3x extra hulsen en dempingsmateriaal kopen. Aan mij verkopen ze iig geen nieuwe demper. Denk dat ik de demper nogmaals een centimeter inkort, dan die tip van Mark opvolg en het ding opnieuw vul.

Voor de zekerheid: is steenwol het juiste materiaal?
Micron had het geloof ik over eens pers 6000km... :?
 
Wat een lauwe reactie van Remus, gemiste kans denk ik.... '(

Voor de zekerheid: is steenwol het juiste materiaal?

Heb laatst dempermateriaal gekocht van Laser, de winkel had geen Yoshimuraspul. (v.d. Pol, Helmond) Was niet zo erg duur 15 euro of zo?
Krijg je zo'n groot pak, ik kan hem er 2 keer mee vullen.

Het lijkt idd veel op steenwol, maar ik heb voor dat geld dan toch liever "the real thing".
 
Is er ooit aan iemand verteld dat je 1 (?) keer per jaar het dempingsmateriaal moet vervangen? Enne verstand van zaken? Wat de kosten betreft: voor €500 kun je 3x extra hulsen en dempingsmateriaal kopen. Aan mij verkopen ze iig geen nieuwe demper. Denk dat ik de demper nogmaals een centimeter inkort, dan die tip van Mark opvolg en het ding opnieuw vul.

Voor de zekerheid: is steenwol het juiste materiaal?

Steenwol sucks, glaswol idem.
Brandt er vrij snel uit en wordt anders wel door de hogere frequenties vergruisd :(
Is dus alleen als noodoplossing geschikt!
O, en als je zelf vult...niet te vast aanstampen, gaat ten koste van demping!
Gebruik zelf een of ander vezelmateriaal dat zéér hittebestendig is en niet snel vergruisd!
Via Henko-exhaust gekregen!
http://www.henko-exhaust.nl/
Echter NIET goedkoop ;( , werkt wel goed! :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan