GS1000 Turbo

Ach, ik had geen notificaties gekregen, had niet door dat er reacties waren..

Ik vind het wel fijn/belangrijk dat ik goed kan horen in het verkeer, nu had ik wel verwacht dat je je uitlaat minder hoort, en bijna geen windgeruis.
Maar ik had totaal niet verwacht dat omdat je minder hoort het gevoel met de motor zo anders wordt, en ook de rijwind voelde anders..
 
Ach, ik had geen notificaties gekregen, had niet door dat er reacties waren..

Ik vind het wel fijn/belangrijk dat ik goed kan horen in het verkeer, nu had ik wel verwacht dat je je uitlaat minder hoort, en bijna geen windgeruis.
Maar ik had totaal niet verwacht dat omdat je minder hoort het gevoel met de motor zo anders wordt, en ook de rijwind voelde anders..
Ik ben pas standaard gehoorbescherming gaan dragen sinds circuit rijden. Want ja, je hebt meer gevoel met je motorblok zonder oordopjes.

Maar je hebt nog meer connectie met je banden en vering, wanneer je je motor geluid en wind geluid wat weg kunt stoppen ;)
 
Naarmate ik ouder wordt kan ik hele hoge tonen steeds minder goed horen (hoort bij ouder worden, hebben heel veel mensen) maar die irritante tinnitus piep hoor ik de hele dag ;(
 
Ik begon weer wat last van lekkerij te krijgen, zolang de motor recht op staat is het over het algemeen wel goed, en op de zijstandaard, de ene keer lekt ie wel, en de andere keer helemaal niets.. Lekt niet veel, maar het irriteert me wel, maar god wat is dat moeilijk om uit te vinden waar het lekt..

De bodemplaat begon natter te worden dan eerder, ik heb een OEM bodempakking weten te vinden, die worden niet meer gemaakt, ik had een zelfgemaakte van pakkingpapier, maar ik zet mijn twijvels bij de kwaliteit er van.

Ook heb ik de hele bodemplaat uit elkaar gehaald om het weer in elkaar te zetten met verse pakking, Threebond deze keer.

Toen ik de bodemplaat los begon te halen viel het mij op dat het kleppendeksel lekt bij de distriebutietunnel, die pakking wordt ookniet meer gemaakt, dus die moet waarschijnlijk ook maar dicht gesmeerd worden met Threebond.

Bodemplaat.jpg
 
De turbo krijgt z'n olie onder ongeveer de juiste druk, alleen wat te veel.
Nu zat ik er aan te denken om de olietoevoer wat te knijpen, zou dit werken?

Waar de rode pijl zit, dit is de bodemplaat van de toevoerpomp, dat gat is 7mm, de gaten bij de groene pijlen zijn ook 7mm.
Dat ronde ding is waar de toevoerpomp zijn olie van krijgt, zit een screen boven op.

Nu zat ik er aan te denken om de gaten bij de groene pijlen 4mm te maken, zou dat de hoeveelheid olie omlaag brengen?

Pomp.jpg
 
Ik ken niet het hele systeem, maar als je geen overdrukventiel ervoor hebt zitten, verhoog je hiermee alleen de druk voor de smoring, maar niet de flow.

De pomp drukt met iedere omwenteling evenveel olie eruit. Dit moet je zien weg te begeleiden. Ik zou een T-splitsing maken, voordat de olie je turbo binnen komt.
Aan de nieuwe route, hang je een restrictie (liefst een naaldafsluiter voor afstelbaarheid), zodat je daar kan regelen hoeveel olie je weg vloeit naar je carter.
Je druk wordt natuurlijk iets lager, wanneer je deze opening hebt gemaakt, maar ergens zit de sweetspot.
 
Ik ken niet het hele systeem, maar als je geen overdrukventiel ervoor hebt zitten, verhoog je hiermee alleen de druk voor de smoring, maar niet de flow.

De pomp drukt met iedere omwenteling evenveel olie eruit. Dit moet je zien weg te begeleiden. Ik zou een T-splitsing maken, voordat de olie je turbo binnen komt.
Aan de nieuwe route, hang je een restrictie (liefst een naaldafsluiter voor afstelbaarheid), zodat je daar kan regelen hoeveel olie je weg vloeit naar je carter.
Je druk wordt natuurlijk iets lager, wanneer je deze opening hebt gemaakt, maar ergens zit de sweetspot.
Ik heb er een aftakking in met drukregelaar. De druk is ok, maar de hoeveelheid mag iets minder, er zit altijd wat olie, niet veel, tussen turbo en luchtfilter.

Ik zit er aan te denken om de toevoer naar de oliepomp wat af te knijpen, voor de pomp, niet na.
 
Voor de pomp sowieso geen restrictie plaatsen, dan krijg je kans op cavitatie (zeker op hoge toeren).
Waardoor vind je dat je druk o.k. is? Zoals ik het lees is je druk iets te hoog, omdat er te veel is.
 
Voor de pomp sowieso geen restrictie plaatsen, dan krijg je kans op cavitatie (zeker op hoge toeren).
Waardoor vind je dat je druk o.k. is? Zoals ik het lees is je druk iets te hoog, omdat er te veel is.
Hoge toeren én bij koude motor.
Niet doen.

Eventueel smoorbaar een deel afvoeren terug naar 'tank'

Edit: wat meester Tussengas zegt dus.
Goed advies, weet waarover ie babbelt. Hij heeft gelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan