GS 500 Probleem

UnlimitedSPD

Die hard MF'er
7 jan 2006
464
3
Ik heb gister mijn eerste 300km gereden met mijn GS500 uit 91, bevalt echt super heerlijk geluidje met die open laser demper.

Alleen nu reed ik gister een heel stuk snelweg en op een gegeven moment begon ie in te houden, het voelde alsof de bezinekraan dicht werd gedraaid. Gas geven ging niet meer en toen ik de koppeling inkneep sloeg ie meteen af. Toen ben ik naar de vluchtstrook gegaan en ik moest m daar een tijdje af laten koelen voordat ik m weer kon starten.

Nu heb ik mijn bougies er gister ff uitgehaald en die zijn helemaal wit, bij een tweetakt weet ik dat ie dan te arm staat afgesteld, maar is dit bij een viertakt ook het geval?

full


Ik zat al te denken misschien dat ie met hogere snelheden op de snelweg op een gegeve moment gewoon te weinig bezine krijgt, vandaar dat ie gaat inhouden.

Weet iemand hier iets meer van en ook hoe ik het op kan lossen? Kheb eink niet zoveel zin om weer met sproeiers in de weer te gaan totdat ik n ons weeg, net als in mijn brommertijdperk, t schijnt ook dat ie met andere sproeiers geen 25kw meer is??
 
heel stuk snelweg en op een gegeven moment begon ie in te houden

die restrictie gaat er na twee jaar af heb ik begrepen :+












flauw................
 
Ja, te arm mengsel maar dat kan meerdere oorzaken hebben. Heeft-ie lang stilgestaan?

Ik zou er minstens een keer een flesje reiniger-toevoeging aan wagen, verdeeld over 2 tankbeurten.

Let op, er bestaan meerdere reinigers en apart voor injectie/carbs, diesel/benzine dus kies de juiste.
 
Ik heb het zelf ook meegemaakt en jouw verhaal lijkt precies op het probleem wat mijn motor had. Ik heb toen het benz.filter vervangen en de (in mijn geval) de injectie gereinigd met zo'n speciaal goedje welke ik bij de motorzaak heb gekocht voor €10,=. Forte moto power 1 (of 2) heet het spul

In de tank gemikt (daarna nog een keer herhaald) en weg klachten.

Succes
 
Heey bedankt daar heb ik nog niet eens aan gedacht *D

Ik ben ondertussen ook bij een motorzaak geweest en daar zeide ze dat ik het probleem moest zoeken in de bezinetoevoer, dus egt in het filtertje in de tank die verstopt zou kunnen zitten of in de bezineleiding. Ik zei van zou er niet een grotere sproeier in moeten maar hij zei ook al zet je er 10 maten groter in dat veranderd niets aan je probleem, het zit echt in de toevoer naar de carbs.

En ik zei van ik wil de carbs voor de zekerheid schoonmaken maar dat vond ie ook niet nodig, dan zou ik andere problemen hebben als die ik nu heb..

Er zit wel afgebladderde verf in het gat van de tank onder de tankdop, misschien is dit in de filter van de tank terecht gekomen en verstopt ie daardoor..
 
Ja, veel mogelijkheden en wat die handelaar oppert kan heel goed gaande zijn.

Misschien verzamelen zich bladders of andere troep binnen in je tank bovenop de kraan-inlaat(zeefjes).

Probeer eens met een zaklantaarn via de vulopening in de tank te kijken of daar rotzooi zweeft of over de bodem kruipt MAAR schakel met die lantaarn OP AFSTAND want het schakelaartje is niet vonkvrij ...

Ook nog (om het nog ff bij makkelijke proefjes te houden): test je tankventilatie, door bij niet te volle tank en droog weer zonder zandstorm, eens te rijden zonder tankdop; helpt dat dan deugt de tankventilatie niet.

Niet meteen aan grotere sproeiers denken, de machine heeft vast al eens goed gelopen met de originele sproeiers en dat moet weer kunnen want spec is spec.
 
Ja, veel mogelijkheden en wat die handelaar oppert kan heel goed gaande zijn.

Misschien verzamelen zich bladders of andere troep binnen in je tank bovenop de kraan-inlaat(zeefjes).

Probeer eens met een zaklantaarn via de vulopening in de tank te kijken of daar rotzooi zweeft of over de bodem kruipt MAAR schakel met die lantaarn OP AFSTAND want het schakelaartje is niet vonkvrij ...

Ook nog (om het nog ff bij makkelijke proefjes te houden): test je tankventilatie, door bij niet te volle tank en droog weer zonder zandstorm, eens te rijden zonder tankdop; helpt dat dan deugt de tankventilatie niet.

Niet meteen aan grotere sproeiers denken, de machine heeft vast al eens goed gelopen met de originele sproeiers en dat moet weer kunnen want spec is spec.


Okej bedankt dat zal ik eens doen.. en volgens de dealer kun je in plaats van zonder tankdop rijden ook rijden tot je de problemen krijgt, dan meteen stoppen en je tankdop open maken, als je dan iets van psshht hoort door luchtverplaatsing weet je dat ie vacuum zuigt..

Maar ik zal vamiddag idd eerst eens met de simpele dingen beginnen, waarom moeilijk doen als de oplossing misschien in iets simpels zit ;)
 
Ik maakte gister de carbs open vanaf de bovenkant om deze schoon te blazen, ik heb de kapjes aan de bovenkant en de gasschuif eruit gehaald en dan zie je dit:

full


Zoals je ziet zit op de linkercarb een afdichtrubbertje dat op de rechtercarb niet zit, wat dicht deze af en waar dient het voor? Kan het zijn dat de carb nu valse lucht aanzuigt via de opening die er nu zit tussen de carb en dat bovenste kapje? Dan is dit misschien het probleem wat ik heb dat ie niet goed loopt??
 
Kijk uit met perslucht op moderne carbs; zeer ouderwetse carbs waren nog geheel metaal en overleefden zoiets wel maar als er dingen zoals rubberachtige/kunststof membranen inzitten zie ik dat niet goedgaan.
 
ik heb ook een tijdje zonder dat rubbertje rondgereden, dat ding moet nog steeds ergens in de schuur liggen :X

maar ik had er helemaal geen last van. je deksels zijn van kunststof met 4 schroeven, dus dat sluit echt wel redelijk goed af. het is eigenlijk meer voor de volledigheid.

ik denk eerlijk gezegd ook dat het aan je deksel is blijven plakken, op die manier ben ik die van mij ook kwijt geraakt.
 
Neej hij is niet aan mijn dekseltje blijven plakken, want ik heb goed gekeken wat er allemaal uitkwam en alles meteen netjes in een bakje gelegd,

Maar ik heb ondertussen alweer een nieuw rubbertje gehaald, ik ben net bij een motorzaak geweest (mooie Sidi laarsjes gehaald *D ) en daar zeide ze dat die leiding die dat rubbertje afdicht naar het membraan gaat, en als ie niet goed afgedicht is zuigt ie valse lucht aan en krijg je dus te veel lucht.

En ik vraag het me af offie goed af heeft gesloten, het dekseltje zit ook maar met 2 schroefjes vast.. Maar ik ga de motor nu weer in elkaar zetten en dan eens een testritje maken *D , hopelijk is het probleem dan verholpen...
 
Neej hij is niet aan mijn dekseltje blijven plakken, want ik heb goed gekeken wat er allemaal uitkwam en alles meteen netjes in een bakje gelegd,

Maar ik heb ondertussen alweer een nieuw rubbertje gehaald, ik ben net bij een motorzaak geweest (mooie Sidi laarsjes gehaald *D ) en daar zeide ze dat die leiding die dat rubbertje afdicht naar het membraan gaat, en als ie niet goed afgedicht is zuigt ie valse lucht aan en krijg je dus te veel lucht.

En ik vraag het me af offie goed af heeft gesloten, het dekseltje zit ook maar met 2 schroefjes vast.. Maar ik ga de motor nu weer in elkaar zetten en dan eens een testritje maken *D , hopelijk is het probleem dan verholpen...

Ik heb alles schoongemaakt en weer in elkaar zitten en hij liep weer als een naaimachientje tijdens mijn testritje net *D Nu morgen alleen nog ff de bougies nakijken of die er hetzelfde over denken ;)

 
Laatst bewerkt:
Laat maar ;( Ik ben weer stil komen te staan op de snelweg.. Ik was een paar vrachtwagens in aan het halen en toen hield ie opeens weer helemaal in, de uitlaat knalde en plofte behoorlijk, toen kneep ik de koppeling in en was het feestje weer afgelopen '( Na een tijdje w8en kon ik de motor weer starten en ben ik met 100 verder gesjokt naar huis...

Foto=ERLE7TZ3
 
Als je uitlaat begint te knallen en ploffen moet je eens nieuwe bougies proberen. Allicht dat dat helpt. Wat voor weer was het toen je reed ? vandaag heeft het goed hard geregend. Dus viel ie uit met regen ? of was het gewoon normaal weer ?

Misschien dat we zo wat verder komen

edit : Misschien dat het namelijk door het vocht komt.
Als het je bougies niet zijn kan het ook je ontsteking zijn. Maar knallen en ploffen ligt meestal wel aan je ontsteking
 
Als je uitlaat begint te knallen en ploffen moet je eens nieuwe bougies proberen. Allicht dat dat helpt. Wat voor weer was het toen je reed ? vandaag heeft het goed hard geregend. Dus viel ie uit met regen ? of was het gewoon normaal weer ?

Misschien dat we zo wat verder komen

edit : Misschien dat het namelijk door het vocht komt.
Als het je bougies niet zijn kan het ook je ontsteking zijn. Maar knallen en ploffen ligt meestal wel aan je ontsteking

Nja dit zijn al nieuwe bougies waarmee ik nu rijd.. Het uitvallen doet ie alleen als ik een heel stuk snelweg rijd, vandaag was de weg vrij nat idd maar de vorige keer dat ie uitviel was het nog mooi weer..

Ik zat ook te denken aan misschien de ontsteking ivm die knallen maar waarom zou ie dan inhouden?
 
Nja dit zijn al nieuwe bougies waarmee ik nu rijd.. Het uitvallen doet ie alleen als ik een heel stuk snelweg rijd, vandaag was de weg vrij nat idd maar de vorige keer dat ie uitviel was het nog mooi weer..

Ik zat ook te denken aan misschien de ontsteking ivm die knallen maar waarom zou ie dan inhouden?


ik heb zoiets ook eens gehad met mijn GS, vooral als ik langere tijd 140+ reed. bij mij hielp het om mn kraantje op reserve te zetten.
je carburateurs zitten goed vast en de rubbers zijn nog goed?
 
Die bougies zijn veel te wit dus bijna zeker een mengselfout.

Indien geen valse lucht (rubber spruitstuk tussen carb en cilinder gaar of slecht gemonteerd) dan ergens belemmering in brandstof-circuit.

Proef-zonder-dop al genomen?

Tankbodem bevat geen rotzooi?
 
Die bougies zijn veel te wit dus bijna zeker een mengselfout.

Indien geen valse lucht (rubber spruitstuk tussen carb en cilinder gaar of slecht gemonteerd) dan ergens belemmering in brandstof-circuit.

Proef-zonder-dop al genomen?

Tankbodem bevat geen rotzooi?

Ik wou net idd de proef zonder dop gaan doen, maar ik denk ik rijd eerst eens door totdat ik problemen krijg en dan maak ik de dop los, kijken of ie t dan wel weer doet.. Rij ik 50km snelweg continu ongeveer 130 en geen enkel probleem, helemaal nix, ik snap er egt niets meer van..

Morgen nog eens opnieuw proberen want dit vind ik wel heel raar :?
 
Nou UnlimitedSPD, we kunnen mekaar de hand schudden, ik zit met exact hetzelfde probleem.

Ook bij een gangetje van 115/120 begint hij te haperen en te stotteren, (alsof er klontjes in de benzine zitten) en dan reageert hij ook niet meer op de gasschuif.

Maar als je hem dan weer terug laat zakken naar een gangetje van 50 of 60 km. per uur, reageert hij wel weer gewoon.

Zal één dezer dagen dus idd ook eerst ff kijken of het aan de benzine-filter ligt.
 
Tankonluchting is niet goed, heeft mijn GS ook. Gewoon altijd op reserve rijden (hou je een grotere vloeistofkolom over, en daardoor een beetje meer druk en daardoor trekt hij minder snel vacuum) en wat eerder tanken. Of je ontluchting fixen.

En niet moeilijk lopen doen met je sproeiers etc, want dat is het probleem helemaal niet. Gewoon je tankontluchting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan