gs 500 --> vervangen alternator??

Z-crew

Die hard MF'er
25 jan 2004
754
0
limburg
Ga deze winter mijn gsje opengooien om de alternator te vervangen,alleen weet k
nog niet waar k hem moet gaan zoeken en of het wel te doen is voor iemand met nog maar zeer weinig ervaring op dit vlak...dus nu de vraag aan jullie kenners
en andere mensen die hier ervaring mee hebben:hoe kan k hier best aan beginnen??

alle uitleg en/of plaatjes zijn welkom
 
Olie er af/ dat kleine dekseltje er af/de dynamo deksel losschroeven/dynamo uit de deksel schroeven/nieuwe of opnieuw gewikkelde er in/nieuwe pakking monteren/olie er in alles aansluiten...............klaar.
Mocht je meer uitleg willen dan vraag maar, of koop een werkplaatshandboek, maar op zich is dit een simpel karweitje.
(je weet wel zeker dat hij kapot is?)
 
Olie er af/ dat kleine dekseltje er af/de dynamo deksel losschroeven/dynamo uit de deksel schroeven/nieuwe of opnieuw gewikkelde er in/nieuwe pakking monteren/olie er in alles aansluiten...............klaar.
Mocht je meer uitleg willen dan vraag maar, of koop een werkplaatshandboek, maar op zich is dit een simpel karweitje.
(je weet wel zeker dat hij kapot is?)

eerst was k nog niet zeker dus had k de accu vervangen,toen was het nog niet opgelost heb ik de stroomregelaar(geribbelt dinges aan de rechterzijde)vervangen :? ,nog nie gemaakt..dus dacht k dat t de alternator nu wel moest zijn :?
 
Die dynamo heeft drie wikkelingen, dus je moet de stekker die ervan af komt even opzoeken daar zitten drie gele draden in, die trek je los.(je accu moet wel vol zijn want je motor moet daar even op blijven lopen)
Op alle drie de mogelijke combinaties moet met wat toeren (3000/4000) zeker een volt of 60/70 WISSELSPANNING staan.
Ook mag er geen verbinding zijn met die draden naar de massa van je motor, (dit meet je met de OHM meter met uitgeschakelde motor), elke gele draad even apart meten naar je frame/accu minpool.
Eventueel kun je de spoelen ook nog doormeten op een breuk met je multimeter, maar als de spanning al niet hoog genoeg is die afgegeven wordt door je dynamo of er een verbinding is naar de massa weet je al genoeg.
Een beetje duidelijk dit verhaal?
 
Moet k trouwens eerst het hele blok eruit draaien of gaat dat zo ook lukken denk je??
???????????????????????? welnee hoe kom je daarbij?
Als hij koud is dan is het een half uur/ drie kwartier werk.
Gaan trouwens wel vaker kapot, de isolatie van de draden brandt door en je hebt kortsluiting en hij laadt niet meer.
(ik ken de kwaal van gs-en die als lesmotor gebruikt werden en vaak lang en langzaam reden, en daardoor een veel te hoge olietemperatuur hadden)
 
???????????????????????? welnee hoe kom je daarbij?
Als hij koud is dan is het een half uur/ drie kwartier werk.
Gaan trouwens wel vaker kapot, de isolatie van de draden brandt door en je hebt kortsluiting en hij laadt niet meer.
(ik ken de kwaal van gs-en die als lesmotor gebruikt werden en vaak lang en langzaam reden, en daardoor een veel te hoge olietemperatuur hadden)

Toen ik dat vroeg aan iemand die ook regelmatig aan moto's werkt vertelde die mij daar iets van dat het een heel werkje was en dat de motor los moest waarschijnlijk...vandaar :X
 
Ik ben al 12 jaar monteur en er zijn maar weinig motoren waarbij het blok er uit moet om een Dynamo te vervangen (een goldwing, maar dat valt ook wel mee aan werk, en een Vulcan van Kawa, maar dat zijn ellendige dingen waar ik niet meer aan wil werken :) , verder weet ik er zo gauw geen)
Snap je de uitleg een beetje en gaat het lukken?
 
Ik ben al 12 jaar monteur en er zijn maar weinig motoren waarbij het blok er uit moet om een Dynamo te vervangen (een goldwing, maar dat valt ook wel mee aan werk, en een Vulcan van Kawa, maar dat zijn ellendige dingen waar ik niet meer aan wil werken :) , verder weet ik er zo gauw geen)
Snap je de uitleg een beetje en gaat het lukken?
Zal zo wel lukken hoop ik,vandaag begin k nog te meten denk k de rest verdeel ik over de week.
nog n vraagje,kan k die alternator best laten revisere of gewoon een nieuwe?
 
Ik ben al 12 jaar monteur en er zijn maar weinig motoren waarbij het blok er uit moet om een Dynamo te vervangen (een goldwing, maar dat valt ook wel mee aan werk, en een Vulcan van Kawa, maar dat zijn ellendige dingen waar ik niet meer aan wil werken :) , verder weet ik er zo gauw geen)
Snap je de uitleg een beetje en gaat het lukken?

heb net de meetingen verricht en inderdaat heeft het niet veel tijd gekost,daarom kan k nog wel eve doorgaan..

de meetingen zijn alsvolgt:-tussen de 3 draden op 3000 tr/min overal gelijk:ca.58,2volt wisselspannning
-tussen de 3 draden appart en het frame geen verbinding.

wat nou? is ie nog goed of denk je van niet :?
 
Dat zijn normale waardes die je hebt gemeten, je kunt de weerstand nog even meten van alle drie je spoelen, alleen weet ik daarvan de waarde niet uit mijn hoofd, maar eigenlijk kan het uit deze waarde af te leiden niet je dynamo zijn.
Hoe is de connector? geen vuil/oxidatie? als je alles hebt schoongemaakt en aangesloten wat is dan je accu laadspanning met draaiende motor bij diverse toerentallen?
 
hier nog een foto van waar ik de gele draden gevonden heb:
misc
 
Dat zijn normale waardes die je hebt gemeten, je kunt de weerstand nog even meten van alle drie je spoelen, alleen weet ik daarvan de waarde niet uit mijn hoofd, maar eigenlijk kan het uit deze waarde af te leiden niet je dynamo zijn.
Hoe is de connector? geen vuil/oxidatie? als je alles hebt schoongemaakt en aangesloten wat is dan je accu laadspanning met draaiende motor bij diverse toerentallen?

Weet k niet maar dat ga k nu doen *D ,thanx
 
Alleen vind ik het wel heel raar,daarnet toen ik mijn gs voor het eerst starte
ging hij wel direkt in gang ma viel hij ook dadelijk terug stil omdat hij waarschijnlijk een beetje verzopen was want choke stond nog half...maar toen ik hem opnieuw wou starten had hij al niet genoeg stroom meer om opnieuw te kunnen starten...dus duwen maar(wat op zich geen probleem is want dat doe ik al een tijdje zo).
Maar dat is toch wel echt niet normaal hij hing al drie dagen aan de druppellader
:? :? :?
en zo is dat nou elkeskeer..dat word je wel moe en nu dat t snachts vriest is t nog moeilijker om hem in gang te duwen :r

de druppelaar is nieuw,de battery is nieuw en de stroomregelaar is nieuw.

al meer een idee gekregen van de situatie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan