GS 450 verplicht aanduwen, accu dood?

Okidoki

Die hard MF'er
16 apr 2004
282
0
nieuwegein
Gegroet!

Ik ben sinds 4 dagen de trotse bezitter van een soesoekie GS 450 E uit 1981.

Nu wil de motor echter niet starten (koud of warm) op de startmotor. Hij draait een keer rond en dan geeft ie het op. Aanduwen dan maar. Dit gaat goed en alles doet het dan, inclusief verlichtingen etc.

Toen ik de motor ophaalde bij de verkoper startte hij prima op de accu, maar in twee dagen is dit helemaal verdwenen.

Het ligt volgens mij aan de accu die veel te oud is (en te lang niet gebruikt). Mijn vraag is: kan het ook iets anders zijn: bijvoorbeeld dat ie niet genoeg bijlaadt tijdens het rijden (dynamo/contactpuntjes/...)?

Anders wilde ik maar een andere accu erin mikken. Hoe kom ik eigenlijk aan een accu? Geen idee welk type ik nodig heb en waar deze (voor een redelijk prijsje) te koop zijn... :?

Kortom: HELP! '(

Opmerkingen, suggesties, tips zijn :}

waarschijnlijk de accu ja,

als je net gereden hebt en je zet hem uit, start ie dan nog gewoon als je paar minuten wacht?

als ja dan is het echt wel de accu.

gellukkig is een gs450 net als gs500 makkelijk aan te duwen in je eentje

moest de mijne 2 maanden lang elke morgen aanduwen, word je groot en sterk van :P

waarschijnlijk de accu ja,

als je net gereden hebt en je zet hem uit, start ie dan nog gewoon als je paar minuten wacht?

als ja dan is het echt wel de accu.

De dag dat ik hem kreeg startte die prima, ook koud. 1 dag later aanduwen. bij de benzinepomp startte die wel weer electrisch. Weer een dag later start ie NIET. Ook niet als je net 50 km hebt gereden, 'm uitzet en direct weer probeert te starten... Maakt wel een slag of wat, maar geeft het daarna op (zonder aan te slaan)

|(

gellukkig is een gs450 net als gs500 makkelijk aan te duwen in je eentje

moest de mijne 2 maanden lang elke morgen aanduwen, word je groot en sterk van :P

B|

:P :P :P

Ik heb dat probleem ook gehad met mijn motor. Bij de verkoop startte hij goed, toen ik eenmaal thuis was, startte de motor alleen maar wanneer die zin had.

Het konden twee dingen zijn, of de startmotor kapot of een nieuwe accu... gelukkig voor mij was het de accu. Deze accu was erg oud, ik heb er een nieuwe ingezet en het probleem was opgelost! 8-)

Ik heb dat probleem ook gehad met mijn motor. Bij de verkoop startte hij goed, toen ik eenmaal thuis was, startte de motor alleen maar wanneer die zin had.

Het konden twee dingen zijn, of de startmotor kapot of een nieuwe accu... gelukkig voor mij was het de accu. Deze accu was erg oud, ik heb er een nieuwe ingezet en het probleem was opgelost! 8-)

Denk eerlijk gezegd ook dat het bij mij de accu is, volgens mij zit die er al een flink aantal jaartjes in... Maar waar haal ik een andere accu vandaan? (en welk type?)

rij een stuk, meet meteen daarna de acuuspanning laat hem paar uurtje wachten en doe het nog eens, als er flinke daling is in de spanning dan is het gewoon de accu

een accu had ik trouwens voor 30 euro gehaald op een motorbeurs. er zat geen accu voeistof bij maar die kost echt niks en kun je wel bij een motorzaak halen

Volgens mij ligt het probleem zeker niet bij de accu. Ik zou eens beginnen met het laadcircuit na te kijken.
Je kunt de accu een nacht aan de lader hangen en de volgende ochtend eens kijken hoe het start, zo te horen is die gewoon helemaal leeg.

De makkelijkste test die je kunt doen is de accuspanning meten bij 3000tpm, deze zou iets van 13V moeten zijn (in elk geval meer dan wanneer de motor uit staat).

Is het een "klassieke" accu met vloeistof en 6 dopjes/cellen? Controleer dan éérst het VLOEISTOFNIVEAU, moet reiken tot een krappe centimeter BOVEN de plaatkoppen, vaak bij goed licht op de doorschijnende buitenkant zichtbaar, merkstrepen maximum en minimum.

Indien vloeistof te laag, per iedere cel gedistilleerd/ gedemineraliseerd water bijdruppelen; in "noodgeval" VERSE smelt van schone diepvrieskast-sneeuw toelaatbaar.

Bedankt voor alle reacties!!

Eerst maar es even die accu eruit slopen en zien hoe die erbij staat. Daarna zien we wel verder.

Als het vloeistofniveau goed is toch maar ff (laten) doormeten.

Volgens mij ligt het probleem zeker niet bij de accu. Ik zou eens beginnen met het laadcircuit na te kijken.
Je kunt de accu een nacht aan de lader hangen en de volgende ochtend eens kijken hoe het start, zo te horen is die gewoon helemaal leeg.

Hij is inderdaad helemaal leeg geraakt. Maar hij heeft 'm wel met volle accu gekregen, twee dagen geleden. De accu houdt dus blijkbaar geen spanning.

De makkelijkste test die je kunt doen is de accuspanning meten bij 3000tpm, deze zou iets van 13V moeten zijn (in elk geval meer dan wanneer de motor uit staat).

Dat ligt er maar aan: Bij een gezonde accu klopt dat. Bij een defecte accu kan het makkelijk zo zijn dat de dynamo dermate wordt belast door (behalve draaiende motor met verlichting) het laden van de defecte accu, dat de spanning die waarde helemaal niet haalt. Daarvan is de accu dan de oorzaak, niet het laadcircuit.

Ikzelf hou 't wel op een overleden accu...

Ik bedoel met "verse smelt van diepvriezer-sneeuw" dat je, als je zonder vervoer zit om in een doe-markt gedistilleerd/ gedemineraliseerd water te kopen, veilig schone condens-sneeuw uit een diepvrieskist in een glas kunt schrappen waarin het vanzelf smelt en dat kun je dan in de accu-cellen druppelen die te laag staan qua vloeistof-niveau.

Gebruik in ieder geval GEEN kraanwater want je vermoordt de accu daarmee.

Er bestaan ook andere accu's die òf geheel gesloten zijn òf er zit een "gel" in; daar kun je zelf niet mee knutselen, op is op.

Hij is inderdaad helemaal leeg geraakt. Maar hij heeft 'm wel met volle accu gekregen, twee dagen geleden. De accu houdt dus blijkbaar geen spanning.
...

Dus in 2 dagen een accu van goed naar volledig dood :? Die dingen gaan langzaam kapot, de lading die ze kunnen bevatten neemt steeds meer af.

Dat ligt er maar aan: Bij een gezonde accu klopt dat. Bij een defecte accu kan het makkelijk zo zijn dat de dynamo dermate wordt belast door (behalve draaiende motor met verlichting) het laden van de defecte accu, dat de spanning die waarde helemaal niet haalt. Daarvan is de accu dan de oorzaak, niet het laadcircuit.

Ikzelf hou 't wel op een overleden accu...
...

Klopt, maar dan moet de accuspanning met draaiende motor nog steeds hoger zijn dan met niet draaiende motor. Maakt niet uit hoe slecht de accu is.

Dus in 2 dagen een accu van goed naar volledig dood :? Die dingen gaan langzaam kapot, de lading die ze kunnen bevatten neemt steeds meer af.

Ben ik helemaal met je eens. Ik vermoed dan ook dat de accu dit traject al bij de vorige eigenaar heeft afgelegd en dat ie vlak voor de verkoop nog eens stevig is opgeladen :r .

Klopt, maar dan moet de accuspanning met draaiende motor nog steeds hoger zijn dan met niet draaiende motor. Maakt niet uit hoe slecht de accu is.

Check!

:)

Terug
Bovenaan Onderaan