Gruis in de afgetapte olie

swetty

MF veteraan
15 jan 2002
44.236
14.138
Twente
Recentelijk heb ik olie ververst van mijn fzr600.

Nu had de fzr600 een mankement tw een ratelende 6de versnelling en waarschijnlijk agv pitting. Ik heb voor de zekerheid de carterpan onderweg gehaald en de zaak bekeken; geen metaaldelen oid gevonden dus geen paniek... ;)

Nu heb ik de afgewerkte olie 3 weken laten staan en hierna weer teruggegoten in wat plastic flessen. Als laatste zie ik toch wat 'gruis' in de opvangbak liggen en ik probeer het thuis te brengen. Het zijn geen metaaldeeltjes want ik kan het tussen mijn vingers fijn drukken. Ik denk bijv aan kopplingsplaten slijtsel (koppeling slipt nl) of slijtsel van de nokkenaskettingspanner, een andere idee heb ik niet. Jullie misschien?


Foto van de opvangbak:

full
 
Laatst bewerkt:
Ok, so far so good...

Ik heb inmiddels de nieuwe koppelingsplaten/veren binnen en zal ff monteren. Volgens de instructies moet ik ze een nacht in de olie laten inweken..... :?

Kan ze toch met olie overgieten en dan monteren....
 
Ok, so far so good...

Ik heb inmiddels de nieuwe koppelingsplaten/veren binnen en zal ff monteren. Volgens de instructies moet ik ze een nacht in de olie laten inweken..... :?

Kan ze toch met olie overgieten en dan monteren....

Tja.... het is gewoon net zoiets als je motor warm rijden voor het raggen....


Het hoeft niet, maar beter doe je het wel.
 
Tja.... het is gewoon net zoiets als je motor warm rijden voor het raggen....


Het hoeft niet, maar beter doe je het wel.

Ik ben geen ragger dus dat komt wel goed, dus ik doe eerst ff kalm aan.

Ondertussen heb ik de nieuwe platen ff in een bak gedaan en olie erover gegoten. Eerst een bakje koffie tesamen met mijn vrouw......kan toch niet rijden.


En hierna een nieuw ketting kopen en achtertandwiel. Voortandwiel had gelijk vervangen cirkelzaag model.. :? ) en achteraf bekeken is de ketting ook verrot......

Ach, ik vermaak me wel tot aan de kerstdagen..... ;)
 
Laatst bewerkt:
Kees is klaar..... met de koppelingplaten/veren vervangen..... :Y

Alles weer gemonteerd en een heel klein stukje gereden.... koppeling doet het..... :+

Op naar de volgende klus...........
 
Welke platen had je, en met kevlar of zonder

Hoe koppelt hij en hoe grijpt hij aan.

Wat voor olie.

Ik ben benieuwd omdat er bij mij ook nieuwe in gaan.

Ik heb bij 'Bunker' de gewone (Lucas) besteld met een stel veren. Ik heb voor de zekerheid ff de veerlengte opgemeten en vergeleken met de originele... zat toch een paar millimeter tussen...nieuw waren dus langer.

Aangrijpen/ontkoppelen prima... iig geen geschok oid.

Olie is een half-syntheet.... en in de beschrijving stond dat ze toch mineraal aanbevelen... :z

Slippen, geen idee. Ik heb gisteren avond slechts 500m mee gereden... ff een blokje om en geen zout. Als ik de grote straat opga dan is het helemaal wit... |( en dat doe ik niet. De fzr is nu heel netjes gepoetst. Volgend jaar meld ik me wel............. :W
 
Ketting en tandwielen áltijd samen vervangen.

Weet ik, ik heb slechts 100 km met een nieuwe voortandwiel gereden en ik kwam erachter de de ketting op sommige plekken flink versleten is. Eind volgende maand komt er een nieuwe kettingset op. Kan niet alles tegelijk want begin volgend jaar is de grote beurt van de duc gepland.... en dat kost ook wat...... ;)
 
En zo staat hij er nu bij:

En hij rijdt best (en ik ben erg tevreden) wel goed, veel gemakkelijker dan de 888. Maarja, geen karakter he......

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan