GS 400 1982 valt uit tijdens het rijden

Timbo558

Rookie
21 aug 2017
27
20
Gemert
Hallo mede motorfanaten.

Ik ben sinds kort troste eigenaar van mijn eerste motor. Een suzuki GS 400 uit 1982. Nu weet ik dat het een oud beestje is en natuurlijk zijn mankementen heeft. Zo heb ik al het een en ander aangepakt. En ben ik ook bereid om erin te investeren.

Tot nu toe kon ik verklaren wat er aan de hand was en het verhelpen van het probleem. Maar nu weet ik het even niet meer.

Ik heb er nieuwe richtingaanwijzers op gemonteerd (geen LED), eerst de twee voorste. Die functioneerde prima. Toen ik bij de 3e (linksachter) begon, deed geen 1 knipperlicht het nog. Ook geen klikgeluidje of een melding op het dashboard/teller instrumentenpaneel. Ik ben al op zoek geweest naar een zekering maar kon hem simpelweg niet vinden. (kan zijn dat de vorige eigenaar het gewijzigd heeft, zal niet het eerste zijn dat niet klopte.) ook de elektrische start functioneert niet meer sindsdien.

Nu heb ik gisteren 60 a 70km gereden met de motor. Probleemloos op een willekeurig sputtertje na.

Maar toen ik vandaag naar mijn werk reed en de snelweg afkwam en mijn koppeling in kneep, verloor de motor al zijn toeren en viel per direct uit. Nu krijg ik hem niet meer gestart en weet ik nu even niet meer wat het probleem kan zijn. Dus na een lange uitleg eindelijk mijn vraag: heeft iemand enig idee/inbreng wat het kan zijn? Alle nuttige info is zeer gewaardeerd! : :t
 
Als je elektrische start ook overleden is zou ik het toch eens in de elektriek gaan zoeken. Zeker gezien je hier recent zelf aan gezeten hebt. Is het voltage van de accu voldoende onder belasting? Zijn de massa aansluitingen nog goed? Zijn alle kabels nog heel?

Heb zelf een GS450E gehad en daar heb ik 1 keer pech mee gehad: de ketting had de kabels van het startrelais een knauw gegeven (dat relais was losgekomen van zijn bevestiging). Was echt even zoeken gezien de kabels daar redelijk vuil waren en ik dus het niet zo snel zag.

Als je dingen gaat doormeten (weerstand) vergeet dan niet het elektrische circuit te onderbreken. Die fout heb ik al voor je gemaakt :+

Success in ieder geval, de lijst van Vulcanrider is zeker een goed start punt!
 
Hallo Tijmen,

Het is inderdaad sowieso een elektrisch probleem. kabels heb ik (tot zo ver mogelijk) gecontroleerd en er waren geen verassingen. Ik heb a.s. donderdag een spanningsmeter tot mijn beschikking. Dankjewel voor de tip over het onderbreken. Vraag me af hoe lang het geduurd zou hebben voordat (of überhaupt) ik er achter gekomen was.

Ik heb een sterk vermoeden dat het relais kapot is met de zekering daarin. Ik wist namelijk ook niet dat er een zekering in kon zitten. Dacht dat die er naast zat in een plastic houdertje. Keep you posted!
 
Ik heb hier in de garage een gs450e staan van mm schoonzoon en die starte ook niet.

Het relais klikte wel maar voor de rest niet. Beide polen even gekoppeld met een schroevendraaier en toen liep hij wel.

Nu had ik nog een relais liggen, die erop en alles ging weer top.

Maar aangezien jij onder het rijden problemen kreeg, kunnen meerdere zaken een oorzaak hebben. Van een tank die vacuüm is tot een rotte accu.

Stap voor stap checken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan