GS1000 Turbo

Zo, net even geluk gehad..
Ik wilde de motor even warm rijden, rijden ging heerlijk, motor loopt geweldig met dat koude weer.
Ik kom van een rotonde af, achterkant glijdt wat weg, ik dacht dat die witte blokken op de weg wat glad waren, maar het was niet nat, alleen koud, en ik denk ook niet dat ik er over heen reed.. Even verder geef ik gas en het leek of de koppeling slipte, maar dat kan niet, ik dacht, das niet goed, maar even stoppen..
Hele achterband, eigenlijk de hele achterkant onder de olie!! Het droop er af..
Duurde even voordat ik gevonden had wat het was, slangetje van oliepomp voor de turbo, van pomp naar druk regelaar was los gekomen. Bijna alle olie uit het blok.
Gelukkig een stukje gereedsschap bij me om het slangetje er weer op en vast te zetten. Daar lopen langs de snelweg is ook geen optie, dus maar heel rustig naar het dichts bijzijnde tankstation gereden, was een meter of 500, daar een liter auto motorolie er in gegooid..

Tussenstand;

De 2 buitenste cilinders net gedaan met de color tune, Bij de linker heb ik hem wat armer gezet, bij de rechter kreeg ik geen wit in de vlam als ik aan de schroef begon te draaien, wat wel gebeurde, is dat toen ik de schroef wat verder uit draaide, dat de vlam er meer continu was, als of de cilinder eerst maar de helft van de tijd mee deed..

Nu moet het kleppendeksel zo aan passen dat ik de bougie er uit kan draaien, door de twin spark werkt het niet meer als origineel.

Sync stond nog perfect.

Alles gedaan, motor loopt mooier, een wat stabilier stationair, wat rustiger, maar ik had gehoopt dat ie nog wat mooier zou gaan lopen.

Bij de binnenste rechter kon ik ook draaien wat ik wilde, maar de vlam werd niet wit, maar ook weer dat als ik de schroef indraaide dat de vlam er maar de helft van de tijd was, schroef weer uit, en de vlam werd weer regelmatiger. De vlam was dus erg onregelmatig van de rechter cilinders voor ik begon te draaien.
De motor pofte ook altijd wat in de uitlaat bij stationair, dat verdween toen ik met de binnenste rechter schroef begon te draaien.
Bij de binnenste linker was er bijna continu een beetje wit in de vlam, deze heb ik ook zo versteld dat de vlam het regelmatigst werd.

Dus ik heb bij alle cilinders de vlam eigenlijk zo afgesteld dat ie meer regelmatig werd, want op kleur leek niet echt te werken.

Als ik nu vanaf stationair gas geef pakt ie veel mooier op, en gaat mooier weer terug in toeren.

De schroeven staan echt totaal niet meer gelijk!

Telefoon neemt heel beroerd op, maar dit is het eind resultaat.
Het is beter dan eerst, rustiger/stabieler.

Motor start niet meer zo goed geloof ik..

Al een stuk mooier stationair. :Y

Ideaal gezien zou je met de mengselschroeven de vlam moeten kunnen verstellen van precies goed ergens rond het midden van het stelbereik naar te rijk (geel) als je die verder uitdraait en de andere kant uit dus verder in naar te licht blauw en voorbij dat die verbrandingen gaat missen.

Als je een cilinder op de schroef niet op een gele vlam krijgt krijgt hij te weinig benzine, dan geeft die sproeier niet genoeg door (dan stationair sproeier een maatje groter of schoonmaken) of staat je vlotter daar te hoog, als je zorgt dat dat goed staat en je daardoor goed kan tunen loopt hij straks helemaal perfect.

Je bent er al achter dat bij een goede afstelling per cilinder de mengselschroeven zeker niet allemaal gelijk hoeven te staan, dus je weet al meer als de meesten. ;) Die roepen "het boek zegt 2.5 draai uit!" en denken dan dat het goed is, maar het zijn niet voor niets stelschroeven.

Laatst bewerkt:
Al een stuk mooier stationair. :Y

Ideaal gezien zou je met de mengselschroeven de vlam moeten kunnen verstellen van precies goed ergens rond het midden van het stelbereik naar te rijk (geel) als je die verder uitdraait en de andere kant uit dus verder in naar te licht blauw en voorbij dat die verbrandingen gaat missen.

Als je een cilinder op de schroef niet op een gele vlam krijgt krijgt hij te weinig benzine, dan geeft die sproeier niet genoeg door (dan stationair sproeier een maatje groter of schoonmaken) of staat je vlotter daar te hoog, als je zorgt dat dat goed staat en je daardoor goed kan tunen loopt hij straks helemaal perfect.

Je bent er al achter dat bij een goede afstelling per cilinder de mengselschroeven zeker niet allemaal gelijk hoeven te staan, dus je weet al meer als de meesten. ;) Die roepen "het boek zegt 2.5 draai uit!" en denken dan dat het goed is, maar het zijn niet voor niet stelschroeven.
Ach, daar had ik niet aan gedacht eigenlijk, dat de stationair sproeiers wat te klein kunnen zijn.
Ik dacht de carburateurs versleten waren..
Of de naalden van stelschroeven niet meer helemaal fris waren.

De vlotters heb ik afgesteld via een slangetje dat de benzinehoogte in de vlotterkamers laat zien.

Ach, daar had ik niet aan gedacht eigenlijk, dat de stationair sproeiers wat te klein kunnen zijn.
Ik dacht de carburateurs versleten waren..
Of de naalden van stelschroeven niet meer helemaal fris waren.

De vlotters heb ik afgesteld via een slangetje dat de benzinehoogte in de vlotterkamers laat zien.
Dat is de beste methode om het daadwerkelijke benzineniveau te checken dus dat is goed. :t

Weer wat bezig geweest..

Ik wil niet weer dat die slang los komt, daarom daar wat voor gemaakt. Ik had altijd een slang tussen de pomp en druk regelaar, waar de groene pijlen heen wijzen, dat ging goed voor zo'n 20.000km. Toen ik de slang er weer af wilde halen moest ik er flink aan trekken om hem er af te krijgen, dus hoe dat ding los is gekomen, geen idee.

Nu wat van staal gemaakt, een U, en dat aan het blok vast geschroeft zodat het geen kant op kan, de rode pijlen.

Ik had weinig keus met hoe ik het vast kon zetten, het zit wel stevig. Ik moest de slangenklemmen gebruiken die ik had liggen..

U.jpg

Terug
Bovenaan Onderaan