Gruis in de afgetapte olie

swetty

MF veteraan
15 jan 2002
44.236
14.138
Twente
Recentelijk heb ik olie ververst van mijn fzr600.

Nu had de fzr600 een mankement tw een ratelende 6de versnelling en waarschijnlijk agv pitting. Ik heb voor de zekerheid de carterpan onderweg gehaald en de zaak bekeken; geen metaaldelen oid gevonden dus geen paniek... ;)

Nu heb ik de afgewerkte olie 3 weken laten staan en hierna weer teruggegoten in wat plastic flessen. Als laatste zie ik toch wat 'gruis' in de opvangbak liggen en ik probeer het thuis te brengen. Het zijn geen metaaldeeltjes want ik kan het tussen mijn vingers fijn drukken. Ik denk bijv aan kopplingsplaten slijtsel (koppeling slipt nl) of slijtsel van de nokkenaskettingspanner, een andere idee heb ik niet. Jullie misschien?


Foto van de opvangbak:

full
 
Laatst bewerkt:
Je moet vaker olie verversen en/of een betere kwaliteit olie gebruiken.
Zo smerig hoort een carter er echt niet uit te zien. :N
Een FZR600 van de eerste eigenaar? :N Ligt een beetje voor de hand, vind je niet. :P

Mijn carter zag er trouwens zo uit, motor van 25 jaar oud. :Y *O*

Topicstarter, ik zou deze interval (incl filter!) wat korter houden dan normaal.
En dan eventueel even spoelen met speciale reiniger. O-)
 
Een FZR600 van de eerste eigenaar? :N Ligt een beetje voor de hand, vind je niet. :P

Mijn carter zag er trouwens zo uit, motor van 25 jaar oud. :Y *O*

Topicstarter, ik zou deze interval (incl filter!) wat korter houden dan normaal.
En dan eventueel even spoelen met speciale reiniger. O-)


Ook een vieze drap olie.... met van die slierten met slijtsel oid...

Daarom heb ik ook meteen olie ververst, ik vertrouwde zijn (lul) verhalen ook niet. Voor 800,- euro kon je weinig anders verwachten....

En olie zal ik na een paar flinke ritten van het voorjaar vervangen kost me de kop ook niet...
 
Laatst bewerkt:
Fzr ziet er wel erg netjes uit.

Ik zie je volgend jaar wel verschijnen.

Groetjes :]

Marlboro man

Yep voor dat geld best wel. Nu nog een nieuwe ketting/achtertandwiel scoren en dan is hij af. Banden/remblokken zijn bijna nieuw dus hierna zijn alle slijtagedelen wel vervangen.

Ohja, misschien nog een K&N filter scoren en de carburatuers laten afstellen. Ik heb het gevoel dat hij onderin rijk staat afgesteld alhoewel ik uitkom op 1:17 in de 400km die ik totnu toe gereden heb, dus niet gek.....

En mocht een rit in de beurt zijn dan laat ik me zien.... maar meestal hang ik uit in DL (op slechts 5min) want in NL is het k*t rijden met alle maatregelen.... :r
 
Laatst bewerkt:
Ook een vieze drap olie.... met van die slierten met slijtsel oid...

Daarom heb ik ook meteen olie ververst, ik vertrouwde zijn (lul) verhalen ook niet. Voor 800,- euro kon je weinig anders verwachten....

En olie zal ik na een paar flinke ritten van het voorjaar vervangen kost me de kop ook niet...
Dat heet gewoon sludge en is geen slijtsel, maar een redelijk normaal (vocht)verschijnsel.
Tenzij je zo vaak ververst als ik. ;)
 
Hou er een magneet bij, dan weet je zeker dat het geen metaal deeltjes zijn.... In mijn olie aftap-plug zit een magneetje, en daar hangt ook alles troep aan, maar dat zijn hele fijne metaaldeeltjes en die kan je makkelijk fijnknijpen ja.
 
Hou er een magneet bij, dan weet je zeker dat het geen metaal deeltjes zijn.... In mijn olie aftap-plug zit een magneetje, en daar hangt ook alles troep aan, maar dat zijn hele fijne metaaldeeltjes en die kan je makkelijk fijnknijpen ja.

Alleen staal , nikkel en cobalt zijn magnetisch, alle andere metalen niet. Dus het kan evengoed metaal zijn. Lagers e.d. zijn van metaal en zijn ook niet magnetisch.

Maar gruis in de olie betekent dat er wel iets aan de hand is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan