GS1000 Turbo

Ik ben vaak in contact met iemand die een Hayabusa heeft, daar heeft hij ook een turbo opgebouwd. Hij heeft een Gen 1.

Zijn Busa gaar binnenkort op de Dyno, hij stuurde een uitdraai van een run toen er nog geen turbo op zat.
Zijn Busa had 95Nm / 154pk op het achterwiel, mijn GS met turbo had 135Nm / 150pk op het achterwiel. (klopt dit wel als beiden zo'n 9000rpm draaien?)
Als ik dat vergelijk dan doet die van mij het beter dan ik dacht..

Zodra ik wer mag rijden zal ik hem weer eens op de dyno laten zetten, kijken wat voor verschil er is tussen de eerste set up, en hoe die nu is.
Maar voornamelijk ben ik nieuwsgierig naar de AFR.

De rem cilinder zit er nu ook op, lijkt een stuk beter met de kleinere cilinders. Helaas is de rem cilinder groter dan de koppelingscilinder.
Moet wel zeggen dat ik denk dat de Nissin beter in elkaar zit dan de Brembo..
Ik ben benieuwd wat hij met de nieuwe setup gaat doen, ga je ook verschillende boostlevels proberen?
Sowieso leuk om te kijken hoeveel boost hij nodig heeft voor dat aantal PK's. :9 Bij één tuner hiero kon je ook de boost op de uitdraai erbij krijgen,
 
Ik ben benieuwd wat hij met de nieuwe setup gaat doen, ga je ook verschillende boostlevels proberen?
Sowieso leuk om te kijken hoeveel boost hij nodig heeft voor dat aantal PK's. :9 Bij één tuner hiero kon je ook de boost op de uitdraai erbij krijgen,
Daar had ik niet aan gedacht.
Weet ik niet, ligt er waarschijnlijk ook een beetje aan of de persoon die het doet er wel zin aan heeft om dat te doen..
 
Dat zijn de nieuwe masters. Zal es kijken of ik een foto kan vinden met de oude

IMG_20220813_144236.jpg
IMG_20220813_144229.jpg



De oude

pumps.jpg
pumps2.jpg


Beetje lastig op de foto te krijgen, daarom meerderen
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het echt mooi staan zo, je hebt heel consequent allemaal licht glimmende alu onderdelen op die fiets :t

Koppel in footpounds scheelt ongeveer 1/3e meer, dan heb je wel weer een gezond blokje, maar hier op de banken zitten ze eigenlijk allemaal ergens in de 160 AWPK, maar het verschilt ook al per merk bank. Waar het meer om gaat zoals je al schreef is waardes tov elkaar vergelijken op dezelfde bank.
 
Ik vind het echt mooi staan zo, je hebt heel consequent allemaal licht glimmende alu onderdelen op die fiets :t

Koppel in footpounds scheelt ongeveer 1/3e meer, dan heb je wel weer een gezond blokje, maar hier op de banken zitten ze eigenlijk allemaal ergens in de 160 AWPK, maar het verschilt ook al per merk bank. Waar het meer om gaat zoals je al schreef is waardes tov elkaar vergelijken op dezelfde bank.
Dank je :)
Kleine dingen kunnen vaak een groot verschil maken
 
Bezig met de vering, want die stond helemaal verkeert..
Een achterveer van een GSXR1000 gekocht, volledig instelbaar, en een link stuk. Alles naar 0, en van daaruit af gaan stellen.
Het zelf gemaakte linkstuk was niet geweldig, zaten ook geen lagers in, nu zit er veel minder speling op.
Morgen langere dogbones maken.
Die GSXR veer heeft er iets extras aan, en daardoor paste ie niet, accu zat in de weg, dus die moet verplaatst worden. Waar ben ik aan begonnen...

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
 
Niet blij..
Linkage aangesloten, vering is veel te zacht.
Nu weet ik dat als je het bevestiging / scharnierpunt voor de dogbones verandert, dat de vering dan zachter of harder wordt.
Maar er zit een origineel linkstuk in nu. Nu weet ik niet wat de zachte vering veroorzaakt.
Nu is het het makkelijkst om een nieuw linkstuk te maken, misschien maar doen.
Dit keer wel met lagers, of ik de naaldlagers over zet, of glijlagers er in, dat weet ik nog niet, waarschijnlijk een paar bronzen bussen
 
Ik heb geloof ik het probleem gevonden..
De achterbrug is van een Bandit 1200, de veer en link zijn van een GSXR1000.
Maar eens gekeken hoe de link van een Bandit eruit ziet, die is dus anders. Net maar een besteld. De belangrijke maten zijn gelijk aan het zelf gemaakte linkstuk. Ik dacht dat die dingen ongeveer gelijk waren.
Ik zat te denken dat de link en de achterbrug waarschijnlijk bij elkaar horen.

Maar weer verder als ik het heb. Nog genoeg te doen
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag de ontstekings module verplaatst, beugeltje gemaakt.
Moest een aantal draden verlengen, paar centimeter maar

Laatste keer toen ik de motor in elkaar zette heb ik de draadboom expres niet omwikkelt, zodat het veel makkelijker is als er wat verandert moet worden.

De accu komt in het kontje, daar moet ik nog wat voor maken.
Dat doe ik volgende week.
IMG_20220828_163558.jpg
 
Vanmiddag de ontstekings module verplaatst, beugeltje gemaakt.
Moest een aantal draden verlengen, paar centimeter maar

Laatste keer toen ik de motor in elkaar zette heb ik de draadboom expres niet omwikkelt, zodat het veel makkelijker is als er wat verandert moet worden.

De accu komt in het kontje, daar moet ik nog wat voor maken.
Dat doe ik volgende week.
Bekijk bijlage 1797866
Deze motorfiets komt nooit af. Voor jou blijven er verbeterpunten in zitten 👍🏻De lezer op het forum geniet mee.
 
Deze motorfiets komt nooit af. Voor jou blijven er verbeterpunten in zitten 👍🏻De lezer op het forum geniet mee.
Wat ik de laatste tijd heb verandert had ik al een tijdje op de agenda staan.

De achterveer niet echt, dat was helaas geen 1op 1 over zetten.

Ik kom nu wel heel dicht bij hoe ik hem hebben will.

Hij moet nog de bank op, want ik wil weten hoe de afstelling is, en er moet nog wat in de lak, en misschien nog eens was bedenken op de breathers.
Verder kan ik niet echt wat bedenken.... Op dit moment ;)
 
Ik heb geloof ik het probleem gevonden..
De achterbrug is van een Bandit 1200, de veer en link zijn van een GSXR1000.
Maar eens gekeken hoe de link van een Bandit eruit ziet, die is dus anders. Net maar een besteld. De belangrijke maten zijn gelijk aan het zelf gemaakte linkstuk. Ik dacht dat die dingen ongeveer gelijk waren.
Ik zat te denken dat de link en de achterbrug waarschijnlijk bij elkaar horen.

Maar weer verder als ik het heb. Nog genoeg te doen
Linksystemen luisteren best nauw, je kan niet zomaar mixen en matchen :P
Ik heb trouwens ongeveer dezelfde ervaring, ik had een Bandit 1200 (de hele motor, niet alleen de brug) waarvan ik vond dat die een vering upgrade nodig had, een maatje had een BMW S1000RR schokbreker liggen die hij in zijn GSX750R Slingshot heeft gehad en daar prima in werkte, inclusief circuittrainingen. Dat is een goede kwaliteit moderne schokbreker maar hij matchte niet met mijn Bandit, in mijn motor was hij veel te zacht. B|
 
Linksystemen luisteren best nauw, je kan niet zomaar mixen en matchen :P
Ik heb trouwens ongeveer dezelfde ervaring, ik had een Bandit 1200 (de hele motor, niet alleen de brug) waarvan ik vond dat die een vering upgrade nodig had, een maatje had een BMW S1000RR schokbreker liggen die hij in zijn GSX750R Slingshot heeft gehad en daar prima in werkte, inclusief circuittrainingen. Dat is een goede kwaliteit moderne schokbreker maar hij matchte niet met mijn Bandit, in mijn motor was hij veel te zacht. B|
Dit zijn van die dingen dan leer je pas echt hoe het zit als je er mee bezig gaat..
Verschuif het scharnierpunt 5mm en je vering gaat van hard naar zacht
 
Ja dat is gewoon zo.. afhankelijk van het linksysteem heb je andere veren nodig, en andere demping.
De kans dat er iets van een andere motor zomaar enigszins ok is op je eigen motor is quasi nihil.
 
De achtervering is een combinatie van verhoudingen. De lengte van de achterbrug zelf (scharnierpunt achterbrug - as vh wiel), de lengte van de links, en daaruit volgt dat een benodigde slag van de schokdemper om de veerweg te halen en een veer-stijfheid en demping om binnen die slag (veerweg) zijn werking te doen.
Als de vering te slap is is de 'arm' van de schokbreker waarschijnlijk te kort tov de arm van de achterbrug waardoor deze te weinig weerstand biedt aan de belasting (gewicht van motor en rijder)...
Het veranderen van de lengtes moet het probleem dus kunnen verhelpen, maar dit moet een verklaring zijn waarom een ogenschijnlijk "zwaardere" veer slapper aan kan voelen.

In principe zou een slappere veer dus altijd een wat langere slag moeten hebben om eenzelfde werking te kunnen geven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan