GS1000 Turbo

Nog steeds bezig met prutsen..

Ik heb de turbo druk op geschroeft, en de ontsteking later gezet.
Motor is lang zo sterk niet meer in de lagere toeren, auto in halen gaat wel erg leuk!
Motor pingelt behoorlijk, ik heb 1 maat grotere sproeiers besteld en 98 getankt.
Het lijkt of de motor met de grotere turbo daar veel minder last van had..

Motor begint te pingelen naar de stand van de gashendle lijkt wel, want de druk was zelfs lager dan wat ie eerst had als max. druk.


Een maat van mij zei dat paint thinners (het hoofdbestandsdeel) goed werkt tegen pingelen, misschien maar eens proberen.


Motor gooide er vandaag erg veel olie uit via de bovenste breathers... Ook weer nieuw.. :?
 
Soms verdien ik een knal in mn gezicht... ;)

Ik heb een drukschakelaar op mn ontsteking aangesloten, bij een bepaalde druk kun je de retard mode laten inschakelen, dit werkte, maar ik kreeg niet meer dan 4 graden voor elkaar.
Net even mee aan het klieren geweest, blijkt dat dat als je de knop op een andere stand zet, dat je de ontsteking even uit moet schakelen..
Dus de ontsteking weer terug op 37gr BTDC gezet, en de retard op 12 gr.
Nu is ie weer lekker sterk vanaf 1500rpm hoop ik.

Het viel me al een aantal keren op, na een kilometer of 80 rijden begint de motor ineens anders te klinken, mooier/rustiger/stiller/minder ratelen.
Nu lijkt mij de oorzaak dat de zuigers de juiste diameter krijgen, ik heb een zuigerspeling van 0.14mm (voorgeschreven bij JE), maar ik denk ook dat de extra carterdruk hierdoor veroorzaakt wordt, ik heb nog niet eerder gezien dat olie er uit gooit bij de bovenste 2 breathers.. Morgen een paar slangen op aan sluiten, en staalwol achter de pijp..
 
Vanmiddag tijdens rijden dan denk je dat er iets niet helemaal lekker zit, maar wat?
En toen ging ik vanavond even kijken hoe en wat met de ontsteking, en dan kom je er achter dat een rubber slangetje net iets te dicht bij de uitlaat heeft gehangen, en daardoor een heel klein gaatje in is gesmolten... Dan begrijp je waarom het "leek" waarom er minder/langzamer " turbo druk was..

Het houdt je bezig..
Die slang zat vast gesnoerd aan de framebuis, kennelijk niet ver genoed van het uitlaatspruitstuk.
 
en een kleinigheidje heb je snel.... Het blijft leuk om mee te lezen hoe het met het monster gaat :t
 
Daar heb je een punt..... In mijn geval moet het ding een circuitdag overleven en dan is er weer weken de tijd voor gepruts tot de volgende circuitdag. zoiets Dagje of 5 - 5 per jaar en de rest prutsen _O-
 
Laatst wat aan het experimenteren geweest om de detonatie te stoppen/verminderen.
Als ik langzaam meer gas geeft heb ik er bijna geen last van.

Een maat van mij zei dat Xylene of Toualene (verfverdunner) detonatie voorkomt, daarom 10% xylene door de benzine gemengd, dit maakte amper verschil, wel had de motor iets minder power.
Vandaag octane booster geprobeert, dit werkt wel! Bijna geen detonatie meer..

Nu zit ik er toch aan te denken om er een grotere turbo op te zetten, want ik denk dat de kleine turbo de oorzaak van de detonatie is..


Het was vandaag heerlijk weer waar ik woon, dus ik dacht ik ga een stuk rijden, Lilydale > Scottsdale > Launceston en weer terug naar huis, net over 200km.
Rond Scottsdale is het heel mooi, mooie bochtige weggetjes in the rainforest, haarspeldbochten..
Nou, net buiten Scottsdale begon het te regenen, net in het mooie gedeelte, en aangezien de wegen hier glad zijn als het nat is, en ik niet echt goed zag met een nat vizier was het rijden niets om trots op te zijn ;)
Tot de onderbroek nat, maar zo'n 20 km voor Launceston was het weer weer goed, en dan ben je in zo'n 15km weer aardig droog gewaait ;)

Binnenkort maar weer eens rijden, als het droog is.
 
Laatst bewerkt:
Is dit een idee ?
Heb ik aan gedacht, maar dat is behoorlijk duur, en ik zou niet weten waar ik dat kwijt kan, alles zit al vol gebouwd.

Ah, het werkt met een hoge druk pomp! Dat verklaart waarom die systemen zo duur zijn.. Ik ging er van uit dat dat wel met een benzinepomp of zo iets kon..
De rest van het systeem is aardig simpel..
Zo'n systeem kost geloof ik tegen de 900AUD.

Ik geloof dat je ook i.p.v. water methanol in kunt spuiten.
 
Laatst bewerkt:
Kun je niet gewoon de compressie iets verlagen met een dikkere koppakking? Je zou, als het bij jou in de buurt verkrijgbaar is, ook kunnen kijken of je je motor geschikt kan maken voor E85, dat heeft een octaangetal van 105 en wordt in Zweden vaak gebruikt voor opgepimpte turbomotoren.
 
Ik weet niet of e85 en turbomotor zo'n briljante combi is.... heb je er niet heeeeel veel meer brandstof van nodig? En dat dat dan heel lastig lukt met carburateurs? Weet het fijne er niet van hoor
 
Ik heb een CR van 8:1.
Ik denk dat het snelle opspoelen van de turbo het probleem is, dat gaat echt van niets naar volle druk in the blink of an eye.

E85 moet je 30% meer brandstof voor hebben, maar dat spil kost hier best veel
 
Ik weet niet of e85 en turbomotor zo'n briljante combi is.... heb je er niet heeeeel veel meer brandstof van nodig? En dat dat dan heel lastig lukt met carburateurs? Weet het fijne er niet van hoor
Ik volg Peter Björk op YouTube, en die heeft zijn Lamborghini Gallardo V10 twinturbo ook op E85 rijden in Zweden, dat is een heel bewuste keuze en hoor/zie je vaker. Dat soort opstellingen zijn uiteraard wel injectie.
 
Een scheut tolueen/xyleen in de benzine is een goedkope octaanbooster. Let maar eens op de etiketten van de thinner.
Ik heb dit vroeger gebruikt in een oldtimer auto met een afgefreesde cilinderkop. Compressieverhouding 1 op 10.8 met een gietijzeren carburateur motor, en de ontsteking liet zich prima afstellen.

Goed opletten met tanken, want knoeien betekent tank opnieuw verven.
 
Ik volg Peter Björk op YouTube, en die heeft zijn Lamborghini Gallardo V10 twinturbo ook op E85 rijden in Zweden, dat is een heel bewuste keuze en hoor/zie je vaker. Dat soort opstellingen zijn uiteraard wel injectie.

Maat van mij rijdt ook op E85, maar als dat aan de pomp niet verkrijgbaar is wordt het een dure aangelegenheid.
 
Een scheut tolueen/xyleen in de benzine is een goedkope octaanbooster. Let maar eens op de etiketten van de thinner.
Ik heb dit vroeger gebruikt in een oldtimer auto met een afgefreesde cilinderkop. Compressieverhouding 1 op 10.8 met een gietijzeren carburateur motor, en de ontsteking liet zich prima afstellen.

Goed opletten met tanken, want knoeien betekent tank opnieuw verven.
Xylene is juist duur! $70 voor 4 liter. Octane booster is een stuk goedkoper, en geen vermogensverlies. En octane booster is makkelijker mee te nemen omdat je er maar een heel klein beetje van nodig bent, 160ml voor een volle tank.

De lak van de tank kan er wel tegen, de maatbeker niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan