gs 450e vonkt op 1 cilinder

tiger38

MF'er
27 aug 2013
48
4
lommel
hey ,

ik ben bezig aan een gs 450e die bijna klaar is en ik dacht effe een testrun te doen.Ik dacht ,toch maar effe men bougies vervangen en eens checken of ze vonken.
Dus aan 1 cilinder vonkt ie en aan de andere kant dus niet.voor elke cilinder een bobine.
ik dus de ingangskabeltijes verwisseld en nog eens geprobeert en toen vonkte de andere bougie wel. dus men multimeter boven gehaald en de volt waarde gemeten op de ingangskabels met het contact op. bij degene die vonkt,10.10V en bij de andere 0.5V. oops een kabelbreuk dacht ik. meter op ohm gezet en beide ingangen bleven op 0 ohm staan dus kabels ok.
toch maar voor de zekerheid alle kabels doorgemeten,van de bobines naar de cdi,van de pulsgever naar de cdi,enz.alles waarden bleven op 0.
nog altijd geen vonk op 1 bougie.
al een andere bobine gestoken en een pulsgever en nog steeds geen vonk.
ik dus gaan lezen hier op het forum en heel veel nuttige tips gevonden voor het uitmeten e.d.
dus de cdi heb ik nog niet vevangen maar is het niet zo of hij vonk of helemaal niet?
Had de cdi ook al eens in de oven gelegd ivm koude lassen,no luck. hij zit wel helemaal omkast in metaal maar ik had de oven op 180* staan gedurende 15min.
het enige wat ik nog kan doen is de cdi openslijpen en eens checken of er iets op de print scheelt.
bougies zijn nieuw
bobine is vervangen
pulsgever is vervangen
kabels hebben geen breuk
alle massaconnecties gecheckt en indien nodig zuiver gemaakt
iemand nog ideeen?
vind het wel raar dat de ene bobine 10.10 V krijgt en de andere niet aangezien de kabels niet stuk zijn.dus ik denk het te moeten zoeken in de cdi.
alle suggesties zijn welkom heren,

mvg,
Tom
 
Als er gelijkspanning op staat, zet dan een met een extern draadje 12v op de + van de niet werkende bobine. Vonkt hij dan wel, moet het een bedrading probleem zijn dat met een lampje te vinden is. Niet met weerstand meting.
 
net met het draadje geprobeerd,no luck.
maar ik de stekkers van de bobines getrokken en dacht ik meet die nog is hoeveel V ik dan heb,is een oranje/witte draad die van de cdi komt en onderweg gesplist wordt voor de 2 bobines en zou 12V moeten hebben.
dus ik meet gewoon op de oranje stekker en op de massa,bam 12.03V.
steek ik de stekker op de ene bobine,0.3V
denk een massa probleempje ergens?
 
net met het draadje geprobeerd,no luck.
maar ik de stekkers van de bobines getrokken en dacht ik meet die nog is hoeveel V ik dan heb,is een oranje/witte draad die van de cdi komt en onderweg gesplist wordt voor de 2 bobines en zou 12V moeten hebben.
dus ik meet gewoon op de oranje stekker en op de massa,bam 12.03V.
steek ik de stekker op de ene bobine,0.3V
denk een massa probleempje ergens?
je tci is de massa schakeling

pulsgevers al gewisseld?
 
massa op min bobine tikken moet vonk geven, mits + aangesloten
nope niets vonk
maar ik heb de nr op de bobine is gecheckt, degene die vonkt is een 3210TR en die ernu opstaat is een 3211TR.ziet er net hetzelfde uit maar wel 1 nr verschil,misschien is dit de boosdoener?
 
Laatst bewerkt:
Wat ik altijd doe is
Kijken of de bougie vonkt als deze niet vonkt altijd weer testen met andere bougie ( liefst een waar van je zeker weet dat deze goed is)
nog geen vonk
dan testen met bougie dop er af .
nog geen vonk bobine controle. Bougie kabel aansluiting Krijg bobine +12 v is de Massa aansluiting goed. Gebruik hier voor testlampje + draad en - draad van bobine er af nemen lampje aansluiten en contact aan ,lampje moet het nu doen
bij ja controle bobine weerstand met Ohms meter conform specificatie bij ja
controle Cdi conform specificatie of monteer / sluitaan een Cdi van de wel werkende cilinder
Nog geen vonk.
controle Pick-up op ohmsWeerstand en bedrading zo ook weerstand tussen massa en pick-up draden
deze moet O ohm zijn.
nog geen vonk.
controle of de pick-up aansluiting niet is omgedraaid.
nog geen vonk groot probleem.
 
Wat ik altijd doe is
Kijken of de bougie vonkt als deze niet vonkt altijd weer testen met andere bougie ( liefst een waar van je zeker weet dat deze goed is)
nog geen vonk
dan testen met bougie dop er af .
nog geen vonk bobine controle. Bougie kabel aansluiting Krijg bobine +12 v is de Massa aansluiting goed. Gebruik hier voor testlampje + draad en - draad van bobine er af nemen lampje aansluiten en contact aan ,lampje moet het nu doen
bij ja controle bobine weerstand met Ohms meter conform specificatie bij ja
controle Cdi conform specificatie of monteer / sluitaan een Cdi van de wel werkende cilinder
Nog geen vonk.
controle Pick-up op ohmsWeerstand en bedrading zo ook weerstand tussen massa en pick-up draden
deze moet O ohm zijn.
nog geen vonk.
controle of de pick-up aansluiting niet is omgedraaid.
nog geen vonk groot probleem.
bougie is ok,
-bougiedop eraf,no luck
-aansluiting bobine meten:
links brand het lampje,12v tussen de 2 draden op multimeter
rechts brand niet,0.2v op de multimeter. als ik meet van de + van de bobine naar het frame, 12v.Als ik meet van de - van de bobine naar het frame,ook 12v.
bobine werkt want ik heb ze op de linkse cilinder geprobeerd.
 
Laatst bewerkt:
CDI ziet er ook oké uit
 

Bijlagen

  • 36762DF6-173D-4CE3-A11D-D94069296D24.jpeg
    36762DF6-173D-4CE3-A11D-D94069296D24.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 4
Je hebt het over de wit-oranje draaden die naar de bobines lopen. Dit is de 12 volt die via de rode stop knop op het stuur loopt. Dus bij contact aan moet er gewoon 12 volt op beide bobines staan. En deze wit-oranje draad loopt door als voeding van de cdi unit. De wit-oranje draad wordt in de draadboom onder de tank doorgelust.
 
Je hebt het over de wit-oranje draaden die naar de bobines lopen. Dit is de 12 volt die via de rode stop knop op het stuur loopt. Dus bij contact aan moet er gewoon 12 volt op beide bobines staan. En deze wit-oranje draad loopt door als voeding van de cdi unit. De wit-oranje draad wordt in de draadboom onder de tank doorgelust.
op de ene staat inderdaad 12V,op de andere niet.
 
Dat klopt dus niet op allebei de wit-oranje draaden moet 12 volt staan.(zie schema) Er komt een wit-oranje draad van uit het stuur en die wordt in de kabelboom onder de tank door gelust naar allebei de bobines. Waarschijnlijk zit daar ergens een draad breuk.
 
Dat klopt dus niet op allebei de wit-oranje draaden moet 12 volt staan.(zie schema) Er komt een wit-oranje draad van uit het stuur en die wordt in de kabelboom onder de tank door gelust naar allebei de bobines. Waarschijnlijk zit daar ergens een draad breuk.
dacht ik ook maar de oranje /witte draden gevolgd waar ze splitsen en alles zat nog stevig in elkaar.ook een lampje erbij gehaald en getest.oranje/wit op frame,beide keren gaat het lampje aan.
oranje/wit op wit ,lampje gaat ook aan
oranje/wit op zwart/geel,lampje gaat niet aan.
zwart geel uitgemeten van aansluitingsklem bobine tot connector cdi,0 Ohm.en nog is gemeten met multimeter en hij piept.
alle draden zijn goed,bobine is al vervangen en werkt op de andere cilinder,pulsgevers zijn vervangen al wat rest is de cdi die nog stuk kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als beide keer het lampje gaat branden dan heb je ook beide keren 12 v op de bobines staan. Maar als je dus de andere draden gaat gebruiken op de bobines als massa dus niet. Dan moet je de kabelboom die van de puls gevers komt eens bekijken

Ik heb wel eens een sluiting gehad naar massa in deze kabelboom die van de puls gevers komt . Door het trillen van het blok was door de jaren heen de isolatie weg gegaan om dat de kabelboom daaronderin niet netjes liep.

Als dat allemaal goed is zou het de CDI moeten zijn.
 
Als beide keer het lampje gaat branden dan heb je ook beide keren 12 v op de bobines staan. Maar als je dus de andere draden gaat gebruiken op de bobines als massa dus niet. Dan moet je de kabelboom die van de puls gevers komt eens bekijken

Ik heb wel eens een sluiting gehad naar massa in deze kabelboom die van de puls gevers komt . Door het trillen van het blok was door de jaren heen de isolatie weg gegaan om dat de kabelboom daaronderin niet netjes liep.

Als dat allemaal goed is zou het de CDI moeten zijn.
oranje is + voor de bobines(2draden)
wit is massa voor linkse bobine
zwart/geel is massa voor rechtse bobine
draden pulsgever zijn oke
 
Volgens mij heb je de draaden van de pulsgever alleen ohms door gemeten. Niet of er nog een sluiting naar aarden zat. Het het kan ook gewoon zijn dat de CDI defect is. Heb ik ook al eens gehad, alleen had ik het op allebei de bobines en jij op 1.
 
Net de pulsgever doorgemeten , alles oké.
Toch maar eens kijken naar een andere cdi voor te testen of als iemand er hier eentje heeft?
 

Bijlagen

  • D98C2A73-A295-4071-85AB-AF4399388B7D.jpeg
    D98C2A73-A295-4071-85AB-AF4399388B7D.jpeg
    2 MB · Weergaven: 4
Terug
Bovenaan Onderaan