GS1000 Turbo

Heel... heel lang geleden, toen het blad Kickstart nog zwart-wit was, had men een artikel “de mooiste vd straat”, daar stond ook ooit een gs1000 met turbo.
Foto van de bandensporen met 1...2 onderbrekingen erin.. maw gas erop... 2e versnelling.... gas... 3 versnelling.
Vond ik toen heel wat :}
Hulde voor je doorzettingsvermogen :t
 
Heel... heel lang geleden, toen het blad Kickstart nog zwart-wit was, had men een artikel “de mooiste vd straat”, daar stond ook ooit een gs1000 met turbo.
Foto van de bandensporen met 1...2 onderbrekingen erin.. maw gas erop... 2e versnelling.... gas... 3 versnelling.
Vond ik toen heel wat :}
Hulde voor je doorzettingsvermogen :t

Gister tijdens het rijden ging het toerental ineens het toerental omhoog, ik denk dat het een achterband was dat grip verloor, de toeren waren te laag voor een slippende koppeling, en de lock up zou goed afgesteld moeten zijn..

Hellracer had gelijk, na het synchroniseren is de ratel minder, tijdens het rijden is er geen ratel trouwens.

Ik denk dat ik zo maar even mijn schuur in ga om een T stukje te fabriceren zodat ik er een drukmeter op aan kan sluiten.

Ik zat te denken, ik heb 95 benzine in mijn tank, de ontsteking staat op wat het moet staan zonder drukvulling, geen idee hoeveel boost, maar er was totaal geen detonatie, zou een twin spark kop daar iets mee te maken kunnen hebben?
 
Ik heb aan de carburateurs niets veranderd nadat ie kapot liep, ik heb hem toen rijker gezet omdat ie aardig arm stond.

De ontsteking staat nu een graad of 5/6 graden eerder dan voorheen. Hij loopt er veel mooier op.
 
Ondertussen heb ik een drukmeter er op aan gesloten, ongeveer 7psi maakt ie.
Motor loopt niet lekker, hij wil niet boven 6000rpm komen, dan begint ie te sputteren/viertakten zoals ze dat bij 2 takten noemen.
De up-pipe heb ik er afgehaald en het luchtfilter op het plenum gezet, dan begint ie bij 5000rpm te sputteren, AF meter er op aangesloten, en hij staat veel te rijk, als de naald richting 11 gaat begint het, en bij 10 wil het niet meer.

Dus, kleinere sproeiers er in! Ik vond ze al wat groot...
 
Als je je motor af wilt stellen is het natuurlijk het best om vol gas in de hoogste versnelling te zien wat de AF is, volle belasting.

Maar als ik de motor in de derde versnelling zet en ga dan met het gas spelen, langzaam aan volgas, zodat je eingsins de AF meter in de gaten kunt houden, zou dat aardig in de buurt komen met het testen onder volle belasting?
Het zou het afstellen een stuk makkelijker en veiliger maken..
 
Heb je al foto's hoe de motor er nu bij staat?
Is nog lang niet klaar, het laatste beetje van de bedrading moet nog, het achterstukje zit er maar op met 2 bouten, maar zo lijkt het wat beter, wordt ik hopelijk niet gelijk aan de kant gezet ;)
AFR meter zit aangesloten, dat is een hele bos draad, maar het begint langzaam ergens op te lijken.


Ik ben wat aan het experimenteren, wat wat doet met afstellen, ik heb dat eerder op een ongelukkige manier gedaan, ik wil dat nu op een andere manier doen.
Zonder up-pipe staat ie veel te rijk, met up-pipe staat ie nu te arm, ik heb er kleinere sproeiers in gezet, ik wil nu kijken wat de AF doet als ik de druk omhoog doe, blijft de AF gelijk, of veranderd dat?
Ik had bij de eerste poging ook het idee dat ik dacht dat de motor goed stond, en dan bleek dat later toch niet zo te zijn.. Of ik heb toen gewoon iets verkeerd gedaan, geen idee..

Ik vind carburateurs afstellen geen klap aan, testbank is toch handiger denk ik..

ML.jpg
MR.jpg
 
Haha ja echt een monster!

Is er geen makkelijke manier om de A/F meter te loggen ipv op de meter kijken?
Misschien, maar ik heb daar helemaal geen verstand van, moet je dan ook niet een toerental input hebben en iets dat de positie van de gasschuif door geeft?

Achteraf had ik een andere meter moeten bestellen, deze is soms moeilijk af te lezen als de zon fel schijnt.
 
Ik gebruik een camera op de A/F meter en toerenteller om te loggen, beetje primitief maar goed te doen. Je kan bij de Innovate MTX-L die ik heb ook extra's erbij kopen om te loggen mocht te dat willen.
 
Nouja dat valt bij mij in twee categorieën, cruisen of volgas, rij jij weleens halfgas of driekwart met je turbofiets????
 
gewoon lekker een keer de testbank op met je bike reinhoud. ik ben ook altijd van het zelf proberen, maar dat scheelt je zoveel tijd en je weet zeker dat hij dan goed staat.
zou toch lullig zijn als het blok in de prak draait omdat je denkt dat hij goed staat, maar toch net niet... ;)
 
Vandaag met de motor voor een roadworthy test geweest, niet het resultaat waar ik op gehoopt.

Er was een ID fail, de motor mist een compliance plate. Toen ik hem voor het eerst op kenteken had kreeg ik een gewone roadworthy test, daarna moest ik naar Transport (Aussie RDW) om te kijken of de motor als gestolen stond geregistreerd, met deze papieren kon ik hem registreren. Ik heb nooit een sticker of plaat gekregen.

De motor staat op mijn naam geregistreerd, hij staat hier gewoon in de computer, dus ik begrijp niet goed wat het probleem eigenlijk is.

Ook blijkt de turbo een probleem te zijjn. Er was mij ooit door een agent verteld, toen ik aan de kant werd gezet, dat motoren niet hoeven te worden "engineered" en Mod plated (modificatie plaatje), maar de man die de test deed wist het allemaal niet zeker, die heeft een mail naar Transport gestuurd, dus het is afwachten..

Was een 90km rit , was wel fijn om er weer eens op te rijden!! Nieuwe voorband, daarom wel voorzichtig gedaan.
De turbo levert nu 7psi boost, de motor trekt niet zo idioot als eerder,maar gaat toch wel lekker, gaat toch best hard, maar ook beheerst.
De turbo begint bij 4000 rpm zijn werk te doen.

Wordt vervolgd
 
De turbo heeft nu een mooie balans tussen kracht en beheerst, in de 2 trekt ie het voorwiel omhoog, in de 3 komt het voorwiel ook wel van de grond, maar toch voelt het makkelijk onder controle te houden..
Niet zo snel als eerder; maar toch, als ik nu 100 rijd (3500rpm) en ik trek het gas los zit ie binnen een seconde of 4 op 200km/h (vanuit de hoogste versnelling)

Motor rijdt ook zonder moeite zo rond de 2500rpm, trekt zonder moeite vanaf dat toerental weg.

Toch wil ik nog wel de carburateurs checken, op boost loopt ie lekker, maar als het blok door en door warm is begint ie lichtelijk te hikken als ie over gaat naar boost.

Heerlijke motor om te rijden, al zeg ik het zelf ;) Mooi stabiel, en toch makkelijk in de bochten, lijkt wel of alles heel mooi in balans is. En dat is puur geluk!! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan