GS 550 - Roestig brik - Dan eerst de uitlaat maar..

Leergier

MF'er
14 okt 2011
142
0
Kop van N-H
Zoals je hieronder kan zien biedt deze brik best wat opknapuitdaging... :(
Dus wat te doen na olie en filter verversen, remblokjes vervangen?
full
 
Na een forumpost gelezen te hebben over een Marshall Deeptone, toevallig tegen zo'n ding aangelopen op MP. Vorige week werd ie bezorgd:
full
 
Maareeeehh..
Hoewel er duidelijk GS 550 in de demper is gestanst loop ik tegen tegen het volgende issue aan. Deze helft van de 4 in 2 komt heel netjes uit het cilinderblok.
full
 
En dan heb ik hier de bocht van de Marshall, met flens en ring.
Maar: de bocht past wel tegen het blok aan, maar past niet in de uitsparing. Ook de flens niet trouwens.

Ja toen dacht ik: de bocht er tegen aan kan niet de bedoeling zijn. Dat gaat natuurlijk mis of lekken. (bij demonteren nergens pakking gezien trouwens)

Ben een beetje bang dat dit een Marshall is voor recentere uitgaven van de GS 550.
Zou het lonen het flensdeel van de oude er af te slijpen en op de Marshall bocht te lassen? Ken wel iemand vlakbij die goed is in TIG.
full
 
En dan heb ik hier de bocht van de Marshall, met flens en ring.
Maar: de bocht past wel tegen het blok aan, maar past niet in de uitsparing. Ook de flens niet trouwens.

Ja toen dacht ik: de bocht er tegen aan kan niet de bedoeling zijn. Dat gaat natuurlijk mis of lekken. (bij demonteren nergens pakking gezien trouwens)

Ben een beetje bang dat dit een Marshall is voor recentere uitgaven van de GS 550.
Zou het lonen het flensdeel van de oude er af te slijpen en op de Marshall bocht te lassen? Ken wel iemand vlakbij die goed is in TIG.[afbeelding]

Op bovenstaande foto zie ik de pakking zo zitten.
Is plat geworden in loop der jaren, even met schroevedraaiertje er uit wippen. ;)
 
heb je met een schuifmaat de inwendige maat van de uitlaatpoort al gemeten?

en vervolgens de maat van de bochten aan het begin?

Ik heb alleen ervaring met 750cc`s en daar is bijvoorbeeld een opvallend verschil met de eerste GSX `e` versie 16kleppers(met de rechthoekige chromen afdekplaatjes op de nokkenassen) en de latere `es` `ef`versies zonder van die kapjes dat de `e ` versies 45mm inwendig zijn en de latere maar iets van 42mm dus daar zit ook verschil in, maar laat eens weten wat de kopmaat is?
 
Op bovenstaande foto zie ik de pakking zo zitten.
Is plat geworden in loop der jaren, even met schroevedraaiertje er uit wippen. ;)

Je hebt gelijk Artie die zat er toch in. Maar ik moet effe de tijd nemen om het eruit te peuteren. En dan even nieuwe bestellen.
En de cilindrisch gevormde roetkoek blijkt gewoon de binnenrand te zijn waar depakking tegenaan drukt.
 
Wat ga je er van maken?

Nou eerst maar veilig rijdend houden en op lange termijn iets flitsenders van maken, caferacerachtigs. Zoiets als van Dieter of de Kantelaar spreekt met wel aan. De motor loopt goed heb ik het idee, alleen de rest erom heen heeft een beurt nodig.
 
heb je met een schuifmaat de inwendige maat van de uitlaatpoort al gemeten?

en vervolgens de maat van de bochten aan het begin?

Ik heb alleen ervaring met 750cc`s en daar is bijvoorbeeld een opvallend verschil met de eerste GSX `e` versie 16kleppers(met de rechthoekige chromen afdekplaatjes op de nokkenassen) en de latere `es` `ef`versies zonder van die kapjes dat de `e ` versies 45mm inwendig zijn en de latere maar iets van 42mm dus daar zit ook verschil in, maar laat eens weten wat de kopmaat is?

Dank voor je reactie Wijnand.
De inwendige maat van de uitlaatpoort is ca. 36 mm (zie foto). De uitwendige maat van de uitlaatbocht is ca. 40 mm

Wat bedoel je met de kopmaat?
 
Dank voor je reactie Wijnand.
De inwendige maat van de uitlaatpoort is ca. 36 mm (zie foto). De uitwendige maat van de uitlaatbocht is ca. 40 mm

Wat bedoel je met de kopmaat?

Hmm, wat ik bedoel met de kopmaat is waar de uitlaat in de kop gaat , maar dat heb je volgens mij al gemeten nl 36mm , en daar gaat 40mm niet in passen, dus heb je denk ik een uitlaat van een nieuwer model? of ouder?
want dit gaat dus nooit passen of je moet rondom 2mm van de bochten afslijpen wat nooit gaat lukken ivm de aanwezige dikte.....of dunte , maar dat is geen nederlands.... lastig joh

Staat er nergens op voor welke gs 550 hij is ?
 
Nou eerst maar veilig rijdend houden en op lange termijn iets flitsenders van maken, caferacerachtigs. Zoiets als van Dieter of de Kantelaar spreekt met wel aan. De motor loopt goed heb ik het idee, alleen de rest erom heen heeft een beurt nodig.

Dan doe ik met je mee.
Succes!
 
Hmm, wat ik bedoel met de kopmaat is waar de uitlaat in de kop gaat , maar dat heb je volgens mij al gemeten nl 36mm , en daar gaat 40mm niet in passen, dus heb je denk ik een uitlaat van een nieuwer model? of ouder?
want dit gaat dus nooit passen of je moet rondom 2mm van de bochten afslijpen wat nooit gaat lukken ivm de aanwezige dikte.....of dunte , maar dat is geen nederlands.... lastig joh

Staat er nergens op voor welke gs 550 hij is ?

Voor een Suz Gs 550/650, zie foto.. Heb ik eerder iets over afwijkingen gelezen in 'deel 7 ...'' Zal s nalezen of dat ermee te maken heeft.
Wat de rest van de coderingen betekent weet ik niet, misschien zegt dat iets over types of bouwjaren.

Heb wel een ander idee (pas op hoor ik ben een leek):
Het begin van de bocht is dus 40 mm. De buis zelf blijkt 32 mm
Als ik een knappe slijper kan vinden die dat randje mooi rond en egaal kan terugbrengen tot 36 mm, hou ik nog een rand over van 2mm. Kan die mooi tegen de nieuwe pakkingen aandrukken.
Laat ik mijn vader een mooi flensje op maat maken die in een 36 mm gat past en mooi tegen het 2mm randje aandrukt, bouten erin en voila...

Wordt wel nogal een werk, 2 mm is nogal weinig en moet ik eerst weten of de totale lengte van de uitlaat wel aansluit...
mmmm... misschien toch niet heel goed idee....
full
 
Voor een Suz Gs 550/650, zie foto.. Heb ik eerder iets over afwijkingen gelezen in 'deel 7 ...'' Zal s nalezen of dat ermee te maken heeft.
Wat de rest van de coderingen betekent weet ik niet, misschien zegt dat iets over types of bouwjaren.

Heb wel een ander idee (pas op hoor ik ben een leek):
Het begin van de bocht is dus 40 mm. De buis zelf blijkt 32 mm
Als ik een knappe slijper kan vinden die dat randje mooi rond en egaal kan terugbrengen tot 36 mm, hou ik nog een rand over van 2mm. Kan die mooi tegen de nieuwe pakkingen aandrukken.
Laat ik mijn vader een mooi flensje op maat maken die in een 36 mm gat past en mooi tegen het 2mm randje aandrukt, bouten erin en voila...

Wordt wel nogal een werk, 2 mm is nogal weinig en moet ik eerst weten of de totale lengte van de uitlaat wel aansluit...
mmmm... misschien toch niet heel goed idee....[afbeelding]


Wat ik me net bedenk......heeft een vorige eigenaar soms een ouder of nieuwer blok in jouw motor gezet? ga eens zoeken op je bloknummer?
 
Tsja, wie weet. Ik zal het nr opzoeken. Als ik andere plaatjes van dergelijke 550's tegenkom zie ik volgens mij nooit een uitlaat als er bij mij opzit.

het enige dat ik van de vorige eigenaar mee gekregen heb is dat het vroeger een lesmotor is geweest (vandaar vermoedelijk de beugels) en dat de motor gereviseerd is en o.a. de cilinders uitgehoond. Maar ja, toen was ie misschien ook al een vierdehands...
 
Hier staan een heleboel nummers, waaronder uitlaten met hun nummers.

Het gekke is dat het nummer van de GS500 overeenkomt met die van jou (zie GS500 4-cilinder), terwijl er bij jou GS550/GS650 op staat...... ik kan mij wel voorstellen dat de bochten een keer gewisseld zijn , dus dat jouw complete uitlaat vroeger andere bochten had en daarmee op de GS550/650 paste, zoals erop staat ......
 
Ik heb een GS550E uit 1984 en die heeft ook 36mm uitlaatpoorten.
Er moet een buis in van 35mm rond.
Bij mijn weten hebben alle 550tegers 36mm poorten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan