Gruis in Carter GPZ

FT500R

MF veteraan
29 mrt 2006
1.693
449
Den Haag
Hoi,

Ik ging vandaag de carterpan vervangen van een GPZ500S die ik gekregen heb.
Er zat een barst in.
Bij het los halen van de oude carterpan zag ik ineens allemaal gruis liggen, nu heb ik wel vaker wat foto's gezien met zilver/alluminium kleurig gruis maar ik heb ook bruin en geel achtige rotzooi.
Wat zou dit kunnen zijn?
lagerschalen van de krukas? stukken koppeling?
Ik heb het motorblok nog niet geprobeerd te starten dus ik weet niet of het vast zit of niet.
hier de foto van de rotzooi.
gruis.jpg


groeten paul
 
Deze blokjes staan erom bekend dat de magneten bij het vliegwiel nog wel eens los willen laten met alle gevolgen van dien. Dat oranje zou ook goed van de spoelen af kunnen komen.
 
Bedankt voor de reacties.

Die bruine meuk is best hard dus dat sluit vloeibare pakking een beetje uit. ik denk zelf ook dat het iets van de pakkinglamellen is (hopelijk iig geen bigend)
Binnenkort maar even van allebei de zijkanten de deksels ervanaf halen. Dan kan ik tenminste zien van welke kant t komt (koppeling of vliegwiel gebeuren)

groeten paul
 
Hm, vreemd. Pakking of lagerschalen zijn het in ieder geval niet.

Zou inderdaad restanten van het lakzegel van een rotor oid kunnen zijn.
 
wat ik begrepen heb van de vorige eigenaar is dat tijdens het rijden de motor er ineens mee ophield maar niet vast sloeg of doorknalde in toeren. Dit zou dan inderdaad wijzen op iets in de richting van de ontsteking/vliegwiel.

kunnen die losse stukken verder in het blok nog schade hebben veroorzaakt of kan ik (na het vervangen van de defecte ontstekingszaken) nieuwe olie erin gooien en proberen te starten.

groeten paul
 
Ja, de kans is zelfs groot dat er daardoor meer in het blok stuk is.
Een nieuwe rotor kan je kopen bij http://www.carmo.nl/index_nl.htm en kost iets van €160,- (=een stuk minder dan OEM).
 
Kijk anders eens in het KLE500 topic, daar word regelmatig verwezen naar de onbetrouwbare rotor van dit blok.
(is het zelfde als de GPZ500)
Er is een forum lid dat uitgebreik het reviseren van het blok bespreekt nadat 1 van de magneten los was gekomen.
 
Dit is zeker weten je vliegwiel/ rotor.
Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn KLE. Heb dr nu een gpz blok voor gekocht die ik er onder aan het hangen ben zodat ik het kle blok rustig kan reviseren.

Kijk anders eens in het KLE500 topic.
Er is een forum lid dat uitgebreik het reviseren van het blok bespreekt nadat 1 van de magneten los was gekomen.

Hierbij het linkje http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/169514/KLEintje-haar-blokske-is-vastgelopen-o-1.html
 
Hele grote kans inderdaad dat het de rotor is. Ff het linker blokdeksel eraf en je weet genoeg.

Nieuwe rotor bestellen bij Carmo, goedkoper en een stuk beter als origineel, de magneten zitten ingegoten in een ring in plaats van los, waardoor ze bijna niet meer eruit kunnen breken.

GPZ van me vriendin zit ook een carmo rotor in nu, wou een foto posten maar mobiel werkt ff niet mee.
 
hmmz ok we hebben het probleem dus waarschijnlijk geïsoleerd.

Aangezien het blok niet vastgeslagen is tijdens t rijden zou het dus nog best zo kunnen zijn dat als ik de rotor vervang en de boel goed doorspoel, ik weer met de motor zou kunnen rijden??

Heb de motor gekregen en een hele revisie zou ik toch echt te veel van t goede vinden dan gaat hij gewoon zo de verkoop in...

groeten paul
 
Ik kan me voorstellen dat je dat als optie ziet, maar de kans dat er bende in de olieleidingen zit en op andere plekken waar je het niet wilt hebben is erg groot. Ik Zou het niet doen (niet doorspoelen dus, maar open maken)
 
Helemaal opengooien dat blok en alles goed zuiver maken. Ik heb hiermee al rijdend op de snelweg een vastloper gehad ! Lees mijn topic maar grondig door en haal er een goed werkplaatsboek bij.
Kijk ook naar je startkoppeling. De boutjes waarmee die vastzit aan het vliegwiel trillen los, veroorzaken slagen op je vliegwiel waardoor de magneten mee loskomen. Die zit achter het linkerdeksel. Boutjes goed vastzetten met loctite.

Posting met foto's van de rotor en carterpan:
Starterke in "KLEintje haar blokske is vastgelopen :-o"
 
net je hele topic doorgelezen.
wat een verhaal!! wel erg goed en mooi aangepakt.

Als het mijn enige motor zou zijn zou ik em inderdaad helemaal uit elkaar halen maar aangezien ik em gekregen heb van iemand en ik ernaast nog een Fireblade heb staan heeft het ding niet echt veel prioriteit.
Eerst maar even tijd maken om de linkerdeksel eraf te peuteren en te kijken hoeveel er van mijn magneten afgesprongen is.

Groeten paul
 
Terug
Bovenaan Onderaan