GS start niet meer ..

Sw@tLorD

MF veteraan
26 apr 2003
2.223
1
Antwerpen / België
Sinds 1 maand ogneveer wilt mijn GS 500 niet meer starten. Ik kan hem enkel in gang krijgen als ik hem in gang duw. Dus als ik op de startknop druk, dan maakt 'ie dat startgeluidje ... en dan valt ie gewoon terug uit. Dan hoor ik van onder mijn zadel (af en toe) een luid geklik, ik denk een relais ofzo. En hij kreeg het pas toen het begon te vriezen. Nu is het al wat warmer en het gaat niet weg. Is de batterij mss leeg?

Want eenmaal hij even gedraaid heeft, dan kan je hem gedurende +- 1 uurtje terug normaal starten. Daarna doet 'ie het weer niet ...

Iemand raad?
 
Accu beneden peil, misschien ongeneeslijk; is het een "klassieke" met dopjes, dan vloeistofniveau controleren en eventueel herstellen met indruppelen van gedistilleerd/ gedemineraliseerd water (GEEN kraanwater dus, tot het juiste niveau per elk van de 6 cellen/dopjes. Meestal staan er merkstrepen op het bakje voor dit doel, waarTUSSEN de vloeistofspiegels moeten komen. Indien geen merkstrepen (meer), aanhouden tot een krap centimetertje boven de plaatkoppen.

Anders: nieuwe accu erin.
 
Ben het met de anderen eens. Het geklik komt van je startrelais. Als er te weinig spanning op staat, hoor je dat. Als hij gelopen heeft, heb je voor een poosje genoeg spanning. Check de accuvloeistof idd en kijk of de kabels goed vast zitten op de accupolen en er geen oxidatie op zit (even met de staal/koperborstel schoonmaken)en anders een nieuwe accu. Je zou ook nog even kunnen proberen om hem met startkabels aan een andere accu te zetten. Slaat hij dan wel gelijk aan, dan zal hij toch wel zijn overleden. Voor een GS 500 moet een goede accu rond de 50 euri's te koop zijn. Suc7.
 
De accu kan ook gewoon leeg zijn door andere oorzaken, hoeft zeker niet kapot te zijn. Denk aan een slecht laadsysteem of slechte contacten zoals al eerder genoemd.
Ik zou hem eerst eens opladen en de accuspanning in de gaten houden. Na een stuk rijden moet het nog gewoon boven de 12,5V zitten (motor uit) en na een week stilstaan mag het ook zeker niet onder de 12V komen.
 
Dus de stadn van zaken. De accu los gemaakt en thuis beetje bezien. Ik kwam tot de conclusie dat 'm kompleet droog stond. Dus nu heb ik alle 6 cellen netjes bijgevuld. Nu nog de vraag: Kan hij mss al kapot zijn ofzo? En kan er dan mss gevaar bestaan voor kortsluiting als ik de accu nog uittest.

Aan Roderickdepineut:

Ik ben zeer tevreden van het machientje. Heb er 1600 km's op staan. Ben nu aan het sparen voor nieuwe kettingset. Want de ketting is bijna 'op'. En jah ik vind het een echt mooie moto!!!!
Ben er zeer tevreden mee !
Ik ben geslaagd voor mijn Praktijk 1 (dus het parcour)
Maar ze hebben mij gezakt voor het rijweg gedeelte ... Binnenkort nog eens een afspraak maken.
En ik heb de 170 eens aangetikt. Maar meestal blijft het rond de 140 km/h ... *D
Ben tevreden met wat ik heb :}
 
Accu is gegarandeerd overleden als hij helemaal droog heeft gestaan.
Als je een nieuwe hebt, controleer direct even je laadspanning, want 1 reden van een droogstaande accu kan zijn droogkoken door een veel te hoge laadspanning.
 
Valt soms best mee, als een accu droog heeft gestaan. Ik zou hem op een acculader zetten en meten of de spanning boven 12 blijft na lading, dan in de motor ermee en starten.

Als de vloeistof eenmaal beneden peil raakt verdampt het laatste beetje versneld.

Beter oppassen vooral bij warm weer.

Als uitproberen van de accu te lastig is, ermee naar een garage gaan om de bruikbaarheid even te laten testen.
 
Accu is gegarandeerd overleden als hij helemaal droog heeft gestaan.
Als je een nieuwe hebt, controleer direct even je laadspanning, want 1 reden van een droogstaande accu kan zijn droogkoken door een veel te hoge laadspanning.

Helemaal mee eens, dat laadsysteem moet je zeker na (laten) kijken. Anders wissel je de accu en heb je over een paar maanden hetzelfde verhaal weer (als er ondertussen niet iets anders is gesneuveld door die te hoge boordspanning).
 
De dichtste Motozaak, is Vanderheyden Motors (suzuki) te Kontich, denk ik. En jah voor de rest brommerzaken.
Ik heb mijn accu laten opladen en nameten:

4 cellen doen het nog maar voor 25% en 2 voor 50% ...
Dus das gene vette ni meer :)

Ik heb er al een nieuwe besteld. Ik zal het met deze moeten stellen, voor een weekje. En dat gaat nog wel lukken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan