Gs 1000 Valse lucht versus Vlotter niveau

Ok, onderbuikgevoel dat het dus niet aan de vlotterniveaus'ligt...
Nieuwe tourmax setje op carb 1 en 2 ( die lekte) en afgesteld op vloeistof niveau 3 en 5 mm.
Maar zodra je het ding start is het 1200 rpm geef je gas 3000 en wil hij niet lager, ook niet met kracht op de aandrijving gaskleppen
Action remmenreiniger doet niets zowel op 1200 als 3000 rpm lijkt wel of een gasschuif blijft open staan.
Wat bedoel je met 3 en 5mm, is dat voor die 2 carbs verschillend dan?

Het probleem zoals je beschrijft is vrijwel zeker benzine-armoede. Vergeet even dat hij op 1200 loopt zonder gas te geven, dat kan.
Maar je stationair staat waarschijnlijk te ver open en daarom blijft hij hoog als je een keer gas geeft.
Als je hem rijker zet, kan je de stationair terugschroeven en zal hij wel terugvallen.

MITS!! de rest van je motor in orde is en dat is natuurlijk altijd de grote vraag bij dit soort internet raadplegingen, want ik ben ook geen helderziende :P
(valse lucht kan inderdaad ook zulke effecten geven maar met nieuwe inlaatrubbers en goed gemonteerde carbs gaan we daar even niet van uit.

En rijker zetten, dat is, checken of je sproeiers goed schoon zijn? Staat alles volgens fabrieksinstelling en hoe origineel is de motor?
Staan de mengselschroeven goed? Synchroon in orde? Uitlaatbochten even warm?
Is de compressie goed, etc, want anders is de onderdruk ook niet zoals die hoort in het inlaattraject.
Om het probleem te checken kan je makkelijk het vlotterniveau een milimeter verhogen, dan zou hij echt anders moeten reageren.
Een mm is misschien teveel voor het goede, maar zou wel direct effect moeten geven.

Het meten van de vlotterhoogte is ook nog niet zo makkelijk, daar zit je zo een halve mm naast en dat heeft echt flinke invloed.
Een motor van ca 40 jaar oud daarnaast maakt ook nog eens dat de fabrieksinstellingen wellicht niet helemaal ideaal meer zijn door slijtage aan blok en carbs, en niet te vergeten de benzine van vandaag de dag :(..
Dus het kan zijn dat je wat moet afwijken van fabrieksinstelling...

Tourmax, de kwaliteit op zich vind ik zeker niet slecht maar de spullen zijn niet goed gekalibreerd tov origineel (Mikuni).
Ik heb daar ooit 3x vlotternaaldjes van besteld, en 3x een verschillende lengte stiftje gekregen, en met hele verschillende veerstijfheden, dat werkt ook niet echt lekker natuurlijk.
Een stugge veer sluit veel sneller af dan een slappe en heeft dus invloed op het vlotterniveau .. daar ga je dan met je afstelpogingen (wel te ondervangen overigens als je vanuit de vlotterbak met een slangetje de hoogte meet ipv met carb ondersteboven tot onderkant vlotter)

Enne, eerst die overlopende carburateur fixen!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zo'n gevoel dat 1 schuif blijft openstaan> Klepspeling is gemeten en in orde
Dat kan niet omdat ze allemaal aan elkaar gekoppeld zitten,het zou alleen kunnen als je niet goed gesynchroniseerd heb
dat er 1 te hoog staat.
 
Wat bedoel je met 3 en 5mm, is dat voor die 2 carbs verschillend dan?
vloeistof niveau = binnen de specs die krijg je toch nooit nauwkeuriger

Het probleem zoals je beschrijft is vrijwel zeker benzine-armoede. Vergeet even dat hij op 1200 loopt zonder gas te geven, dat kan.
Maar je stationair staat waarschijnlijk te ver open en daarom blijft hij hoog als je een keer gas geeft.
Als je hem rijker zet, kan je de stationair terugschroeven en zal hij wel terugvallen.
Dan kan ik de pilot schroeven een hele slag verder uitdraaien, staan nu op 1 slag = GS1000 '79 USA , andere modellen is preset, en dat weet niemand.
MITS!! de rest van je motor in orde is en dat is natuurlijk altijd de grote vraag bij dit soort internet raadplegingen, want ik ben ook geen helderziende :P
(valse lucht kan inderdaad ook zulke effecten geven maar met nieuwe inlaatrubbers en goed gemonteerde carbs gaan we daar even niet van uit.
Ik meen van wel, Nieuw inlaat rubbers , nieuwe koppakking /voetpakking, 1ste overmaat, uitlaat geleiders, klepseals , Carbs netjes gemonteerd "slangklemmen" aangetrokken
En rijker zetten, dat is, checken of je sproeiers goed schoon zijn? Staat alles volgens fabrieksinstelling en hoe origineel is de motor?
Staan de mengselschroeven goed? Synchroon in orde? Uitlaatbochten even warm?
Is de compressie goed, etc, want anders is de onderdruk ook niet zoals die hoort in het inlaattraject.
Synchroon; ik zal hem er nog eens aanhangen, maar vorige jaar (250km terug) stond die nog goed.
Compressie nog niet getest bij dit nieuwe blok, Uitlaten zal ik meten.
Om het probleem te checken kan je makkelijk het vlotterniveau een milimeter verhogen, dan zou hij echt anders moeten reageren.
Een mm is misschien teveel voor het goede, maar zou wel direct effect moeten geven.

Het meten van de vlotterhoogte is ook nog niet zo makkelijk, daar zit je zo een halve mm naast en dat heeft echt flinke invloed.
Een motor van ca 40 jaar oud daarnaast maakt ook nog eens dat de fabrieksinstellingen wellicht niet helemaal ideaal meer zijn door slijtage aan blok en carbs, en niet te vergeten de benzine van vandaag de dag :(..
Dus het kan zijn dat je wat moet afwijken van fabrieksinstelling...
OK
Tourmax, de kwaliteit op zich vind ik zeker niet slecht maar de spullen zijn niet goed gekalibreerd tov origineel (Mikuni).
Ik heb daar ooit 3x vlotternaaldjes van besteld, en 3x een verschillende lengte stiftje gekregen, en met hele verschillende veerstijfheden, dat werkt ook niet echt lekker natuurlijk.
Een stugge veer sluit veel sneller af dan een slappe en heeft dus invloed op het vlotterniveau .. daar ga je dan met je afstelpogingen (wel te ondervangen overigens als je vanuit de vlotterbak met een slangetje de hoogte meet ipv met carb ondersteboven tot onderkant vlotter)
Dan maakt Tourmax dus troep, bij 3 verschillende stiftjes [, ik meet idd met een slangetje, het meten van de vlotter tov de bak is te grof.QUOTE]


Enne, eerst die overlopende carburateur fixen!
[/QUOTE]
Dat had ik reeds gedaan zoals hierboven is gezegd.

Is Action remmenreiniger wel zo'n goede lek tester?

Maar zal
1 Uitlaten meten
2 Balanceren
3 Compressie meten
4 Kijken of de gasschuiven niet los zitten
 
Laatst bewerkt:
12-7-2020​
Compressietest​
6.8​
6.8​
6.9​
6.7​
bar​
1 ste overmaat nieuw​
Compressietest​
bar​
Timing​
Schakels tussen 2 en 3​
Temperatuur uitlaat 1m​
85​
75​
100​
70​
Temperatuur uitlaat 4m​
130​
120​
150​
100​
Synchronisatie​
-2​
Laat zich niet synchroniseren op cil 4​
Cil 1,2 ,3 waren nog goed qua synchroon.
Ook de pilotschroeven naderhand 1 slag uitgedraaid, hij blijft doorschieten naar 3000 rpm, ploft in de inlaten.
 
Beetje weinig compressie,zou maar eens een lektest doen,zou me niks verbazen als er meerdere kleppen lekken.
 
Cilinder 4 draait niet mee. Carb vies.
Wel heel weinig compressie
Ga ik carb 4 schoonmaken, thx, je zou toch zeggen dat ultrasoon en een kanaaltjes test het zouden moeten doen...
De fiets is nog niet ingereden, denk dat de kale cilinderwand nog te veel groeven heeft van het honen. Of ik heb toch te slechte kleppen.
Zal eens een lektest doen.
 
Ga ik carb 4 schoonmaken, thx, je zou toch zeggen dat ultrasoon en een kanaaltjes test het zouden moeten doen...
De fiets is nog niet ingereden, denk dat de kale cilinderwand nog te veel groeven heeft van het honen. Of ik heb toch te slechte kleppen.
Zal eens een lektest doen.
Of je meter meet gewoon niet lekker. de waardes zitten nl wel dicht bij elkaar... en voor een motor met nieuwe zuigers verwacht je niet dat hij op alle 4 lekt en ook even veel..
 
Cilinder 4 draait niet mee. Carb vies.
Daar lijkt het wel op ja

Nog tav het inregelen van het vlotterniveau; op 2mm inschatten is echt veel te onnauwkeurig. Je zou moeten proberen je carburateurs in X en Y richting netjes horizontaal te hangen en echt goed de hoogte te meten.

Maar de eerste verdachte is nu de benzinetoevoer van cilinder 4...
 
Ga ik carb 4 schoonmaken, thx, je zou toch zeggen dat ultrasoon en een kanaaltjes test het zouden moeten doen...
De fiets is nog niet ingereden, denk dat de kale cilinderwand nog te veel groeven heeft van het honen. Of ik heb toch te slechte kleppen.
Zal eens een lektest doen.
Hmmm,dat is ook wel te controleren door wat olie in de cilinder te gieten en daarna de compressie testen,is die dan een
een stuk hoger dan weet je dat het de zuigerveren zijn die dat compressie verlies veroorzaken,maar de lage compressie in combinatie met
ploffen uit de carbs lijkt de oorzaak niet goed afsluitende kleppen.
 
Hmmm,dat is ook wel te controleren door wat olie in de cilinder te gieten en daarna de compressie testen,is die dan een
een stuk hoger dan weet je dat het de zuigerveren zijn die dat compressie verlies veroorzaken,maar de lage compressie in combinatie met
ploffen uit de carbs lijkt de oorzaak niet goed afsluitende kleppen.
idd, of timing niet goed.. maar niet waarschijnlijk omdat het maar op 1 cilinder is...
 
Daar lijkt het wel op ja

Nog tav het inregelen van het vlotterniveau; op 2mm inschatten is echt veel te onnauwkeurig. Je zou moeten proberen je carburateurs in X en Y richting netjes horizontaal te hangen en echt goed de hoogte te meten.

Maar de eerste verdachte is nu de benzinetoevoer van cilinder 4...
Hangt plat in de bankschroef of bedoel je de vlotterhoogte meten met de vlotterbakjes eraf?
 
Hmmm,dat is ook wel te controleren door wat olie in de cilinder te gieten en daarna de compressie testen,is die dan een
een stuk hoger dan weet je dat het de zuigerveren zijn die dat compressie verlies veroorzaken,maar de lage compressie in combinatie met
ploffen uit de carbs lijkt de oorzaak niet goed afsluitende kleppen.
Kan ook een cilinder lektest doen.
Lekkende kleppen, dat zou balen zijn,
 
Hangt plat in de bankschroef of bedoel je de vlotterhoogte meten met de vlotterbakjes eraf?
nee, bedoel met slangen. Wel zaak natuurlijk dat ie exact recht hangt anders klopt het nooit.
En dat is nog niet zo makkelijk. Beste op de motor natuurlijk!

Wat je wel kan doen is de carbs ondersteboven met bakjes eraf checken en dan onderling vergelijken, vooral cilinder 4 tov de andere 3...

En de kleppen checken dus..
Je schrijft over cilinder revisie, nieuwe zuigers etc?
Maar de kop niet nagezien? Of wat is er met de kop evt gedaan?
 
nee, bedoel met slangen. Wel zaak natuurlijk dat ie exact recht hangt anders klopt het nooit.
En dat is nog niet zo makkelijk. Beste op de motor natuurlijk!

Wat je wel kan doen is de carbs ondersteboven met bakjes eraf checken en dan onderling vergelijken, vooral cilinder 4 tov de andere 3...

En de kleppen checken dus..
Je schrijft over cilinder revisie, nieuwe zuigers etc?
Maar de kop niet nagezien? Of wat is er met de kop evt gedaan?
Na het plaatsen van nieuwe klepgeleiders (Uitlaten) heeft mijn schoonzoon de kleppen geslepen en met wasbenzine gecontroleerd.
Het bevreemd zijn dat ze lekken, want hij is best nauwkeurig daarin.
 
Na het plaatsen van nieuwe klepgeleiders (Uitlaten) heeft mijn schoonzoon de kleppen geslepen en met wasbenzine gecontroleerd.
Het bevreemd zijn dat ze lekken, want hij is best nauwkeurig daarin.
Heb je een goede band met je schoonzoon of niet?
Vaders die brommers/motoren van schoonzonen saboteren komt immers regelmatig voor, misschien is dit payback? :+

Niet lek met wasbenzine wil ook nog niet zeggen dat het goed is.. het was dus toen, in die stand met de klepen kennelijk dicht.. maar daarna kan vanalles gebeuren.. kleppen in andere rotatie stand, kleppen op andere cilinder beland, klep bij monteren krom gemaakt etc

Maar gezien de compressiewaarden (gelijk over 4 cil) is het ook nog niet aangetoond he!
 
Heb je een goede band met je schoonzoon of niet?
Vaders die brommers/motoren van schoonzonen saboteren komt immers regelmatig voor, misschien is dit payback? :+
Ik hoop toch van niet :P Ik zeg wel vaak dat hij te gehaast is en hij zal wel bedoelen dat ik te langzaam ben 8-)
Niet lek met wasbenzine wil ook nog niet zeggen dat het goed is.. het was dus toen, in die stand met de klepen kennelijk dicht.. maar daarna kan vanalles gebeuren.. kleppen in andere rotatie stand, kleppen op andere cilinder beland, klep bij monteren krom gemaakt etc

Maar gezien de compressiewaarden (gelijk over 4 cil) is het ook nog niet aangetoond he!
Nee idd, maar de lektest geeft uitsluitsel:

Cilinder lekkage test​
Kop lekkages​
1​
2​
3​
4​
test middel: 8 bar luchtdruk​
13-7-2020​
5.00%​
3.00%​
3.00%​
2.00%​
Dus met de kleppen is niks mis.......maar wat nu,
ik ga toch zoals @daddyphilipsen zegt de Carburateurs weer eruit halen en Nr 4 eens heel goed nakijken.
 
We hebben de pilot naalden nagekeken en het stationair kanaaltjes doorgespoten, zoals ik dacht was alles open.
De carbs zijn echt schoon.
Vlotterhoogte van nr 4 was idd te laag, aangepast. op 3mm vloeistof niveau.
Geplaatst en nog steeds 3000 rpm, toen maar de air-schroeven dicht gedraaid tot een 30 graden open.
Hij valt nog - twijfelachtig bij 3000rpm- terug naar 1000rpm , maar niet zoals ik gewend ben van een motor.
Als de motor bijna koud is, start deze en draait 3000 rpm, zonder choke, naar ong 30 seconden valt die terug op 1000 rpm
Ook weer een remmenreiniger test gedaan, maar geen reactie,
 
Weet je zeker dat het gas niet blijft hangen,en anders zou je zeggen dat hij te arm staat bij lage toeren,
misschien een grotere stationair sproeier proberen,of de gasnaald een standje hoger zetten.
 
Weet je zeker dat het gas niet blijft hangen,en anders zou je zeggen dat hij te arm staat bij lage toeren,
misschien een grotere stationair sproeier proberen,of de gasnaald een standje hoger zetten.
Ik ga echt twijfelen aan mijn observatie vermogen of de gasschuiven goed sluiten.
Als boven de kapjes eraf zijn, en ik druk nr 3 (met de hele arm dicht dan daalt inderdaad het toerental, maar volgens mij doe ik de schuiven dan verder dicht dan het stationair instellen (verbuig de hele zaak).
Colortune zegt nu (met de airschroeven bijna dicht (30° open) dat de kleur in het eerste kwart mooi bunzenblauw is, alleen cil 3 heb ik een 3/4 open staan (airscrew) die was geel . Gasnaald bereik is pas na 1/4 tot 3/4 dat is alleen belast en daar loopt de machine goed.
Ik kan de pilot schroeven nog verder open zetten, dus staan nu (zoals beschreven op het gsowners forum) op 7/8 open.
 
25-7-2020
Andere set carbs gemonteerd:
geen effect,
Set inlaatrubbers + nieuwe O-ringen geplaatst:
geen effect.
De machine start stationair op 1200rpm en zodra je wat gas geeft loopt hij 3000 en valt langzaam terug naar 1200.
Ik ga geloven dat niemand van het motor forum dit ooit heeft mee gemaakt.
Of ik heb 2 sets Carbs die dezelfde fout (= valse lucht) maken.
 
Waarom noem je het steeds valse lucht. Gewoon 'lucht' geeft hetzelfde effect. Wat ik eerder al zei, en RG Gamma pas nog herhaalde, het lijkt alsof hij te arm staat.
Als je die 2e carbu set hetzelfde hebt afgesteld zal die ook hetzelfde doen.... Toch??
 
Terug
Bovenaan Onderaan