GS1000 Turbo

Die van mij zal tegen de 150Nm aan zitten, en dat vindt ik al genoeg. ;)
Valt er met dat ding van jouw wel enigsins fatsoenlijk mee te rijden? Die EFE bedoel ik.

De EFE heeft een wielbasis van 1m65 en ligt 10cm van van de grond af, hij is echt gebouwd om keihard op te trekken, wel eerst de Shinko semi-dragslick een beetje opwarmen anders heb je wielspin. (en snelle bochten zijn kut)
22496396_1253762131396857_137039748575535074_o.jpg
 
Een eigen topic? Hmmm misschien als ik er weer mee aan de slag ga.

Beetje achtergrond, deze motor is niet door mij gebouwd maar door iemand anders (geheel tegen mijn geloof in, doe ik altijd zelf :9 ) in 2005 en ik heb de bouw toen gevolgd op Oldskoolsuzuki, was echt gek van dat ding, later ben ik de motor nog bij mijn vaste tuner op de testbank tegen gekomen toen hij al een nieuwe eigenaar had, het geluid is echt gruwelijk. En een paar jaar geleden had ik de mogelijkheid hem te ruilen tegen een motor van mij, alle documentatie van de bouw zit er bij in twee dikke mappen. De motor staat nu te wachten tot ik er aan toe kom, hij moet onder andere goed afgesteld worden op de testbank en er moeten wat leuke snufjes op.
 
Een eigen topic? Hmmm misschien als ik er weer mee aan de slag ga.

Beetje achtergrond, deze motor is niet door mij gebouwd maar door iemand anders (geheel tegen mijn geloof in, doe ik altijd zelf :9 ) in 2005 en ik heb de bouw toen gevolgd op Oldskoolsuzuki, was echt gek van dat ding, later ben ik de motor nog bij mijn vaste tuner op de testbank tegen gekomen toen hij al een nieuwe eigenaar had, het geluid is echt gruwelijk. En een paar jaar geleden had ik de mogelijkheid hem te ruilen tegen een motor van mij, alle documentatie van de bouw zit er bij in twee dikke mappen. De motor staat nu te wachten tot ik er aan toe kom, hij moet onder andere goed afgesteld worden op de testbank en er moeten wat leuke snufjes op.
Ga je er een blow through van maken?
 
Een eigen topic? Hmmm misschien als ik er weer mee aan de slag ga.

Beetje achtergrond, deze motor is niet door mij gebouwd maar door iemand anders (geheel tegen mijn geloof in, doe ik altijd zelf :9 ) in 2005 en ik heb de bouw toen gevolgd op Oldskoolsuzuki, was echt gek van dat ding, later ben ik de motor nog bij mijn vaste tuner op de testbank tegen gekomen toen hij al een nieuwe eigenaar had, het geluid is echt gruwelijk. En een paar jaar geleden had ik de mogelijkheid hem te ruilen tegen een motor van mij, alle documentatie van de bouw zit er bij in twee dikke mappen. De motor staat nu te wachten tot ik er aan toe kom, hij moet onder andere goed afgesteld worden op de testbank en er moeten wat leuke snufjes op.
Ik vind de EFE toch wel erg mooie motoren... Als ik toen wist wat ik nu weet..

Maar aan de andere kant, ik ben een motorzaak in gelopen en heb gevraagd of ze een opknapper voor weinig hadden, en dat hadden ze, een GS750, die opgeknapt, en later wilde ik meer vermogen, opzoek naar een 1000 blok, vond ik, met de motor er nog om heen, ik twijfelde of de 1000 in het 750 frame paste, dus maar met de 1000 verder gegaan, das nu bijna 20 jaar geleden.
 
Ga je er een blow through van maken?

Nee joh, dat het een suck-through is dat is juist leuk, dan heb ik beide soorten :Y

Ik wil de airshifter die er op zit werkend maken, en de AMS1000 electronische boostcontroller heeft allerlei coole opties, nu wil ik boost per versnelling in kunnen stellen, daarvoor moet ik een versnellingsindicator maken op het blok, met per versnelling een andere weerstand.
 
Ik vind de EFE toch wel erg mooie motoren... Als ik toen wist wat ik nu weet..

Maar aan de andere kant, ik ben een motorzaak in gelopen en heb gevraagd of ze een opknapper voor weinig hadden, en dat hadden ze, een GS750, die opgeknapt, en later wilde ik meer vermogen, opzoek naar een 1000 blok, vond ik, met de motor er nog om heen, ik twijfelde of de 1000 in het 750 frame paste, dus maar met de 1000 verder gegaan, das nu bijna 20 jaar geleden.

7/10 heb ik ook nog gebouwd, is niet eens zo moeilijk, er moet alleen een vaste motorsteun van het frame afgeslepen worden links-onderaan en een nieuwe gemaakt worden, maar daar heb je nu niet zoveel meer aan. _O- Maar het GS1000 frame is sowieso beter bij veel vermogen.
 
7/10 heb ik ook nog gebouwd, is niet eens zo moeilijk, er moet alleen een vaste motorsteun van het frame afgeslepen worden links-onderaan en een nieuwe gemaakt worden, maar daar heb je nu niet zoveel meer aan. _O- Maar het GS1000 frame is sowieso beter bij veel vermogen.

Ik was toen bang dat het blok net iets te hoog was..
De frames zijn toch bijna gelijk van de 750 en de 1000?
 
Ik was toen bang dat het blok net iets te hoog was..
De frames zijn toch bijna gelijk van de 750 en de 1000?

Verschil in grootte is nihil, 1000 blok is zelfs korter als 750 omdat er geen kickstarter op zit.
Een 750 frame heeft dunnere buizen, het balhoofd zit lager, voorvorklagers hebben een andere maat, achterbrugas is 2 mm dunner, best wel wat verschillen!
 
Nee joh, dat het een suck-through is dat is juist leuk, dan heb ik beide soorten :Y

Ik wil de airshifter die er op zit werkend maken, en de AMS1000 electronische boostcontroller heeft allerlei coole opties, nu wil ik boost per versnelling in kunnen stellen, daarvoor moet ik een versnellingsindicator maken op het blok, met per versnelling een andere weerstand.
Dat riekt naar een arduino projectje ;) Wieltje met de juiste weerstanden erin op de schakelwals :t
 
Nou, dat hok van mij lijkt ook wel zo'n never ending story..

Ik ben nog steeds bezig met kleinigheden aan het oplossen, zoals jullie waarschijnlijk wel in het Techniek gedeelte hebben gezien.

De koppeling begon te slippen in de 4de en 5de versnelling, bleek dat de gevoerde plaat en de aluminium drukplaat niet genoeg frictie hadden, dat opgelost door er een stalen plaat tussen te zetten, en 30 gram meer aan de lock up te hangen.

Ook met de vering bezig geweest, want de motor was niet echt comfortabel. Ik heb een ander linkstuk gemaakt voor de mono shock, en de voorvering wat anders afgesteld.
Maar eerlijk gezegd stuurde de motor fijner met de harde vering,maar nu krijg ik in iedere geval niet meer van die harde klappen in mn rug.

Het viel me ook op dat iedere keer als ik de motor een aantal keren flink in toeren had gejaagd dat er oliedruppels onder het blok hingen, als ik rustig had gereden niet/amper.
Dat zette mij aan het denken... Aangezien ik een erg grote zuigerspeling heb leek het mij een mogelijkheid dat de breather niet groot genoeg was.
De extra breather heeft amper weerstand als ik er door heen blaas, maar waarschijnlijk/hopelijk niet groot genoeg.
Ik heb een extra breather gemaakt boven de koppeling, het viel me op dat als ik de vuldop er af haalde, dat er aardig wat lucht uit het gat kwam.
Er slingerde nog ergens een oude oil catch tank rond, dus die er op aan gesloten, er lekt nog steeds ergens olie weg, ik kan alleen niet vinden waar exact.
Vanmiddag een nieuwe oil catch tank gemaakt, deze heeft staalwol er in, dat had de oude niet, en daarom kwam er nog steeds een mist van olie mee.

Morgen een stuk rijden en zien wat er gebeurd.

Ook iets maken dat de rand van de koplamp blijft zitten, de schroeven zitten in plaatstaal geschroeft, en dat is dol gedraait, morgen even wat op maken..
 
Heel herkenbaar dat gerommel

Weet je waar je mooi kan zien waar er ergen olie lekt? Op de testbank! (weet je ook gelijk de pk's en Nm's O-))
Heb ik toen ook bij de mijne gecheckt, had elke keer een glimmende rechter laars, bleek ergens bij een zijdekseltje vandaan te komen wat je goed kon zien op de bank, volle belasting en ik ondertussen onder de motor spieken. :P
Voor een andere motor heb ik fluorescerend spul gekocht voor in de olie icm een ultraviolet zaklampje, dat werkte erg goed zeg, jammer dat de lekkage echt overal tussendoor kwam inclusief de kop- en voetpakking. :X
 
Heel herkenbaar dat gerommel

Weet je waar je mooi kan zien waar er ergen olie lekt? Op de testbank! (weet je ook gelijk de pk's en Nm's O-))
Heb ik toen ook bij de mijne gecheckt, had elke keer een glimmende rechter laars, bleek ergens bij een zijdekseltje vandaan te komen wat je goed kon zien op de bank, volle belasting en ik ondertussen onder de motor spieken. :P
Voor een andere motor heb ik fluorescerend spul gekocht voor in de olie icm een ultraviolet zaklampje, dat werkte erg goed zeg, jammer dat de lekkage echt overal tussendoor kwam inclusief de kop- en voetpakking. :X
Daar had ik zelf ook al aan gedacht, de rijwind blaast dan niet de olie overal en nergens heen..
Oh, ik wist niet dat dat verkrijgbaar is voor in olie, voor air conditioning systemen wist ik dat wel, maar dan zit je nog steeds met hetzelfde probleem met de rijwind.
Mijn motor zweet ook altijd bij de distributietunnel aan de voorkant, kop heeft iets waar een bout in kan, het cilinderblok niet.
Ook is er rechts tussen kop en cilinder olie zichtbaar, niet veel, maar het is nat, ook geen idee waar dat weg komt. Maar ik kan me daar niet echt druk om maken.

Smeer jij ook altijd vet op je pakkingen? Dat schijnt ook beter te zijn, en de pakking plakt niet aan het oppervlak vast.

Ook lijkt het of de motor de laatste tijd last heeft van turbo lag, dat had ie eerder niet, motor is inmiddels wel ingereden, nu dacht ik dat het luchtfilter wel eens aan een schoonmaakbeurt toe was, dus dat heb ik gedaan, morgen maar eens zien of dat verandering brengt. Het luchtfilter leek niet al te vies toen ik het schoon spoelde.
 
Laatst bewerkt:
Daar had ik zelf ook al aan gedacht, de rijwind blaast dan niet de olie overal en nergens heen..
Oh, ik wist niet dat dat verkrijgbaar is voor in olie, voor air conditioning systemen wist ik dat wel, maar dan zit je nog steeds met hetzelfde probleem met de rijwind.
Mijn motor zweet ook altijd bij de distributietunnel aan de voorkant, kop heeft iets waar een bout in kan, het cilinderblok niet.
Ook is er rechts tussen kop en cilinder olie zichtbaar, niet veel, maar het is nat, ook geen idee waar dat weg komt. Maar ik kan me daar niet echt druk om maken.

Smeer jij ook altijd vet op je pakkingen? Dat schijnt ook beter te zijn, en de pakking plakt niet aan het oppervlak vast.

Ook lijkt het of de motor de laatste tijd last heeft van turbo lag, dat had ie eerder niet, motor is inmiddels wel ingereden, nu dacht ik dat het luchtfilter wel eens aan een schoonmaakbeurt toe was, dus dat heb ik gedaan, morgen maar eens zien of dat verandering brengt. Het luchtfilter leek niet al te vies toen ik het schoon spoelde.

Met dat spul er in laat je de motor 2x10 minuten lopen, af en toe met wat meer toeren, wordt ook flink warm dan, dit was met een GSX1100E.
Bij dingen die af en toe los zouden moeten zoals bij de koppeling doe ik aan één kant wat kogellagervet op de pakking, met een beetje mazzel is die dan opnieuw te gebruiken, maar ik heb echt een hekel aan olielekkage dus er gaat als snel een nieuwe pakking op bij mij. :Y
Ik zit daar ook met de MTC lockup-spacer dus een dubbele pakking, die las ik nog eens rondom aan het deksel vast.
 
Gister een kilometertje of 100 gereden, de oil catch tank lijkt goed te werken.
Ook lijkt het er op dat er minder/geen olie meer weg komt / zweet van plaatsen waar het eerder zat, dat is goed nieuws, wel blaast er, lijkt het, waar de slang van de breather aangesloten zit op de oil catch tank, maar even een extra slangenklem er op, kijken wat er gebeurd.
 
Na een langere tocht en na een aantal keren goed in toeren jagen had ik nog steeds last van een olielek.
Dus de oil catch tank onder druk gezet en in een emmer water gehouden, ding lekte aan alle kanten, alle lasnaden met een TIG toorts nagesmolten, en toen was ie helemaal lekdicht.
Ding weer op de motor, en toch zat het tankje weer onder de olie, ook mijn linker schoen. Toen begon ik wel een beetje moedeloos te worden..

oil catch.jpg






Vorige week de motor half uit elkaar gehad om de boel goed te bekijken, motor is nu ingelopen en begon wat anders te lopen, niet per defenitie slechter, ook leek het of er ergens een lek in de uitlaat zat.
Turbo er af en kleppendeksel er af, klepspeling gecontroleerd en na gesteld en nieuwe pakking aan de uitlaat/turbo, en hij loopt weer als eerder.

Toen ik hier mee bezig was zag ik ook dat er een oliefilm in de up-pipe zat, daar kwam dus de olie vandaan, dat lekte door de siliconenbuis van up-pipe naar plenum, dikkere slangenklem er om heen, dus dat is nu dicht. Het plenum is gepoedercoat in de kleur Aztec Silver, en dat is wrinkle, dus dat sluit niet perfect af als er geen dikke slangenklem om heen zit.

Maar de oilefilm in het inlaat traject heeft natuurlijk een oorzaak, er zit een zelf gemaakte banjobout in de olietoevoer naar de turbo, die banjo heeft een doorlaat van 1.6mm, en das vrij groot, vandaag een set boortjes gehaald van 1mm, gelijk een nieuwe banjo gemaakt.
Gat van 1mm ging in een keer goed, boortje is niet geknapt.

banjo.jpg






Ik was een tijdje geleden het schuifje van de richting aanwijzer verloren, die dingen zijn niet meer los te verkrijgen, de schuif voor de lichtschakelaar wel.
Ik kreeg het idee om zo'n lichtschuif aan te schaffen en die kleiner te maken, en dat past dus op de richtingaanwijzerschakelaar, dat werkt eigenlijk beter dan het originele schuifje.

indicator.jpg






Ik heb er ook weer een drukmeter op gezet, want ik wil weten hoeveel druk de turbo levert, en of de turbo het op hogere toeren bij kan benen.
Ik denk dat ik de druk ook wat hoger wil hebben, ik raak er aardig aan gewend.
Ik heb de meter nu op een plaats gezet waar ie aardig lijkt.
Binnenkort de boost controller er weer op, maar die wil ik wel op een plek hebben waar ie makkelijk af te stellen is.

boost gauge.jpg



Het lijkt er op dat de olielekkage is verholpen, er lag vandaag geen olie onder de motor
 
Terug
Bovenaan Onderaan