GS1000 Turbo

stel dat je de zuigerveer volledig toe duwt (geen slotspeling) en de omtrek is dan 50mm , gaat er een bepalde druk uit vanuit de zuigerveer.
wat gebeurt er als je de zuigerveer in een cylinder maar 50.1mm steekt ? de zuigerveer zal een buitendiameter van 50.1mm aannemen, de druk die er vanuit gaat zal inderdaad minder zijn.
maar :
omtrek zuigerveer bijeen geduwd = 50 * pi = 157.075
omtrek 50.1mm cylinder = 50.1 * pi = 157.38915

de slotspeling zal dan niet nul maar 0.31415 zijn.

conclusie (bij nieuwe zuigerveren) :
als de slotspeling correct is, is de cylinder-maat correct voor de zuigerveer en dus is ook de aanlegdruk correct.
als de slotspeling niet correct is, is de maat van de cylinder automatisch niet correct, en zal de aanlegdruk ook niet helemaal zijn wat de fabrikant voor ogen had.
Ik bedoel dat je 2 verschillende radiussen hebt, de oude zuigerveren zijn ingesleten op 78.25mm, en nu is de cilinder 78.30/35 (weet het niet meer precies)
 
ik volg niet ?
De zuigerveren zaten in een cilinder met een diameter van 78.25mm, zijn daar op ingesleten.
Nu zitten ze in een cilinder die 78.35mm is, de radius van de zuigerveer t.o.v de cilinder is anders..

Of is dit zo weinig dat dit te verwaarlozen is?





Ik heb trouwens de oliedruk naar de turbo nog niet gemeten. Maar er komt niet veel olie uit de turbo, dus ik denk dat die niet te veel krijgt.. Maar ik wil het toch even meten.
 
nieuwe zuigers, maar geen nieuwe zuigerveren dus ?
ik had ze ineens mee vervangen, zeker omdat je de boring iets groter hebt moeten maken vanwege een foutje met de zuigers.

net zoals in mijn vorige berekening is het verschil in boring 1/10de en is dus je slotspeling met pi/10 toegenomen. 0.314 is niet niks maar ook weer niet overdreven.

alles eerst maar eens laten inslijten en afwachten voor je hem weer open trekt.
 
Na boren van cilinders altijd nieuwe zuigerveren plaatsen.
En dan niet nieuwe 2ehands zoals nu.
 
Ik ben wat op het spoor geloof ik, ik heb een drukmeter op de olietoevoer van de turbo gemaakt, en die heeft een beetje heel veel druk...

Dat eerst maar eens omlaag brengen.
Die drukregelaar die ik had gemaakt werkt een beetje beter dan gedacht..

Motor is sinds vandaag Roadworthy, was een uitdaging, Transport moest de OK geven, ik had de papieren weggegooit, was niet zo slim.
nieuwe zuigers, maar geen nieuwe zuigerveren dus ?
ik had ze ineens mee vervangen, zeker omdat je de boring iets groter hebt moeten maken vanwege een foutje met de zuigers.

net zoals in mijn vorige berekening is het verschil in boring 1/10de en is dus je slotspeling met pi/10 toegenomen. 0.314 is niet niks maar ook weer niet overdreven.

alles eerst maar eens laten inslijten en afwachten voor je hem weer open trekt.

Slotspeling was niet te groot.
 
Vandaag bezig geweest om de oliedruk voor de turbo omlaag te krijgen, dat viel niet mee, het is bijzonder gevoelig, het is alles of niets lijkt wel..

Ik kwam er ook achter dat de breather weinig doet, ik had de olie bijvuldop er af en daar kwam aardig wat "druk" uit, ook nog iets op bedenken dus.
 
Vandaag bezig geweest om de oliedruk voor de turbo omlaag te krijgen, dat viel niet mee, het is bijzonder gevoelig, het is alles of niets lijkt wel..

Ik kwam er ook achter dat de breather weinig doet, ik had de olie bijvuldop er af en daar kwam aardig wat "druk" uit, ook nog iets op bedenken dus.


Heb je een drukregelaar met een veer?

Ik werk veel met hydrauliek, en daar maak ik dit soort dingen mee als er een drukregelaar met een te hoog bereik wordt gemonteerd.
Dus bijvoorbeeld een drukregelaar van 5 tot 40 bar, en dan op 5 bar wil afregelen is bijna onmogelijk.
Plaats je er een van 1 tot 10 bar (zwakkere veer) dan kun je perfect afregelen.
 
Heb je een drukregelaar met een veer?

Ik werk veel met hydrauliek, en daar maak ik dit soort dingen mee als er een drukregelaar met een te hoog bereik wordt gemonteerd.
Dus bijvoorbeeld een drukregelaar van 5 tot 40 bar, en dan op 5 bar wil afregelen is bijna onmogelijk.
Plaats je er een van 1 tot 10 bar (zwakkere veer) dan kun je perfect afregelen.

Ja, zelf gemaakt, ah, lichtere veer dus.. Maar een juiste veer vinden is opzich al een hele uitdaging.
 
In BE en NL. Ik bestel regelmatig veren bij veren algoet (professioneel dan). Tevema heeft ook een zeer ruime cataloog, er zijn er nog.
 
Laatst bewerkt:
alcomex heeft ook "oneindig" veel veertjes op voorraad, en zelfs de lokale hornbach hier heeft een aardig assortiment.... Maarja daar heeft Reinoud allemaal geen kont aan helaas. Maar ik kan me niet voorstellen dat er daar ver weg geen veren specialist zit met een goeie website, of een landbouw onderdelenbank...
 
Er zijn hier wel een aantal zaken waar je van alles kunt halen, misschien zelfs wel meer dan in NL, maar in veren heb ik mij nog nooit zo verdiept.
Woensdag even bij Nuts and Bolts langs, daar komt de ver weg die er nu in zit.

Eigenlijk zit er al een behoorlijk slap veertje in..
 
Druk is makkelijk rekenen.. oppervlakte x kracht. Met de veervoorspanning stel je de openingsdruk in. Zonder voorspanning is openingsdruk theoretisch 0.
 
Mwoah.... zo eenvoudig is het misschien niet helemaal. Als je zelf een ventieltje met een kogeltje en een veertje in elkaar hebt geknutseld twijfel ik of die theorie helemaal lekker koppelt aan de praktijk. Mooiste zou zijn gewoon een metertje erop in een aftakking en dan draaien aan het schroefje tot je het gewenste resultaat hebt :t Als alles dan loopt zoals het hhort kunnen de metertjes weer vertrekken...

Je theorie klopt natuurlijk wel. Daar is niet zoveel tegenin te brengen.

Maar inderdaad een paar veertjes met dezelfde bouwgrootte maar een andere draaddikte wekt wel lekker met experimenteren.
 
Yes. Theorie voor ballpark, manometer en praktijk voor eh... Praktijk!
Open / lekken en vol doorlaten is uiteraard nog iets anders ook.
 
Mwoah.... zo eenvoudig is het misschien niet helemaal. Als je zelf een ventieltje met een kogeltje en een veertje in elkaar hebt geknutseld twijfel ik of die theorie helemaal lekker koppelt aan de praktijk. Mooiste zou zijn gewoon een metertje erop in een aftakking en dan draaien aan het schroefje tot je het gewenste resultaat hebt :t Als alles dan loopt zoals het hhort kunnen de metertjes weer vertrekken...

Je theorie klopt natuurlijk wel. Daar is niet zoveel tegenin te brengen.

Maar inderdaad een paar veertjes met dezelfde bouwgrootte maar een andere draaddikte wekt wel lekker met experimenteren.
Dan zou ik naderhand de meter laten zitten ivm hete olie,veranderde afstelling,toerental etc.Gewoon voor de zekerheid 8-)
 
Mwoah.... zo eenvoudig is het misschien niet helemaal. Als je zelf een ventieltje met een kogeltje en een veertje in elkaar hebt geknutseld twijfel ik of die theorie helemaal lekker koppelt aan de praktijk. Mooiste zou zijn gewoon een metertje erop in een aftakking en dan draaien aan het schroefje tot je het gewenste resultaat hebt :t Als alles dan loopt zoals het hhort kunnen de metertjes weer vertrekken...

Je theorie klopt natuurlijk wel. Daar is niet zoveel tegenin te brengen.

Maar inderdaad een paar veertjes met dezelfde bouwgrootte maar een andere draaddikte wekt wel lekker met experimenteren.
Ik heb een metertje, de juiste veer is de uitdaging, je bent verassend lichte veren nodig
 
AArrrgghh, ik wordt gestoort van die drukregelaar!! Ik krijg het maar niet voor elkaar, te hoog of niets, zelfs met een hele zwakke veer er in..
Ik beging te denken dat het binnenwerk te klein is, de doorlaat.

Net een bezinedrukregelaar er tussen geprobeerd, maar de druk gaat de hele tijd op en neer..

Maar weer verder klooien..
 
Terug
Bovenaan Onderaan