GS1000 Turbo

Motor mag de weg weer op!

Ik kom net terug van de roadworthy test, Transport had terug gebeld, en had toch het framenummer in de computer gevonden, schijnbaar waren het blok en het frame geregistreerd op dezelfde persoon.. En dat is onmogelijk, dus hoe dat nu weer zit..
Frame komt uit Australie, blok uit Nederland. Frame heeft geloof ik 15 jaar kaal in een schuur gelegen.

Net even een stukje gereden, er is natuurlijk weer een olielek, geen grote. Ketting moet gespannen worden. Snelheidsmeter geeft 2/5 van de eigenlijke snelheid aan, magneetjes zitten er wat te diep in, ik dacht dat het niet zo gevoelig was.

Toen ik wilde kijken hoeveel magneetjes wel werken had ik het voorwiel van de grond getakeld, voorwiel draait wat zwaar.
Volgens mij is er een uitlaatpakking dat lekt.

Motor lijkt wat comfortabeler, moet nog de vering fine tunen. Motor lijkt ook wat lekkerder te rijden. Ik heb vrij rustig gereden, dus ik kan er nog niet te veel van zeggen.
Wat me wel opviel, volgens mij maakt dat nieuwe plenum een aardig verschil. Motor reageerd veel beter op het gas, het gaat veel makkelijker als ik gas geef.

Ik moet weer even sleutelen..

Laatst bewerkt:
Ik heb het olielek gevonden, de scavenge pomp, er wat aan gaan doen is een tweede.
Het kon ook de koppeling zijn, waar de slave aan het blok zit.
Voortandwiel er af, motor in z'n 5, gas er op!! Alleen een beetje olie onder de oliepomp.

Was ik gister wat met de motor bezig, zie ik ineens wat balanceerlood op de grond liggen.. Straks maar even een stukje rijden om te kijken wat het doet.
Ik zat me te bedenken dat ik wat kilometers moet maken, want volgende week zondag gaan de ouwe lullen weer op pad, en dan wil ik eigenlijk wel weer mee

Vanmiddag 44 km gereden, begon goed, motor rijdt opzich goed.
Na bijna 30km trok ie ineens niet goed meer, duurde even voor ik door had wat er aan de hand was, de turbo bouwt geen druk op, maar 2 of 3 psi. Dat heb ik eerder gehad, toen was de waste gate los gekomen, nu niet, maar ik kan nu zo gauw niets vinden.

Luchtfilter er af.. Turbo heeft ineens veel speling, draait wel bijzonder licht.

Ik kijk later wel eens wat er niet goed is.
Ik heb nog een hart van een turbo liggen.

Vandaag weer een klein stukje gereden, 50km.
Ik weet niet wat het is, maar ik moet er weer helemaal inkomen, geen idee of dat komt door 7 maanden niet rijden, of het ongeluk.

Motor lijkt goed te lopen, lijkt wel of het blok weer wat moet inrijden. Ik dacht dat ie wat traag was, maar na een paar keer het gas er op lijkt dat ook flink te verbeteren.

Afgelopen week heb ik een andere turbo cartridge ingezet, want ik dacht dat ik de oude om zeep had geholpen, waarschijnlijk onterecht.
De enige verklaring dat ik kan bedenken waarom ie geen druk meer opbouwde, is dat het lijkt of de cartridge in het uitlaathuis was verdraaid, en daarom de klep van de wastegate niet meer goed dicht trok.

Dat heb ik nu veranderd, dit resulteerde in een turbo die ineens 1.5 bar levert, dat ging wel even lekker, verder geen rare dingen, dus misschien maar even mee experimenteren.

Later leek het ineens of ie niet verder kwam dan maar zo'n 10psi, geen idee wat daar gaande is.

Op het laatst van de rit kwam het vertrouwen weer wat terug.

Wat met de voorvering gekloot, dat lijkt wat beter.

Ook wat gekloot met de voorrem, het leek of de handel af en toe een ander punt van aangrijpen had, dat lijkt nu goed. Voorrem remt lekker.

Het lijkt er op dat de zelfgemaakte tandwieldrager het ook volhoudt.

Het weer wordt flink beter, dus weer wat Kilometers maken, het vertrouwen moet weer terug.

IMG_20231105_143801~2.jpg

Idd wat een plaatje!

Mbt onzeker/onwennig rijden. Herkenbaar, ook wel eens gehad als je in je hoofd niet helemaal onbevangen bent.

Net weer een stukje gereden, ik kom er weer wat in, ik begin er ook weer meer plezier in te krijgen. De stuurgewichten moeten er wel weer aan.

Het blok is toch niet hetzelfde na het ongeluk, veel meer geluiden komen er uit dan eerder, die ratel wat er nu in zit, dat kunnen de gasschuiven nog wel eens zijn, dat had ie al, maar nu meer hoorbaar.
Stationair hoor je niets, zodra ik ga rijden, zodra ik ook maar heel iets minder gas geef is de ratel weg, met flink meer gas is het ook weg.
Als ik 100 in de 5 rij is het minder hoorbaar dan als ik 80 in de 4 rij, ongeveer hetzelfde toerental is dat.
De ratel gaat ongeveer gelijk op met de kleppen/nokkenas, maar dan meer plastic dan staal geluid.

Nu iets waar ik helemaal niet blij mee ben, er komt ineens veel meer rook uit de uitlaat :(
Binnenkort maar eens met een maat rijden, zodat ie kan zien (of ik even op zijn Ducati rijden ;) )hoeveel rook ie er nu eigenlijk uit gooit.

Motor loopt opzich verder prima.

Is de hoeveelheid olie die je verbrand ook meetbaar? Als het hele kleine beetjes zijn zou ik me niet meteen zorgen maken.

Is de hoeveelheid olie die je verbrand ook meetbaar? Als het hele kleine beetjes zijn zou ik me niet meteen zorgen maken.
Het waait redelijk hier, en toen ik rustig door de buurt reed en afremde voor een rotonde kwam er ineens een walm voorbij.

Zal het bij de volgende rit eens in de gaten houden.

Oh.. Ik had geen notificaties gekregen..

Ik heb wat met de bleedvalve gekliert, zit nu net boven een bar boost.
Maar ik denk dat ik wat terug draai, want de eerste keer toen ik hem terug draaide had ik zo'n 9 / 10 psi boost, en dan je gewoon lekker het gas los trekken, en op toeren laten komen, zonder dat ie gekke dingen gaat doen, dat was wel fijn.

Motor loopt opzich goed, stuurt goed, alleen dat getik, daar erger ik me aan, kan ook piston slap zijn heb ik me laten vertellen.
Als ik met een stethoscoop naar de carburateur luister hoor ik geen getikker, op de cilinder hoor ik wel wat, maar niet echt getikker.
Het roken doet ie af en toe, maar wat ie laatst deed heeft ie niet weer gedaan. Hij rookt altijd wel wat..

Ook heb ik de stuurgewichten er weer op gezet want ik kreeg lamme handen, dat is nu niet verdwenen, maar wel een stuk beter.
Ik moet weer wennen aan het rechte stuur, voelt als een vreemde positie/hoek voor mn handen.

Terug
Bovenaan Onderaan