GS1000 Turbo

De turbo heeft nu een mooie balans tussen kracht en beheerst, in de 2 trekt ie het voorwiel omhoog, in de 3 komt het voorwiel ook wel van de grond, maar toch voelt het makkelijk onder controle te houden..
Niet zo snel als eerder; maar toch, als ik nu 100 rijd (3500rpm) en ik trek het gas los zit ie binnen een seconde of 4 op 200km/h (vanuit de hoogste versnelling)

Motor rijdt ook zonder moeite zo rond de 2500rpm, trekt zonder moeite vanaf dat toerental weg.

Toch wil ik nog wel de carburateurs checken, op boost loopt ie lekker, maar als het blok door en door warm is begint ie lichtelijk te hikken als ie over gaat naar boost.

Heerlijke motor om te rijden, al zeg ik het zelf ;) Mooi stabiel, en toch makkelijk in de bochten, lijkt wel of alles heel mooi in balans is. En dat is puur geluk!! ;)

Gaaf man! Dan ben je goed op weg toch? 👍
 
Vandaag antwoord op mijn vraag gekregen, of een motor met turbo ook engineerd moet worden...
Lang antwoord kort, zo lang de uitlaat niet meer dan 100 dB maakt is het goed..
Kijk dat is goed nieuws, 100dB moet makkelijk te doen zijn, al is het voor de keuring ;)
 
Klopt!
Maar de cilinders zijn (geloof ik) 0.05mm opgeboord omdat JE grotere zuigers had geleverd dan wat zou had gemoeten..
Ik had gehoopt dat ik er mee weg kwam..

Ik weet niet zeker of het aan de zuigerveren ligt, het is een vermoeden, ik zou niet weten wat anders. De up-pipe is mooi schoon van binnen.

Zaten er geen zuigerveren bij de zuigers dan?
Of heb je nu veren voor een 0.05 kleinere zuiger erin gezet?
 
Klopt!
Maar de cilinders zijn (geloof ik) 0.05mm opgeboord omdat JE grotere zuigers had geleverd dan wat zou had gemoeten..
Ik had gehoopt dat ik er mee weg kwam..

Ik weet niet zeker of het aan de zuigerveren ligt, het is een vermoeden, ik zou niet weten wat anders. De up-pipe is mooi schoon van binnen.

Slotspeling van de zuigerveren los in de cilinder dus niet gemeten?
 
de buitenomtrek van de zuigerveren is een vaste maat, de maat van de cylinder verandert daar niets aan. enkel de slotspeling verandert met het wijzigen van de boring.
 
de buitenomtrek van de zuigerveren is een vaste maat, de maat van de cylinder verandert daar niets aan. enkel de slotspeling verandert met het wijzigen van de boring.

De druk van de veren op de cilinderwand is niet meer gelijk overal dan, toch? Of is het verschil te klein om er iets van te merken?
Ik zou niet weten wat anders het roken kan veroorzaken..
 
De druk van de veren op de cilinderwand is niet meer gelijk overal dan, toch? Of is het verschil te klein om er iets van te merken?
Ik zou niet weten wat anders het roken kan veroorzaken..
stel dat je de zuigerveer volledig toe duwt (geen slotspeling) en de omtrek is dan 50mm , gaat er een bepalde druk uit vanuit de zuigerveer.
wat gebeurt er als je de zuigerveer in een cylinder maar 50.1mm steekt ? de zuigerveer zal een buitendiameter van 50.1mm aannemen, de druk die er vanuit gaat zal inderdaad minder zijn.
maar :
omtrek zuigerveer bijeen geduwd = 50 * pi = 157.075
omtrek 50.1mm cylinder = 50.1 * pi = 157.38915

de slotspeling zal dan niet nul maar 0.31415 zijn.

conclusie (bij nieuwe zuigerveren) :
als de slotspeling correct is, is de cylinder-maat correct voor de zuigerveer en dus is ook de aanlegdruk correct.
als de slotspeling niet correct is, is de maat van de cylinder automatisch niet correct, en zal de aanlegdruk ook niet helemaal zijn wat de fabrikant voor ogen had.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan